Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 201 Bilag 1
Offentligt
2028884_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Ordførerne i aftalekredsen
Udkast til kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring
af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professions-
bacheloruddannelser, lov om maritime uddannelser og lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. (Akademisk overbygningsuddannelse, særlig anvendel-
se af adgangsprøver til universitetsuddannelser, bachelorers ret til optagel-
se på en kandidatuddannelse m.v.)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 14. december 2018 udsendt det
ovennævnte udkast til lovforslag blandt relevante institutioner og organisationer.
Høringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 21. januar 2019, kl. 12, var der indkommet 26 hø-
ringssvar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger og de ændrin-
ger, der er foretaget i lovforslaget som følge heraf.
1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Danske Universiteter, Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk
Universitet, Djøf, Lederne, Akademikerne
og
Ingeniørforeningen, IDA
er positive
eller overvejende positive over for de foreslåede ændringer.
Akademikerne
opfordrer til, at aftalekredsen følger udviklingen tæt på relevante
parametre, ikke kun frem mod 2023 men også i årene efter, bl.a. fordi de sam-
fundsøkonomiske konsekvenser først for alvor vil vise sig efter en længere årræk-
ke.
Danske Studerendes Fællesråd
ser overordnet meget positivt på ønsket om at
give større fleksibilitet til de studerende på universitetsuddannelserne, men lov-
forslagets øvrige tiltag
bortset fra udvidelsen af retskravet til optagelse på en
kandidatuddannelse
er dog mindre positive, og lovforslaget ændrer ikke ved de
største hindringer for fleksibilitet i universitetsuddannelserne, bl.a. interne aktivi-
tetskrav og økonomiske fremdriftssanktioner til uddannelsesinstitutionerne.
2.1. Akademisk overbygningsuddannelse
2.1.1. Generelle bemærkninger
Danske Universiteter
bemærker, at den akademiske overbygningsuddannelse
givetvis kan fungere som en god uddannelse især for studerende, som har et par
års erhvervserfaring efter endt bacheloruddannelse, men at den 2-årige kandidat-
uddannelse fortsat skal være hovedvejen og også fremover forventes at være den
mest efterspurgte uddannelse blandt arbejdsgiverne.
Københavns Universitet
og
Aarhus Universitet
bemærker, at det ordinære uddan-
nelsesforløb med 3-årig bachelor- og 2-årig kandidatuddannelse fortsat skal være
det bærende element i uddannelseslandskabet. Københavns Universitet anfører,
at forslaget om akademisk overbygningsuddannelse på heltid eller deltid kan blive
25. januar 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr. 19/004477
Side 1/9
L 201 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2028884_0002.png
et centralt instrument til at skabe mere fleksibilitet, men at det samtidigt vurderes,
at der er en række konkrete svagheder ved forslaget, som kan modvirke fleksibili-
teten.
Akademikerne
anfører, at den nye uddannelsestype kan være et supplement for
akademiske bachelorer, som ønsker at videreuddanne sig på et senere tidspunkt i
deres erhvervskarriere og ser gode perspektiver i erhvervsoverbygningsuddannel-
sen, særligt for akademikere ansat i små og mellemstore virksomheder.
Lederne
er meget positive over for forslaget om en 1-årig overbygningsuddannel-
se som en hurtigere vej til arbejdsmarkedet.
Ingeniørforeningen, IDA, Dansk Magisterforening, Djøf, Danmarks Tekniske Uni-
versitet og Copenhagen Business School
Handelshøjskolen
ser ikke et behov
for den nye uddannelse. Der henvises især til, at uddannelsen vil komplicere ud-
dannelseslandskabet og medføre en reduktion af faglig dybde og kompetencer,
samt at det findes tvivlsomt, om uddannelsen er efterspurgt på arbejdsmarkedet.
Flere ser dog uddannelsen som en god efteruddannelsesmulighed for personer
med erhvervserfaring.
Danske Studerendes Fællesråd
er imod etableringen af uddannelsen med henvis-
ning til, at den kan blive endnu et fremdriftsværktøj til at presse studerende hurti-
gere igennem deres uddannelse frem for at fokusere på kvalitet og faglig tyngde.
Ministeriet
har noteret sig høringsparternes bemærkninger til forslaget. Det be-
mærkes, at det vil være op til det enkelte universitet, om det ønsker at udbyde den
akademiske overbygningsuddannelse.
2.1.2. Titel
Danske Universiteter, Københavns Universitet, Aalborg Universitet
og
Danmarks
Tekniske Universitet
finder det problematisk, hvis den akademiske overbygnings-
uddannelse får betegnelsen »master« på engelsk, da den kan forveksles med den
eksisterende masteruddannelse inden for videreuddannelsessystemet.
Ministeriet
bemærker, at uddannelsens danske titel er valgt ud fra et hensyn til, at
titlen skal afspejle uddannelsens niveau som en forskningsbaseret overbygnings-
uddannelse på en bacheloruddannelse, og at uddannelsen netop ikke skal kunne
forveksles med masteruddannelsen inden for videreuddannelsessystemet for
voksne, der udbydes efter reglerne om deltidsuddannelse. Uddannelsens engel-
ske titel er valgt ud fra et hensyn til, at titlen skal være internationalt genkendelig,
da 1- eller 2-årige kandidatuddannelser i udlandet normalt betegnes som en »ma-
ster«.
2.1.3. Adgangskrav
Danske Professionshøjskoler, Fagbevægelsens Hovedorganisation, KL, Køben-
havns Universitet
og
Lederne
finder, at professionsbachelorer skal have adgang til
den akademiske overbygningsuddannelse på lige fod med akademiske bachelo-
rer, ligesom professionsbachelorer i dag har adgang til flere kandidatuddannelser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/9
L 201 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2028884_0003.png
Ministeriet
bemærker, at det følger af den politiske aftale om mere fleksible uni-
versitetsuddannelser, at den akademiske overbygningsuddannelse er målrettet
akademiske bachelorer. Dette er i tråd med anbefaling 11 i rapporten »Universi-
tetsuddannelser til fremtiden« fra Udvalg om bedre universitetsuddannelser, hvor
det anbefales, at målgruppen for den foreslåede 1-årige overbygningsuddannelse
alene skal være akademiske bachelorer, da formålet er at etablere et alternativ til
kandidatuddannelsen for bacheloruddannede på relevante områder, hvor der ikke
allerede i dag er hurtigere veje til arbejdsmarkedet, f.eks. på ingeniørområdet.
2.1.4. Indhold og tilrettelæggelse
Københavns Universitet
vurderer, at lovforslagets bemærkninger om, at den aka-
demiske overbygningsuddannelse skal udbygge faglig viden og øge de teoretiske
og metodiske kvalifikationer og kompetencer samt øge selvstændigheden i forhold
til bachelorniveauet, i realiteten begrænser studerendes muligheder for at kombi-
nere på tværs af fagområder.
Københavns Universitet
og
Roskilde Universitet
bemærker, at det kan overvejes
at justere beskrivelsen af mål og kompetencer, der ønskes opnået med den nye
uddannelse, da det kan være vanskeligt at nå inden for rammen på 60 ECTS-
point.
Ministeriet
bemærker, at der er tale om en forskningsbaseret heltidsuddannelse,
der ligesom en kandidatuddannelse bygger oven på en bacheloruddannelse. Der
vil derfor også for den 1-årige overbygningsuddannelse være et krav om, at der
skal være faglig sammenhæng og progression i forhold til bachelorniveauet. Hvis
der ud fra universitetets faglige vurdering er den fornødne sammenhæng og pro-
gression i forhold til bachelorniveauet, er der ikke noget til hinder for, at der udvik-
les akademiske overbygningsuddannelser, der går på tværs af fagområder, lige-
som det i dag gør sig gældende for visse kandidatuddannelser. Det bemærkes
desuden, at det fremgår af den politiske aftale, at universiteterne skal tilrettelægge
de akademiske overbygningsuddannelser, så de udbygger de studerendes faglig-
hed i forhold til bachelorniveauet, herunder også inden for andre fagområder.
De krav, der stilles til uddannelsens niveau og indhold, vil ligeledes afspejle, at der
er tale om en overbygning til en bacheloruddannelse, men disse krav skal natur-
ligvis tilpasses uddannelsens halve tidsramme i forhold til en kandidatuddannelse.
Da uddannelsen ikke i sig selv kvalificerer til ph.d.-uddannelse indgår der
i mod-
sætning til en kandidatuddannelse
ikke krav om deltagelse i videnskabeligt ud-
viklingsarbejde i uddannelsen. Der lægges endvidere op til, at den afsluttende
opgave som udgangspunkt skal have et omfang på 15 ECTS-point, hvor et kandi-
datspeciale som udgangspunkt har et omfang på 30 ECTS-point.
De universiteter, der vælger at udbyde uddannelsen, vil inden for de centralt fast-
satte rammer have frihed til at tilrettelægge uddannelsesforløbet, som det ud fra
en faglig vurdering vurderes hensigtsmæssigt. Universitetet kan f.eks. beslutte,
om det på en konkret uddannelse giver mening, at der indgår et projektorienteret
forløb.
2.1.5. Adgang til videreuddannelse m.v.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/9
L 201 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2028884_0004.png
Danmarks Vejlederforening, Danske Universiteter, Københavns Universitet
og
Syddansk Universitet
finder det uhensigtsmæssigt, at reglerne om begrænsning af
dobbeltuddannelse som udgangspunkt vil forhindre, at personer, der har gennem-
ført en akademisk overbygningsuddannelse, også kan gennemføre en kandidat-
uddannelse.
Danmarks Vejlederforening, Danske Universiteter, Fagbevægelsens Hovedorga-
nisation, Københavns Universitet
og
Syddansk Universitet
bemærker, at den aka-
demiske overbygningsuddannelse kan blive en uddannelsesmæssig blindgyde,
hvis der ikke er mulighed for at videreuddanne sig til ph.d.-niveau.
Danmarks Vejlederforening
bemærker, at det bør fremgå af loven, at universite-
terne er forpligtede til at synliggøre de eksisterende muligheder, så det bliver mu-
ligt at gennemskue de forskellige overbygningsmuligheder.
Ministeriet
bemærker, at formålet med lovforslaget er at etablere et alternativ til
kandidatuddannelsen som en hurtigere vej til arbejdsmarkedet. Den akademiske
overbygningsuddannelse vil som overbygning på en bacheloruddannelse være
indplaceret på samme niveau som en kandidatuddannelse i kvalifikationsrammen
for videregående uddannelse. Det er således ikke som udgangspunkt hensigten,
at personer skal have mulighed for at gennemføre både en 1-årig akademisk
overbygningsuddannelse og en 2-årig kandidatuddannelse. Lovforslaget lægger
derfor ikke op til at ændre reglerne om begrænsning af dobbeltuddannelse.
Det er imidlertid ikke hensigten, at den akademiske overbygningsuddannelse skal
udgøre en blindgyde i forhold til muligheden for at uddanne sig opad til ph.d.-
niveau, selv om uddannelsen ikke i sig selv vil kvalificere til optagelse på ph.d.-
uddannelse.
Det er på den baggrund hensigten, at ministeren inden for sin bemyndigelse i lov
om adgangsregulering ved videregående uddannelser vil fastsætte en undtagelse
til reglerne om begrænsning af dobbeltuddannelse, hvorefter et universitet konkret
kan beslutte at indskrive en dimittend fra en akademisk overbygningsuddannelse
på den såkaldte 4+4-ordning, dvs. sideløbende indskrivning på en kandidat- og en
ph.d.-uddannelse. Denne mulighed vil desuden blive skrevet ind i bemærkninger-
ne til nærværende lovforslag.
I forhold til spørgsmålet om at synliggøre de eksisterende overbygningsmulighe-
der bemærkes, at universiteterne i henhold til universitetsloven er forpligtede til at
tilbyde studerende vejledning under deres uddannelsesforløb. Derudover bemær-
kes, at regeringen vil give universiteterne mulighed for at søge om et opstartstil-
skud til at afsøge relevante fagområder og udvikle de nye akademiske overbyg-
ningsuddannelser. Det fremgår af den politiske aftale, der ligger til grund for lov-
forslaget, at universiteterne skal anvende en del af opstartstilskuddet til at yde en
særlig vejledningsindsats for potentielle ansøgere. Universiteterne skal i forbindel-
se med ansøgningen om opstartstilskud redegøre for, hvordan de vil gennemføre
vejledningsindsatsen.
2.2. Særlig anvendelse af adgangsprøver for universitetsuddannelser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/9
L 201 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2028884_0005.png
Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks
Tekniske Universitet, Akademikerne, Dansk Magisterforening
og
Lederne
er posi-
tive eller overvejende positive over for denne del af lovforslaget.
Danske Professionshøjskoler
bemærker, at brug af adgangsprøver bør være ens
for alle typer videregående uddannelsestyper, herunder også på erhvervsakade-
mi- og professionsbacheloruddannelser.
Aarhus Universitetet
og
Djøf
bemærker, at det nuværende optagelsessystem er
transparent og gennemskueligt, og at den enkelte ansøger bør kunne vurdere
mulighederne for optagelse på den ønskede uddannelse.
Danske Studerendes Fællesråd
er modstander af øget mulighed for at anvende
adgangsprøver som et supplerende adgangskrav. Adgangskravet for optagelse på
en videregående uddannelse bør alene være en bestået gymnasialeksamen samt
krav til relevante fag på specifikke niveauer. Ydereligere adgangskrav devaluerer
de gymnasiale eksamensbeviser og opstiller unødige barrier for adgangen til ud-
dannelse.
Ministeriet
bemærker, at særlig anvendelse af adgangsprøver er en valgfri mulig-
hed for den enkelte institution, der har til formål at give universiteterne mere flek-
sible muligheder for at målrette adgangskravene til den enkelte bacheloruddan-
nelse, og herunder at understøtte dokumentation af, at alle optagne studerende
har de nødvendige faglige kvalifikationer.
Et universitets beslutning om at anvende adgangsprøver
enten for alle ansøgere
til en uddannelse eller for en afgrænset del af ansøgerne
ændrer ikke på de
øvrige adgangskrav, herunder kravet om en adgangsgivende gymnasial eksamen
og opfyldelse af specifikke adgangskrav.
Særlig anvendelse af adgangsprøver vil
sammen med de gældende muligheder
for anvendelse af karakterkrav
give universiteterne mere fleksible muligheder for
at tilpasse adgangskravene til hver enkelt uddannelse. Ministeriet vil følge udvik-
lingen i brugen af adgangsprøver og optaget på universiteterne på tværs af for-
skellige optagelsesformer. Ministeriet har noteret sig Danske Professionshøjsko-
lers ønske.
2.3. Bachelorers ret til optagelse på en kandidatuddannelse (forlængelse af
retskrav)
KL, Dansk Industri
og
Lederne
er positive eller overvejende positive over for den-
ne del af lovforslaget.
Aarhus Universitet
og
Syddansk Universitet
er positive eller overvejende positive
over for muligheden for forlængelse af retskravet, men finder at forlængelsen kan
medføre faglige problemer, herunder ved en risiko for underminering af den fagli-
ge progression mellem bachelor- og kandidatuddannelse og risiko for øget frafald
på kandidatuddannelser.
