Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 194 Bilag 10
Offentligt
2046488_0001.png
Til lovforslag nr.
L 194
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 9. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(Styrket indsats på høreapparatområdet)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 6 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget, som også er en opfølgning på finanslovsafta-
len, indeholder en lang række elementer, som har til formål
at sikre, at borgere med høretab fremover kan modtage en
effektiv og en uvildig behandling af høj kvalitet.
DF har længe kæmpet for forbedringer på området og
indkaldte derfor sundhedsministeren til en forespørgselsde-
bat om at sikre hørehæmmede en ordentlig behandling i
sundhedsvæsenet i folketingsåret 2017-18, som endte med
forslag til vedtagelse nr. V 13:
»Folketinget konstaterer med beklagelse, at ventetiden på
høreapparatbehandling på offentligt sygehus er steget og va-
rierer mellem 4-123 uger. Folketinget ønsker at styrke ind-
satsen på området og opfordrer regeringen til at tage initiativ
til en fremtidssikret løsning på ventelisteproblemerne og
styrke borgernes kendskab til frit valg på området, herunder
borgernes mulighed for at gøre brug af de private audiologi-
ske klinikker, kommunikationscentrene og privatpraktise-
rende hørelæger. Dette med udgangspunkt i gældende regler
for udlevering af høreapparater med offentligt tilskud. Her-
udover opfordres regeringen til at komme med forslag til,
hvordan genudlevering af høreapparater kan smidiggøres i
såvel offentligt som privat regi. Som en del af bestræbelser-
ne for en bedre høreomsorg/behandling ønsker Folketinget
at øge gennemsigtigheden, og finder det vigtigt, at regerin-
gen i forbindelse med evalueringen af tilknytningsreglerne
kommer med forslag til strammere regler, når øre-næse-
halslæger både behandler patienter med høretab og er til-
knyttet virksomheder med detailsalg af høreapparater.«
Dette lovforslag er et skridt i den rigtige retning, og der-
for kan DF støtte det.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at de vil undlade at stemme ved tredjebehandlingen af
forslaget. SF er på den ene side glad for, at der med lovfor-
slaget afsættes 25 mio. kr. til afhjælpning af de store vente-
tidspukler i forhold til at få et høreapparat. SF ville dog have
foretrukket at styrke behandlingen i offentligt regi på de
audiologiske klinikker i stedet for primært at motivere bor-
gere med hørenedsættelse til at tage imod et for samfundet
dyrere behandlingstilbud i privat regi.
AX023476
L 194 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet den 9. april 2019
2046488_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 73 b
ændres i
stk. 1
»na-
tionale kvalitetskrav« til: »nationale kvalitetskrav til høreap-
paratbehandling«.
[Sproglig præcisering]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 73 e
ændres i
stk. 2
»i
forhold til« til: »om«.
[Sproglig præcisering]
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 73 f
ændres i
stk. 1
Ȥ 73
c« til: »§ 73 c, stk. 1 og 2,«, og »§ 73 e« ændres til: »§ 73 e,
stk. 1,«.
[Præcisering]
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 202 d, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 202 a, stk. 6« til: »§
202 a, stk. 7«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 3
5)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 3« til: »§ 1, nr. 2«.
[Korrektion]
Til § 4
6)
I
stk. 2
udgår »helt eller delvis«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af det foreslåede § 73 b, stk. 1, at sundheds-
ministeren fastsætter regler om nationale kvalitetskrav, her-
under om visitationsretningslinjer for henvisning til høreap-
paratbehandling.
Det foreslås, at det tilføjes, at sundhedsministeren fast-
sætter regler om nationale kvalitetskrav til høreapparatbe-
handling.
Der er alene tale om en sproglig rettelse for at præcisere,
hvad kvalitetskravene retter sig mod. Med ændringen tilsig-
tes ingen indholdsmæssige ændringer af lovforslaget.
Til nr. 2
Det fremgår af det foreslåede § 73 e, stk. 2, at sundheds-
ministeren fastsætter regler om tilsyn med godkendte leve-
randører af høreapparatbehandling, herunder i forhold til op-
lysningspligt i forbindelse med tilsyn.
Det foreslås, at »i forhold til« ændres til »om«.
Der er alene tale om en sproglig præcisering uden ind-
holdsmæssige ændringer af lovforslaget.
Til nr. 3
Det fremgår af det forslåede § 73 f, stk. 1, at sundhedsmi-
nisteren kan delegere kompetence til at meddele godkendel-
se efter § 73 c og føre tilsyn efter § 73 e til en privat aktør.
Det foreslås, at § 73 c ændres til § 73 c, stk. 1 og 2, og at
§ 73 e ændres til § 73 e, stk. 1. Det er med ændringen præci-
seret, at sundhedsministeren kan delegere godkendelse af
private leverandører og tilbagekaldelse af godkendelse af
private leverandører til en privat aktør. Det er endvidere
præciseret, at sundhedsministeren kan delegere tilsynsopga-
ven med godkendte private leverandører til en privat aktør.
Der er alene tale om en sproglig præcisering af bestem-
melsen med henblik på præcisering af, hvilke opgaver sund-
hedsministeren kan delegere til en privat aktør. Der tilsigtes
med præciseringen således ingen indholdsmæssige ændrin-
ger af lovforslaget.
Til nr. 4
Det fremgår af sundhedslovens § 202 d, stk. 1, 2. pkt., at
Lægemiddelstyrelsen desuden kan kontrollere overholdelsen
af krav i regler fastsat i medfør af § 202 a, stk. 6.
Det foreslås, at § 202 a, stk. 6, ændres til § 202 a, stk. 7.
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovfor-
slagets § 1, nr. 3, hvor det foreslås at indsætte et nyt stykke i
§ 202 a, hvorefter stk. 6 bliver stk. 7.
Med ændringen tilsigtes således ingen indholdsmæssige
ændringer af lovforslaget.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 2, at sundhedsmini-
steren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 73 c, § 73
e, § 73 f og § 73 g i sundhedsloven som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 3.
Det foreslås, at henvisningen til § 1, nr. 3, ændres til § 1,
nr. 2.
Der er tale om en korrektion, da de omfattede bestem-
melser fremgår af § 1, nr. 2, og ikke af § 1, nr. 3.
Med ændringen tilsigtes ingen indholdsmæssige ændrin-
ger af lovforslaget.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 4, stk. 2, at § 2 ved konge-
lig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Det foreslås, at »helt eller delvis« udgår af bestemmel-
sen.
Der er tale om en korrektion, som følge af at lovforsla-
gets § 2 kun vil kunne sættes i kraft i sin helhed.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2019 og var til
1. behandling den 12. marts 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundheds- og Ældreud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 194 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet den 9. april 2019
2046488_0003.png
3
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 20. de-
cember 2018 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bi-
lag 148. Den 28. februar 2019 sendte sundhedsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette Abildgaard (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Malte Larsen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S)
Lea Wermelin (S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1