Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191 Bilag 6
Offentligt
2043796_0001.png
Kære ordførere, (Miljøzone: Skærpede krav til tunge køretøjer og varebiler)
Miljøzoneforslaget står i vejen for grøn omstilling af busserne
Dansk PersonTransport repræsenterer de busselskaber, der sammen med trafikselskaberne skal føre
visionerne om en emmissionsfri bustrafik ud i livet. Vi er bekymrede for, at
den i forvejen krævende -
grønne omstilling af den kollektive bustrafik bliver endnu sværere som konsekvens af miljøzoneforslaget.
Intentionerne bag miljøminister Jakob Ellemann-Jensens miljøzoneforslag er gode. Ved at stille krav om den
nyeste miljøstandard for dieselmotorer
euro 6
fra den 1. juli 2022 får vi renere luft i byerne. For de
trafikselskaber, byer og kommuner der er i gang med en omstilling af bustrafikken til en emissionsfri
bustrafik, har forslaget dog nogle alvorlige konsekvenser.
Busser med euro 6-
otorer er helt sikkert ere re e og iljøve lige e d deres ældre ’søske de’. Me
ambitionerne i mange kommuner er en egentlig emissionsfri bybustrafik
typisk med batteridrevne
elbusser. Det vil sige, man ønsker ikke LAVE emissioner fra bybustrafikken, man ønsker INGEN emissioner.
Regeringens forslag til miljøzone tvinger trafikselskaber og busselskaber til at fremskynde nyanskaffelser af
busser. Det betyder på kort sigt flere, nye dieseldrevne euro-6 busser på gaderne
en teknologi, der er af
mange betragtes som forældet i bybussammenhæng
samtidig glider muligheden for omstilling til
emissionsfri busser længere ud i horisonten.
Elbusser kræver rettidig omhu
Trafikselskaberne og busselskaberne kan ikke nå at indføre emissionsfri busser indenfor de fastlagte
tidsfrister i hhv. 2020 og 2022, der ligger i regeringens forslag. Der er aftalte rammer for den eksisterende
bustrafik, og man skal regne med, at der går omtrent 2�½ år fra den indledende planlægning til en elbus kan
sættes i drift. Det betyder, at nye projekter med fossilfrie elbusser, først kan være klar ca. medio 2021.
Driftsvilkårene for elbusser er anderledes. Flere aktører skal involveres, og det stiller i højere grad krav om
rettighed omhu. Der skal etableres ladeinfrastruktur, og busselskaberne skal finde de rette leverandører til
den krævende opgave. En fremskyndet og forhastet proces kommer til at koste trafikselskaberne og den
kollektive trafik dyrt
helt unødigt.
Tvinges til køb af gårsdagens teknologi?
I busbranchen er vi således bekymrede over udsigten til en forhastet tilpasning af busdriften til kravene i
Regeringens udspil til miljøzoner. Kravet om mere miljø- og klimavenlig bustrafik er ikke til diskussion.
Busbranchen har altid gerne villet ligge forrest i feltet, når det gælder nye og renere teknologier, men
denne ambition og førerposition bliver sværere at fastholde, hvis udspillet til miljøzoner ikke bliver ændret.
Udspillet vil nemlig fremtvinge investeringer i et betydeligt antal dieseldrevne euro-6 busser. De kan nemlig
være klar inden den 1. juli 2020, mens de emissionsfrie elbusser først kan være klar ca. ét år senere, og
dermed
efter
denne frist. Er det virkelig det man vil? Tvinge busbranchen til at investere i gårsdagens
teknologi frem for at ændre lidt på kravene, for at understøtte overgangen til emissionsfri buskørsel
frem
for at modarbejde den.
Er der en løsning?
Dansk PersonTransport opfordrer Regeringen og Folketinget til at fastholde miljøzonens høje ambitioner
for en renere luft i de største danske byer, men ønsker samtidig en lov der gør det muligt for trafikselskaber
og kommuner at tilrettelægge en fornuftig overgang til fremtidens busser. Derfor opfordres Regeringen til
L 191 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Henvendelse af 9/4-19 fra Dansk Persontransport om at forslaget står i vejen for grøn omstilling af busserne
2043796_0002.png
at se på mulighederne for at indføre en dispensation i de tilfælde, hvor der er planlagt en overgang til
emissionsfri buskørsel. Desuden kunne man se på muligheden på at sidestille brugen af EEV-busserne med
euro-6 busserne eksempelvis frem til udgangen af 2025. EEV-busserne (Enhanced Envitonmentally Friendly
Vehicle) ligger miljømæssigt mellem euro-5 og euro-6 busserne.
Miljøeffekter: Euro-6 busser er rene, men ikke emissionsfri
Der er kan opnås miljøgevinster ved at udskifte de eksisterende busser til de nyere euro-6 busser, der
navnlig udmærker sig ved lavere partikeludslip og en mindre udledning af kvælstof (NOx).
Besparelserne ved elbusdrift er dog endnu større. Tabellen nedenfor illustrerer miljøgevinsterne ved drift af
én bybus i et år, når driften sker med el i stedet for dieseldrevet euro-6 bybus.
Tabel: Miljøgevinster ved at køre med elbusser i stedet for euro-6 busser.
Energiforbrug
Årligt brændstofforbrug med euro6 dieselbus
37.158 Liter
Årligt effektivt energiforbrug for elbus
1.319.122 MJ
Estimerede emissionsbesparelser ved elbusdrift
I gram
I procent
Kuldioxid (CO2)
97.615.028
100%
Svovldioxid (SO2)
660
100%
Kvælstofilter (NOx)
30.780
100%
Kulilte (CO)
115.423
100%
Kulbrinte (HC)
10.003
100%
Partikler (PM)
769
100%
Kilde: Anvendt værktøj. Miljøanalyse og harmonisering af miljøkrav i udbud. NIRAS for Trafikselskaberne i
Danmark. November 2013
Forudsætninger:
- Beregnet for én bus. 12 meter, standard.
- Cirka 3.500 timer driftstimer om året v. 34 km/t
- 120.000 km om året.
- Den anvendte diesel er almindelig, fossil diesel
- Den anvendte elektricitet antages at stamme fra vedvarende energikilder (ingen CO2-udledning).
Kontakt:
Lasse Repsholt
Sektorchef, kollektiv trafik
Dansk PersonTransport / Danish Passenger Transport
Nørre Farimagsgade 11, 3. tv
DK-1364 København K
L 191 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Henvendelse af 9/4-19 fra Dansk Persontransport om at forslaget står i vejen for grøn omstilling af busserne
2043796_0003.png
Tel: +45 7022 7099
Mob: +45 2047 8003
[email protected]
www.danskpersontransport.dk