Ministeriet
bemærker indledningsvist , at den maksimale tidsmæssige udstræk-
ning af forlængelsen af retskravet vil blive fastsat i en bekendtgørelse.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/9
L 201 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2028884_0006.png
Som anført i lovforslagets bemærkninger er formålet med forslaget blandt andet at
skabe fleksibilitet for akademiske bachelorer. Som også anført er det ikke hensig-
ten, at forslaget medfører, at flere bachelorer afbryder deres uddannelsesforløb
alene med det formål at holde pause fra studierne uden at komme i beskæftigelse.
Ministeriet forventer derfor, at en del af de bachelorer, der vælger at udnytte mu-
ligheden for forlængelse af retskravet, vil komme i relevant beskæftigelse i perio-
den mellem bachelor- og kandidatuddannelse og derigennem bevare tilknytningen
til uddannelsens fagområde(-r). Herudover forventer ministeret, at en del bachelo-
rer
uanset den foreslåede tidsmæssige forlængelse af retskravet
vil fortsætte
på en kandidatuddannelse i umiddelbar forlængelse af bacheloruddannelsen.
Ministeriet vil følge udviklingen tæt.
Aarhus Universitet, Syddansk Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet
og
Danske Universiteter
er positive eller overvejende positive over for muligheden
for forlængelse af retskravet, men finder at forlængelsen kan medføre praktiske
problemer, herunder i forhold til at kunne estimere kandidatoptaget eller i forbin-
delse med et universitets ønske om at lukke en uddannelse.
Ministeriet
er opmærksom på, at denne del af forslaget
i hvert fald i en over-
gangsperiode
kan medføre lidt større udsving i antallet af optagne på kandidat-
uddannelser. Ministeret forventer dog, at sådanne udsving på lidt længere sigt vil
udlignes, og at en eventuel påvirkning af institutionernes administrative praksis
derfor ligeledes vil aftage.
Ministeriet
er opmærksom på, at et universitet kan have ønske om at lukke en
uddannelse, og at der i den forbindelse kan være flere forskellige, relevante hen-
syn, herunder også hensyn til optagne studerende. Afvikling af uddannelser vil
som hidtil blive håndteret konkret i forlængelse af universitetets orientering til Sty-
relsen for Forskning og Uddannelse, jf. bekendtgørelse om akkreditering af vide-
regående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser.
Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Akademikerne, Dansk Magisterfor-
ening, Ingeniørforeningen, IDA
og
Djøf
er positive eller overvejende positive over
for muligheden for forlængelse af retskravet, men finder at forslaget om, at mini-
steren kan indføre betingelser for forlængelsen af retskravet, kan medføre usik-
kerhed for de studerende eller andre negative effekter.
Danske Studerendes Fællesråd
ser meget positivt på udvidelse af retskravet, men
mener ikke, at det er hensigtsmæssigt, at ministeren får bemyndigelse til at indfø-
re regler, der fastlægger nærmere betingelser for udvidelsen af retskravet.
Ministeriet
bemærker, at ordningen iværksættes uden fastsættelse af betingelser
for forlængelse af retskravet.
Som anført i lovforslagets bemærkninger, er det ikke hensigten, at det foreslåede
skal medføre, at flere bachelorer afbryder uddannelsesforløb alene med det formål
at holde pause fra studierne uden at komme i beskæftigelse. Bemyndigelsen til at
indføre betingelser for forlængelse af retskravet
f.eks. i form af krav om beskæf-
tigelse el.lign.
forventes alene at blive anvendt, hvis der f.eks. viser sig væsentli-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/9
L 201 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2028884_0007.png
ge tegn på uhensigtsmæssig adfærd, f.eks. i form af et stigende antal eller stigen-
de andel af bachelorer, der modtager dimittenddagpenge eller lignende ydelser.
