Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191
Offentligt
2046450_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 3 til L 1 91, forslag til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Skærpede miljøzonekrav til tunge køretøjer og v arebiler) stillet den 1 0. april.
Spørgsm ål nr. 13 til L 191
”V
il ministeren kommentere henvendelsen af 9/4-1 9 fra Dansk Persontransport om, at forslaget står i
v ejen for grøn omstilling af busserne, jf. L 1 91
bilag 6?”
Sv ar
Dansk Persontransport understreger i deres ny e henvendelse, at de støtter en skærpelse af
miljøzonekravene, som foreslået i lov forslaget og en grøn omstilling af busflåden. Samtidig peger de på
et behov for, at lovforslaget justeres, så trafikselskaber og kommuner får mulighed for at tilrettelægge
en fornuftig ov ergang til fremtidens busser. Dette kunne f.eks. ske v ed at dispensere for
miljøzonekravene i de tilfælde, hv or der planlægges overgang til emissionsfri buskørsel, men som ikke
kan nås indenfor tidsfristerne i lov forslaget.
Busser står for en relativ stor andel af luftforureningen i by erne, som hvert år medfører en række
sy gdomstilfælde og for tidlig død i Danmark. Sodpartikler anses for særligt sundhedsskadelige, og
WHO v urderede i 201 2, at dieselsod er kræftfremkaldende. Regeringen har i Klima- og luftudspillet
lagt op til en grøn omstilling af rutebusserne for at nedbringe CO
2
-udledningen og for at forbedre
luftkv aliteten. Miljøzoner er et v igtigt initiativ i den henseende.
I lov forslaget er der som under de nuværende regler mulighed for at eftermontere et partikelfilter og
dermed fortsat få adgang til miljøzonerne. I relation til dispensationsmuligheder v il tildeling af
dispensationer, som tidligere oplyst, skulle bero på en konkret v urdering og ikke som en generel
dispensation i forbindelse med en lov proces. Jeg henviser i øv rigt til sv ar på spørgsmål 1 til L 1 91 .
Dansk Persontransport påpeger slutteligt, at de gerne så, at køretøjer af ty pen Env ironmentally
Enhanced V ehicle (EEV køretøjer) blev sidestillet med Euro 6 køretøjer og derfor ikke omfattet af
miljøzonerne. EEV -køretøjer har imidlertid ikke en grænseværdi for udledning af antal partikler, og
det v il derfor ikke v ære hensigtsmæssigt ud fra en miljømæssig betragtning, hv is de blev sidestillet
med Euro 6 køretøjer. De v il dog fortsat ved eftermontering af et partikelfilter kunne få adgang til
miljøzonerne.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Mikkel Dam Schwartz
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk