Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191 Bilag 4
Offentligt
Miljø- og Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
København, den 18. marts 2019
Miljøzonen kan få en negativ virkning på omstillingen af bustrafikken til mere miljø- og klimavenlige teknologier
Kære Jakob Ellemann-Jensen,
Den 28. februar 2019 fremsatte du et forslag om skærpede krav til tunge køretøjet og varebiler (Miljøzoner).
I Dansk PersonTransport er vi enige i, at de nuværende miljøzoner skal opdateres til den udvikling, der er sket på det
teknologiske område for køretøjerne og som et naturligt skridt for at forbedre luftkvaliteten i de største byer.
Dansk PersonTransports medlemsvirksomheder ejer et stort antal køretøjer (busser) og vi vil sammen med
forskellige samarbejdspartnere håndtere udfordringen med at omstille bustrafikken til miljøzonens krav.
I den
forbindelse er vi betænkelige ved dele af miljøzoneforslaget, der bevirker at omstillingen af bustrafikken til en mere
miljø- og klimavenlig form bliver dyrere og tager længere tid end nødvendigt.
Dette gælder både for den kollektive
bustrafik og for turistbustrafikken, og vi vil derfor foreslå, at lovforslaget tilpasses. så der tages højde for dette.
For den kollektive bustrafik
I landets største byer – herunder selvfølgelig København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg der har
miljøzoner – gøres der i øjeblikket overvejelser om, hvordan man kan omstille bustrafikken til emissionsfri bustrafik.
Visionen mange steder er at afskaffe de dieseldrevne busser, der både belaster klima med CO2 og nærmiljøet med
udledninger af partikler og NOx. Batteridrevne elbusser er den mest modne løsning – teknologisk og
markedsmæssigt – men brintbusser overvejes også. Det er en vanskelig opgave, da elbusdriften stiller større og
andre krav til infrastrukturen og driften og ikke mindst kommunernes og regionernes vilje og evne til at finansiere
betydelige méromkostninger.
I byerne Aalborg, Aarhus, København og Frederiksberg vil over 300 busser blive berørt af miljøzonerne (Cirka 130
busser i 2020 og cirka 200 busser i 2022). Disse busser skal enten udskiftes før planlagt eller – hvis teknisk muligt –
udstyres med eftermonteret partikelfilter. Dansk PersonTransport har skønnet de samlede omkostninger herved for
de tre byer/trafikselskaber til over 80 mio. kr. Hertil kommer udgifter i Odense og på Fyn. Estimatet er baseret på
erfaringstal for montering og drift af efterbehandlingsudstyr på 300 busser i Movias område.
Pengene kan som bekendt kun bruges én gang, og det er Danske PersonTransports opfattelse, at méromkostninger
for kommuner, regioner og trafikselskaber med en (relativt kortsigtet) tilpasning af dieselbusserne til miljøzonerne,
vil svække og forsinke en (langsigtet) omstilling af busserne i den kollektive bustrafik til en egentlig emissionsfri
bustrafik. Forslaget om miljøzoner svækker tilsvarende den vision, der fremgår af Regeringens udspil
Sammen om
en grønnere fremtid – klima- og luftudspil
(5. oktober 2018), hvorefter nye busser i byerne hverken må udlede
luftforurening eller CO2 efter 2025.
Dansk PersonTransport vil derfor opfordre til, at forslaget om miljøzoner tilpasses med passende
dispensationsmuligheder og overgangsordninger, så det bliver muligt for kommunerne, regionerne og
trafikselskaberne – hvor ønsket - at foretage en hensigtsmæssig og proportional udfasning af dieselbusser i den