Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 207 Bilag 6
Offentligt
2032289_0001.png
19. marts 2019
J.nr. 1974 - 1974
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt øvrige modtagne hø-
ringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om ændring af selskabsskatteloven
og forskellige andre love (Forlængelse af overgangsperiode for fastsættelse af bilers
brændstofforbrug) (L 207).
Karsten Lauritzen
/ Claus Hansen
L 207 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Supplerende høringsskema, fra skatteministeren
2032289_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans og Leasing
Finans og Leasing spørger, om det
er korrekt forstået, at WLTP-me-
toden skal anvendes for køretøjer,
der er typegodkendt før den 1.
september 2017, hvor brændstof-
forbruget dermed er opgjort efter
NEDC-metoden, men som efter-
følgende også er blevet testet efter
WLTP-metoden, til at fastsætte
brændstofforbrugsafgift og regi-
streringsafgiftsafgift.
Lovforslaget omfatter alle biler,
der typegodkendt efter WLTP-me-
toden. Fra den 1. september 2018
skal alle nyregistrerede biler være
EU-typegodkendt efter WLTP-
metoden dog med undtagelse af
restkøretøjer. Det er derfor som
udgangspunkt ikke muligt at nyre-
gistrere biler, som er typegodkendt
efter den tidligere NEDC-meto-
den. Skatteministeriet kan derfor
bekræfte, at for biler, hvis brænd-
stofforbrug er fastsat i overens-
stemmelse med WLTP-metoden,
omregnes brændstofforbruget i
overgangsperioden til km/l tillagt
10 pct. efter NEDC2-metoden, og
derefter til km/l tillagt 21 pct. efter
WLTP-metoden.
Det følger af gældende regler, at
for biler, hvor der ikke er fastsat et
brændstofforbrug efter NEDC2-
metoden, herunder eksempelvis el-
drevne biler, anvendes en række
forskellige omregningsmetoder af-
hængig af bilens type til beregne et
brændstofforbrug. For eksempel
fastsættes brændstofforbrugsafgif-
ten og registreringsafgiften for el-
drevne biler på baggrund af for-
bruget opgjort i km/l tillagt 21 pct.
Lovforslaget ændrer ikke herpå.
Hvad angår bemærkningen om
diskretionære afgiftsændringer
henvises der til bemærkningerne til
høringssvaret fra De Danske Bil-
importører.
Det følger af lovforslaget, at den
foreslåede forlængelse af over-
gangsperioden ikke vil medføre
Finans og Leasing spørger, hvilken
metode der skal anvendes, hvis kø-
retøjet ikke har en NEDC2-må-
ling.
Finans og Leasing er uenig i, at kø-
retøjer vil kunne opleve diskretio-
nære afgiftsændringer som følge af
den foreslåede forlængelse af over-
gangsperioden.
Finans og Leasing spørger, om
Motorstyrelsen er forberedt på at
Side 2 af 3
L 207 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Supplerende høringsskema, fra skatteministeren
2032289_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
administrere den foreslåede for-
længelse af overgangsperioden.
implementeringskonsekvenser for
det offentlige, da der er tale om en
videreførelse af den gældende me-
tode til fastsættelse af bilers
brændstofforbrug.
Der arbejdes i øjeblikket på en til-
pasning af DMR, så det fremadret-
tet vil være muligt at angive hvil-
ken metode, der er anvendt til at
opgøre brændstofforbruget. Til-
pasningen af DMR forventes fær-
dig ultimo marts 2019.
Finans og Leasing spørger, om det
for importører og synsvirksomhe-
der er muligt i Køretøjsregistreret
(DMR) at angive hvilken metode,
der er anvendt til at opgøre brænd-
stofforbruget, så leasingselskaber
kan være sikre på at anvende det
korrekte brændstofforbrug til be-
regning af registreringsafgift.
Finans og Leasing bemærker, at
Motorstyrelsen skal tilbagebetale
registreringsafgift til leasingselska-
ber for køretør, der betaler for-
holdsmæssig afgift, og hvor køre-
tøjets brændstofforbrug er blevet
korrigeret.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke
ændrer de gældende regler om
genberegning af registreringsafgift
for køretøjer, der betaler forholds-
mæssig afgift.
Side 3 af 3