Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 196 Bilag 1
Offentligt
2029058_0001.png
NOTAT
Høringsnotat vedrørende lovforslag om æn-
dring af arbejdsmiljøloven (andre målrettede
indsatser end risikobaserede tilsyn m.v.)
26. februar 2019
J.nr. 20185200388
MV
JB
Ekstern høring vedrørende lovforslag om ændring af arbejdsmil-
jøloven
Arbejdstilsynet har på baggrund af den eksterne høring modtaget en række hø-
ringssvar vedrørende udkast til forslag til ændring af lov om arbejdsmiljø.
Følgende myndigheder og organisationer m.v. er blevet hørt:
Rigsadvokaten, Advokatrådet, Danske Advokater, Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmil-
jøklagenævnet, Akademikernes Centralorganisation, Business Danmark, Danmarks
Frie Fagforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Den Koorperati-
ve Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Det Faglige Hus, Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Frie Funktio-
nærer, Gartneri- Land og Skovbrugets Arbejdsgivere, Kommunernes Landsfor-
ening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, Landbrug & Fødeva-
rer, Lederne, og Moderniseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regu-
lering.
Der er modtaget høringssvar fra følgende høringsparter
:
Arbejdsmiljørådet (AMR), Arbejdsmiljøklagenævnet (AMK), Ledernes Hovedor-
ganisation (LH) og Team Effektiv Regulering (TER).
Bemærkninger til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven
Bemærkningerne er grupperet efter indholdet af høringssvarene.
1. Generelle bemærkninger
AMR
tilslutter sig, at der skabes mulighed for at anvende andre tilsynsformer in-
den for bestemte virksomheds- eller branchegrupper, hvis disse andre tilsynsformer
viser sig mere egnede i forhold til at målrette tilsynsindsatsen mod de arbejdsplad-
ser, der har størst risiko for arbejdsmiljøproblemer.
AMR
anfører, at nye målrettede tilsynsformer i forhold til afgrænsede branche- og
virksomhedsgrupper fortsat bør indebære, at tilsyn gennemføres med fokus på både
de arbejdsmiljøforhold, som er væsentlige for branchen, og den konkrete virksom-
heds arbejdsmiljøforhold.
AMR
tilslutter sig ændringsforslagene, der vedrører indstillingen af medlemmer til
Arbejdsmiljøklagenævnet og Arbejdsmiljørådet fra Fagbevægelsens Hovedorgani-
sation.
LH
oplyser, at man sammen med øvrige parter i Arbejdsmiljørådet har fremsendt
et fælles høringssvar, og at man ikke har yderligere bemærkninger til lovforslaget.
L 196 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar samt ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2029058_0002.png
AMK
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
1.1. Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Indholdet af andre fremtidige typer af målrettede indsatser vil være bestemmende
for, om fokus vil være på arbejdsmiljøproblemer i en branche, i en virksomheds-
gruppe eller en kombination heraf alt efter virksomheds- eller branchegruppens
karakteristika, og hvad der skaber mest effekt.
2. Sammenhæng til andre indsatser
AMR
lægger vægt på, at nye målrettede tilsynsformer tilrettelægges med inddra-
gelse af relevante organisationer og eventuelt branchefællesskaberne for arbejds-
miljø (BFA’erne). Nye målrettede tilsynsformer bør tilrettelægges i sammenhæng
med andre indsatser i arbejdsmiljøsystemet, herunder de koordinerede indsatser
mellem Arbejdstilsynet og BFA’erne,
ligesom de bør understøtte eventuelle frem-
tidige mål for arbejdsmiljøindsatsen på brancheniveau.
2.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet vil i den videre tilrettelæggelse af andre målrettede ind-
satser tænke på sammenhæng i arbejdsmiljøindsatsen, herunder inddrage
BFA’erne
m.v. efter sædvanlig praksis.
3. Indholdet af
”andre
målrettede indsatser”
AMR
anfører, at det følger af lovbemærkningerne, at ”andre målrettede indsatser”
kan bestå i et dialogmøde eller en anden form for kommunikativ aktivitet i stedet
for et risikobaseret tilsyn.
AMR
er enig i, at kommunikation og dialog er vigtige virkemidler, men finder at
det bør være et supplement til Arbejdstilsynets tilsyn med virksomhedernes ar-
bejdsmiljøforhold.
3.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet finder, at tilsyn med virksomhederne er en vigtig del af
Arbejdstilsynets myndighedsudøvelse, men at det også er vigtigt, at Arbejdstilsynet
har mulighed for at anvende forskellige former for virkemidler over for virksomhe-
derne, når disse viser sig mere hensigtsmæssige end det risikobaserede tilsyn. Der-
for vil der først i forbindelse med den enkelte fremtidige målrettede indsats blive
taget stilling til formen for denne.
4. Inddragelse i initiativer og udmøntning
AMR
forudsætter, at AMR løbende inviteres til at drøfte og kvalificere planlagte
og igangværende initiativer og evalueringer af fremtidige målrettede indsatser, og
at relevante aktører inddrages tidligt forud for fastsættelse af regler efter bemyndi-
gelsen.
4.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at i forhold til planlagte og igangværende
initiativer og evalueringer af andre målrettede indsatser vil det være de kommende
2
L 196 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar samt ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2029058_0003.png
konkrete initiativer og evalueringer, som vil være afgørende for, på hvilken måde
AMR fremover vil blive involveret.
I forhold til fastsættelse af regler efter bemyndigelsen følger det af arbejdsmiljølo-
ven, at AMR
udtaler sig om nye regler via nedsættelse af regeludvalg med deltagelse
af repræsentanter fra AMR eller repræsentanter udpeget af AMR.
I forbindelse med
fastsættelse af regler, der udmønter bemyndigelsesbestemmelsen i forslaget, vil
AMR blive inddraget på sædvanlig vis via regeludvalg.
5. Lovforslagets konsekvenser
TER
bemærker, at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendtgørelser,
som kan indebære administrative konsekvenser for erhvervslivet.
TER
vurderer på nuværende tidspunkt, at de administrative konsekvenser er under
4 mio. kr. årligt, hvorfor de ikke kvantificeres nærmere. Det bemærkes, at TER vil
vurdere konsekvenserne nærmere i forbindelse med udstedelsen af konkrete be-
kendtgørelser.
TER
har i forbindelse med præhøringen af lovforslaget afgivet bemærkninger til
Arbejdstilsynets vurdering af efterlevelsen af principperne for agil erhvervsrettet
regulering. TER har ingen yderligere bemærkningerne.
5.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet er enig i TERs vurdering af de administrative konsekven-
ser og kan oplyse, at der i forbindelse med fremtidige konkrete bekendtgørelser om
andre målrettede indsatser end risikobaserede tilsyn vil blive udarbejdet beregnin-
ger af de administrative konsekvenser.
Beskæftigelsesministeriet noterer sig, at TER er enig i Arbejdstilsynets vurdering
af, at principperne for agil erhvervsrettet lovgivning ikke vurderes at være relevan-
te for lovforslaget.
6. Konsekvenser af høringssvarene
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget, bortset fra en
enkelt korrekturrettelse vedrørende antallet af medlemmer til AMK som FH kan
udpege.
3