Eventuelle betingelser for at kunne forlænge retskravet vil først blive indført efter
et passende varsel. Det indebærer, at bachelorer, der har afbrudt deres uddannel-
sesforløb, inden betingelserne var gældende, ikke bliver berørt, hvis der efter af-
brydelsen bliver fastsat regler om betingelser for at kunne bevare retten til opta-
gelse på en kandidatuddannelse, der bygger oven på bacheloruddannelsen.
Syddansk Universitet, Roskilde Universitet
og
Danmarks Tekniske Universitet
er
positive eller overvejende positive over for muligheden for forlængelse af retskra-
vet, men finder at forslaget om, at ministeren kan indføre betingelser for forlæn-
gelsen af retskravet, kan medføre øget administration for universiteterne.
Ministeriet
bemærker, at indførelse af eventuelle betingelser vil ske i form af en
bekendtgørelsesændring, og at udkast til denne bekendtgørelsesændring vil blive
udsendt i ekstern høring, hvor der vil være mulighed for at afgive høringssvar.
Eventuelle betingelser for at kunne forlænge retskravet vil
som anført ovenfor
først blive indført efter et passende varsel.
Københavns Universitet
frygter, at den foreslåede ikrafttræden med tilbagevirken-
de kraft vil skabe usikkerhed om retsstillingen for de studerende, der afslutter de-
res bachelorgrad efter den 1. januar 2019, men inden lovændringen er implemen-
teret i de relevante bekendtgørelser. KU vil være nødsaget til at vejlede disse stu-
derende til at søge om optagelse inden 1. marts 2019, hvis de vil være sikre på at
bevare deres retskrav.
Ministeriet
bemærker, at universiteternes vejledning til studerende m.fl. alt andet
lige må tage udgangspunkt i gældende ret. Hertil kommer, at forslaget om tids-
mæssig forlængelse af retskravet på kandidatoptagelse er et begunstigende tiltag,
som bachelorer kan vælge at udnytte eller ikke at udnytte.
Det foreslås, at den tidsmæssige forlængelse af retskravet på kandidatoptagelse
har virkning fra den 1. januar 2019. Dette tidspunkt at foreslået for i relevant om-
fang at give flest mulige bachelorer denne mulighed og samtidigt så vidt muligt
undgå afgrænsningsproblemer i forhold til andre bachelorer.
2.4. Studiestartsprøve på kandidatuddannelse
Københavns Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks
Tekniske Universitet, Akademikerne, Dansk Magisterforening
og
Lederne
er posi-
tive eller overvejende positive over for denne del af lovforslaget.
Djøf
bemærker, at det er en afgørende forudsætning, at studiestartsprøve alene
har til formål at identificere inaktive studerende, og at prøven derfor ikke er at be-
tragte som en ekstra adgangsprøve, der på nogen måde skal efterprøve de stude-
rendes faglige niveau, idet det faglige niveau er stadfæstet gennem optaget på
baggrund af en bestået bacheloruddannelse (inkl. evt. supplerende uddannelses-
aktiviteter).
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/9
L 201 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2028884_0008.png
Danske Studerendes Fællesråd
ser ikke behovet for studiestartsprøver på kandi-
datuddannelserne og frygter, at prøverne vil blive anvendt som et ekstra frem-
driftsværktøj.
Ministeriet
bemærker, at formålet med denne del af forslaget er at give universite-
terne relevante og ensartede muligheder for at afklare, om indskrevne studerende
reelt har påbegyndt deres uddannelse. Universiteterne får dermed ensartede mu-
ligheder for at anvende studiestartsprøver på bacheloruddannelser og kandidat-
uddannelser (og
som foreslået
på akademiske overbygningsuddannelser).
Anvendelse af studiestartsprøver på kandidatuddannelse erstatter eller ændrer
ikke de gældende adgangskrav for uddannelserne.
2.5. Gennemførelse af uddannelsesdele i Grønland eller på Færøerne
Danske Professionshøjskoler
og
Aarhus Universitet
bemærker, at det med fordel
kan præciseres i bemærkningerne, hvad der nærmere menes med, at studerende
ikke må pålægges unødvendige merudgifter i forbindelse med uddannelsesdele,
der skal gennemføres i Grønland eller på Færøerne.
