Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 189 Bilag 1
Offentligt
2022008_0001.png
NOTAT
27. februar 2019
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om finan-
siel virksomhed og forskellige andre love og om ophævelse af lov om
statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter
(Gennemførelse af den poli-
tiske aftale om yderligere initiativer til styrkelse af indsatsen mod hvid-
vask og terrorfinansiering og gennemførelse af anbefalinger fra arbejds-
gruppen for eftersyn af den finansielle regulering)
1. Indledning
Lovforslaget indeholder en række ændringer af den finansielle lovgiv-
ning. Det væsentligste formål med lovforslaget er at gennemføre dele af
den politiske aftale af 19. september 2018 om yderligere initiativer til
styrkelse af indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering. Derudover
gennemfører lovforslaget nogle af de anbefalinger, som arbejdsgruppen
for eftersyn af den finansielle regulering fremlagde i sin rapport fra den
27. april 2018, med henblik på at modernisere og fremtidssikre den finan-
sielle lovgivning under hensyntagen til den finansielle stabilitet og for-
brugerbeskyttelsen.
Lovforslaget ophæver også lov om statsligt kapitalindskud i kreditinsti-
tutter, da alle statslige kapitalindskud er indfriet eller på anden vis afvik-
let.
Lovforslaget blev sendt i høring den 2. januar 2019 med frist for hørings-
svar den 30. januar 2019. Der er modtaget 18 høringssvar, heraf 12 med
bemærkninger.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovforslaget gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til mindre redaktionelle og tekniske
ændringer og præciseringer i lovtekst og bemærkninger. Da disse hø-
ringssvar ikke ændrer substansen i det pågældende lovforslag, omtales de
ikke nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
De hørte parter er generelt positivt indstillet overfor lovforslaget og dets
indhold. Det kan fremhæves, at de foreslåede tiltag og initiativer til styr-
kelse af indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering støttes. Derudover
er de hørte parter generelt positive overfor de ændringer, der er afledt af
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0002.png
2/23
de anbefalinger, som arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle regu-
lering afgav i sin rapport.
Enkelte høringsparter har tilkendegivet deres holdning til bestemte initia-
tiver i lovforslaget. Finans Danmark og Forsikring & Pension støtter så-
ledes ændringsforslaget, der giver Finanstilsynet mulighed for at fastsætte
nærmere regler om, at filialer af virksomheder fra tredjelande skal udøve
sine aktiviteter i et datterselskab, hvis filialen opnår en vis størrelse. For-
sikring & Pension bemærker i den forbindelse, at det mere generelt på
EU-niveau bør overvejes, om vilkårene for tjenesteydelsesvirksomhed på
forsikringsområdet i EU bør skærpes, og om værtslandstilsynenes opga-
ver og kompetencer bør ændres.
Enkelte høringsparter har også foreslået supplerende ændringer eller til-
tag. Disse behandles nedenfor under følgende afsnit:
2.1. Krav om målrettet hvidvaskundersøgelse
2.2. Accessorisk virksomhed for forsikringsselskaber
2.1. Krav om målrettet hvidvaskundersøgelse
FSR - danske revisorer foreslår, at der indføres krav om en målrettet
hvidvaskundersøgelse efter tysk model som en lovpligtig ydelse med til-
hørende rapportering udført af en uafhængig og kompetent tredjepart. En
hvidvask-undersøgelse kan medvirke til at sikre omverdenens og myn-
dighedernes tillid til, at pengeinstitutter og virksomheder overholder reg-
lerne og aktivt bekæmper hvidvask.
Kommentar
Revisorer er allerede omfattet af hvidvaskloven, og er dermed forpligtet
til at underrette Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Internationalt
Kriminalitet (SØIK), hvis revisor via sin revisionsvirksomhed bliver vi-
dende om eller har mistanke om hvidvask eller hvidvaskforsøg.
Ved ekstern revision skal revisor vurdere, hvorvidt virksomhedens forret-
ningsgange og interne kontrolprocedurer er tilrettelagt og fungerer på
betryggende vis, herunder vurderer, hvordan rapporteringen fra compli-
ancefunktionen om bl.a. hvidvask fungerer.
Herudover skal revisor, i de virksomheder, der har intern revision, påse
at revisor er enig i intern revisions protokoltilførsler, herunder om virk-
somhedens politikker, procedurer og kontroller på hvidvaskområdet.
Endelig bærer revisor et stort ansvar i forhold til at yde saglig og for-
svarlig rådgivning, og derigennem for at medvirke til at forebygge og
forhindre, at der finder hvidvask og finansiering af terrorisme sted, når
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0003.png
3/23
potentielle kunder ønsker rådgivning om fx selskabskonstruktioner eller
økonomiske transaktioner.
Henset til de allerede eksisterende krav til revisorer vurderes det ikke
hensigtsmæssigt at indføre nye krav om en målrettet hvidvask-
undersøgelse, også henset til den administrative byrde for virksomheder-
ne forbundet med forslaget.
2.2. Accessorisk virksomhed for forsikringsselskaber
Forsikring & Pension foreslår, at lovforslaget bør give forsikringsselska-
ber samme mulighed som bankerne for at udøve visse aktiviteter, der lig-
ger udover accessorisk virksomhed, i et selvstændigt kapitaliseret datter-
selskab.
Kommentar
Reglerne om accessorisk virksomhed i den finansielle lovgivning blev
senest ændret ved lov nr. 1520 af 18. december 2018. Det betyder, at
pengeinstitutter i dag kan udøve visse aktiviteter, der ligger udover ac-
cessorisk virksomhed, i et selvstændigt kapitaliseret datterselskab. Disse
ændringer var afledt af en anbefaling fra arbejdsgruppen for eftersyn af
den finansielle regulering.
Rapporten fra arbejdsgruppen indeholder overvejelser om rammerne for
accessorisk virksomhed for pengeinstitutter, men ikke om muligheden for
eller hensigtsmæssigheden af tilsvarende aktiviteter i datterselskabsform
for forsikringsselskaber. Emnet indgik dermed ikke i den anbefaling, som
arbejdsgruppen har tilsluttet sig, og som blev gennemført ved lov nr.
1520 af 18. december 2018.
Forsikring & Pension rejser en række spørgsmål, herunder om forene-
ligheden med Solvens II-reglerne. Det foreslås derfor, at hensigtsmæs-
sigheden af en potentiel ændring af reglerne for accessorisk virksomhed
for forsikringsselskaberne afdækkes nærmere i dialog med Forsikring &
Pension, herunder om en sådan aktivitet er forenelig med Solvens II-
reglerne, før der foretages ændringer af dansk lovgivning på området.
Det skal ift. hensigtsmæssigheden særligt afklares, om der fortsat vil være
den nødvendige beskyttelse af forbrugernes fremtidige pensionsudbeta-
linger fra livsforsikringsselskaberne.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene tager udgangspunkt i følgende over-
ordnede opdeling:
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0004.png
4/23
3.1. Udvidelse af kredsen af personer, der skal leve op til egnetheds- og
hæderlighedskravene
3.2. Whistleblowerordninger
3.3. Skriftlig politik, som sikrer og fremmer en sund virksomhedskultur
3.4. Lov om investeringsforeninger m.v.
3.5. Digital kommunikation
3.6. Ophævelse af den ansvarshavende aktuars årlige indberetning
3.7. Tilladelse til fondsmæglerselskaber til at etablere dattervirksomheder
3.1. Udvidelse af kredsen af personer, der skal leve op til egnetheds-
og hæderlighedskravene
3.1.1. Fastlæggelse af kompetence- og erfaringskrav samt ansvarsom-
råder for nøglepersoner
Finans Danmark anerkender lovforslagets initiativ til styrkelse af indsat-
sen mod hvidvask og terrorfinansiering, herunder udvidelsen af kredsen
af personer der nu skal leve op til egnetheds- og hæderlighedsreglerne.
Finans Danmark støtter således forslaget om udpegelsen af nøglepersoner
og ser meget positivt på, at reglerne om kompetence- og erfaringskrav
samt ansvarsområder for nøglepersoner udformes under hensyntagen til
proportionalitet.
Finans Danmark bemærker, at reguleringen af nøglepersoner i lovforsla-
get på mange områder fraviger EBA’s retningslinjer (EBA/GL/2017/12)
både i forhold til fastsættelsen af kriterierne for, hvem der er nøgleper-
soner, og i forhold til konsekvenserne af at være blevet udpeget som nøg-
leperson. Finans Danmark anser det for formålstjeneligt, at EBAs ret-
ningslinjer bliver brugt som inspiration i forbindelse med det videre ar-
bejde i de arbejdsgrupper i fagudvalget, der skal definere kompetence- og
erfaringskravene og relevante ansvarsområder for nøglepersoner.
