Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 190 Bilag 6
Offentligt
2031242_0001.png
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Alle 17
2100 København Ø
e-mail:
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Den 15. marts 2019
Dok.nr. D-2019-014637
Vedr.: Høring over lovforslag nr. L 190 om ændring af selskabsloven og
årsregnskabsloven (Afskaffelse af iværksætterselskaber mv.)
Ved e-mail af 28. februar 2019 har Erhvervsstyrelsen sendt lovforslag nr. L 190 om
ændring af selskabsloven og årsregnskabsloven (Afskaffelse af iværksætterselskaber
(IVS) og nedsættelse af minimumskrav til anpartsselskabers selskabskapital) i høring
med anmodning om bemærkninger.
Lovforslaget har været behandlet i bestyrelsen for Danske Insolvensadvokater, der
fungerer som Danske Advokaters fagudvalg for insolvensret.
Lovforslaget giver anledning til følgende bemærkninger:
Danske Advokater læser lovforslaget således, at der i et bredt politisk flertal stadig er
opbakning til:
”at
sænke adgangsbarriererne for at drive virksomhed med begrænset
hæftelse og samtidig fastholde et højt gennemsigtighedsniveau i forhold til
virksomhedsdrift og økonomiske forhold. Forventningen var, at det lille
kapitalkrav ville bidrage til at skabe endnu bedre rammevilkår og dermed
stimulere iværksætterlysten i Danmark.”
således om angivet i punkt 1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Danske Advokater læser samtidig lovforslaget således, at der er et væsentligt
kreditorhensyn:
”Baggrunden
for at have et legalt minimum for selskabskapital er
begrundet i et ønske om at beskytte kreditorerne mod at lide tab. Ved at
fastsætte bestemmelser om, at der skal være en vis kapital i
kapitalselskaber, kombineret med bestemmelser om uddeling af selskabets
L 190 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Høringssvar, fra erhvervsministeren
midler kun kan ske under hensyntagen til kreditorerne, skabes der en
tryghed hos kreditorerne.”
således som angivet i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1 nr. 1.
Danske Advokater hilser generelt et opgør med misbrugsmuligheder velkomment, og
er som udgangspunkt positiv overfor
opgøret med misbrug af og i IVS’er, således som
lovforslaget lægger op til.
Efter Danske Advokaters opfattelse er det imidlertid helt centralt også at være
opmærksomhed på, om lovforslaget i sin nuværende udformning i fuldt tilstrækkeligt
omfang muliggør et sådant opgør med misbrugsmuligheder.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det er erfaringen hos Danske
Insolvensadvokater, at det misbrug, forslaget søger at eliminere, allerede inden
lovforslagets
fremsættelse i betydelig grad er ”flyttet” og nu i stedet finder sted i
personligt drevne virksomheder eller selskabsformen anpartsselskaber, der ikke
påkalder sig så meget opmærksomhed som iværksætterselskaberne. Dette spørgsmål
blev drøftet i forbindelse med en åben temadag på Insolvensrettens dag den 22.
marts 2018, hvor der bl.a. deltog repræsentanter fra ministerier, styrelser, politiet og
erhvervsorganisationer. I lyset af tilkendegivelserne og drøftelserne på temadagen er
det vores opfattelse, at Danske Insolvensadvokaters erfaringer på dette punkt mødte
bred tilslutning.
Dette indikerer efter Danske Advokaters opfattelse, at det ikke er kravet om
indskudskapital på nuværende 50.000 kr. eller den foreslåede 40.000 kr., der i sig
selv forhindrer et sådan misbrug.
Danske Advokater skal derfor pege på, at der efter vores opfattelse er en betydelig
risiko for, at de reelle brugere og ejere af iværksætterselskaber, som efterlever alle
foreskrevne indrapporteringer og selskabslovens regler om god og ansvarlig ledelse
samt årsregnskabslovens regler om korrekt regnskabsaflæggelse, ofres i et forsøg om
at stoppe et misbrug, der med stor sandsynlighed ikke vil blive påvirket af den
foreslåede lovændring, fordi misbruget er flyttet et andet sted hen.
Danske Advokater opfordrer derfor Erhvervsministeriet til at følge det foreliggende
lovforslag op med overvejelser om at nedsætte en taskforce med medlemmer, der har
indgående praktisk erfaring med oprydningen efter det misbrug, der har fundet sted i
et betydeligt
antal IVS’er, med henblik på at afklare, hvilke og hvor indsatser må
forventes at have størst virkning mod fremtidigt misbrug. I denne vurdering kunne
eksempelvis indgå elementer om uddannelse af selskabsledelse, krav til bogføring og
årsrapporter og revisionen heraf, personlig hæftelse for likvidationsomkostningerne
for kapitalselskaber, åbning af registret for ikendte konkurskarantæner mv.
Medlemmer af Danske Insolvensadvokater bidrager meget gerne med kandidater og
resurser i den forbindelse.
Afslutningsvis bemærkes, at Danske Advokater med tilfredshed noterer sig, at der i
forbindelse med en eventuel omdannelse af et IVS til et ApS (forslaget § 5 stk. 1) og
ved en eventuel genoptagelse som følge af manglende omdannelse (forslagets § 5 stk.
3) skal foreligge vurderingsmandserklæringer, jf. selskabslovens § 37, således at der
opnås bestyrket sikkerhed for, at kapital og værdier er tilstede.
2/3
L 190 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Høringssvar, fra erhvervsministeren
Med venlig hilsen
Jeanie Sølager Bigler
Retschef
[email protected]
3/3