Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191
Offentligt
2042726_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 1 til L 1 91 , forslag til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Skærpede miljøzonekrav til tunge køretøjer og v arebiler) stillet den 8. april 2019.
Spørgsm ål nr. 11 til L 191
”Er resultaterne fra undersøgelsen “Assessment of impact of traffic
-related air pollution on morbidity
and mortality in Copenhagen
Municipality and the health gain of reduced exposure”, Env ironment
International, V olume 1 21, Part 1 , December 2018, s. 97 3-980 indarbejdet i lov forslagets afsnit om de
miljømæssige konsekvenser?”
Sv ar
De miljømæssige konsekvenser beskrevet i L 1 91 om skærpede miljøzoner til tunge køretøjer og
v arebiler er baseret på beregninger foretaget af Det Nationale Center for Miljø og Energi (DCE) på
Aarhus Univ ersitet, som er oversendt til udv alget den 5. oktober 2018, jf. MOF alm. del
bilag 1 8.
DCE anv ender viden om helbredseffekter fra udendørs luftforurening koblet med målinger af
luftkv alitet og emissionsopgørelser og avancerede luftforureningsmodeller til at beregne
helbredseffekter og omkostninger, som følge af luftforurening.
DCE samarbejder løbende med det sundhedsfaglige miljø i Danmark, herunder Sundhedsstyrelsen,
Københavns Univ ersitet m.fl., som løbende følger med i den v idenskabelige litteratur om
luftforurening, herunder forskning i helbredseffekter af NO
2
, fine partikler (PM2,5) og antallet af
ultrafine partikler (PM0,1 ) mm. og justerer løbende i deres modeller for helbredseffekter af
luftforurening i Danmark.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Mikkel Dam Schwartz
Mi l jø- og
Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk