Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 191
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 30. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Skærpede miljøzonekrav til tunge køretøjer og varebiler)
[af miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) vil ved
2. behandling af lovforslaget redegørelse for sin stilling til
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets, Radika-
le Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udval-
get konstaterer, at luftforurening i form af partikler og NO
x
fra biler m.v. er et stort sundhedsproblem, og at de nuværen-
de regler for miljøzoner er helt utilstrækkelige og forældede.
Regeringens lovforslag er et begrænset skridt i den rigtige
retning, men partierne mener, at der er brug for at gå længe-
re.
Derfor vil S, EL, ALT, RV og SF, såfremt partierne efter
valget udgør et flertal, hurtigst muligt lave en konkret aftale
om ambitiøse miljøzoner efter følgende principper:
– Alle kommuner skal have mulighed for at indføre miljø-
zoner i bymæssige områder af en vis størrelse, således at
der bliver mulighed for at etablere betydelig flere miljø-
zoner end i dag, og ikke kun i de fem største byer, som
regeringen foreslår. For lastbiler, busser og varebiler
skal der stilles krav om overholdelse af Euro VI-normer.
De nye Eurokrav skal gælde fuldt ud for både partikler
og NO
x
, når de træder i kraft. Der skal således ikke være
noget smuthul, hvor kørsel tillades, alene fordi man ef-
termonterer et partikelfilter.
– For personbiler skal der stilles krav om Euro V-normer
eller bedre.
– Kommunerne skal kunne fastsætte normer for forurening
fra arbejdsmaskiner i miljøzonen.
Stramningerne gennemføres med virkning så hurtigt som
muligt, under rimelig hensyntagen til at bilejere m.v. kan nå
at tilpasse sig ved køb af ny bil el. lign. S, EL, ALT, RV og
SF vil arbejde for, at stramningerne træder i kraft hurtigst
muligt.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer ønsker endvi-
dere, at der fremadrettet sker en drøftelse af, om og hvordan
der kan indføres en model for at give kommunerne adgang
til at indføre nulemissionszoner i dele af byerne.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2019 og var til
1. behandling den 28. marts 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
AX023616