Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 194 Bilag 1
Offentligt
2022972_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPKME
Koordineret med: MEDINT
Sagsnr.: 1805744
Dok. nr.: 788622
Dato: 29-01-2019
NOTAT
Høringsnotat
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Styrket indsats på
høreapparatområdet.)
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Styrket indsats på høreapparatområdet) har i
perioden fra den 20. december 2018 til 14. januar 2019 været sendt i høring til
nedenstående følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Danske Regioner, KL, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Danmarks Apotekerforening,
Danske øre-næse-halslægers organisation, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog For-
ening, Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd,
Dansk Tandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Danske Bioanalytikere, Danske Fysio-
terapeuter, De Offentlige Tandlæger, Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen,
FOA, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af radiografer i Danmark, Foreningen af
Praktiserende Speciallæger, Foreningen af høreapparatbehandlende øre-næse-halslæger i
praksis, Jordemoderforeningen, Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber, Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Psy-
kolognævnet, Tandlægeforeningen, Yngre Læger, Alzheimerforeningen, Dansk Handicap
Forbund, Danske Handicaporganisationer , Danske Patienter, Danske Seniorer, Danske Æld-
reråd, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Diabetesforeningen, Hjernesagen, Hjerne-
skadeforeningen, Hjerteforeningen, Høreforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforenin-
gen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV, Landsforenin-
gen SIND, Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Scleroseforenin-
gen, Sjældne Diagnoser, Udviklingshæmmedes Landsforbund, ÆldreForum, Ældremobilise-
ringen, Ældre Sagen, Advokatrådet, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker,
Danmarks Optikerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Medicinsk Audiologisk Sel-
skab, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab
for Good Clinical Practice, Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Otorhinolaryngologi, Hoved- og Halskirurgi, Forbruger-
rådet, Forsikring & Pension, Industriforeningen for generiske lægemidler, Leverandørfor-
eningen for høreapparater, Lægemiddelindustriforeningen (Lif), Parallelimportørforenin-
gen af Lægemidler, Patientsikringen, Pharmadanmark, Private Audiologiske Klinikkers Sam-
menslutning, Sundhed Danmark, Sygeforsikringen Danmark, Teknisk Landsforbund, Am-
gros, DELTA, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskeret-
tigheder og Patienterstatningen.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på Høringsportalen.
L 194 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra
følgende (i alfabetisk rækkefølge):
Anette Lauritsen (patient), Arbejdsgruppen for Fremtidens Hørerehabilitering, Dansk
Erhverv, Danske Handicaporganisationer (DH), Dansk Industri, Dansk Medicinsk Audiologisk
Selskab (DMAS), Danske Regioner, Dansk Selskab for Otorhinolaryngologi, Hoved- og
Halskirurgi (DSOHH), Danske Seniorer, Danske tale-, høre og synsinstitutioner (DTHS),
Danske øre-næse-halslægers organisationer (DØNHO), Arne M. Eike (speciallæge i øre-,
næse- og halssygdomme), Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af høreapparatbehandlende
næse-halslæger i praksis (HØPA), Høreforeningen, Institut for menneskerettigheder,
Lægeforeningen, Private Audiologiske klinikkers sammenslutning (PAKS), Region
Hovedstaden, Jesper Spannow (speciallæge i øre-, næse- og halssygdomme) og Sundhed
Danmark.
Sundheds-og Ældreministeriet har modtaget høringssvar uden bemærkninger fra
følgende (i alfabetisk rækkefølge):
Danmarks Apotekerforening, Danske Fysioterapeuter, FOA, Grønlands Selvstyre, Heilsu- og
Innlendismálaráðið (Færøernes Landsstyre), Patienterstatningen, Psykolognævnet og Ældre
Sagen.
Baggrunden for fremsættelse af lovforslaget
Reglerne for høreapparatbehandling blev pr. 1. januar 2013 samlet under sundhedsloven.
Dette medførte, at regionerne blev ansvarlige for både bevilling og finansiering af
høreapparatområdet med henblik på at opnå en enklere struktur for borgeren, undgå
unødig sagsbehandlingstid samt sikre en samordning af aktivitetsstyring og
finansieringsansvar. Som opfølgning på lovændringen blev der i marts 2017 offentliggjort
en evaluering (Evaluering af høreapparatområdet på baggrund af L 59), som viste en række
forhold ved høreapparatbehandlingen, der ikke fungerede optimalt for patienter med
høretab:
Der var lange ventetider til offentlig høreapparatbehandling (varierende fra 20-112
uger i 2017).
Det kan være vanskeligt for patienten at navigere på området som følge af områ-
dets kompleksitet og opdelingen mellem offentlige og private tilbud.
Udgifterne til offentligt tilskud til privat høreapparatbehandling er faldet efter lov-
ændringen, hvor tilskuddet blev sat ned. Det opvejes dog i nogen grad af udgifter
forbundet med den øgede aktivitet til de offentlige audiologiske afdelinger samt
udgifter til helbredstillæg ved privat behandling.
Manglende viden om kvalitet og effekt af behandling.
På den baggrund fremsatte regeringen i oktober 2018 udspillet
Høreområdet i Fremtiden,
med henblik på at sikre, at borgere med høretab modtager en effektiv og uvildig behandling
af høj kvalitet. Udspillet finansieres med finanslovsaftalen for 2019.
I det følgende foretages en gennemgang af de væsentligste bemærkninger i høringssvarene
til de enkelte elementer i lovforslaget og dets bemærkninger.
Ministeriets kommentarer i det følgende er
kursiverede.
Bemærkningerne til lovforslaget er inddelt i emner.
Side 2
L 194 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2022972_0003.png
Generelle bemærkninger
Høreforeningen mener, at det er et positivt skridt, at der indføres nye nationale kvalitets-
krav til behandlingen samt krav til information og åbenhed om priser, ejerskab mv. hos
private forhandlere
.
Private Audiologiske Klinikkers Sammenslutning (herefter PAKS) roser lovforslaget for sine
visioner og gode intentioner om at styrke kvaliteten af den behandling, borgere med et hø-
retab kan forvente.
Danske Regioner ser overordnet positivt på lovforslagets formål.
DØNHO, HØPA, DSOHH og DMAS støtter, at der udarbejdes en faglig vejledning i visitation
til høreapparatbehandling, nye nationale kvalitetskrav for høreapparatbehandling og en na-
tional informationspjece samt, at alle høreapparatbehandlere indsamler og indberetter
data.
Danske Tale-, Høre- og Synsinstitutioner (herefter DTHS) ser mange generelt meget positive
elementer og tilslutter sig overordnet intentionerne i de syv overordnede elementer i lov-
forslaget.
Forbrugerrådet Tænk hilser regulering på området meget velkomment, da lovforslaget vil
forbedre nogle af de problemer, som forbrugerne oplever.
Dansk Erhverv og Dansk Industri støtter generelt forslaget som er lagt frem.
Behandlingsgaranti for patienter med høretab
Høreforeningen, Dansk Handicaporganisation, Sundhed Danmark, Institut for
menneskerettigheder, Danske Seniorer, Dansk Erhverv og Lægeforeningen foreslår, at der
indføres en behandlingsgaranti for mennesker med høretab på lig fod med andre
sundhedsydelser.
Forbrugerrådet tænk undrer sig over, at høreapparatområdet er et af de eneste steder
inden for sundhedsloven, hvor forbrugerne ikke har rettigheder i forhold til behandlingstid.
Institut for menneskerettigheder og Høreforeningen mener, at manglende behandlingsga-
ranti for særligt patienter med komplicerede høretab giver klare betænkeligheder i forhold
til Handicapkonventionens bestemmelser artikel 4 og 5 om beskyttelse mod diskrimination
på grund af handicap samt artikel 25 om retten til sundhed.
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at høreapparatbehandling i dag ikke er omfattet
af det udvidede frie sygehusvalg. Størstedelen af patienterne, der henvises til
høreapparatbehandling, har frit valg fra dag ét og kan vælge mellem vederlagsfri offentlig
behandling eller privat behandling med offentligt tilskud. Børn og unge under 18 år og
personer med kompliceret høretab skal dog altid henvises til behandling på offentlige
audiologiske klinikker. Med lovforslaget skal der gennem såvel visitationsretningslinje og
forøget kapacitet sikres hurtig behandling til alle børn og alle med et kompliceret høretab,
der ikke på samme måde som ved ukompliceret høretab har frit valg fra dag ét.
I forbindelse med, at der indføres krav om brug af visitationsretningslinje og opstilles
opdaterede kriterier for, hvornår en patient skal henvises til videre udredning på sygehuset
med mistanke om kompliceret høretab, og der indsamles data, vil det blive muligt at
afgrænse denne patientgruppe og afklare, hvordan de opnår sikkerhed for hurtig
behandling.
Side 3
L 194 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2022972_0004.png
Endelig vil det med lovforslaget blive tydeliggjort for patienterne, at størstedelen har
mulighed for at benytte sig af det frie valg og hvilke muligheder, der er forbundet hermed,
hvilket forventes at mindske efterspørgslen på behandling i offentlig regi. Desuden er der
afsat midler til pukkelafvikling i det offentlige, hvilket også medvirker til hurtigere
behandling.
90 pct. estimatet
Dansk Industri, Arbejdsgruppen for Fremtidens Hørerehabilitering, DTHS og
Høreforeningen mener, at opdelingen mellem 90 pct. ukompliceret og 10 pct. kompliceret
høretab er unuanceret.
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet er opmærksomme på, at der i dag er begrænset med data på
høreapparatområdet, og at de tal, der findes, bygger på antagelser, og derfor er behæftet
med stor usikkerhed. Dette er præciseret i lovforslaget.
Sundheds- og Ældreministeriet kan herudover oplyse, at det med lovforslaget foreslås at
iværksætte en national, systematisk og ensartet indsamling af data om
høreapparatbehandling, som skal bidrage til at give et mere nuanceret billede af
patientgrupper, kvalitet og effekt af høreapparatbehandlingen, herunder opdelingen
mellem borgere med kompliceret og ukompliceret høretab.
Nationale kvalitetskrav til høreapparatbehandling
PAKS, Dansk Erhverv og Danske Regioner finder det positivt, at der udarbejdes ensartede
kvalitetskrav til høreapparatbehandlingen i det offentlige og det private herunder, at der
udarbejdes en ny visitationsretningslinje.
Danske Regioner finder det vigtigt, at kvalitetskravene også gælder for borgernes kontakt
til øvrige aktører i hørerehabiliteringen, herunder den kommunale specialundervisning.
Forbrugerrådet Tænk vil gerne have afklaret, om der stilles krav til hele behandlingsforløbet
(høretest, vejledning, forventningsafstemning mm).
Herudover foreslår PAKS, Dansk Industri, Arbejdsgruppen for Fremtidens Hørerehabilitering
og Høreforeningen, at der sikres minimumskriterier til kvalitet for høreapparater.
Danske Handicaporganisationer og Høreforeningen ser det som afgørende, at der stilles
klare kvalitetskrav til gratis behandling med høreapparater i det private, som minimum
baseret på kravspecifikationerne i sortimentet i offentligt regi.
DØNHO og HØPA bemærker, at de nationale kvalitetskrav bør udformes af speciallæger i
øre-, næse- og halssygdomme. Lægeforeningen forslår i den forbindelse, at der nedsættes
en arbejdsgruppe hvor der inddrages øre-, næse og halslæger fra både praksissektoren og
sygehussektoren.
