Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 209 Bilag 8
Offentligt
2048224_0001.png
Til lovforslag nr.
L 209
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf-
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 4 og 13.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 1-3 og 5-12.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af beskæf-
tigelsesministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af EL stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Såfremt de af
mindretallet stillede ændringsforslag ikke vedtages, vil min-
dretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de af Enhedslisten stillede ændringsforslag og imod
de af beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Udtalelse fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har oplyst, at de økonomiske
konsekvenser ikke blev konsekvensrettet efter udskydelse af
ikrafttrædelsen af lovforslaget til den 1. januar 2020. Ske-
maet med de økonomiske konsekvensrettelser er omdelt på
bilag 5.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
Til § 22
1)
Stk. 1
affattes således:
»Personer omfattet af § 6, nr. 1, 2 og 4, skal registrere cv-
oplysninger på Jobnet.«
[Opretholdelse af nugældende regler i forhold til at registre-
re cv-oplysninger]
Til § 33
2)
Stk. 6
udgår.
[A-kasserne har pligt til at møde personligt op til fællessam-
taler i jobcenteret]
Til § 34
3)
Stk. 1
affattes således:
»Personer, der er omfattet af § 6, har ret, men ikke pligt,
til selv at booke samtaler. Tidsbestillingen til samtaler i job-
centeret kan ske enten digitalt, telefonisk eller ved personlig
henvendelse.«
[Selvbooking bliver en ret, men ikke en pligt]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af ALT):
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Jobcenteret kan indkalde til en jobsamtale, hvor
der er behov for en jobsamtale med kort varsel.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Undtagelse til ret og pligt til selvbooking]
AX023515
L 209 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 23. april 2019
2048224_0002.png
2
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
Til § 52
5)
I
stk. 1
indsættes som
nr. 5:
»5) Mentorstøtte, jf. kapitel 26.«
[Jobcenteret skal fortsat have mulighed for at give tilbud om
mentorstøtte]
Til § 63
6)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Forud for etablering af virksomhedspraktik skal
spørgsmålet om etableringen have været drøftet mellem ar-
bejdsgiveren og tillidsrepræsentanten hos arbejdsgiveren.
Hvis der ikke er en tillidsrepræsentant, skal etableringen ha-
ve været drøftet mellem arbejdsgiveren og den lokale over-
enskomstbærende fagforening, og hvis denne mulighed ikke
er til stede, skal etableringen have været drøftet mellem ar-
bejdsgiveren og en medarbejderrepræsentant.«
[Etablering af virksomhedspraktik skal drøftes med tillidsre-
præsentanten forud for etableringen]
Til § 78
7)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 78.
Forud for ansættelse med løntilskud skal spørgs-
målet om ansættelsen have været drøftet mellem arbejdsgi-
veren og tillidsrepræsentanten hos arbejdsgiveren. Hvis der
ikke er en tillidsrepræsentant, skal ansættelsen have været
drøftet mellem arbejdsgiveren og den lokale overenskomst-
bærende fagforening, og hvis denne mulighed ikke er til ste-
de, skal etableringen have været drøftet mellem arbejdsgive-
ren og en medarbejderrepræsentant.«
[Ansættelse med løntilskud skal drøftes med tillidsrepræsen-
tanten forud for ansættelsen]
Til § 79
8)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Betingelsen om merbeskæftigelse påses af ar-
bejdsgiveren og de ansatte i fællesskab. Uenighed om betin-
gelsen om merbeskæftigelse afgøres efter de gældende fag-
retlige regler om mægling og eventuel voldgift. For arbejds-
givere, der ikke er omfattet af kollektiv overenskomst, afgør
det regionale arbejdsmarkedsråd, jf. kapitel 5 i lov om orga-
nisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.,
endeligt, om betingelsen om merbeskæftigelse er opfyldt.«
[Justering af reglerne om merbeskæftigelse]
Til § 81
9)
Ordene », samt om rimelighedskravet efter § 77 og
merbeskæftigelseskravet efter § 79. Der kan også fastsættes
regler om, at der for særlige målgrupper kan ske en fravigel-
se af merbeskæftigelseskravet.« udgår.
