Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 196 Bilag 1
Offentligt
2029059_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om ar-
bejdsmiljø (Andre målrettede indsatser end
risikobaserede tilsyn m.v.)
21. februar 2019
J.nr. 20185200388
MV
JB
Baggrund
Lovforslaget udspringer af en beslutning fra regeringen, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Socialdemokratiet i 2017 om at igangsætte et forsøg med hel-
hedsorienteret tilsyn i bygge- og anlægsbranchen. En evaluering af forsøget har
vist, at det helhedsorienterede tilsyn er en bedre metode til at afdække arbejdsmil-
jøproblemer i bygge- og anlægsbranchen end det risikobaserede tilsyn.
De positive erfaringer med det helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbran-
chen viser, at det kan være hensigtsmæssigt at afprøve nye indsatser i forhold til
bestemte virksomheds- eller branchegrupper. Derfor er der et generelt ønske om, at
det bliver muligt at erstatte det risikobaserede tilsyn med andre målrettede indsat-
ser, hvis de viser sig mere egnede.
LO og FTF har hidtil indstillet medlemmer til Arbejdsmiljørådet og Arbejdsmiljø-
klagenævnet. Imidlertid er LO og FTF fusioneret til ”Fagbevægelsens Hovedorga-
nisation”.
Formål
Lovforslaget har til formål at gøre det muligt at erstatte det risikobaserede tilsyn i
bygge- og anlægsbranchen med det såkaldte helhedsorienterede tilsyn, som har vist
sig at være en bedre metode til at afdække arbejdsmiljøproblemer i bygge- og an-
lægsbranchen.
Lovforslaget har samtidig til formål at gøre det muligt også i fremtiden at erstatte
det risikobaserede tilsyn med andre målrettede indsatser, når disse viser positive
resultater indenfor bestemte virksomheds- og branchegrupper.
Endelig indeholder lovforslaget bestemmelser om, at den nye organisation - Fag-
bevægelsens Hovedorganisation
indstiller medlemmer til Arbejdsmiljørådet og
Arbejdsmiljøklagenævnet i stedet for LO og FTF.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe er Arbejdstilsynet i forhold til forslaget om, at der kan
fastsættes regler om, at tilsynet skal gennemføre andre målrettede indsatser end
risikobaserede tilsyn, herunder helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbran-
chen.
L 196 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar samt ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Den primære målgruppe vil også være de virksomheder, der undtages fra det risi-
kobaserede tilsyn og i stedet får en anden målrettet indsats.
I forhold til forslaget om at lade Fagbevægelsens Hovedorganisation udpege med-
lemmer til Arbejdsmiljørådet og Arbejdsmiljøklagenævnet er rådet, nævnet og
organisationerne den primære målgruppe.
De sekundære målgrupper
Den sekundære målgruppe for forslaget om, at der kan fastsættes regler om, at
Arbejdstilsynet skal gennemføre andre målrettede indsatser end risikobaserede
tilsyn, er de ansatte på virksomhederne, idet Arbejdstilsynet gennemfører risikoba-
serede tilsyn på virksomheder med ansatte (mindst ét årsværk).
Formålet er, at de ansatte
via andre målrettede indsatser
får et bedre arbejdsmil-
jø end de ville have fået, hvis Arbejdstilsynet havde gennemført risikobaserede
tilsyn.
I første omgang er den sekundære målgruppe ansatte i bygge- og anlægsbranchen.
Samlet vurdering
Forslaget om, at der kan fastsættes regler om, at Arbejdstilsynet skal gennemføre
andre målrettede indsatser end risikobaserede tilsyn, vurderes at være kønsneutralt.
Bestemmelsen vil kunne anvendes i forhold til alle former for brancher eller alle
former for virksomhedsgrupper. Den kønsmæssige betydning vil derfor afhænge
af, hvilken konkret branche- eller virksomhedsgruppe, der fremover skal have en
anden målrettet indsats end risikobaseret tilsyn.
I først omgang vil bemyndigelsesbestemmelsen blive anvendt til at gennemføre
helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen.
Da bygge- og anlægsbranchen generelt har flere mænd end kvinder ansat, vil lov-
forslaget i første omgang få størst betydning for mænd.
2