Finansforbundet bemærker, at for så vidt angår forslaget om at udvide
kredsen af personer, der skal leve op til fit & proper-kravene, er det vig-
tigt at sondre mellem, hvad der er virksomhedens og hvad der er den på-
gældendes, f.eks. den hvidvask- eller complianceansvarliges, ansvar. Når
man udvider denne personkreds til langt ud over direktionsniveauet, må
man i særlig grad være opmærksom på ikke at pålægge ansatte ansvar for
elementer, der ligger uden for de pågældendes rækkevidde. Dette bør
fremhæves og endvidere indarbejdes i evt. bekendtgørelser og vejlednin-
ger m.v.
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
5/23
Kommentar
Med lovforslaget udvides kredsen af personer, der skal egnetheds- og
hæderlighedsvurderes (fit and proper-vurderes), således at den hvid-
vaskansvarlige og samtlige nøglepersoner i alle pengeinstitutter fremover
skal leve op til fit and proper-krav både ved identificeringen som hvid-
vaskansvarlig hhv. nøgleperson og løbende ved varetagelsen af stillingen.
Endvidere skal der fastlægges kompetencekrav og ansvarsområder for
nøglepersonstillinger og direktører i pengeinstitutter med henblik på at
skabe klarhed om ansvar, roller og arbejdsdeling.
Direktionsmedlemmer med ansvar for compliance eller hvid-
vaskforebyggelse i pengeinstitutter og i betalings- og e-pengeinstitutter
vil således fremover skulle fit and proper-vurderes, uanset om de indgår i
den anmeldte direktion, eller om de er en del af den faktiske ledelse. Det
samme gør sig gældende for den hvidvaskansvarlige uden for direktionen
i betalings- og e-pengeinstitutter.
Det bemærkes i den forbindelse, at ansatte, der i det daglige er en del af
den faktiske ledelse, men som ikke er anmeldt hos Erhvervsstyrelsen som
direktører, anses som nøglepersoner. Det er ikke hensigtsmæssigt, at den
organisatoriske indretning af virksomheden er bestemmende for, om der
skal fastlægges kompetence- og erfaringskrav samt ansvarsområder for
en person, der varetager den faktiske ledelse i det pågældende institut.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til erhvervsministeren om at
fastsætte nærmere regler om kompetence- og erfaringskrav samt an-
svarsområder for nøglepersoner i pengeinstitutter, SIFI’er og G-SIFI’er.
Bemyndigelsen skal sikre, at der skabes klarhed om ansvar, roller og
arbejdsdeling blandt ledende medarbejdere og ledelsen. Det er hensigten,
at der dermed skal skabes større klarhed om, bl.a. hvilke ansvarsområder
der tilskrives de enkelte nøglepersoner, herunder set i forhold til direkti-
onens ansvarsområder.
Det følger af bemærkningerne til lovforslaget, at reglerne skal være pro-
portionale og tage hensyn til, at institutterne varierer i størrelse, art og
kompleksitet. Proportionalitet vil således indgå som en væsentlig faktor.
De foreslåede regler udmønter den politiske aftale af 19. september 2018
om yderligere initiativer til styrkelse af indsatsen mod hvidvask og terror-
finansiering, hvor
det er besluttet at gå videre end EBA’s retningslinjer.
3.1.2. Udpegningen af registrerede direktionsmedlemmer som nøgleper-
soner
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0006.png
6/23
Finans Danmark bemærker, at det af bemærkningerne til den foreslåede §
64 c, stk. 2, nr. 6, fremgår, at bestemmelsen vil indebære, at direktions-
medlemmer med ansvar for compliance eller hvidvaskforebyggelse i
pengeinstitutter fremover vil skulle anses som nøglepersoner, uanset om
de er registreret hos Erhvervsstyrelsen som direktører, eller om de er en
del af den faktiske ledelse.
Finans Danmark savner baggrunden for og hensynet bag forslaget om, at
registrerede medlemmer af direktionen skal udpeges som nøglepersoner.
