Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 191
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [00. april 2019]
2. udkast
(Politiske bemærkninger)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Skærpede miljøzonekrav til tunge køretøjer og varebiler)
[af miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)]
1. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti konstaterer, at luftforure‐
ning i form af partikler og NOx fra biler mv. er et stort sund‐
hedsproblem, og at de nuværende regler for miljøzoner er
helt utilstrækkelige og forældede. Regeringens lovforslag er
et begrænset skridt i den rigtige retning, som S, EL, ALT,
RV og SF derfor vil stemme for, men partierne mener, at der
er brug for at gå længere.
Derfor vil S, EL, ALT, RV og SF, såfremt partierne efter
valget udgør et flertal, hurtigst muligt lave en konkret aftale
om ambitiøse miljøzoner efter følgende principper:
– Alle kommuner skal have mulighed for at indføre miljø‐
zoner i bymæssige områder af en vis størrelse, således at
der bliver mulighed for at etablere betydelig flere miljø‐
zoner end i dag. Ikke kun i de fem største byer, som re‐
geringen foreslår. For lastbiler, busser og varebiler skal
der stilles krav om overholdelse af Euro VI-normer. De
nye Euro-krav skal gælde fuldt ud for både partikler og
NO
x
, når de træder i kraft. Der skal således ikke være
noget smuthul, hvor kørsel tillades, alene fordi man ef‐
termonterer et partikelfilter.
– For personbiler skal der stilles krav om Euro V-normer
eller bedre.
– Kommunerne skal kunne fastsætte normer for forurening
fra arbejdsmaskiner i miljøzonen.
Stramningerne gennemføres med virkning så hurtigt som
muligt under rimelig hensyntagen til, at bilejere m.v. kan nå
at tilpasse sig ved køb af ny bil eller lignende. S, EL, ALT,
RV og SF vil arbejde for, at stramningerne træder i kraft
hurtigst muligt.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslisten og Alternativet ønsker, at der fremadrettet
sker en drøftelse af, om af og hvordan der kan indføres en
model for at give kommunerne adgang til at indføre nul‐
emissionszoner i dele af byerne.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2019 og var til
1. behandling den 28. marts 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud‐
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
DokumentId
Journalnummer