Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 207 Bilag 4
Offentligt
2031313_0001.png
18. marts 2019
J.nr. 2019 - 1974
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love (Forlæn-
gelse af overgangsperiode for fastsættelse af bilers brændstofforbrug) (L 207).
Karsten Lauritzen
/ Claus Hansen
L 207 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2031313_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Autobranchen Danmark
Autobranchen Danmark er gene-
relt tilfredse med lovforslaget. Au-
tobranchen Danmark ser samtidig
frem til en varig løsning, som vil
indgå i arbejdet for kommissionen
for den grønne omstilling af per-
sonbiler.
Autobranchen Danmark bemærker
dog, at det er konkurrenceforvri-
dende og ugennemskueligt, at
brændstofforbrugsafgiften (den
grønne ejerafgift) er forskellig for
biler, der bliver registreret i Dan-
mark for første gang som nye, og
for biler, der bliver importeret som
brugte, jf. lov nr. 1130 af 11. sep-
tember 2018, hvilket bør ændres.
Med lov nr. 1195 af 14. november
2017, som udmønter aftale om
Omlægning af bilafgifterne
af 21. sep-
tember 2017, blev det vedtaget at
forhøje ejerafgiften med 500 kr.
om året og indføre nye skalatrin i
ejerafgiften. Ændringerne i ejeraf-
giften omfatter personbiler regi-
streret i Danmark første gang den
3. oktober 2017 eller senere. Der-
for skelnes der i lov nr. 1130 af 11.
september 2018 ligeledes mellem
personbiler registreret i Danmark
første gang før og efter den 3. ok-
tober 2017.
Med lov nr. 1195 af 14. november
2017 blev der samtidig indført en
generel nedsættelse af registre-
ringsafgiften, som fik virkning fra
den 3. oktober 2017.
Da der er et hensyn om parallelitet
mellem tidspunktet for ændrin-
gerne i registreringsafgiften og for-
højelsen af ejerafgiften, giver be-
mærkningen ikke anledning til øv-
rige ændringer af lov nr. 1130 af
11. september 2018.
Bilbranchen DI
Bilbranchen DI glæder sig over-
ordnet over, at der er blevet lyttet
til branchens ønske om at undgå
afgiftsstigninger fra den 1. april
Side 2 af 7
L 207 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2031313_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
2019 og der derved undgå uro om
bilafgifterne.
Bilbranchen DI ville dog have fo-
retrukket en varig løsning pr. 1.
april 2019, som kunne være blevet
sikret ved at ændre faktoren for
korrektion af brændstofforbruget
målt efter WLTP-metoden. Bil-
branchen DI tilføjer, at der på
trods af den foreslåede forlængelse
forsat vil være behov for at finde
en mere permanent løsning, der
sikrer, at forbrugerne får de rigtige
og retvisende oplysninger om bi-
lens miljøegenskaber. Bilbranchen
DI anerkender dog usikkerheden
knyttet til konkrete målinger af bi-
ler, der er blevet typegodkendt ef-
ter WLTP-metoden og ser det som
en fordel, at der nu er tid til at
finde de rigtige forbrugstal, som
kan sikre en provenuneutral over-
gang til WLTP.
Det har vist sig, at der er en bety-
delig usikkerhed knyttet til kon-
krete målinger af de biler, der er
blevet typegodkendt efter WLTP-
metoden. Senest har Europa-
Kommissionen valgt at stramme
op på retningslinjerne for de kon-
krete målinger. De nye og mere
retvisende WLTP-målinger for-
ventes først at kunne registreres i
datagrundlaget efterhånden, som
nye bilmodeller bliver typegod-
kendt og rammer det danske mar-
ked. En forlængelse af overgangs-
perioden til udgangen af 2020 vil
således give et bedre grundlag for
at fastlægge overgangen til WLTP-
metoden.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd glæder sig
overordnet over, at der er blevet
lyttet til branchens bekymring og
hilser lovforslaget velkommen.
Dansk Bilbrancheråd opfordrer
dog til, at debatten om bilafgifter
generelt holdes på et så lavt og
stille niveau som muligt, idet bran-
chen er meget følsom overfor af-
giftsmæssige drøftelser. Dansk Bil-
brancheråd henstiller derfor til, at
den videre proces, herunder især
når udløbet af den forlængede
overgangsperiode udløber, foregår
stilfærdigt.
Side 3 af 7
L 207 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2031313_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
De Danske Bilimportø-
rer (DDB)
De Danske Bilimportører bakker
op om lovforslaget og roser Skat-
teministeren for hurtig indgriben
efter det blev klart, at overgangen
til WLTP den 1. april ville påføre
forbrugerne utilsigtede afgiftsstig-
ninger.
De Danske Bilimportører bemær-
ker endvidere, at den foreslåede
forlængelse af overgangsperioden
vil give mulighed for at tilveje-
bringe et bedre datagrundlag til
brug for en eventuel justering af
omregningsfaktoren af brændstof-
forbruget opgjort efter WLTP-me-
toden, der skal anvendes fra den 1.
januar 2021. Derudover vil det
give mulighed for at overveje en
mere gennemgribende ændring af
fradrag og tillæg i registreringsaf-
giften for brændstofeffektivitet
samt satserne i brændstofforbrugs-
afgiftsloven.
De Danske Bilimportører bemær-
ker dog, at lovforslaget kan skabe
tvivl om, hvorvidt bilernes brænd-
stofforbrug opgjort efter NEDC2-
og WLTP-metoden skal ganges el-
ler divideres med henholdsvis 1,1
og 1,21.