Undtagelsen af registrerede direktionsmedlemmer fra definitionen på
nøglefunktioner er i øvrigt i overensstemmelse med EBA’s retningslinjer
for vurdering af egnetheden af medlemmer af ledelsesorganet og personer
med nøglefunktioner. Finans Danmark bemærker, at der herudover vil
være tale om overflødig og unødvendig regulering. Det vil derimod bi-
drage til unødig kompleks overlappende regulering.
Finans Danmark henstiller på den baggrund til, at det foreslåede § 64 c,
stk. 2, nr. 6, i lov om finansiel virksomhed, udgår.
Kommentar:
Det følger af den politiske aftale, at direktionsmedlemmer med ansvar for
compliance eller hvidvaskforebyggelse i pengeinstitutter og betalingsin-
stitutter fremover vil skulle fit & proper-vurderes, uanset om de indgår i
den anmeldte direktion, eller om de er en del af den faktiske ledelse.
Formålet hermed er at sikre, at såvel anmeldte direktionsmedlemmer som
ikke anmeldte direktionsmedlemmer, der er ansvarlige for compliance
eller hvidvaskforebyggelse i pengeinstitutter, skal leve op til reglerne om
egnethed og hæderlighed (fit & proper). Det skal således ikke være den
formelle organisatoriske indretning af pengeinstituttet, der er bestem-
mende for, om et direktionsmedlem med ansvar for compliance eller
hvidvaskforebyggelse omfattes af egnetheds- og hæderlighedsreglerne.
Det har med den politiske aftale ikke været hensigten, at anmeldte direk-
tører med ansvar for compliance eller hvidvask, skal anses som nøgleper-
soner, idet disse allerede er omfattet af egnetheds- og hæderlighedsreg-
lerne. Lovforslaget tilpasses derfor, så det fremgår, at det alene er ikke-
anmeldte direktører med ansvar for compliance eller hvidvaskforebyggel-
se, der omfattes af definitionen i § 64 c, stk. 2, nr. 6.
3.1.3. Underretning om ændringer i udpegede nøglepersoner, ansvars-
områder m.v.
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0007.png
7/23
Finans Danmark bemærker, at i henhold til det foreslåede § 64 c, stk. 3, 1.
pkt., i lov om finansiel virksomhed, skal de omfattede virksomheder nu
også underrette om, hvilke ”områder eller funktioner” de pågældende er
ansvarlige for.
Finans Danmark bemærker endvidere, at det følger af § 64 c, stk. 3, 2.
pkt., at institutterne skal underrette Finanstilsynet, når en ansat ikke læn-
gere er nøgleperson.
Finans Danmark foreslår, at hvis forslaget om krav om underretning om
områder og funktioner opretholdes, at det i lovteksten og bemærkninger
gøres klart, at der alene skal underrettes om de overordnede områder eller
funktioner, de pågældende er ansvarlige for, herunder væsentlige ændrin-
ger i disse for at sikre, at institutterne ikke er forpligtet til at underrette
om enhver mindre ændring i områder og funktioner.
Kommentar:
Der skal underrettes ved alle væsentlige ændringer af nøglepersonskred-
sen. Underretning skal derfor finde sted både når en person identificeres
som nøgleperson, når en person ikke længere anses for nøgleperson, og
når der er væsentlige ændringer i allerede identificerede nøglepersoners
ansvarsområder eller funktioner. Det præciseres i bestemmelsen og be-
mærkningerne hertil, at virksomhederne underlægges en underretnings-
forpligtelse, der gælder væsentlige ændringer af de områder eller funkti-
oner, som den pågældende nøgleperson er ansvarlig for.
Hensynet bag den løbende underretningsforpligtelse er at sikre, at identi-
ficerede nøglepersoner til enhver tid er tilstrækkeligt egnede til at udføre
det arbejde, som de er blevet fit & proper-vurderet til. Derudover skaber
det en større klarhed over, hvilke personer der til enhver tid har et givent
ansvar for et område eller en funktion, hvilket kan medvirke til, at et an-
svarsområde ikke falder ned mellem to stole, og at det er muligt for Fi-
nanstilsynet at identificere den ansvarlige nøgleperson, såfremt der sker
lovovertrædelser inden for et givent område.
3.1.4. Godkendelse af eksponeringer og sikkerhedsstillelser for nøgle-
personer i SIFI’er og G-SIFI’er
Finans Danmark bemærker, at det følger af den gældende bestemmelse i
§ 313 b, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at SIFI’er og G-SIFI’er
ikke uden direktionens godkendelse må bevilge eksponeringer mod eller
modtage sikkerhedsstillelse fra ansatte i instituttet, der er identificeret
som nøglepersoner i institutterne, eller fra virksomheder, hvori nøgleper-
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
8/23
sonerne direkte eller indirekte besidder en kvalificeret andel eller er be-
styrelsesmedlem eller direktør.
Finans Danmark bemærker, at ved nærværende lovforslag udvides kravet
til at udpege nøglepersoner til også at gælde for pengeinstitutter, der ikke
er et SIFI eller G-SIFI. Der fastsættes dog ikke regler om krav om god-
kendelse af eksponeringer eller modtagelse af sikkerhedsstillelse fra nøg-
lepersoner i sådanne pengeinstitutter. Finans Danmark anfører, at dette
forekommer fornuftigt, men at man med fordel kunne benytte revisionen
af reglerne til at ophæve § 313 b i lov om finansiel virksomhed. Reglen
følger ikke af EU-retten, og Finans Danmark finder, at den er udtryk for
unødvendig overimplementering.
Jo større et institut er, desto større er sandsynligheden for, at flere nært-
stående og tilknyttede virksomheder er kunder i instituttet. Særligt for
SIFI’er eller G-SIFI’er medfører denne regel
således store administrative
byrder
både i forhold til ansatte, og for behandling i direktionen af disse
sager. Endelig medfører reglen længere sagsbehandling for de omfattede
kunder.
Finans Danmark er fuldt ud enig i hensynet bag reglen
at nøglepersoner
ikke bør kunne udnytte deres stilling til at opnå fordele, som de ellers
ikke ville kunne opnå, for sig selv, deres nærtstående eller tilknyttede
virksomheder, hvilket ville kunne medføre risiko for indskydere. Risiko-
en for, at en nøgleperson misbruger sin stilling er dog efter Finans Dan-
marks opfattelse meget lille. Risikoen for, at eksponeringen vil påvirke
solvensen er endnu mindre.
Kommentar:
Bestemmelsen i § 313 b i lov om finansiel virksomhed blev indsat med lov
nr. 1549 af 13. december 2016. Formålet med bestemmelsen er bl.a. at
sikre, at nøglepersonernes privatøkonomiske engagement med SIFI’er
eller G-SIFI’er ikke er af en karakter, som kan påvirke nøglepersonens
uafhængighed og integritet i udførelsen af arbejdet. En ansat, der identi-
ficeres som nøgleperson, vil altid indtage en central position i instituttet,
og den foreslåede bestemmelse pålægger således direktionen at hindre, at
der opstår et økonomisk afhængighedsforhold mellem nøglepersonen og
instituttet, som kan påvirke nøglepersonens faglige dømmekraft i vareta-
gelsen af sin stilling.
Baggrunden for bestemmelsen var den politiske aftale af 10. oktober
2013 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socia-
listisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0009.png
9/23
Konservative Folkeparti om regulering af systemisk vigtige finansielle
institutter (SIFI) samt krav til alle banker og realkreditinstitutter om me-
re og bedre kapital og højere likviditet.
3.1.5. Finanstilsynets mulighed for at påbyde et pengeinstitut at afsætte
en nøgleperson
Finanssektorens Arbejdsgiverforening bemærker, at lovforslaget indebæ-
rer, at alle pengeinstitutter vil blive underlagt krav om identificering af
institutternes nøglepersoner. Disse ansatte bliver underlagt fit & proper-
krav, og der hjemles en mulighed for, at Finanstilsynet kan påbyde virk-
somheden at afsætte den ansatte.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening bemærker desuden, at der er tale
om et indgreb i den arbejdsretlige ulovbestemte ledelsesret. Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening kan på nuværende tidspunkt støtte, at de på-
gældende funktioner underlægges fit & proper-krav, men er betænkelig
ved udvidelse af fit & proper-kravene til ansatte på lavere niveau i virk-
somhederne.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening foreslår endvidere, at det indføres i
bemærkningerne, at et påbud om afsættelse af en nøgleperson udgør en
saglig opsigelses- eller bortvisningsgrund.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening opfordrer i den forbindelse til, at
der tages stilling til den situation, hvor en virksomhed opsiger en nøgle-
person på baggrund af et påbud fra Finanstilsynet om at afsætte nøgleper-
sonen. Hvis den ansatte er uenig i påbuddet og anmoder om at få sagen
indbragt for domstolen, og domstolen finder, at påbuddet om afsættelse
ikke kan opretholdes, er det uklart, hvordan dette stiller virksomheden og
medarbejderen.
Kommentar:
Det skal bemærkes, at egnetheds- og hæderlighedsreglerne i lov om fi-
nansiel virksomhed ikke regulerer ansættelsesretlige forhold.
Som det følger af bemærkningerne til det foreslåede § 64 c, stk. 4, i lov
om finansiel virksomhed, vil det være op til pengeinstituttet at træffe be-
slutning om, hvilke ansættelsesretlige konsekvenser et påbud om afsættel-
se af en nøgleperson vil skulle medføre.
Det betyder, at det hører under pengeinstituttets kompetence at beslutte,
om den pågældende nøgleperson skal afskediges som følge af påbuddet,
eller om den pågældende kan varetage en anden stilling i pengeinstituttet.
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0010.png
10/23
3.1.6. Overgangsregler
Finans Danmark bemærker, at der med vedtagelsen af lov nr. 1549 af 13.
december 2016 blev fastsat krav om, at SIFI’er og G-SIFI’er skulle udpe-
ge instituttets nøglepersoner. Loven fastsatte dengang overgangsbestem-
melser for ansatte, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden varetog en
stilling, der i medfør af loven indebar, at vedkommende skulle udpeges
som nøgleperson.
Nærværende udkast til lovforslag indeholder alene overgangsregler for
nøglepersoner i betalings-, e-penge- og pengeinstitutter, der ikke er et
SIFI eller G-SIFI.
Henset til, at der ændres i § 313 b i lov om finansiel virksomhed om god-
kendelse af eksponeringer, og at lovbestemmelsen om udpegelse af nøg-
lepersoner i SIFI og G-SIFI nyaffattes, mener Finans Danmark, at det bør
tydeliggøres, at overgangsbestemmelserne fra lov nr. 1549 af 13. decem-
ber 2016 videreføres, således at overgangsbestemmelserne også fremad-
rettet gælder for de ansatte, der i medfør af lov nr. 1549 af 13. december
2016 blev udpeget som nøglepersoner. I den forbindelse bør det også
fastsættes, at ansatte, der er udpeget som nøglepersoner i SIFI’er og G-
SIFI’er, fortsat antages at være nøglepersoner
i henhold til det foreslåede
§ 64 c i lov om finansiel virksomhed, og at det således ikke er nødvendigt
for SIFI’er og G-SIFI’er at genudpege nøglepersoner, der allerede er
identificeret som nøglepersoner i henhold til § 312 a, stk. 1, i lov om fi-
nansiel virksomhed.
Udkastet til lovforslag indeholder en udvidelse af de specifikke kriterier
for, hvem der skal udpeges som nøgleperson, jf. det foreslåede § 64 c,
stk. 3, nr. 5 og 6, i lov om finansiel virksomhed. Det bør derfor i lov-
forslaget sikres, at der også indføres overgangsbestemmelser for ansatte i
SIFI’er og G-SIFI’er, der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden varetager
en stilling, der i medfør af lovforslaget indebærer, at vedkommende skal
udpeges som nøgleperson.
Kommentar:
Det vurderes hensigtsmæssigt at indføre overgangsregler for ansatte i et
pengeinstitut, der er et systemisk vigtigt finansielt institut (SIFI) eller et
globalt systemisk vigtigt finansiel institut (G-SIFI), der på tidspunktet for
lovens ikrafttræden varetager en stilling, der i medfør af lovforslaget in-
debærer, at vedkommende skal udpeges som nøgleperson, idet nøgleper-
sonkredsen med dette lovforslag udvides. Ligeledes bør den hidtidige
overgangsordning for nøglepersoner i SIFI’er og G-SIFI’er opretholdes.
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0011.png
11/23
Henset til, at kredsen af personer, der anses som nøglepersoner, udvides,
er det vurderingen, at underretningsforpligtelsen i det foreslåede § 64 c,
stk. 3, omfatter alle de på lovens ikrafttrædelsestidspunkt omfattede nøg-
lepersoner. Det betyder, at et pengeinstitut uden unødigt ophold skal un-
derrette Finanstilsynet, hvis der er væsentlige ændringer af områder eller
funktioner, som en udpeget nøgleperson er ansvarlig for, eller når en
ansat ikke længere anses for at være en nøgleperson.