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at lovforslaget regulerer høreapparatbehandling
efter sundhedsloven. Lovforslaget indeholder nationale kvalitetskrav til det samlede
patientforløb, herunder til udredning, henvisning til høreapparatbehandling, høreapparater
og udstyr, behandling, opfølgning, efterkontrol og justering, herunder egenomsorg samt
kompetencebehov i behandlingen.
Side 4
L 194 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2022972_0005.png
Sundheds- og Ældreministeriet kan herudover oplyse, at der vil blive ført tilsyn med de
private klinikker, og at bl.a. efterlevelse af de nationale kvalitetskrav til
høreapparatbehandling vil være en forudsætning for at opnå godkendelse som privat
leverandør af høreapparater.
Der er hensigten, at Sundhedsstyrelsen vil inddrage relevante aktører i udarbejdelsen af de
nationale kvalitetskrav på høreapparatområdet.
Informationspjecen
Danske Regioner, Region Hovedstaden og Dansk Erhverv mener, at det er meget relevant,
at ministeriet udarbejder en pjece, som kan uddeles til patienter.
PAKS mener, at der er behov for en mere individuelt tilpasset kommunikation, der tager
højde for borgernes forskellige livsomstændigheder.
Dansk Erhverv, DTHS og Høreforeningen mener, at informationspjecen bør være tilgængelig
online. Danske Seniorer ser det som vigtigt at teste informationspejsen på den ældre
målgruppe, specielt i forhold til en online version.
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at informationspjecen skal udleveres i forbindelse
med visitationen og understøtte, at alle patienter får vide af øre-, næse- og
halslægen, hvilke behandlingsmuligheder der er i det offentlige og det private, så borgeren
kan vælge den løsning, der passer til den enkeltes behov.
Herudover er det i lovforslaget præciseret, at informationspjecen vil være tilgængelig online
samt, at den information, der er indeholdt i dokumentet skal være tilgængelig ved brug af
hjælpemidler eller, at dokumentet selv indeholder mulighed for, at målgruppen kan tilgå
informationen i dokumentet.
Den kommunale indsats
DTHS mener, at den kommunale del af hørerehabilitering, der bl.a. omfatter
kommunikationscentrene samt plejesektoren, er fraværende, og anbefaler på den
baggrund, at lovforslaget sikrer borgernes behov for udredning og kontakt til øvrige aktører
i hørerehabiliteringen, herunder bl.a. den kommunale specialundervisning, eventuelle
behov for høretekniske hjælpemidler, samt behov for kompensation i uddannelse og
erhverv.
Danske Regioner mener det er vigtigt, at informationspjecen også behandler tilbuddene i
kommunerne.
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at lovforslaget regulerer høreapparatbehandling
efter sundhedsloven, forstået som hele forløbet, fra patienten modtager en forundersøgelse
med henblik på en afklaring af, om patienten har et kompliceret eller svært høretab, som
kræver behandling i offentlig regi, eller et ukompliceret eller ikke svært høretab og dermed
kan vælge mellem offentlig og privat behandling, og indtil patienten har fået udleveret og
tilpasset et høreapparat samt den efterfølgende opfølgning i regi af sundhedsvæsnet.
Herudover er det i lovforslaget præciseret, at der i informationspjecen vil henvises til
relevante oplysninger bl.a. om høretekniske hjælpemidler og om den kommunale indsats.
Indsamling af data
Side 5
L 194 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2022972_0006.png
Danske Regioner, Høreforeningen, PAKS og Region Hovedstaden finder det meget relevant,
at der igangsættes initiativer, der kan sikre valide data på området.
Danske Handicaporganisationer og Danske Regioner ser det som vigtigt, at der skabes
synlighed om størrelsen af egenbetaling for patienter i privat høreapparatbehandling.
Danske Regioner bemærker, at det er væsentligt at PRO-skemaerne anvendes i både
offentligt og privat regi.
DTHS anbefaler herudover, at de nye data også kommer til at afdække effekt, tilfredshed
og tilgængelighed til supplerende kommunale ydelser i hørerehabiliteringen, herunder den
kommunale plejesektor.
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at der skal indsamles data både i det offentlige
og private. Det skal være muligt at følge kvalitet og effekt af behandling ydet i både offentlig
og privat regi, blandt andet ved brug af PRO-data om kvalitet og outcome af behandlingen,
herunder oplysninger om patientens brug af apparat, oplevede effekt mv.
Sundheds- og Ældreministeriet kan herudover oplyse, at der i lovforslaget lægges op til at
sundhedsministeren endvidere kan fastsætte nærmere regler om data om selve
apparaterne, herunder pris m.v.
Tilskud og forsikring på offentlige høreapparater
Danske Seniorer finder, at der i forbindelse med gennemgangen af hele
høreapparatområdet også bør ses på størrelsen af det tilskud, der ydes til privat behandling.
PAKS anbefaler, at der offentlige tilskud suppleres, således at det bliver muligt at indføre en
obligatorisk forsikring for alle, der får udleveret høreapparat i det private.
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at det med lovforslaget ikke er intentionen at
regulere tilskuddet.
Med lovforslaget bliver det tydeliggjort for patienterne, hvilke regler og rettigheder, der
gælder i forhold til høreapparatbehandling, ligesom reglerne om udskiftning præciseres.
Genudlevering af høreapparater
Region Hovedstaden imødeser en klar linje med en 4-årsregel i både det offentlige og pri-
vate.
Danske Regioner anbefaler, at der ikke indføres en automatik i forhold til, hvornår borgerne
kan få udskiftet deres høreapparat. Dels kan nogen høreapparater være fuldt funktionsdyg-
tige stadig efter fire år, og dels lægges der op til, at man uanset hvad får vurderet hørelsen
hvert fjerde år, hvilket trækker unødigt på lægeressourcerne.
Forbrugerrådet Tænk og Høreforeningen mener, at det i fremtiden bør være et lægefagligt
skøn, hvornår der er behov for udskiftning af høreapparater inden for den offentlige be-
handling.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at det i bemærkningerne tilføjes, at bevilling
eller tilskud til et nyt høreapparat inden 4-årsperioden udløber, også kan ske som følge af
ændringer i den enkeltes hverdag, der fordrer et behov for et nyt høreapparat.
Side 6
L 194 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2022972_0007.png
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at der i lovforslaget præciseres, at der som
udgangspunkt skal gå fire år, inden patienter med høretab kan få genudleveret
høreapparater, uanset om apparatet er udleveret af offentlig klinik eller hos privat
leverandør.
Det bemærkes endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at der kan bevilges et nyt
høreapparat eller ydes tilskud til nyt høreapparat før 4-årsperiodens udløb, når der er
indtruffet en markant helbredsbetinget forværring af hørelsen, når legemlige forandringer
eller slitage efter kort tid umuliggør anvendelse af høreapparat, eller når høreapparatet er
gået tabt ved tyveri, brand eller lignende.
Autorisation af sundhedspersoner
Region Hovedstaden, Dansk Industri, Arbejdsgruppen for Fremtidens Hørerehabilitering og
Høreforeningen foreslår, at der bør kigges på autorisation af sundhedspersoner i de
audiologiske forløb, således at kompetencekrav og ansvarsfordeling tydeliggøres.
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at der i forbindelse med en nærmere afklaring af,
hvilke faggrupper der kan varetage offentlig og privat høreapparatbehandling, vil blive
kigget nærmere på behovet for at autorisere sundhedspersonale på høreapparatområdet.
Det bemærkes endvidere, at lovforslaget indeholder en mindre justering af
autorisationsloven, da der har været tvivl om, hvorvidt høreapparatbehandling kan anses
for at være ”operative indgreb”, så alene læger – og disses medhjælp – lovligt kunne udføre
høreapparatbehandling. Det skønnes derfor hensigtsmæssigt, at der skabes en helt klar
retstilstand.
Tilsyn med høreapparatbehandling
Danske Regioner mener, at det er tiltrækkeligt, at Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn
med høreapparatbehandling i det offentlige, og at et ekstra tilsyn i det offentlige vil være
uhensigtsmæssigt og bureaukratisk.
Region Hovedstaden ønsker at autorisere det personale, der varetager
høreapparatbehandlingen både på de private og offentlige klinikker, hvorved disse
behandlingssteder inkluderes i det allerede eksisterende tilsynssystem under STPS.
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at der er hensigten at private leverandører og
offentlige audiologiske klinikker, skal underlægges et mere ensartet tilsyn, og der vil blive
set på, hvilke krav, der skal stilles til private leverandører i forbindelse med godkendelse og
tilsyn. Den nærmere afklaring af, hvilke faggrupper der kan varetage offentlig og privat
høreapparatbehandling, vil også kunne have betydning for tilsynet.
Klageadgang
Høreforeningen efterlyser, at man også ser på muligheden for at give patientrelateret kla-
geadgang, når man behandles i det private, da man i dag behandles juridisk set som forbru-
ger.
Region Hovedstaden ser gerne, at lovforslaget forholder sig til, hvornår og hvortil borgerne
har klageadgang på høreapparatbehandling i det offentlige og det private.
Ministeriets bemærkninger:
Side 7
L 194 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2022972_0008.png
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at en patient med høretab kan påklage
regionsrådets afgørelse om tilskud til høreapparater til Styrelsen for Patientklager.
Forbud for øre-næse-halslæger imod både eksisterende og fremtidigt ejerskab i
høreapparatsalg
Danske Regioner og Forbrugerrådet Tænk støtter lovforslagets intentioner om at forbedre
kravene til øre-næse-halslægers habilitet, og Lægeforeningen har noteret sig forslaget om
et fremadrettet forbud for disse lægers ejerskab i høreapparatsalg.
Høreforeningen, Region H, Danske Seniorer, PAKS og Dansk Erhverv finder ikke, at et
fremadrettet forbud vil løse habilitetsproblemet med ørelægers dobbeltrolle. PAKS foreslår,
at privatpraktiserende ørelæger afskæres fra at henvise til nogen form for
høreapparatbehandling, med mindre der er en lægefaglig indikation for henvisningen efter
retningslinjerne for visitation. PAKS foreslår, at Sundheds- og Ældreministeriet bemyndiges
til at fastsætte regler herom, eller at forbuddet indføres i den offentlige sygesikrings
overenskomst med de privatpraktiserende speciallæger.
DØNHO og HØPA, DSOHH og DMAS kan ikke støtte, at der indføres strammere regler for
øre-næse-halslæger. Et forbud for lægerne vil tilsidesætte konkurrenceloven og indføre et
monopol for de private høreapparatforretninger. DSOHH og DMAS fremhæver, at lægerne
i deres virke er omfattet af sundhedsloven, hvorefter det offentlige kan kontrollere, om en
læges diagnostik og behandling foregår efter tidssvarende lægefaglige retningslinjer.
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet har overvejet mulighederne for at indføre et forbud for øre-
næse-halslæger imod både eksisterende og fremtidigt ejerskab i høreapparatsalg som den
mest effektive løsning til at forebygge inhabilitet. En tvangsmæssig afståelse som ekspro-
priation vil imidlertid være en meget indgribende løsning til forebyggelse af inhabilitet, som
kan være vanskelig at få gennemført. Ministeriet finder det således ikke hensigtsmæssigt at
foretage indgreb i lægernes eksisterende ejerskab.
Da forbuddet kun omfatter ejerskab, vil det ikke begrænse øre-, næse- og halslægers
incitament til anden tilknytning til specialforretninger. De vil således fortsat kunne tilknyttes
detailsalg med høreapparater i form af faglige opgaver med fx undervisning og forskning til
brug for udvikling af medicinsk udstyr til behandling af høretab.
