Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 200 Bilag 3
Offentligt
Undervisningsministeriet
Marts 2019
Sagsnr.: 19/03116
Høringsnotat
til
Forslag til lov om ændring af lov om forberedende grunduddannelse, lov om folkeskolen,
lov om de gymnasiale uddannelser og lov om erhvervsuddannelser (Måling af elevers
trivsel) (Lovforslag nr. L 200)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget er fremsat den 13. marts 2019 som lovforslag nr. L 200.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 22. februar 2019 til den 11. marts 2019 været i
ekstern høring hos 73 myndigheder og organisationer m.v. Udkastet har også været offentliggjort
på høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 26 af de hørte myndigheder og organisationer. 18 høringssvar
indeholder bemærkninger til lovforslaget. En oversigt over, hvilke af de hørte myndigheder og
organisationer der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste punkter fra høringssvarene, der er medtaget i nærværende høringsno-
tat.
2. Sammenfatning om ændring af lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer eller i øvrigt i sig selv til at frem-
sætte ændringsforslag. Der er foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger til lovudkastet
DA, Dansk Erhverv, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Institut
for Menneskerettigheder, Klagenævnet for Specialundervisning, FOAs Landselevbestyrelse og
Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Landsforeningen af 10. klasseskoler tager forslaget til efterretning.
DI er enig i og støtter fuldt ud regeringens fokus på høj datasikkerhed og dataetik.
Danmarks Lærerforening bakker op om intentionerne bag lovforslaget og trivselsmålingen om at
styrke alle elevers og studerendes trivsel.
Uddannelseslederne bemærker, at det overordnet set er positivt med en fælles FGU-løsning på
dette område.
Dansk Center for Undervisningsmiljø er overordnet tilfreds med ændringerne.
Fagbevægelsens Hovedorganisation ser positivt på, at der
indføres trivselsmålinger på FGU’en,
da arbejdet med trivsel er vigtigt på alle institutioner og særligt i en opstartsfase.
1