3.1.7. Underretningsforpligtelsen for nøglepersoner i gruppe 1-
forsikringsselskaber
Forsikring & Pension bemærker, at det af § 64 d, stk. 2, i lov om finansiel
virksomhed, fremgår, at et gruppe 1-forsikringsselskab uden unødigt op-
hold skal underrette Finanstilsynet om, hvilke ansatte der er identificeret
som nøglepersoner i medfør af stk. 1, herunder hvilke stillinger de pågæl-
dende varetager. Det angives i bemærkningerne, at ”uden unødigt op-
hold” nu skal forstås som 14 dage. Det er ikke hensigtsmæssigt at fastsæt-
te en frist i bemærkningerne, ligesom det ikke er hensigtsmæssigt at for-
søge at definere et kendt retsligt begreb, der pr. definition er en dynamisk
standard, der skal anvendes på den konkrete situation. Formuleringen bør
derfor udgå af bemærkningerne.
Forsikring og Pension anfører endvidere, at bestemmelsen udvider den
eksisterende underretningspligt til Finanstilsynet, idet der ifølge bemærk-
ningerne nu også skal underrettes
om ”enhver ændring i de stillinger, som
de identificerede nøglepersoner varetager”. Finanstilsynet får allerede i
dag besked om de forhold, som er væsentlige i forhold til egnetheds- og
hæderlighedsvurderingen. Der synes derfor ikke noget behov for, at Fi-
nanstilsynet derudover særskilt skal modtage underretning om enhver
ændring i stillingen, da det vil påføre selskaberne en unødig byrde. For-
sikring og Pension anfører, at formuleringerne derfor bør udgå af be-
mærkningerne.
Kommentar:
Begrebet
”uden unødigt ophold” bør
ikke præciseres nærmere i bemærk-
ningerne. Det foreslås derfor, at bemærkningerne, som præciserer uden
unødigt ophold til 14 dage, udgår.
Underretningsforpligtelsen i det foreslåede 64 d, stk. 2, i lov om finansiel
virksomhed omfatter ikke en underretningsforpligtelse om samtlige æn-
dringer i nøglepersoners områder eller funktioner, som den pågældende
er ansvarlig for. Bestemmelsen er ny og indeholder en løbende forpligtel-
se for gruppe 1-forsikringsselskabet til at underrette Finanstilsynet om,
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0012.png
12/23
hvilke ansatte der til enhver tid er identificeret som nøglepersoner, her-
under de stillinger, som de pågældende nøglepersoner varetager.
Bemærkningerne til det foreslåede § 64 d, stk. 2, foreslås derfor tilpasset,
så bemærkningerne stemmer overens med bestemmelsens ordlyd.
3.1.8. Erfaringskrav til revisionschef
Foreningen af Interne Revisorer bemærker, at det af bemærkningerne til
det foreslåede § 64 c, stk. 4, fremgår, at ”Erfaringen
kan være opnået ved
både rollen som en del af intern revision i eller som ekstern revisor for en
finansiel virksomhed af samme type som pengeinstituttet, hvor den på-
gældende skal være revisionschef”.
Foreningen af Interne Revisorer
anfø-
rer, at dette ikke fremgår af revisionsbekendtgørelsen og er en skærpelse
af de krav, der gælder for, at man kan varetage hvervet som revisionschef
i en finansiel virksomhed.
Kommentar
Det er ikke hensigten med lovforslaget at skærpe kravene til den interne
revisionschef. Kravene til varetagelsen af stillingen som revisionschef
følger af revisionsbekendtgørelsen. Lovforslagets bemærkninger tilpasses
så dette bliver tydeliggjort.
3.2. Whistleblowerordninger
3.2.1. Skriftlig dokumentation på opfølgning af whistleblowerhenven-
delser
Finans Danmark, Forsikring og Pension og Finanssektorens Arbejdsgi-
verforening bemærker, at det bør fremgår af bemærkningerne til bestem-
melsen, hvor længe disse indberetninger skal opbevares. Endvidere bør
det fremgå, hvilken form for oplysninger, virksomheden skal opbevare,
herunder om det f.eks. er en kopi af mailkorrespondance eller adgang til
en logfil over hændelserne, der kræves.
