Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 206 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 206
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 30. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet og sundhedsloven
(Begrænsning af ressourcereglen ved kræftscreeninger, udvidelse af lægemiddelskadeordningen i nød- og
beredskabssituationer m.v.)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1. Sundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med det af ministeren stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af EL stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
i udvalget
(ALT, SF og RV):
Til § 1
1)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 20, stk. 2,
indsættes efter
»§§ 85-85 b«: », medmindre der i det konkrete tilfælde er
særlige forhold, der begrunder en fravigelse af sundhedslo-
vens §§ 85-85 b«.
[Dispensationsmulighed]
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 3
2)
I
stk. 1
ændres »1. maj« til: »15. maj«.
[Udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bestemmelsen indeholder en dispensationsmulighed, så-
ledes at regionerne i særlige tilfælde kan undgå et erstat-
ningsansvar trods manglende overholdelse af sundhedslo-
vens §§ 85-85 b.
Bestemmelsen indeholder ikke en fastholdelse af ressour-
cereglen. Derimod forudsætter dispensationen, at der er tale
om særlige forhold, der i praksis umuliggør efterlevelse af
screeningsfristerne, eller forhold, der betyder, at en efterle-
velse af sundhedslovens §§ 85-85 b i det konkrete tilfælde
vurderes at ske på bekostning af mere akutte og behand-
lingskrævende patienter.
Med forslaget anerkendes det, at der er tilfælde i vores
sundhedsvæsen, hvor forholdene kræver en prioritering af
de fornødne lægelige specialister, således at disse speciali-
ster bliver anvendt de steder, hvor der er mest behov for
dem, med det sigte, at syge patienter ikke risikerer en senere
behandling, som kan forværre deres sygdom og prognose.
Der lægges således med forslaget op til, at en nødvendig og
fagligt begrundet prioritering af mere behandlingskrævende
patienter (syge patienter) kan begrunde, at regionerne ikke
AX023640