Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191 Bilag 4
Offentligt
2031916_0001.png
Miljø- og Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
København, den 18. marts 2019
Miljøzonen kan få en negativ virkning på omstillingen af bustrafikken til mere miljø- og klimavenlige teknologier
Kære Jakob Ellemann-Jensen,
Den 28. februar 2019 fremsatte du et forslag om skærpede krav til tunge køretøjet og varebiler (Miljøzoner).
I Dansk PersonTransport er vi enige i, at de nuværende miljøzoner skal opdateres til den udvikling, der er sket på det
teknologiske område for køretøjerne og som et naturligt skridt for at forbedre luftkvaliteten i de største byer.
Dansk PersonTransports medlemsvirksomheder ejer et stort antal køretøjer (busser) og vi vil sammen med
forskellige samarbejdspartnere håndtere udfordringen med at omstille bustrafikken til miljøzonens krav.
I den
forbindelse er vi betænkelige ved dele af miljøzoneforslaget, der bevirker at omstillingen af bustrafikken til en mere
miljø- og klimavenlig form bliver dyrere og tager længere tid end nødvendigt.
Dette gælder både for den kollektive
bustrafik og for turistbustrafikken, og vi vil derfor foreslå, at lovforslaget tilpasses. så der tages højde for dette.
For den kollektive bustrafik
I landets største byer – herunder selvfølgelig København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg der har
miljøzoner – gøres der i øjeblikket overvejelser om, hvordan man kan omstille bustrafikken til emissionsfri bustrafik.
Visionen mange steder er at afskaffe de dieseldrevne busser, der både belaster klima med CO2 og nærmiljøet med
udledninger af partikler og NOx. Batteridrevne elbusser er den mest modne løsning – teknologisk og
markedsmæssigt – men brintbusser overvejes også. Det er en vanskelig opgave, da elbusdriften stiller større og
andre krav til infrastrukturen og driften og ikke mindst kommunernes og regionernes vilje og evne til at finansiere
betydelige méromkostninger.
I byerne Aalborg, Aarhus, København og Frederiksberg vil over 300 busser blive berørt af miljøzonerne (Cirka 130
busser i 2020 og cirka 200 busser i 2022). Disse busser skal enten udskiftes før planlagt eller – hvis teknisk muligt –
udstyres med eftermonteret partikelfilter. Dansk PersonTransport har skønnet de samlede omkostninger herved for
de tre byer/trafikselskaber til over 80 mio. kr. Hertil kommer udgifter i Odense og på Fyn. Estimatet er baseret på
erfaringstal for montering og drift af efterbehandlingsudstyr på 300 busser i Movias område.
Pengene kan som bekendt kun bruges én gang, og det er Danske PersonTransports opfattelse, at méromkostninger
for kommuner, regioner og trafikselskaber med en (relativt kortsigtet) tilpasning af dieselbusserne til miljøzonerne,
vil svække og forsinke en (langsigtet) omstilling af busserne i den kollektive bustrafik til en egentlig emissionsfri
bustrafik. Forslaget om miljøzoner svækker tilsvarende den vision, der fremgår af Regeringens udspil
Sammen om
en grønnere fremtid – klima- og luftudspil
(5. oktober 2018), hvorefter nye busser i byerne hverken må udlede
luftforurening eller CO2 efter 2025.
Dansk PersonTransport vil derfor opfordre til, at forslaget om miljøzoner tilpasses med passende
dispensationsmuligheder og overgangsordninger, så det bliver muligt for kommunerne, regionerne og
trafikselskaberne – hvor ønsket - at foretage en hensigtsmæssig og proportional udfasning af dieselbusser i den
L 191 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 18/3-19 fra Dansk Persontransport om negativ miljøvirkning af miljøzoner
2031916_0002.png
kollektive trafik til fordel for emissionsfri buskørsel i overensstemmelse med regeringens vision i ”Sammen om en
grønnere fremtid”.
Vi har noteret os, at såvel Kommunernes Landsforening og Danske Regioner har anmodet om, at forslaget bliver
sendt i økonomisk høring. Vi er som nævnt af den opfattelse, at lovforslaget i sin nuværende form kommer til at
udløse betydelige meromkostningerne for kommuner og regioner. Miljø- og Fødevareministeren bedes i den
forbindelse bemærke, at miljøzonens krav ikke kun berører bybusserne, der overvejende drives inde i miljøzonerne,
men også de regionalbusser, der forbinder byerne med det omkringliggende opland. Af lovforslaget fremgår
fejlagtigt, at regionerne ikke får nævneværdige omkostninger som følge af de ændrede miljøzoner.
Turistbusserne
Miljøzonens krav berør også private busselskaber, der med turistbusser enten dagligt eller flere gange i løbet af året
besøger miljøzonerne med deres gæster. Turistbusser udgør store investeringer og der værnes derfor om dem med
løbende vedligeholdelse og forbedringer, så de i praksis kan anvendes i op til 14 – 16 år og afskrives over en
tilsvarende periode. Omkostningerne ved at fremskynde udskiftningen af turistbusserne til en euro 6 med fire til
seks år, som lovforslaget lægger op til, er derfor ganske stor, og de fleste vil derfor vælge en løsning med
eftermontering af partikelfiltre. Løsningen med eftermonterede partikelfiltre har den ulempe - sammenlignet med
udskiftningen til euro 6 – at den alene reducerer partikeludledningen og ikke udledningen af NOx.
Efter Dansk PersonTransports opfattelse kan regelsættet med miljøzonen indrettes så den i højere grad tilskynder til,
at turistbusserne udskiftes til euro 6 indenfor økonomisk bæredygtige rammer i stedet for, at turistbusselskaberne
investerer i levetidsforlængelse af de gamle teknologier euro 4 og euro 5 busser med partikelfiltre.
Konkret kan dette opnås ved, at den første skæringsdato for miljøzonekravene for turistbusser udskydes med ét år
til hhv. 1. juli 2021 og den anden skæringsdato med to år til den 1. juli 2024.
Med venlig hilsen
Lasse Repsholt
Sektorchef, kollektiv trafik