Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 195
Offentligt
2037103_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Ligestillingsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 40637
LIGE
28. marts 2019
LIU L 195
svar på spørgsmål 3 fra udvalget stillet den 25.
marts 2019 til ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren
for nordisk samarbejde.
Spørgsmål 3
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. marts 2019 fra Margot
Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, jf. L 195
bilag 2.
Svar
Der peges i henvendelsen på syv forudsætninger for, at ligestillingslovens
intentioner om effektivt ligestillingsarbejde i de offentlige forvaltninger
kan virkeliggøres. Generelt ligger de nævnte forudsætninger uden for selve
indholdet af lovforslaget, da de adresserer arbejdet i de enkelte
myndigheder, udbud af kurser, formidling og afrapporteringen på
ligestillingsredegørelserne.
Flere af de nævnte forudsætninger (punkt 1-3) handler således om
ledelsesmæssig opbakning, samt at der afsættes de nødvendige ressourcer
til at klæde nøglemedarbejdere på til opgaven. Jeg er enig i, at der er behov
for, at ligestillingsarbejdet har ledelsesmæssig bevågenhed og prioriteres.
Det er en opgave, som de enkelte myndigheder hver især har ansvar for
og bør påtage sig.
Under punkt 4 i henvendelsen foreslås, at Center for Offentlig
Kompetenceopbygning (COK) udbyder kurser og temadage, som kan
klæde ledelser og medarbejdere på til at arbejde med ligestilling. Jeg er enig
i, at det kan være relevant med kurser og temadage. Om det skal foregå i
regi af COK, eller gennem andre fx private udbydere har jeg ikke nogen
holdning til.
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/3-19 fra Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, til ministeren for fiskeri og ligestilling
2
Fra centralt hold har vi gennem årene understøttet myndighedernes
ligestillingsindsats med forskellige initiativer - fx med et spydspidsprojekt
i 10 udvalgte kommuner som opsamlede eksempler på god praksis
(2014/15), en satspuljefinansieret pulje til fremme af ligestilling som gik til
projekter, der medtænkte køn i borgerrettede ydelser (2013-2015), en
hjemmeside
”ligestillingsvurdering.dk”
som bl.a. samler grundlæggende
værktøjer til brug for ligestillingsvurdering, og gennem afholdelse af
workshops for ministerierne om ligestillingsvurdering af lovforslag.
I henvendelsen nævnes, at resultaterne fra ligestillingsredegørelserne i
højere grad bør high lightes. Der refereres til, at det fx tidligere er sket
gennem afholdelse af konferencer. Jeg kan nævne, at der fra centralt hold
generelt har været fokus på at formidle resultaterne af
ligestillingsredegørelserne
dels gennem pressekontakt dels gennem
præsentation på hjemmesiden ligestillingidanmark.dk. Hvad angår
afholdelse af konferencer, har det ikke været praksis at holde sådanne om
ligestillingsredegørelserne. Der har mig bekendt været afholdt én
konference om dette fra centralt hold i 2005.
Behovet for at sætte fokus på viden og formidling ligger i tråd med de
meldinger, der kom i den interessentundersøgelse, der er udarbejdet som
led i forenklingen af ligestillingsredegørelserne. Her pegede de
interviewede myndigheder bl.a. peger på behovet for videndeling og
tværgående sparring.
Som det fremgår af mit svar på LIU spørgsmål 2 til L195, vil der i
forbindelse med udmøntningen af lovforslaget blive arbejdet med øget
videndelingen, fx formidling af gode eksempler på initiativer og indsatser,
som kan inspirere på tværs af myndigheder. Der lægges i det videre arbejde
således op til at styrke videndelingen med afsæt i
ligestillingsredegørelserne.
Henvendelsen anbefaler endvidere, at det igen gøres nemt at benchmarke
resultaterne fra myndighedernes ligestillingsredegørelser regionsvis. Der
henvises i den forbindelse til ligestillingsredegørelserne fra før 2013, hvor
det var muligt at sammenligne og rangordne kommunernes
ligestillingsindsats regionsvis
gennem landkort og med farverne grøn,
gul og rød.
I forbindelse med forenkling af ligestillingsredegørelserne i 2013 blev dette
benchmark system med landkort og farver erstattet af et ligestillingsindeks.
Baggrunden var bl.a., at rangordningen af ligestillingsindsatsen i 3 grupper
(grøn, gul eller rød) blev kritiseret for at være for grovkornet, og at
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/3-19 fra Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, til ministeren for fiskeri og ligestilling
3
kriterierne for at lande i den ene eller anden gruppe var for uigennemsigtig.
I stedet blev indført et ligestillingsindeks, der rangordnede
myndighedernes ligestillingsindsats i 5 grupper, og hvor den enkelte
myndighed fik præsenteret deres egne score på ligestillingsområdet i en
minirapport, som sammenlignede denne score med landsgennemsnittet.
Både det gamle benchmark system med landkort og farver og det
nuværende ligestillingsindeks har imidlertid den svaghed, at de er baseret
på en selvrapportering og selvevaluering af egen ligestillingsindsats. Det
medfører visse usikkerheder, idet vurderingen af, hvad der er en
ligestillingsindsats, og resultaterne af arbejdet er subjektiv og kan variere
fra kommune til kommune.
Der er med det nuværende forenklingsforslag lagt op til at sløjfe det
eksisterende
ligestillingsindeks.
Det
er
tanken,
at
ligestillingsredegørelserne fremadrettet skal indeholde flere objektive data
om myndighedernes ligestillingsindsats fx i forhold til deltid, ligeløn,
fravær m.m. Det kan være relevant med et nyt benchmark system af
ligestillingsindsatsen, hvis det kan baseres på objektive kriterier. Det er jeg
indstillet på, at se nærmere på i forbindelse med udviklingen af et nyt
indberetningsskema og udformning af afrapporteringen.
Hvad angår spørgsmålet om at indføre konsekvens, som opfølgning på
ligestillingsredegørelserne, er det ikke noget, som jeg støtter. Her vil vi
fortsat arbejde med videndeling og udbredelse af de gode eksempler.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen