Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
L 198 Bilag 3
Offentligt
2041199_0001.png
Enhed
Opgaver og Struk-
tur
Sagsbehandler
Mona Boel Øster-
gaard
Koordineret med
Ændringsforslag til L 198 - forslag til lov om ændring af lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Justering af tilskudsordning til nedsættelse af færgetakster
for personbefordring til og fra visse øer og etablering af en
særlig godsordning for Mandø)
Ændringsforslag
Sagsnr.
2018 - 2032
Doknr.
78648
Dato
05-04-2019
Af
økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af …:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner
(Justering af tilskudsordning til nedsættelse af færgetakster for personbefordring til og
fra visse øer, etablering af særlig godsordning for Mandø og adgang til at yde støtte ved
et eventuelt driftsunderskud ved en afløserfærge)«.
[Konsekvensændring som følge af adgang til at yde støtte ved et eventuelt driftsunder-
skud ved en afløserfærge til brug for kommuner med små øer]
Til § 1
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 21 b, stk. 11,
affattes således:
»Stk.
11.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om kompen-
sationen efter stk. 10, herunder om opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud efter stk. 1 og 2 er omfattet af momslovens anvendelsesområde.««
[Teknisk ændring]
L 198 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Ændringsforslag fra økonomi- og indenrigsministeren
2041199_0002.png
3)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 21 c
affattes stk. 4 således:
»Stk.
4.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om kom-
pensationen efter stk. 2, herunder om opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser
som følge af, at et tilskud efter stk. 1 er omfattet af momslovens anvendelsesområde.«
[Teknisk ændring]
4)
Efter
nr. 4
indsættes som nyt nummer:
»02. Efter den under
nr. 4
foreslåede
§ 21 c
indsættes:
Ȥ
21 d.
Økonomi- og indenrigsministeren kan yde støtte til driftsselskabet bag en
afløserfærge til at dække et eventuelt driftsunderskud ved en afløserfærge, som er un-
der udvikling i samarbejde med Færgesekretariatet.
Stk. 2.
Støtte ydes i form af tilskud.
Stk. 3.
Støtte til at dække et eventuelt driftsunderskud ved en afløserfærge kan ydes i
perioden 2022-26 inden for en samlet ramme på maksimalt 15 mio. kr.
Stk. 4.
Økonomi- og indenrigsministeren fastlægger de nærmere betingelser for ydel-
se af støtte til at dække et eventuelt driftsunderskud i en aftale med driftsselskabet bag
afløserfærgen.««
[Adgang til at yde støtte til at dække et eventuelt driftsunderskud ved en afløserfærge
til brug for kommuner med små øer]
Til § 2
5)
§ 2, stk. 1,
affattes således:
»Stk.
1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019, jf. dog stk. 5.«
[Undtagelse fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt]
6)
I
§ 2
indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
§ 21 d træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.«
[Særskilt ikrafttrædelsestidspunkt for bestemmelse om adgang til at yde støtte til aflø-
serfærge]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved ændringsforslag nr. 2 til lovforslaget er der stillet forslag om nye bestemmelser i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, som indebærer, at
lovforslagets titel også skal ændres.
Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.
2
L 198 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Ændringsforslag fra økonomi- og indenrigsministeren
2041199_0003.png
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk ændring som følge af, at § 21 b, stk. 9, der bliver stk. 11, in-
deholder en henvisning til stk. 8, som bliver stk. 10.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk ændring som følge af, at den foreslåede § 21 c, stk. 4, rettelig
skal indeholde en henvisning til stk. 2. i stedet for stk. 3.
Til nr. 4
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemo-
kratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti har den 2. november 2018 indgået en politisk aftale om justering af til-
skudsordningerne til nedsættelse af færgetakster for personbefordring og godstrans-
port på ikke-statslige færgeruter til og fra visse øer.
Som led i aftalen er der enighed om, at staten yder en garanti på samlet 15 mio. kr. i
perioden 2019-2022 til at dække et eventuelt driftsunderskud ved en standardfærge,
som er under udvikling i regi af Færgesekretariatet til brug som afløserfærge for kom-
muner med små øer.
Udviklingen af en afløserfærge sker i samarbejde med Færgesekretariatet, som er etab-
leret af de 18 kommuner med små øer. Det er Færgesekretariatets vurdering, at det af
hensyn til finansieringen af afløserfærgen er nødvendigt at have mulighed for at kunne
få dækket et eventuelt driftsunderskud i en opstartsperiode.
Afløserfærgen vil blive bygget og ejet af et privat selskab med kommercielle interesser.
Dette ejerselskab vil leje afløserfærgen ud til et selvstændigt driftsselskab, der skal
varetage den kommercielle drift af afløserfærgen med henblik på at opnå en indtje-
ning, som kan dække driftsudgifterne, herunder hyrebetalingerne til ejerselskabet.
Forslaget om adgang til at yde støtte til at dække et eventuelt driftsunderskud ved en
afløserfærge skal ses i forlængelse af tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetak-
ster for godstransport og personbefordring til og fra visse øer.
Det overordnede formål med både tilskudsordningerne og forslaget om adgang til at
yde støtte til en afløserfærge er at sikre vækst og udvikling i hele Danmark.
En mere driftssikker og stabil færgebetjening af de små øer er en vigtig forudsætning
for at skabe vækst og udvikling i lokalsamfundene og dermed for at styrke grundlaget
for helårsbeboelse på øerne.
Med afløserfærgen får landets 18 kommuner med egne øer mulighed for leje en færge,
hvis deres egen færge er ude af drift, fx når den faste færge skal til eftersyn og dokning
på værfterne. Afløserfærgen kan bidrage til en mere driftssikker, stabil og billigere
færgebetjening af øerne. Herudover kan afløserfærgen bl.a. anvendes til reservefærge i
højsæson og efteruddannelse af navigatører. Afløserfærgen bygges med udgangspunkt
i et standardkoncept, som den enkelte kommune kan anvende, når kommunen skal
have udskiftet sin faste færge.
3
L 198 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Ændringsforslag fra økonomi- og indenrigsministeren
2041199_0004.png
Der er på den baggrund tilvejebragt en reserve på Økonomi- og Indenrigsministeriets
paragraf på finansloven for 2019 med 3 mio. kr. årligt i 2019-21 og 6 mio. kr. i 2022 til
at dække et eventuelt driftsunderskud i forbindelse med en standardfærge/afløser-
færge.
Det er hensigtsmæssigt at tilvejebringe en hjemmel i Økonomi- og Indenrigsministeri-
ets lovgivning, som giver økonomi- og indenrigsministeren bemyndigelse til at yde
støtte i form af et tilskud til driftsselskabet bag afløserfærgen til dækning af et eventu-
elt driftsunderskud og herefter fastlægge de nærmere betingelser herfor i en aftale
med driftsselskabet.
Det er på nuværende tidspunkt forventningen, at afløserfærgen tidligst kommer ud at
sejle ultimo 2020. På den baggrund vil det være hensigtsmæssigt at forskyde gyldig-
hedsperioden således, at der afsættes 3 mio. kr. årligt i perioden 2022-2026 til at dæk-
ke et eventuelt driftsunderskud for regnskabsårene 2021-2025. Den samlede økono-
miske ramme på 15 mio. kr. er således uændret i forhold til den politiske aftale.
Den konkrete udmøntning af initiativet indebærer, at der skal indgås en public service
kontrakt mellem økonomi- og indenrigsministeren og det private driftsselskab bag
afløserfærgen om færgens afløserservices til kommuner. Der kan være risiko for, at
omkostningerne forbundet med opretholdelsen af afløsningsberedskabet i opstartsfa-
sen ikke står mål med indtægterne. Derfor vil der i public service aftalen indgå mulig-
hed for en tidsbegrænset underskudsdækning, som vil blive implementeret i overens-
stemmelse med EU’s statsstøtteregler. Det indebærer
bl.a., at det skal sikres, at der
ikke gives overkompensation.
Støtten til at dække et eventuelt driftsunderskud ved en afløserfærge kan ikke oversti-
ge, hvad der er nødvendigt for at dække nettoomkostningerne i forbindelse med vare-
tagelse af public service opgaver, hvor afløserfærgen stilles til rådighed for kommuner
med små øer på bestemte vilkår. Ved nettoomkostninger forstås indtægter fratrukket
omkostninger, herunder en rimelig forrentning og afskrivninger.
I den konkrete aftale mellem økonomi- og indenrigsministeren og befragterselskabet
vil der blive fastlagt vilkår for ydelse af støtte til dækning af et eventuelt driftsunder-
skud.
Til nr. 5
Ved ændringsforslag nr. 4 til lovforslaget er der stillet forslag om nye bestemmelser i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, som indebærer, at
ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 1, også skal ændres.
Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 5, fastsætter, at § 21 d træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Begrundelsen herfor er, at den foreslåede § 21 d giver mulighed for, at økonomi- og
indenrigsministeren kan indgå en aftale med befragterselskabet bag afløserfærgen
umiddelbart efter lovens vedtagelse. Der er blandt interessenterne bag færgeprojektet
4
L 198 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Ændringsforslag fra økonomi- og indenrigsministeren
2041199_0005.png
et ønske om at kunne underskrive en skibsbygningsaftale hurtigt, hvilket forudsætter,
at finansieringen er på plads, herunder at økonomi- og indenrigsministeren kan yde
støtte til at dække et eventuelt driftsunderskud i en opstartsperiode. I modsat fald kan
projektet forsinkes.
Lovforslagets øvrige bestemmelser foreslås som hidtil at træde i kraft den 1. juli 2019,
således at de nødvendige ændringer af de to bekendtgørelser på henholdsvis gods- og
passagerområdet kan være på plads samtidig med lovens ikrafttræden.
5