Øre-, næse- og halslæger med ejerskab i virksomhed med detailsalg af høreapparater, hvor
ejerskabet er erhvervet før den 1. juli 2019, berøres ikke af forbuddet. De vil fortsat være
omfattet af de almindelige regler for industrisamarbejde i sundhedslovens kapitel 61 a om
detailsalg i specialforretninger med medicinsk udstyr.
Ved udmøntningen af reglerne vil der være fokus på, at forbuddet skal gælde for den helt
tætte økonomiske tilknytning, hvor lægen selv har ejerskab eller medejerskab i salget af hø-
reapparater direkte til patienterne. I regler om ejerskab er det hensigten, at ejerskab først
og fremmest skal omfatte personligt ejerskab, ejerskab i andelsselskab, holdingselskab og
andre selskabsformer, ejerskab af aktier eller anden økonomisk tilknytning til virksomheden.
Til forslaget fra PAKS om et forbud imod privatpraktiserende ørelægers adgang til at henvise
til høreapparatbehandling bemærkes, at ministeriet forudsætter, at der kun henvises til
behandling af høretab med et høreapparat, når der er en lægefaglig indikation for
henvisningen efter gældende retningslinjer.
Skærpet oplysningspligt for alle læger med tilknytning til detailsalg af medicinsk udstyr
Side 8
L 194 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2022972_0009.png
Høreforeningen finder det vigtigt med klare regler om offentliggørelse af lægers ejer- og
medejerskab i private forretninger, og at oplysningerne er tilgængelige og tydelige.
PAKS foreslår, at der indføres en tilladelsesordning for privat praktiserende ørelæger, der
har økonomiske interesser i en høreapparatbutik el. Det primære kriterium for at opnå en
tilladelse skal være, at lægen erklærer, at denne ikke vil henvise til bestemte
behandlingssteder, med mindre der er en lægefaglig begrundelse for henvisningen. Hvis en
læge nægter at acceptere kriterierne, skal vedkommende fratages sit ydernummer i den
offentlige sygesikring.
Ministeriets bemærkninger:
Sundheds- og Ældreministeriet har overvejet, hvorvidt den eksisterende anmeldelses-
ordning bør erstattes af en tilladelsesordning. Det er imidlertid ministeriets opfattelse, at
det vil være en tilstrækkelig styrkelse af reglerne, såfremt der indføres en skærpet
oplysningspligt for lægerne inden for reglerne af den eksisterende anmeldelsesordning.
Anmeldelsesordningen understøtter, at lægernes faglige ekspertise kan være til gavn både
ved rådgivning af patienterne og ved rådgivning af andre medarbejdere i behandlings- og
salgsleddet. Med anmeldelsesordningen kan læger henvise til og anbefale brug af medicinsk
udstyr fra specialforretninger, som de selv har tilknytning til - men habilitetsrisikoen
begrænses som følge af kravet om åbenhed om alle tilknytningsforhold.
Det forventes, at de foreslåede nye skærpede krav til offentliggørelse af flere oplysninger, fx
på behandlingssted og salgssted, vil forstærke den virkning. Ved udmøntningen af regler om
en skærpet oplysningspligt vil der være fokus på at sikre patienter relevant, tilgængelig og
tydelig information. For læger med tilknytning i form af ejerskab i en specialforretning med
medicinsk udstyr ventes fastsat krav om deklaration på behandlingssted og salgssted om,
hvilket udstyr der sælges og udstyrets pris. For læger med tilknytning i form af ansættelse,
rådgivning eller undervisning i en eller flere specialforretninger ventes fastsat regler om
deklaration på salgsstedet om lægens øvrige beskæftigelse.
For så vidt angår krav til offentliggørelse, forventes der fastsat regler om, at oplysninger
omfattet af deklareringspligten skal offentliggøres i specialforretningernes fysiske
lokaliteter og på deres hjemmesider.
Side 9