[Beskæftigelsesministeren kan ikke fastsætte regler om mer-
beskæftigelseskravet og rimelighedskravet]
Til § 100
10)
Overskriften
før paragraffen affattes således:
»Ret og pligt til tilbud i hele ledighedsperioden«.
[Præcisering af overskrift]
11)
I
stk. 1, 1. pkt.,
og
stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »har«:
»ret og«.
[Ret til tilbud i hele ledighedsperioden]
Til § 151
12)
Stk. 1
affattes således:
»Det er en betingelse for, at arbejdsgiveren kan få udbe-
talt jobrotationsydelse, at den person, der ansættes som vi-
kar, er omfattet af § 6, nr. 1-5 og 12, eller er omfattet af
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduk-
tionsprogrammet efter integrationsloven og modtager selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og
at personen i en forudgående periode på mindst 6 måneder
før ansættelsen har modtaget visse offentlige forsørgelses-
ydelser m.v., jf. regler fastsat i medfør af § 10, stk. 2, eller
har været ledig selvforsørgende i en sammenhængende peri-
ode på mindst 6 måneder.«
[Vikarer i en jobrotationsstilling skal være fuldt arbejdsdyg-
tige, og ledige selvforsørgende skal fortsat have ret til at væ-
re vikarer i en jobrotationsstilling]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af ALT):
Til § 208
13)
I
stk. 2
ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er mange modtagere af forsørgelsesydelser, der ikke
har de nødvendige it-kompetencer til selv at registrere cv-
oplysninger på Jobnet. Det medfører en stor risiko for man-
gelfulde cv’er, og derfor skal de nuværende regler om, at det
kun er dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælpsmodta-
gere og uddannelsesparate modtagere af uddannelseshjælp,
der skal registrere cv-oplysninger, opretholdes.
Til nr. 2
Det har stor betydning og er til stor gavn for medlemmer-
ne, at a-kassen møder personligt op til fællessamtalerne i
jobcenteret. A-kassen kender sine medlemmer bedst og har
faglig viden om, hvilke tilbud der vil gavne det enkelte med-
lem og øge mulighederne for at få et ordinært arbejde.
Erfaringerne har vist, at fællesmøderne med a-kassens
personlige tilstedeværelse forbedrer samarbejdet mellem a-
kassen og jobcenteret.
L 209 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 23. april 2019
2048224_0003.png
3
Til nr. 3
Der er mange, der ikke er i stand til at benytte digital
selvbooking. Derfor skal det være en ret og ikke en pligt.
Kommunerne og jobcentrene skal have pligt til at tage imod
telefonisk og personlig tidsbestilling til jobsamtaler og øvri-
ge samtaler.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget bliver det muligt for jobcentrene
med hjemmel i ændringsforslaget til stk. 2 i særlige tilfælde
at indkalde til en jobsamtale, hvor behovet for en jobsamtale
opstår med kort varsel. Det kan være tilfældet, hvor det ikke
er muligt at nå først at udstikke en frist til selvbooking, der
har en længde, der giver mening, og hvor der fra udløb af
fristen til det tidspunkt, hvor jobsamtalen senest skal holdes,
kan gå op til en uge. Der lægges således op til at fastsætte
regler herom på bekendtgørelsesniveau. Det kan f.eks. være
i et tilfælde, hvor der med kort varsel åbner sig en mulighed
for at give tilbud om ansættelse med løntilskud, og hvor job-
centeret har behov for at holde en jobsamtale med personen,
inden tilbud afgives, eller i en situation, hvor jobcenteret får
en jobordre, som skal besættes med kort varsel, og hvor job-
centeret i den anledning gerne vil tale med en person, som
passer til profilen.
Til nr. 5
Mange aktivitetsparate modtagere af kontanthjælp, ud-
dannelseshjælp og integrationsydelse har brug for en særlig
støtte, før de kan tage imod de tilbud, der er nævnt i § 52,
stk. 1. Ifølge SFI’s undersøgelse fra 2015 vurderer 37 pct. af
de berørte borgere, at mentorstøtten har gjort dem bedre i
stand til at møde de udfordringer, som var årsagen til tilde-
ling af en mentor. Derfor skal jobcenteret fortsat kunne give
tilbud om mentorstøtte.
Til nr. 6
Tillidsrepræsentanten er valgt af sine kolleger til at vare-
tage deres interesser i forhold til arbejdsgiveren. Derfor skal
det naturligvis være tillidsrepræsentanten, der skal varetage
opgaverne med at tage stilling til etablering af virksomheds-
praktik og med at påse, at rimelighedskravet er opfyldt.
Til nr. 7
Tillidsrepræsentanten er valgt af sine kolleger til at vare-
tage deres interesser i forhold til arbejdsgiveren. Derfor skal
det naturligvis være tillidsrepræsentanten, der skal varetage
opgaverne med at tage stilling til en ansættelse med løntil-
skud og med at påse, at rimelighedskravet og merbeskæfti-
gelseskravet er opfyldt.
Til nr. 8
Betingelsen om merbeskæftigelse skal påses af arbejdsgi-
veren og de ansatte i fællesskab. Uenighed om merbeskæfti-
gelseskravet skal afgøres efter de gældende fagretlige regler.
Til nr. 9
De i lovforslaget fremsatte forslag til §§ 79 og 81 vil
medføre en klar forringelse af de ansattes faglige rettigheder
og retssikkerhed. Hvis der er uenighed om, hvorvidt betin-
gelsen om merbeskæftigelse er opfyldt, skal betingelsen om
merbeskæftigelse fortsat afgøres efter de gældende faglige
regler om mægling og faglig voldgift. Som følge heraf skal
beskæftigelsesministeren ikke kunne fastsætte regler om
merbeskæftigelseskravet eller om fravigelse af merbeskæfti-
gelseskravet.
Til nr. 10
Overskriften præciseres.
Til nr. 11
Ifølge lovforslagets § 102 har den ledige kun ret og pligt
til et tilbud af mindst 2 ugers varighed efter 6 måneders le-
dighed, og dermed forringes de arbejdsløses ret til tilbud.
Samtidig har de arbejdsløse dagpengemodtagere og kontant-
hjælpsmodtagere pligt til at tage imod tilbud i hele ydelses-
perioden. Denne pligt til at tage imod tilbud i hele perioden
skal modsvares af en tilsvarende ret til at få tilbud i hele pe-
rioden. Denne ret til tilbud kan gavne både de arbejdsløse og
kommunen, fordi meningsfulde tilbud, som de arbejdsløse
selv ønsker og er motiverede til at deltage i, både vil få flere
i ordinært arbejde og forbedre kommunens beskæftigelses-
indsats.
Til nr. 12
Det giver ingen mening at ansætte sygemeldte borgere,
borgere i jobafklaringsforløb eller ressourceforløb eller bor-
gere, der er visiteret til fleksjob, som vikarer i en jobrota-
tionsstilling, da det i alle tilfælde er borgere med nedsat ar-
bejdsevne. Derudover skal selvforsørgende ledige i overens-
stemmelse med de gældende regler bevare deres ret til at bli-
ve vikar i en jobrotationsstilling.
Til nr. 13
Henvisningen til § 34, stk. 2, ændres til § 34, stk. 3, som
konsekvens af ændringsforslag nr. 5.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. marts 2019 og var til 1.
behandling den 5. april 2019. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Sammenhæng med andre lovforslag
Lovforslaget har været behandlet sammen med lovforslag
nr. L 210 (Forslag til lov om ændring af lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, integrationsloven
og forskellige andre love).
L 209 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 23. april 2019
2048224_0004.png
4
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 15.
januar 2019 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 159. Den 27. marts 2019 sendte ministeren høringssvare-
ne og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel-Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Carl Holst (V) Anni Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL)
Finn Sørensen (EL) Julius Graakjær Grantzau (ALT) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1