Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 190 Bilag 12
Offentligt
2034729_0001.png
Dansk Iværksætter Forening
Frederikskaj 4
2450 København SV
25. marts 2019
Til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Opfordring vedr. L 190: Suspendering af IVS-ordningen
Kære medlem af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Undertegnede bakker op om opfordringen i brevet fra forskerne fra AU BSS, AAU, KU
og CBS LAW, og opfordrer i tillæg hertil til, at muligheden for at stifte
iværksætterselskaber suspenderes for en 1-årig periode, mens ovenstående grundigt
undersøges, således at ordningen med IVS tages op til fornyet behandling i Folketinget i
foråret 2020. Vi stiller derfor forslag om en ændring af L 190 som vedlagt i bilag.
Med venlig hilsen
Hanne Søndergaard Birkmose
Professor, AU BSS
Jesper Lau Hansen
Professor, dr. jur., KU
Erik Werlauff
Professor, dr. jur. AU
Søren Friis Hansen
Professor, CBS LAW
Troels Michael Lilja
Lektor, CBS LAW
Peter Kofler
Formand, Dansk Iværksætter Forening
Bilag 1: Ændringsforslag til L 190.
Bilag 2: Opfordring fra syv selskabsretsforeskere
L 190 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 25/3-19 fra Dansk Iværksætter Forening vedrørende muligheden for, at stiftelse af iværksætterselskaber suspenderes for en 1-årig periode, således at ordningen tages op til fornyet behandling i Folketinget i foråret 2020
Bilag 1 – Ændringsforslag til L 190
I § 1 foretages følgende ændringer:
Nr. 2 udgår.
Nr. 3 udgår.
Nr. 4 bliver herefter til nr. 2.
Nr. 5 bliver herefter til nr. 3.
Nr. 6 udgår.
Nr. 7 udgår
Som nyt nr. 4 indsættes:
I § 357 a, stk. 1 tilføjes efter sidste punktum »Stiftelse af nye iværksætterselskaber er
suspenderet.«
Som nyt nr. 5 indsættes:
I § 357 a, stk. 2 udgår »indskydes eller«
§§ 2, 4, 5, 6 og 7 udgår.
I § 3, der herefter bliver til § 2 foretages følgende ændringer
Stk. 2 udgår.
§ 8 bliver herefter til § 3.
L 190 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 25/3-19 fra Dansk Iværksætter Forening vedrørende muligheden for, at stiftelse af iværksætterselskaber suspenderes for en 1-årig periode, således at ordningen tages op til fornyet behandling i Folketinget i foråret 2020
Bilag 2 – Opfordring fra syv selskabsretsforeskere
L 190 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 25/3-19 fra Dansk Iværksætter Forening vedrørende muligheden for, at stiftelse af iværksætterselskaber suspenderes for en 1-årig periode, således at ordningen tages op til fornyet behandling i Folketinget i foråret 2020
Opfordring vedr. L 190
Aalborg, Aarhus og København, 25/3 2019
Iværksætterselskabet IVS er en nøje kopi af den tilsvarende selskabsform UG, der har fungeret i Tyskland i
over 10 år, lige som den findes i 3 andre EU-lande ud over Danmark. Samtidig har man i 10 andre EU-lande
enten afskaffet kapitalkravet, eller man har et kapitalkrav til anpartsselskabet på maksimalt 1 €. Selv efter en
nedsættelse af kravet til ApS, vil Danmark ligge klart over gennemsnittet.
Det bør give anledning til refleksion, når man i Danmark nu vurderer, at iværksætterselskabet (IVS) ikke
fungerer, samtidig med at man i mere end halvdelen af de øvrige EU-lande enten har IVS-ordningen eller har
et kapitalkrav på maksimalt 1 € i selskaber, der svarer til anpartsselskabet og dermed et kapitalkrav, som er
langt fra det kapitalkrav på 40.000 DKK, som foreslås indført for ApS i Danmark med L 190.
For at sikre et konkurrencedygtigt erhvervsklima for danske iværksættere og erhvervsliv opfordrer vi til, at
man, inden man griber til en ophævelse af selskabsformen, får undersøgt, om lovgivningen for
iværksætterselskaber kan indrettes mere hensigtsmæssigt, således at de store gevinster, der er konstateret
ved denne selskabsform, kan bevares, mens de tab for statskassen, som både rammer IVS og ApS, kan
undgås. Vi opfordrer således til, at man får iværksat en undersøgelse af erfaringerne fra:
-
-
-
-
-
Tyskland, Belgien, Italien og Luxembourg, der alle har IVS
Holland, England, Irland, Cypern, Portugal, Tjekkiet, Bulgarien, Letland, Grækenland og Frankrig, der
alle har et kapitalkrav på max. 1 €
Rumænien, Polen og Malta, hvis kapitalkrav ligger mellem 42 € og 1.200 €
Finland, Estland, Litauen, Slovakiet og Spanien med kapitalkrav mellem 2.500 € og 3.000 €
Ungarn, Sverige, Østrig og Slovenien, der har kapitalkrav på over 3.000 €
Undersøgelsen skal afdække, om der er sammenhæng mellem kapitalkravets størrelse og eksempelvis
iværksætterlyst, skabelse af arbejdspladser, svig, tvangsopløsninger og skatterestancer, mv., således at der
på et oplyst grundlag kan træffes beslutning om, hvad der vil være den optimale løsning for Danmark og
dansk erhvervsliv. I betragtning af behovet for at sikre konkurrencedygtige forhold og i lyset af de positive
effekter, der er konstateret for IVS, finder vi det uforsvarligt at haste en så vidtgående løsning igennem, som
L 190 udgør, hvis en nærmere undersøgelse måtte vise, at de udfordringer, der opleves i øjeblikket ikke har
noget at gøre med virksomhedsformen, men skyldes mangelfuld indretning af de danske regler.
Med venlig hilsen
Hanne Birkmose Søndergaard
Professor, AU BSS
Mette Neville
Professor, AU BSS
Karsten Engsig Sørensen
Professor, dr. jur., AU BSS
Erik Werlauff
Professor, dr. jur., AAU
Jesper Lau Hansen
Professor, dr. jur., KU
Søren Friis Hansen
Professor, CBS LAW
Troels Michael Lilja
Lektor, CBS LAW