Det fremgår af lovforslaget, at
NEDC2-metoden og WLTP-me-
toden skal tillægges henholdsvis 10
og 21 pct., hvilket fremkommer
ved at gange resultaterne opgjort i
km/l brændstof med enten 1,1 el-
ler 1,21. Dette fremgår også di-
rekte af ordlyden i lov nr. 1130 af
11. september 2018.
WLTP-metoden er baseret på en
individualiseret måling, der bl.a. af-
hænger af ekstraudstyr i den kon-
krete bil. Brændstofforbruget op-
gjort efter WLTP-metoden inde-
bærer derfor større udsving i
brændstofforbruget, end forbruget
opgjort efter NEDC2-metoden,
Derudover spørger De Danske
Bilimportører, hvad der skal for-
stås ved, at der vil kunne findes
konkrete biler, for hvilke der er en
forskel i brændstofforbruget efter
NEDC2-metoden tillagt 10 pct. og
forbruget efter WLTP metoden til-
lagt 21 pct.
Side 4 af 7
L 207 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2031313_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som er påvirket af færre faktorer.
Derfor vil der for den helt samme
bil kunne være en forskel mellem
brændstofforbruget opgjort efter
henholdsvis NEDC2-metoden til-
lagt 10 pct. og WLTP-metoden til-
lagt 21 pct. I gennemsnit skønnes
overgangen dog at være provenu-
neutral.
De Danske Bilimportører er end-
videre uenige i, at den foreslåede
forlængelse vil kunne medføre dis-
kretionære afgiftsstigninger, da det
samtidig fremgår af lovforslaget, at
ingen biler vil få afgiftsændringer,
såfremt overgangsperioden forlæn-
ges.
Gældende ret tilsiger, at brænd-
stofforbruget skal opgøres efter
WLTP-metoden tillagt 21 pct. fra
den 1. april 2019. I forhold til gæl-
dende ret vil en forlængelse af
overgangsordningen, hvor forbru-
get opgjort efter NEDC2-metoden
tillagt 10 pct., både kunne medføre
afgiftslempelser og afgiftsstignin-
ger. Det er dog korrekt, at der i
forhold til regler, der gælder til og
med den 31. marts 2019, ikke vil
ske afgiftsændringer som følge af
lovforslaget.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv regulering
(TER)
TER vurderer, at lovforslaget i sig
selv ikke vil medføre administra-
tive konsekvenser for erhvervsli-
vet, da det foreslås at forlænge den
allerede eksisterende overgangspe-
riode for opgørelse af bilers
brændstofforbrug. TER har der-
med ikke yderligere bemærkninger.
FDM
FDM glæder sig overordnet over,
at der med lovforslaget vil blive
skabt ro om bilafgifterne ved over-
gangen til opgørelse af bilers
brændstofforbrug efter den nye
WLTP-metode.
Side 5 af 7
L 207 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2031313_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FDM ville dog have foretrukket en
varig løsning, således at forbru-
gerne ikke risikerer en afgiftsstig-
ning ved udgangen af 2020 som
følge af overgangen til WLTP-me-
toden.
Endelig bemærker FDM, at det
ikke skal være forbrugerne, der
skal betale for bilfabrikanternes
eventuelle kreative målemetoder.
For så vidt angår en varig løsning
ved overgangen til WLTP henvises
til bemærkningerne til høringssva-
ret fra Bilbranchen DI.
Finans og Leasing
Finans og Leasing noterer sig, at
Færdselsstyrelsen har valgt at følge
Europa-Kommissionens anbefa-
ling om, at der ift. forbrugeroplys-
ningen skal anvendes brændstof-
forbruget opgjort efter WLTP-me-
toden. Ifølge Finans og Leasing er
Danmark imidlertid det eneste
EU-land, som har fulgt anbefalin-
gen. Alle andre lande anvender
fortsat brændstofforbruget opgjort
efter NEDC2-metoden i forbru-
geroplysningen.
I forlængelse heraf anfører Finans
og Leasing, at der i Motorregisteret
(DMR) oplyses det afgiftsmæssige
forbrugstal, dvs. forbruget opgjort
efter NEDC2-metoden tillagt 10
pct. På den baggrund stiller Finans
og Leasing spørgsmålstegn ved,
om der med forlængelse af over-
gangsperioden er taget højde for
forbrugeroplysningen, som fortsat
vil blive opgjort efter WLTP-me-
toden.
Generelt mener Finans og Leasing,
at forbrugeroplysningen om
brændstofforbruget bør følge det
Skatteministeriet vil tage kontakt
til Færdselsstyrelsen mhp. en afkla-
ring heraf.
Side 6 af 7
L 207 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2031313_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forbrug, der lægges til grund for
afgiftsberegningen. Finans og Lea-
sing opfordrer til, at Skatteministe-
riet tager initiativ til, at der kom-
mer overensstemmelse mellem be-
regninger i forhold til forbrugerop-
lysningen og afgiftsberegningen.
Samlet set ønsker Finans og Lea-
sing derfor, at der i overgangsperi-
oden både til forbrugeroplysning
og afgiftsberegning anvendes
brændstofforbruget opgjort efter
NEDC2-metoden.
FSR
Danske Reviso-
rer
FSR
Danske Revisorer har ingen
bemærkninger.
Motorcykel Forhandler
Foreningen
Motorcykel Forhandler Forenin-
gen har ingen bemærkninger.
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd har ingen
bemærkninger.
Side 7 af 7