Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 194 Bilag 5
Offentligt
2034263_0001.png
Kære medlemmer af Sundheds-og Ældreudvalget
Høreforeningen har afgivet høringssvar på L194 -Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed. (Styrket indsats på
høreapparatområdet).
Vi har med stor beklagelse noteret os, at der i fremlæggelsen af lovforslaget ikke er medtaget en
behandlingsgaranti på høreapparatsbehandling, hverken generelt eller på den gruppe af patienter med
kompliceret høretab.
Vi vil meget gerne opfordre udvalget til, i sin behandling af lovforslaget, at søge svar på følgende:
-
Hvad er årsagen til, at lovforslaget ikke indeholder en almindelig behandlingsgaranti og særligt for
mennesker med kompliceret høretab?
-
Hvordan forholder ministeren sig til, at netop denne patientgruppe ikke får forbedret deres adgang
til høreapparatsbehandling ved lovændringen og er henvist til at stå på lange ventelister til behandling?
Vi mener fortsat, at det er diskrimination af en handicapgruppe, når mennesker med høretab bliver stillet
ringere i forhold til den generelle behandlingsgaranti i Danmark. Det gælder særligt for gruppen af personer
med komplicerede høretab.
Det
står fuldstæ dig udpe slet i lov e ærk i ger e på side 0: ”Det
betyder, at patienter, der har et
svært eller kompliceret høretab efter lovforslaget fortsat ikke har mulighed for at modtage et tilskud til
behandling i privat regi, ligesom de fortsat heller ikke er omfattet af det udvidede frie sygehusudvalg”. Der
er altså ikke noget frit valg for denne patientgruppe. Og ingen ret til behandling inden for 30 dage.
Konsekvensen er, at denne patientgruppe er underlagt meget lange ventetider på sygehusbehandling med
de alvorlige konsekvenser, det har på deres beskæftigelse, studiemuligheder, sociale liv mm. Det er ikke i
orden og bør ændres, når der som nu er en lovændring på vej af Sundhedsloven.
Som det fremgår af de indkomne høreringssvar, bakker rigtig mange op om Høreforeningens synspunkt, se
bl.a.:
Danske Handicaporganisationer:
”Der er dog også e række a gler i forslaget. DH he viser til Hørefore i ge s høri gssvar og støtter fuldt
ud de ændringer, foreningen efterlyser. I tilknytning hertil anbefaler DH at:
- Høreapparatbehandling bør ligestilles med anden sygebehandling. Der bør således indføres en
eha dli gsgara ti på e
å ed for e esker ed høreta .”
Dansk Erhverv:
”Høreapparats eha dli g er ikke o fattet af det udvidede frie sygehusvalg. Dog ka patie ter ed et
ukompliceret høretab vælge et privat tilbud fra dag ét. Dansk Erhverv anbefaler. at patienter med et svært
og kompliceret høretab inkluderes i det udvidede frie sygehusvalg, således at de patienter som skal udredes
og behandles på offentlige sygehus også stilles bedre end de er i dag. Med lange ventelister til
følge.”
Institut for Menneskerettigheder:
L 194 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 21/3-19 fra Høreforeningen
2034263_0002.png
”Ua set, at det er i te tio e
ed udkastet til lovforslag, at perso er ed svært eller ko pli eret høreta
samt børn og unge under 18 år skal have hurtigere adgang til høreapparatbehandling i offentligt regi,
indeholder udkastet ikke nogen behandlingstidsgaranti, der sikrer at disse patienter har adgang til
behandling på lige vilkår med patienter, der kan benytte det udvidede frie sygehusvalg. Med andre ord
indeholder udkastet ikke nogen sikkerhed for, at personer med svært eller kompliceret høretab samt børn
og unge under 18 år fortsat ikke bliver stillet ringere end andre personer med hensyn til ventetid på
behandling.
Det er derfor instituttets opfattelse, at udkastet til lovforslag rejser menneskeretlige betænkeligheder i
forhold til forpligtelserne til at hindre diskrimination på grund af handicap i handicapkonventionens artikel
4 og 5 samt forpligtelsen til at sikre personer med handicap lige adgang til sundhedsydelser efter
konventionens artikel 25. I udkastets bemærkninger ses ministeriet dog ikke at have gjort sig overvejelser
om forholdet til Danmarks menneskeretlige forpligtelser efter handicapkonventionen. Ministeriet anfører
alene, at det på nuværende tidspunkt er vurderingen, at en løsning, hvor børn og unge under 18 år samt
voksne med svært eller kompliceret høretab får en ret til udvidet frit sygehusvalg, ikke grundlæggende vil
løse de udfordringer, området står over for i forhold til at sikre patienter med høretab adgang til hurtig og
effektiv høreapparatbehandling. Ministeriet har dermed ikke begrundet, hvorfor en behandlingstidsgaranti
i sammenhæng med udkastets øvrige tiltag ikke er blevet anset for en løsning,
Institut for Menneskerettigheder anbefaler på den baggrund, at:
· Udkastet kommer til at omfatte en behandlingstidsgaranti for høreapparatbehandling i offentligt regi,
særligt for personer med svært eller kompliceret høretab samt børn og unge under 18 år, og at
· Der i lovbemærkningerne redegøres for forholdet til forpligtelserne efter handicapkonventionens artikel 4
og 5 o
eskyttelse
od diskri i atio på gru d af ha di ap sa t artikel 5 o rette til su dhed.”
Desuden bakker Arbejdsgruppen for Fremtidens Hørerehabilitering
(der inkluderer
høreapparatsproducenter, private klinikker, kommunikationscentre, ørelæger og forskere) op om sagen
Gennem vores kontakt til flere regioner har vi fået et estimat på, at det er et sted mellem 1/3 og 1/2 af de
mennesker, der står på venteliste. Aktuelt betyder det, at et sted mellem 7-10.000 mennesker står uden en
garanti for at blive behandlet inden for 1 måned og har ikke mulighed for at vælge et hurtigere alternativ
ved private klinikker eller ved pulje-ordningen hos ørelægerne.
Med venlig hilsen
Majbritt Garbul Tobberup
Landsformand
Høreforeningen
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup
Mobil 40 19 39 91 (gerne sms)
e-mail
[email protected]
www.hoereforeningen.dk