Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191
Offentligt
________________________________
c
— —
*
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaitningen
Byens Udvikling
NOTAT
6. marts 2019
Sagsnr.
2019-003 1171
Dokuientiir.
2019-0031171-3
Københavns Kommunes horingssvar i forbindelse med horing om
Nationalt program for reduktion af luftforurening
Københavns Kommune har med stor interesse læst Miljø- og Fødeva
reministeriets høringsudkast til nationalt program for reduktion af luft
forurening fremsendt den 24. januar2019. Programmet vedrører for
slag til indsatser, som skal bidrage til, at Danmark opfylder sine inter
nationale forpligtelser på klima- og luftområdet. og når de nationale
mål om reduktion af luftforurenende stoffer i perioden 2020 til 2030.1
Luftforurening er en stor udfordring i København. Hovedparen af for
ureningen med fine partikler stammer fra udefrakommende kilder og
transporteres med vinden over store afstande. Alene i København er
luftforurening med fine partikler hvert år årsag til Ca. 550 for tidlige
dødsfald og en række alvorlige sygdomme hos børn og voksne.
Københavns Kommunes Borgerrepræsentation har vedtaget en ambi
tiøs plan om at være verdens første C02-neutrale hovedstad i 2025
samt en Ren Luftplan med en vision om, at luften i København skal
være så ren, at borgernes sundhed ikke belastes.
Københavns Kommune finder det derfor positivt, at der fremlægges et
program med forslag til indsatser, som skal bidrage til at reducere luft
forureningen i Danmark og i resten af Europa. I forhold til at nå målet
om C02-neutralitet og ren luft i København er forslagene til indsatser
dog for uambitiøse og har mangler i forhold til den overordnede om
stilling for mobilitet i byområder, hvor cykel, gang og kollektiv trafik
i højere grad kan bidrage til mindre forurening og C02-udledning.
Programmet forholder sig heller ikke til hvordan fremtidens mobilitet
vil se ud, og hvilke behov der vil være på lang sigt.
Københavns Kommune har følgende konkrete bemærkninger:
1. Dieselbiler:
tidspunktet for salg af nye dieselbiler bør fremrykkes
2. Miliozonen:
personbiler bør indgå med særskilte emissionskrav i niiljøzonen
krav tit lastbiler, busser og varebiler bør skærpes
der bør stilles krav om effektive lukkede partikelfiltre pa ældre køre
tøjer, og om at opgraderede køretøjer skal have SCR-katalysator.
-
-
-
-
Mobilitet
Njalsgade I)
Postboks 348
2300 København S
Direkte telefon
20126573
Email
grnede©kk.dk
EAN nummer
5798009809452
wwwxmf.kk.dk
Det drejer sig om: Kvælstofoxid, (NOx), svovldioxid, ammoniak, NMVOC og fine
partikler