Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 19 Bilag 2
Offentligt
14-08-2017
EM 2017/22
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i
forretningsorden for Inatsisartut.
Forslag til Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tilslutter sig udkast til
forslag til Lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland
(Anbringelse af forvaringsdømte m.v.)
(Medlem af Naalakkersuisut for Sociale Anliggender, Familie, Ligestilling og Justitsvæsen)
Begrundelse
Formålet med beslutningsforslaget er at sikre, at forvaringsafdelingen i den nye anstalt i Nuuk
kommer til at fungere som det primære anbringelsessted for forvaringsdømte.
Anbringelsen af forvaringsdømte i Nuuk gør dermed op med en praksis, hvor
forvaringsdømte er blevet anbragt i forvaring i Danmark.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
- Adgangen i kriminalloven til at idømme forvaring i Danmark ophæves, og der
indsættes udtrykkelig hjemmel til at lade forvaringsdømte afsone i Grønland.
-
Der skabes retligt grundlag for at hjemføre de forvaringsdømte, der efter hidtidig
lovgivning er idømt forvaring i Danmark. Det forudsættes, at overførsel kun kan ske,
såfremt den forvarede ønsker og samtykker til det.
Der skabes adgang til at overføre forvaringsdømte fra forvaringsafdelingen til de åbne
anstalter, når vedkommende vurderes udslusningsparat. Ligeledes vil det være muligt
at overføre forvarede fra åben afdeling til forvaringsafdelingen, når det er
sikkerhedsmæssigt påkrævet.
-
Bemærkninger fra Naalakkersuisut til lovforslaget
Vi har her i landet tradition for, at de kriminalretlige foranstaltninger ikke er båret af behovet
for at foranstalte men af ønsket om at resocialisere. Det er vigtigt for Naalakkersuisut, at også
de forvaringsdømte gives de bedste forudsætninger for resocialisering og tilbagevenden til
samfundet. Det er Naalakkersuisuts opfattelse, at resocialiseringen har betydelig bedre
forudsætninger, når den ofte langvarige forvaring sker i Grønland i stedet for i Danmark, i
Herstedvester Fængsel.
Der har igennem årtier været fokus på det problematiske ved at sende forvaringsdømte fra
Grønland til anstaltsanbringelse i Danmark, hvor den dømte flyttes langt væk fra kultur, sprog
og familie. Både for de forvarede og for de pårørende kan det opleves som en meget betydelig
ekstraforanstaltning, at de forvarede sendes til afsoning i Herstedvester Fængsel, uden at vide
hvornår de kan vende hjem til Grønland, eller hvornår de ser familien igen. Flere eksperter og
fagfolk har vurderet, at praksis med at overføre forvaringsdømte til Danmark strider mod Den
Europæiske Menneskeretskonventions artikel 8 om retten til familieliv.
______________________
EM 2017/22
IINIAN
Sags nr.: 2017 - 2977
1
L 19 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Beslutningsforslag, ordførerindlæg og betænkning fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
Med den nye anstalt vil det fremover være muligt at anbringe forvaringsdømte i Grønland - på
en forsvarlig måde. Anstalten har en samlet kapacitet på i alt 76 pladser, hvoraf 40 pladser er
lukkede. Der er en planmæssig forudsætning om, at 20 pladser anvendes til forvaringsdømte.
Det er forudsat at de 40 lukkede pladser skal anvendes fleksibelt, så de løbende kan tilpasses
det aktuelle behov.
For at sikre at forvaringsdømte retligt kan anbringes i anstalten, er det dog nødvendigt med en
ændring er kriminallovens regler for forvaringsdømte.
På denne baggrund indstiller Naalakkersuisut beslutningsforslaget til vedtagelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget forventes at medføre øgede sundhedsudgifter i forbindelse med sundhedsmæssig
behandling og betjening af de forvaringsdømte. Der pågår dialog mellem Grønlands Selvstyre
og den danske regering angående betalingsforpligtelsen for de sundhedsmæssige udgifter.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Ingen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Ingen.
Høring
Ved denne høring har Justitsministeriet stået for høring af rigsmyndigheder og danske
interesseorganisationer. Departementet for Sociale Anliggender, Familie, Ligestilling og
Justitsvæsen har foretaget en supplerende høring, hvor grønlandske myndigheder er blevet
hørt.
2