Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 193
Offentligt
2042102_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-04-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPLBR
Sagsnr.: 1803331
Dok. nr.: 861787
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. marts 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (L 193
Forslag til lov om ændring af lov om videnskabsetisk behand-
ling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og sundhedsloven (Styrkelse af
borgernes tryghed og tillid til sundhedsforskning)) til sundhedsministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Schnoor (ALT).
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren edes forholde sig til risikoen for ”konkurren efordel” for autoriserede
sundhedspersoner sammenholdt med forskere, der ikke er autoriserede sundheds-
personer, og om ministeren er indstillet på at afhjælpe denne risiko? Der henvises til
høringssvar fra Kræftens Bekæmpelse.”
Svar:
Lovforslaget viderefører sundhedslovens § 46, stk. 2, og § 47, stk. 1, om, at ansøgnin-
ger om videregivelse af oplysninger om enkeltpersoners helbredsforhold og andre
fortrolige oplysninger fra patientjournaler og andre systemer, der supplerer patient-
journalen (patientjournaloplysninger) til brug for forskning, statistik eller planlæg-
ning, skal godkendes af en myndighed inden forskeren kan henvende sig til den data-
ansvarlige med henblik på at få videregivet oplysningerne.
Lovforslagets afgrænsning af personkredsen, der efterfølgende kan få tilladelse til at
indhente patientjournaloplysninger til brug for et konkret forskningsprojekt, der er
godkendt af den relevante myndighed, gælder selve indhentningen.
Lovforslaget ændrer således ikke på, at der for alle forskningsprojekter skal foreligge
en godkendelse af forskningsprojektet inden selve videregivelsen eller indhentningen
kan finde sted. Forskellen på autoriserede sundhedspersoner, der er ansat i sund-
hedsvæsenet, og øvrige forskeres adgang til patientjournaloplysninger til brug for
forskning består således alene i, hvordan der opnås adgang til oplysningerne, altså
om oplysningerne videregives eller om forskeren
såfremt der er tale om en autori-
seret sundhedsperson, der er ansat i sundhedsvæsenet
kan få tilladelse til selv at
indhente oplysningerne.
Adgangen til indhentning af patientjournaloplysninger vil bl.a. være begrænset af de
systemtekniske sikkerhedsforanstaltninger, behandlingsstedet har sat op i sine syste-
mer. Det betyder, at der kan være situationer, hvor ledelsen på behandlingsstedet el-
ler den dataansvarlige sundhedsmyndighed ikke kan give en autoriseret sundheds-
person, der er ansat i sundhedsvæsenet mulighed for selv at indhente oplysningerne.
I sådanne tilfælde vil sundhedspersonen skulle have oplysningerne videregivet.
Det betyder, at der med lovforslaget ikke foreslås en ret for autoriserede sundheds-
personer, der er ansat i sundhedsvæsenet, til at indhente patientjournaloplysninger
til brug for forskning.
L 193 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om risikoen for konkurrencefordel for autoriserede sundhedspersoner sammenholdt med forskere, der ikke er autoriserede sundhedspersoner, til sundhedsministeren
Forslaget om at give ledelsen på behandlingsstedet eller den dataansvarlige sund-
hedsmyndighed mulighed for at tillade, at autoriserede sundhedspersoner, der er an-
sat i sundhedsvæsenet, kan indhente patientjournaloplysninger til brug for konkrete,
godkendte forskningsprojekter, skal derfor ses i sammenhæng med den dataansvarli-
ges forpligtelser til at overholde reglerne om behandlingssikkerhed og de grundlæg-
gende principper i databeskyttelsesforordningens artikel 5 om saglighed og proporti-
onalitet.
Hensigten med forslaget er således at balancere hensynet til en fortsat sikkerhed og
fortrolighed om patientjournaloplysninger med smidigere rammer for forskning i
disse oplysninger. Det er Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at denne fortro-
lighed bedst opretholdes ved at begrænse personkredsen, der kan gives tilladelse til
at indhente patientjournaloplysninger, til autoriserede sundhedspersoner, der er an-
sat i sundhedsvæsenet og de personer, der efter lovforslaget kan yde teknisk bistand
til sundhedspersonen i forbindelse med indhentningen.
Det bemærkes, at lovforslaget også indeholder et forslag om en tidsfrist for sagsbe-
handling af ansøgninger om videregivelse af patientjournaloplysninger til brug for
forskning, statistik eller planlægning på 35 dage. Tidsfristen vil efter Sundheds- og Æl-
dreministeriets opfattelse være en væsentlig forbedring af rammerne for forskning i
patientjournaloplysninger.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Lisa Bredgaard
Side 2