Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 195
Offentligt
2041842_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Ligestillingsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 40637
LIGE
5. april 2019
LIU L 195
svar på spørgsmål 4 fra udvalget stillet den 3. april
2019 til ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for
nordisk samarbejde.
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere den power point-præsentation som Margot
Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, anvendte i forbindelse
med deres foretræde for udvalget den 3. april 2019.
Svar
Power point-præsentationen rejser en række problemstillinger vedr.
offentlige myndigheders arbejde med ligestilling, som også indgår i
henvendelsen af 24. marts 2019 fra Margot Torp og Charlotte Roest jf.
bilag 2 til spørgsmål 3 fra LIU.
Idet jeg generelt skal henvise til min besvarelse af LIU spørgsmål 3 til
L195, er der nedenfor nogle yderligere betragtninger vedr. særligt:
Når kønsblindhed fører til utilsigtet forskelsbehandling
Udvalgte resultater fra myndighedernes ligestillingsredegørelser
Forudsætninger for at kunne høste gevinsterne
herunder skabe status
for ligestillingsarbejdet
Når kønsblindhed fører til utilsigtet forskelsbehandling
Der er mange steder i samfundet, hvor kønsblindhed og ubevidst bias kan
føre til utilsigtet forskelsbehandling og udgøre barrierer for ligestilling. Det
forekommer, fx når der skal rekrutteres ledere, og når de unge skal træffe
uddannelsesvalg. Det forekommer også hos offentlige myndigheder fx i
forbindelse med den borgerrettede service. Det er noget, man generelt bør
være opmærksom på og arbejde med.
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til den power point-præsentation, som Margot Torp og Charlotte Roest anvendte i forbindelse med foretræde for udvalget, til ministeren for fiskeri og ligestilling
2
Fra centralt hold har vi gennem årene understøttet myndighederne i at
indtænke ligestilling i de borgerrettede ydelser, bl.a. gennem et
spydspidsprojekt i 10 udvalgte kommuner, som mundede ud i en række
eksempler på god praksis og gennem en satspuljefinansieret pulje til at
fremme ligestillingsarbejdet i det offentlige. Der er også en hjemmeside
”ligestillingsvurdering.dk”, hvor man kan finde konkret metoder til at
arbejde med at indtænke køn og ligestilling samt gode eksempler på en
lang række forskellige områder, man kan lade sig inspirere af.
I forlængelse af lovforslaget kommer vi til at arbejde med, hvordan vi
styrker videndelingen. Vi lægger bl.a. op til, at der fremover skal fokus på
konkrete beskrivelser af enkelte effektive ligestillingsinitiativer. Det vil
gøre det lettere at få de gode erfaringer spredt og kommunikeret.
Udvalgte resultater fra myndighedernes ligestillingsredegørelser
I powerpoint præsentationen fra Charlotte Roest indgår to plancher med
udvalgte resultater fra hovedrapporten om ligestillingsredegørelser 2017.
Den først bygger på det ligestillingsindeks, der blev indført med
forenklingen af ligestillingsredegørelserne i 2013. Det er tankevækkende,
at indekset tyder på, at 13 pct. af de statslige institutioner og 5 pct. af
kommunerne kun i ringe grad eller slet ikke arbejder med ligestilling på
personaleområdet. Netop indekset har dog været genstand for betydelig
kritik, da det bygger på en selvevaluering og myndighedernes egen
subjektive vurdering af deres indsats. De konkrete tal skal derfor tages
med forbehold, og de kan ikke bruges som en indikation for lovbrud eller
lignende. Det ændrer dog ikke på, at der helt givet er plads til forbedringer.
Den anden power-point sætter fokus på de skævheder, der er inden for
topledelse i kommunerne. Netop den problemstilling satte jeg fokus på
ved offentliggørelse af hovedrapporten for ligestillingsredegørelserne
2017. Jeg er enig i, at det ikke er tilfredsstillende. Det bør det offentlige
kunne gøre bedre.
Med lovforslaget lægges op til, at der fortsat indberettes om
kønssammensætningen på relevante chefniveauer, jf. svar på LIU
spørgsmål 1 til L195.
Forudsætninger for at kunne høste gevinsterne
Mange af de forudsætninger, der anføres for, at ligestillingsarbejdet kan
blive mere effektivt, ligger uden for selve lovforslaget, fx ledelsesmæssig
opbakning, kompetencer i egne forvaltninger og kurser i regi af COK.
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til den power point-præsentation, som Margot Torp og Charlotte Roest anvendte i forbindelse med foretræde for udvalget, til ministeren for fiskeri og ligestilling
3
Jeg er generelt enig i, at ligestillingsarbejdet kræver ledelsesmæssig
bevågenhed. Derfor lægger vi op til, at redegørelserne fremadrettet bliver
et mere strategisk værktøj, dels ved at sætte fokus på målsætninger for
arbejdet, dels ved at medtage flere relevant data, fx vedr. deltid og orlov.
Det, tror jeg, vil bidrage til, at ledelsen bedre kan forholde sig til
redegørelserne og organisationens arbejde og udfordringer.
Jeg er også enig i, at det ville være godt, hvis der var mere status i at arbejde
med ligestilling. Jeg er usikker på, om et benchmarkingsystem vil bidrage
til det. Men som det fremgår af mit svar på LIU spørgsmål 3, er jeg villig
til at se på udvikling af et nyt benchmarksystem, hvis det kan baseres på
mere objektive kriterier.
Derudover kan øget fokus på formidlingen af de gode resultater muligvis
bidrage til at give ligestillingsarbejdet mere status. Der er heldigvis mange
statslige institutioner, regioner og kommuner, der gør det godt på
ligestillingsområdet. Det hører også med til historien. Vi vil i forbindelse
med udmøntningen af lovforslaget arbejde med, hvordan vi styrker
videndeling og formidling af resultater og dermed skaber mere
opmærksomhed om ligestillingsredegørelserne, jf. svar på LIU spørgsmål
2 til L195.
Der foreslås i oplægget, at der indføres sanktioner i ligestillingsloven og
gennemføres stikprøvekontroller. Som nævnt i mit svar på LIU spørgsmål
3 går jeg ikke ind for at indføre sanktioner i ligestillingsloven. Ligesom jeg
heller ikke går ind for at indføre stikprøvekontroller. Her vil vi fortsat
arbejde med videndeling og udbredelse af de gode eksempler.
Helt overordnet synes jeg, det er vigtigt at lytte til dem, der konkret
arbejder med redegørelserne og handle på, at de ikke finder dem relevante
og oplever dem som bureaukratiske, for det gavner hverken
ligestillingsredegørelserne eller ligestillingsarbejdets status. Jeg mener, at vi
med lovforslaget vil få nogle redegørelser, der bliver mere relevante, og
som i højere grad kan understøtte arbejdet med ligestilling i det offentlige.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen