Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 190 Bilag 4
Offentligt
2029524_0001.png
11. marts 2019
ASP
DI-2015-03379
Deres sagsnr.: «CaseContact_EksternReference»
Erhvervsstyrelsen
Anna Riis Kaagaard ([email protected])
Stefan Larsen ([email protected])
Høringssvar vedr. L 190 om ændring af selskabsloven og
årsregnskabsloven (afskaffelse af IVS)
DI har modtaget høring vedrørende L 190 om ændring af selskabsloven og
årsregnskabsloven. Ændringerne vedrører afskaffelse af iværksætterselskabsformen
(IVS) og nedsættelse af kapitalkravet til anpartsselskabers selskabskapital til 40.000 kr.
DI lægger stor vægt på, at det er nemt og byrdefrit at stifte og drive virksomhed i Danmark.
IVS’et er netop et middel, som har givet mange iværksættere mulighed for at komme
hurtigt i gang, så de har kunnet fokusere på at afklare, om de havde en bæredygtig
forretningside og om samarbejdet med eventuelle medstiftere fungerede. Netop fordi
IVS’et er målrettet helt nystartede virksomheder, som erfaringsmæssigt er mindre
professionelt drevet og har mindre styr på lovregler, er det også forventeligt med et vist
antal lukninger, tvangsopløsninger, konkurser m.v. Det er hele naturen af iværksætteri, at
man skal prøve sig frem, undersøge om der er et marked for ideen, og at der begås fejl.
Overordnet set bidrager det positivt til samfundsøkonomien og erhvervsudviklingen, at
der er gode vilkår for at skabe nye virksomheder. Ifølge Erhvervsstyrelsens ”Analyse af
iværksætterselskaber” fra september 2018 bidrog ”iværksætterselskaberne, der er stiftet i
perioden 2014-2016 med en samlet omsætning på 5,2 mia. kr., knap 5.200 beskæftigede
og en eksport på 430 mio. kr. i 2016.”
Forslaget om afskaffelse af IVS’erne begrundes med, at IVS’erne har medført en forhøjet
risiko for svig og opbygning af gæld til det offentlige. Det fremgår dog af den førnævnte
analyse, at i forhold til skatte- og afgiftsrestancer er det en mindre procentdel af
selskaberne, der trækker den samlede restance op.
DI støtter op om, at der sættes hårdt ind over for personer, der begår systematisk svig eller
på anden måde misbruger IVS’er eller andre selskabsformer. Det er dog DI’s klare
opfattelse, at der kan findes mere målrettede tiltag mod det foretagne misbrug, hvor IVS
som selskabsform ville kunne bevares, så der ikke lægges unødige hindringer i vejen for
L 190 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringssvar, fra erhvervsministeren
de mange, der benytter IVS’et på fuldt lovlig vis. F.eks. havde det været helt oplagt at
begrænse antallet af IVS’er man som enkeltperson kan være involveret i.
DI skal bemærke, at uanset en afskaffelse af IVS’er, så eksisterer der fortsat et behov for
målrettet og risikobaseret kontrol for at begrænse risiko for snyd – både hos
Erhvervsstyrelsen og hos Skattestyrelsen. DI har forstået, at allerede i dag er
Erhvervsstyrelsens automatiske kontroller i stand til med en relativ høj sikkerhed at
identificere risikoselskaber og at denne indsats allerede er igangsat. Med mulighederne
for at dele data mellem Erhvervsstyrelsen og Skattestyrelsen vil disse automatiske
kontroller kunne styrkes - også i forhold til skattekontrollen.
DI opfordrer til at indsatsen styrkes, da kontrol dermed kan ske om ikke i realtid, så inden
for nærmeste kvartal – i modsætning til en traditionel tilgang med fokus på årsrapporter,
hvor der ofte går op til 18 måneder før første kontrol kan iværksættes. DI skal i den
forbindelse bemærke, at dette kan ske med de allerede tilstedeværende data.
DI skal herudover bemærke, at det er uheldigt at det er enklere at sende et selskab til
tvangsopløsning i stedet for selv at iværksætte en opløsning. DI skal derfor opfordre til, at
Erhvervsstyrelsen undersøger, om der er mulighed for at automatisere processen med
frivilligt at opløse et selskab for at tilskynde denne mulighed for iværksættere, der gerne
på en ordentlig måde vil afregistrere deres selskab.
Nedsættelse af kapitalkravet for anpartsselskaber
Det foreslås desuden i lovforslaget at nedsætte kapitalkravet til anpartsselskaber fra
50.000 kr. til 40.000 kr. DI hilser denne nedsættelse velkommen som en lettelse for de
iværksættere, som ikke længere kan benytte et IVS.
DI skal samtidig bemærke, at selv med denne nedsættelse vil Danmark ifølge en netop
offentliggjort sammenligning have det næsthøjeste kapitalkrav i EU til når et selskab skal
stiftes. DI foreslår derfor, at der indhentes erfaringer fra de lande, der har IVS-lignende
selskabsformer med henblik på at afdække, hvordan disse lande undgår misbrug af
selskabsformen.
Overgangsperiode for eksisterende IVS’er
Endelig indeholder lovforslaget en to-årig overgangsperiode for de IVS’er, der er stiftet før
lovens ikrafttræden. Indenfor denne periode skal disse selskaber omregistrere sig til
anpartsselskaber. DI anser overgangsperioden som afgørende for, at de eksisterende
IVS’er får en reel mulighed for at skaffe den nødvendige kapital til at kunne fortsætte
virksomheden som anpartsselskab.
DI ser herudover gerne, at Erhvervsstyrelsen sikrer en tilstrækkelig og enkel vejledning til
de eksisterende iværksætterselskaber, således at de bedst muligt kan forberede sig på
L 190 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringssvar, fra erhvervsministeren
overgangen til et almindeligt anpartsselskab, herunder hvilke deadlines m.m., der skal
iagttages. Informationen bør tilgå direkte til de pågældende selskaber.
DI står naturligvis til rådighed for en uddybning af dette høringssvar.
Med venlig hilsen
Dorte Gram Nybroe
Chef for SMV & Iværksætteri