Danmarks Tekniske Universitet
bemærker, at universitetet forstår lovforslagets
bemærkninger sådan, at alene obligatoriske fag og uddannelseselementer, der
ifølge studieordningen skal gennemføres i Grønland eller på Færøerne, tæller
med i rammen, hvorefter højst 50 pct. af en uddannelses samlede ECTS-omfang
må henlægges til Grønland eller Færøerne.
Danmarks Tekniske Universitet
bemærker desuden, at det kan være et problem,
hvis der stilles krav om, at endeligt tilsagn om medfinansiering til ekstraudgifter fra
det grønlandske eller færøske selvstyre allerede skal foreligge på det tidspunkt,
hvor uddannelsesinstitutionen ansøger om at få prækvalificeret og godkendt den
nye uddannelse. Dette skyldes, at et endeligt tilsagn typisk vil forudsætte, at ud-
dannelsen er godkendt. Det foreslås, at endeligt tilsagn om medfinansiering i ste-
det skal være givet inden uddannelsen udbydes, og at godkendelsen af uddannel-
sen kan gøres betinget heraf.
Ministeriet
kan bekræfte Danmarks Tekniske Universitets forståelse af, hvilke
obligatoriske dele der indgår i rammen for, hvor stor en del af en uddannelse, der
må henlægges til Grønland eller Færøerne. Dette vil blive præciseret i bemærk-
ningerne. Det vil ligeledes blive præciseret, hvad der ligger i, at studerende ikke
må pålægges unødvendige merudgifter som følge af, at dele af undervisningen
gennemføres i Grønland eller på Færøerne.
Bemærkningerne vil desuden blive justeret, således at det fremgår, at der skal
være indgået en rammeaftale med det grønlandske eller færøske selvstyre på det
tidspunkt, hvor uddannelsesinstitutionen ansøger om at få prækvalificeret og god-
kendt den nye uddannelse. Hvis det ikke er muligt at opnå et endeligt tilsagn om
medfinansiering på ansøgningstidspunktet, kan godkendelsen gives på betingelse
af, at uddannelsesinstitutionen på det tidligst mulige tidspunkt herefter opnår et
endeligt tilsagn om medfinansiering.
2.6. Andet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 8/9
L 201 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2028884_0009.png
Ingeniørforeningen, IDA, Akademikerne, Danske Studerendes Fællesråd, Dansk
Magisterforening
og
Djøf
forholder sig kritiske over for, at der ydes et uddannel-
sestilskud pr. studerende på akademiske overbygningsuddannelser, der er 30 pct.
højere end tilskuddet på kandidatuddannelser.
Ministeriet
har noteret sig høringsparternes bemærkninger, men skal bemærke,
at spørgsmålet om finansiering af den akademiske overbygningsuddannelse ikke
er en del af lovforslaget. Det bemærkes dog, at universiteterne frit vil kunne dispo-
nere over merbevillingen til akademiske overbygningsuddannelser, herunder til
bachelor- og kandidatuddannelser.
3. Oversigt over indholdsmæssige ændringer af lovudkastet på grundlag på
høringen
Det indføjes i bemærkningerne, at det er hensigten, at ministeren inden for
sin bemyndigelse i lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser
vil fastsætte en undtagelse til reglerne om begrænsning af dobbeltuddannel-
se, hvorefter et universitetet konkret kan beslutte at indskrive en dimittend fra
en akademisk overbygningsuddannelse på den såkaldte 4+4-ordning, dvs.
med sideløbende indskrivning på en kandidat- og en ph.d.-uddannelse.
Bemærkningerne præciseres og justeres på enkelte punkter vedrørende
gennemførelse af uddannelsesdele i Grønland eller på Færøerne.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 9/9