Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 192
Offentligt
2043590_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 9. april 2019
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 40 til L 192, forslag til dyrevelfærdslov,
stillet den 3. april 2019 af Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 40 til L 192
”Vil
ministeren redegøre for sine overvejelser i relation til annoncering af salg af dyr i digitale medier
(”markeder”) og indførelse af en bemyndigelsesbestemmelse i relation hertil,
jf. lovforslagets § 33?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
”Det
fremgår af lovforslagets § 33, at miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om forbud mod
salg af visse dyr på markeder og ved andre samlinger af dyr. Det er hensigten, at der i medfør af
bemyndigelsen i lovforslagets § 33, i første omgang fastsættes regler i bekendtgørelsesform, som
viderefører bestemmelserne i dyreværnslovens § 19 a om forbud mod at sælge hunde på markeder,
men bemyndigelsen kan endvidere anvendes til at fastsætte tilsvarende forbud mod salg af andre dyr
på markeder. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 33, at der ved markeder forstås en
samling af dyr, hvor formålet er at fremvise dyrene med henblik på salg.
Baggrunden for det gældende forbud mod salg af hunde på markeder er, at hundehvalpe både fysisk og
mentalt er sårbare, og at især salg på markeder kan give anledning til impulskøb, hvor køber måske
ikke har gennemtænkt de krav, der stilles til at have hund. Hvis der senere viser sig behov for et
tilsvarende forbud for andre dyr, som f.eks. dyr, der er særligt fysisk sårbare eller stiller særligt
pasningsmæssige krav, der vanskeligt kan tilgodeses på et marked, kan forbuddet udvides til sådanne
dyrearter.
Digital annoncering af salg af dyr indebærer ikke, at de dyr, der skal sælges, udsættes for de fysiske
forhold, som findes på et marked, og som kan påvirke dem fysisk eller mentalt. Samtidig indebærer
digital annoncering ikke den samme risiko for impulskøb som fysiske markeder, hvor dyret kan både
ses og røres.”
På baggrund af ovenstående har jeg ikke planer om at indføre en bemyndigelse til at fastsætte regler
om forbud mod annoncering af salg af dyr på digitale medier.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Per Henriksen
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk