Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 199 Bilag 1
Offentligt
Undervisningsministeriet
Marts 2019
Sagsnr. 18/16099
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om folkeskolen, lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. samt forskellige andre love
(Styrkede erhvervsuddannelser, mere praksisfaglighed i grundskolen, uddannelsesparathedsvurdering til alle ung-
domsuddannelser m.v.)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag (høringsudkastet) har i perioden fra den 10. til den 29. januar 2019 været i høring hos 145
eksterne høringsparter. Høringsudkastet har været offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 47 høringssvar, hvoraf 41 indeholder bemærkninger, jf. herved også den tilhørende oversigt
vedrørende modtagne høringssvar. Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har endvidere den 4. marts 2019
sendt et supplerende høringssvar.
Dette høringsnotat redegør for de væsentligste elementer i høringssvarene.
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
Høringssvarene har givet anledning til følgende tilpasninger af lovforslaget:
Ad § 1 (lov om erhvervsuddannelser)
Bemærkningerne om dannelse er søgt justeret med fokus på, at dannelsesopgaven i erhvervsuddannelserne
er et delt ansvar, som omfatter både skolen og arbejdsgiveren/praktikvirksomheden.
Der er med hensyn til studiekompetence foretaget mindre tilpasninger af lovteksten og bemærkninger, som
derved bedre afspejler den politiske aftale.
Der er med hensyn til adgangskurser på erhvervsskoler i de almindelige bemærkninger tilføjet et afsnit om
evt. ændring af taksten ved aktivitet op imod 300 årselever. I tråd hermed er forudsætningerne for de nye
adgangskurser ændret således, undervisningen på kurserne alene vil skulle finde sted på G-niveau.
Det er i bemærkningerne præciseret, at de første GF+ elever principielt vil kunne påbegynde forløbet pr. 1.
januar 2020, og at de under alle omstændigheder vil kunne påbegynde det efterfølgende GF2 forløb senest i
august 2020.
Det er i bemærkningerne præciseret, at erhvervsskolerne inden for gældende rammer vil skulle vejlede om
praktikpladstilsagn og praktikpladser.
Ad § 2 (lov om folkeskolen)
Udvidelse af bemærkningerne til § 2, nr. 2, så sætningen kommer til at henvise til både elever med behov for
specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand, jf. folkeskolelovens § 3, stk. 2 og 3, og elever
med særlige behov, jf. folkeskolelovens § 3 a, samt til fornøden pædagogisk-psykologisk rådgivning.
Udvidelse af bemærkningerne til § 2, nr. 2, med en bemærkning om, at kommunalbestyrelserne med fordel
kan stille krav til, hvordan erhvervsskolerne koordinerer planlægningen af undervisningen med de folkesko-
ler, hvorfra eleverne kommer.
Ad § 3 (lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.)
Præcisering af de almindelige bemærkninger i punkt 2.5.1.3. om at den kommunale plan for udskolingsakti-
viteter i relation til valg af ungdomsuddannelse ikke er en ny plan for den enkelte unge.
Ad § 4 (lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse)
Med lovforslagets § 4, nr. 3, tilføjes en adgang til, at institutioner for erhvervsrettet uddannelse kan indgå
overenskomster med skoler omfattet af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler
1