Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 195 Bilag 3
Offentligt
2040997_0001.png
Arbejdet med ligestilling i offentlig forvaltning
______________________________________
L195
Forenkling af ligestillingsredegørelserne
_________________________________
Foretræde v/ Margot Torp & Charlotte Roest - onsdag d. 3. april 2019
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Power point-præsentation, som Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 3/4-19
2040997_0002.png
Præsentation
Margot Torp (ca. 5 min)
Har arbejdet med kønsligestilling i mere end 30 år
Tidl. Folketingsmedlem (S) og Regionsmedlem (S)
Charlotte Roest (ca. 3 min)
Tappernøje ildsjæl
Studerende
Byrådsmedlem Næstved
Vi har mødt hinanden igennem ligestillingsarbejdet
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Power point-præsentation, som Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 3/4-19
2040997_0003.png
1
Når kønsblindhed fører til utilsigtet forskelsbehandling
Ambulanceberedskab
Sprogdannelse i børnehaver
Snerydning
http://vimeo.com/68275329
Depression
ADHD
www.skl.se
verksamheter - jämställdhet
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Power point-præsentation, som Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 3/4-19
2040997_0004.png
2
Eksempel fra Odense Kommune
71 % af alle ny-visiterede mænd,
der modtog en ”Træning som hjælp”-indsats,
havde efter indsatsen ikke længere brug for hjemmepleje, træning eller sygepleje.
Tallet for ny-visiterede kvinder var kun 32 %.
Analyserne viste at kommunen brugte årligt i gennemsnit
kr. 36.992 på mænd og
kr. 15.764 på kvinder
Der kan være både kvalitet og effektivitet vundet ved at kønstjekke en indsats
Fra: Anbefalinger og værktøjer til at arbejde med ligestilling i borgerrettede ydelser
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=2ahUKEwj009Hc4LHhAhUZxMQBHduYAmIQFjAGegQICBAC&url=http%3A%2F%2Fum.dk%2F~%2Fmedia%2FUM%2F
Danish-
site%2FDocuments%2FLigestilling%2FPublikationer%2F2015%2F151021%2520Anbefalinger%2520og%2520vaerktoejer%2520til%2520at%2520arbejde%2520med%2520koen%2520og%2520liges
tilling%2520i%2520borgerrettede%2520ydelser.pdf%3Fla%3Dda&usg=AOvVaw0jMEti-WjRn9jlIL7tbdA8
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Power point-præsentation, som Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 3/4-19
2040997_0005.png
3
Forudsætninger for at kunne høste gevinsterne
At ligestillingsministeren skaber status omkring arbejdet
(herunder om redegørelserne)
At topleder forstår gevinsterne og kravet
At toplederne engagerer sig
At toplederne opbygger de nødvendige kompetencer i egne forvaltninger
At FT, KL og Regionerne stiller krav til COK om at integrere ligestilling i uddannelserne
At der følges bedre op på redegørelserne - sanktioner
stikprøvekontroller etc.
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Power point-præsentation, som Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 3/4-19
2040997_0006.png
4
Ligestillingsarbejdets status må øges
Presseopmærksomhed
Konferencer med mediebevågenhed
Forskning i hvad der reelt foregår
Formidling af resultaterne / ranking af kommuner
ex. gerne regionalt
Hjemmesiden tilbage til oprindelig form med kort
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Power point-præsentation, som Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 3/4-19
2040997_0007.png
1
Charlotte Roest
Studerende, læser en bachelor i Offentlig Administration
Eksamensopgave - den offentlige sektors arbejde med kønsligestilling
- Herunder ligestillingsredegørelserne
Fik super karakter, men desværre også skræmmende konklusioner
Loven foreskriver at ”alle
ministerier, statslige institutioner og virksomheder, samt alle
kommunalbestyrelser og regionsråd skal arbejde- og redegøre for egen ligestillingsindsats"
Ligestillingsredegørelser: Stat, kommunerne og regioner redegør som de i loven er pålagt,
- men arbejder de reelt for ligestilling?
… Det gør alle bestemt ikke!
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Power point-præsentation, som Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 3/4-19
2040997_0008.png
2
Ligestillingsloven/ redegørelserne/ hovedrapporten
§4 :
”Skal arbejde for ligestilling og indarbejde ligestilling i al planlægning og forvaltning”
Kommuner: 3 pct. arbejder i høj grad med ligestilling, i staten er det 10 pct.
Kommuner: 5 pct. arbejder i ringe grad eller slet ikke med ligestilling ( = lovbrud )
I staten: 13 pct. arbejder i ringe grad eller slet ikke med ligestilling ( = lovbrud )
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Power point-præsentation, som Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 3/4-19
2040997_0009.png
3
Lovforslaget vil fjerne indberetningspligten mht. kønssammensætningen i udvalg
Ift. ledelsesposter og udpegning til bestyrelser og udvalg -
føler kvinder sig ofte fravalgt pga. en manglende ”tap”
Ansatte i kommunerne
Totalt: 67 pct. kvinder
Topchefer i kommunerne
Totalt: 71 pct. mænd
= kun 29 pct. kvinder
Citater som
Usynlige glaslofter
Mænd vælger mænd
Ingen at spejle sig i
Usikkerhed på eget køn
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Power point-præsentation, som Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 3/4-19
2040997_0010.png
4
Konklusion
- RO PÅ!
Kig ikke bare på ligestillingsredegørelserne, kig på hele ligestillingsloven
Ligestillingsredegørelserne bliver i dag ikke taget seriøst
- Kommunernes ranglisteplacering afspejler dog fint deres seriøsitet, eller mangel..
Bundplaceringer viser ligegyldighed med ligestillingsarbejdet
- Topplaceringer fx Nyborg, de bruger 1. pladsen stolt og brandingmæssigt
Stat, kommuner og regioner kan skrive og gøre, hvad der passer dem
- Hvem følger op ? Hvad er konsekvens af lovbrud ?
Ligestillingsloven bør tilføres sanktionsmulighed
- Som fx ved GDPR-forordningen og kommunernes service- og anlægsrammer
En forenkling, er et tilbageslag..
Gør ikke noget forhastet
der er guld at hente her!!!
L 195 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Power point-præsentation, som Margot Torp, Kolding, og Charlotte Roest, Tappernøje, anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 3/4-19
2040997_0011.png
Spørgsmål ?