Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 209 Bilag 1
Offentligt
2036602_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats
27. marts 2019
J.nr. 2018-5657
Baggrund
Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen
om en forenklet beskæftigelsesindsats, som blev indgået den 23. august 2018.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte forslag til lov om
ændring af lov om organisering af beskæftigelsesindsatsen, lov om aktiv socialpoli-
tik m.v. og forskellige andre love (konsekvenser af aftale om en forenklet beskæf-
tigelsesindsats m.v.) (L 210).
Den oprindelige lov om en aktiv beskæftigelsesindsats trådte i kraft i 2003 og var
en udmøntning af aftalen om Flere i arbejde fra 2002. Loven er efterfølgende ble-
vet ændret mere end 60 gange som følge af en række reformer og politiske aftaler
m.v. på området, hvilket har medført en kompliceret lov med mange særregler
og/eller undtagelser for bestemte målgrupper.
Formål
Formålet med aftalen og lovforslaget er at forenkle beskæftigelsesindsatsen, så
stive og ulogiske proceskrav afskaffes, så jobcentre og a-kasser får en større frihed
til at tilrettelægge en effektiv indsats for den enkelte borger.
Lovforslaget udmønter hovedparten af aftalen om forenkling af beskæftigelsesind-
satsen. Det gælder bl.a. initiativerne om:
Færre proceskrav til kontaktforløbet, der harmoniseres på tværs af målgrupper,
og enklere regler for samtalernes indhold.
Kun ét krav til aktivering efter senest seks måneders ledighed. Herefter bliver
det op til jobcentret at vurdere, hvornår den enkelte har brug for mere indsats.
Krav til jobsøgning fjernes. Ledige, der har et job på hånden eller som skal på
fx efterløn eller barsel, skal ikke længere søge job de sidste seks uger.
Løntilskudsordningen forenkles og får kun to varighedsbegrænsninger. Én for
borgere tæt på arbejdsmarkedet og én for borgere længere væk fra arbejdsmar-
kedet.
Virksomhedspraktikordningen forenkles, og formålet med praktikopholdet
skærpes
Forenkling af voksenlærlingeordningen med kun tre målgrupper, færre tilskuds-
satser samt højere tilskud til ledige i voksenlærlingeordningen.
L 209 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotater, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2036602_0002.png
Idet der er tale om et forslag til en helt ny lov, er der også foretaget en gennem-
skrivning af lovteksten med henblik på at give den en mere logisk og overskuelig
opbygning.
Hovedparten af initiativerne forudsættes at træde i kraft 1. januar 2020. Enkelte
initiativer træder dog i kraft senere af hensyn til it-understøttelsen.
Den primære målgruppe
Helt overordnet set retter loven sig mod følgende:
Jobsøgende, der skal bistås med at finde job.
Private og offentlige arbejdsgivere, der skal bistås med virksomhedsservice i
forbindelse med rekruttering, matchning mellem ledige og arbejdsgivere og
fastholdelse af arbejdskraft.
Personer, der har behov for en indsats til at opnå eller fastholde et job, herunder
personer med begrænsninger i arbejdsevnen.
Unge uden en erhvervskompetencegivende uddannelse, der har behov for en
indsats for at komme i uddannelse.
Loven definerer 13 målgrupper af personer, som ikke er i job, og som skal have en
indsats for at komme i job eller uddannelse,
jf. tabel 1.
Tabel 1: Kønsfordeling blandt lovens 13 definerede målgrupper, pct.
Målgrupper
Mænd
Kvinder
1. Dagpengemodtagere
46
54
2. Jobparate kontanthjælpsmodtagere
56
44
og integrationsydelsesmodtagere uden
for integrationsprogrammet
3. Aktivitetsparate kontanthjælpsmod-
51
49
tagere og integrationsydelsesmodtage-
re uden for integrationsprogrammet
4. Uddannelsesparate uddannelses-
52
48
hjælpsmodtagere og integrationsydel-
sesmodtagere uden for integrations-
programmet
5. Aktivitetsparate uddannelses-
56
44
hjælpsmodtagere og integrationsydel-
sesmodtagere uden for integrations-
programmet
6. Sygedagpengemodtagere
44
56
7. Personer i jobafklaringsforløb
33
67
8. Personer i ressourceforløb
37
63
9. Personer, der er visiteret til fleksjob
39
61
10. Personer i revalidering
45
55
11. Førtidspensionister
47
53
12. Ledige selvforsørgende
Kan ikke opgøres *
Kan ikke opgøres *
13. Unge under 18 årige med behov
for en uddannelses- og beskæftigelses-
Kan ikke opgøres *
Kan ikke opgøres *
fremmende indsats
2
L 209 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotater, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
* Datakvaliteten for nr. 12 og 13 er ikke tilstrækkelig god til at kønsfordelingen kan opgø-
res.
Loven indeholder tillige indsatser til beskæftigede i form af jobrotation, tilskud til
voksenlærlinge, tilskud til opkvalificering ved ordinær ansættelse og tilskud ved
større afskedigelser.
Tillige kan der gives indsatser i form af fx mentorstøtte og hjælpemidler til borgere
generelt, der vurderes at have behov for det som led i en beskæftigelses- eller ud-
dannelsesrettet indsats.
De sekundære målgrupper
Lovforslagets sekundære målgrupper er kommunerne, herunder jobcentrene og a-
kasser, virksomheder og arbejdsgivere samt uddannelsesinstitutionerne, som står
for implementeringen af reglerne og for varetagelse af indsatsen for den enkelte
person.
Samlet vurdering
Fordelingen mellem mænd og kvinder afspejler kønsforskelle på erhvervs- og ud-
dannelsesvalg og afspejler ikke en ulige mulighed for adgang til de primære mål-
grupper for lovforslaget.
Det vurderes, at mænd og kvinder bliver berørt af forslaget på samme måde, idet de
foreslåede regler gælder lige for mænd og kvinder. Der vil dermed ikke være for-
skel på konsekvenserne for mænd og kvinder
hverken direkte eller indirekte.
Idet lovforslaget således ikke påvirker eksisterende rettigheder forskelligt for
mænd og kvinder, vurderes lovforslaget ikke at have ligestillingsmæssige konse-
kvenser.
3