Endvidere peger organisationerne på, at det skal sikres, at bestemmelsen
stemmer overens med den persondataretlige regulering, herunder databe-
skyttelsesforordningens artikel 5, litra e, om opbevaringsbegrænsning, da
både forpligtelsen til at dokumentere whistleblowersager og persondata-
reglerne er strafbelagte.
Kommentar
Lovforslaget pålægger de omfattede virksomheder at dokumentere, at de
har fulgt op på indberetninger til deres whistleblowerordninger. Det ud-
gør et dokumentationskrav, der relaterer sig til virksomhedens behand-
ling af samtlige modtagne whistleblowerindberetninger.
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0013.png
13/23
Virksomhederne skal som dataansvarlig til enhver tid efterleve princip-
perne i artikel 5 i databeskyttelsesforordningen. Formålet med den om-
handlede behandling er at kunne dokumentere, at virksomheden har fulgt
op på indberetningerne på behørig vis. Personoplysninger vil skulle be-
grænses til, hvad der er nødvendigt i forhold til formålene med virksom-
hedens behandling. Det kan i den forbindelse bemærkes, at whistleblo-
werindberetninger kan foretages anonymt, jf. f.eks. § 75 a, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed, hvilket kan reducere de personoplysninger, der skal
behandles af virksomhederne.
Selve behandlingen af de personoplysninger, som virksomhederne mod-
tager gennem whistleblowerordningen, vil være lovlig og rimelig, da
formålet er at undersøge
overtrædelser eller potentielle overtrædelser af
den finansielle regulering begået af virksomheden, herunder af ansatte
eller medlemmer af bestyrelsen i virksomheden. Når disse undersøgelser
er foretaget vil den enkelte virksomhed som følge af artikel 5, stk.
1, litra
c, i databeskyttelsesforordningen være forpligtet til at dataminimere. Det
kan f.eks. ske ved at foretage anonymisering, så materialet ikke indehol-
der personoplysninger. Det er dog den dataansvarlige selv, der
på bag-
grund af formålene med de behandlinger af personoplysninger der fore-
tages
skal vurdere, hvornår personoplysningerne vil skulle anonymise-
res eller sågar slettes, hvilket vil blive fremhævet i lovforslagets bemærk-
ninger.
Hvilke oplysninger, virksomheden skal opbevare for at opfylde dokumen-
tationskravet, vil således være op til den enkelte virksomhed at vurdere.
Det er dog vurderingen, at der med fordel kan tilføjes en række
eksempler
herpå i lovforslagets bemærkninger. Det kan f.eks. være relevant mail-
korrespondance, interne undersøgelsesrapporter eller andet materiale,
der dokumenterer, at virksomheden på betryggende vis har fulgt op på
indberetningerne.
3.2.2. Tidligere ansatte
Finans Danmark og Finanssektorens Arbejdsgiverforening bemærker, at
begrebet
”tidligere
ansat” er uklart, da det ikke i bemærkningerne er præ-
ciseret, hvor langt tilbage i tiden, man kan anses som tidligere ansat og
dermed omfattet af beskyttelsen, om lovforslaget gælder alle tidligere
ansættelser eller først fra lovens ikrafttrædelse, samt hvem der bærer be-
visbyrden herfor.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening spørger, om indberetningen skal
være sket, mens den tidligere ansatte var ansat hos virksomheden, for at
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0014.png
14/23
vedkommende er omfattet. I forlængelse heraf peger Finanssektorens
Arbejdsgiverforening på, at det bør præciseres, hvordan beskyttelsen af
tidligere ansatte spiller sammen med forældelsesreglerne.
Kommentar
Forslaget om at udvide beskyttelsen mod repressalier til at omfatte også
tidligere ansatte vil gælde alle tidligere ansatte, hvis den ufordelagtige
behandling eller de ufordelagtige følger sker efter lovens ikrafttræden.
Der er dermed ikke tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft. Det vil
blive præciseret i lovforslagets bemærkninger.
Ved tidligere ansatte kan forstås bl.a. personer, som har foretaget en
indberetning til virksomhedens whistleblowerordning eller en myndig-
heds whistleblowerordning, mens de var ansat, eller som har foretaget en
indberetning efter ansættelsesforholdets ophør.
I relation til forældelse er det ikke hensigten med lovforslaget at ændre
retsstillingen i forhold til forældelseslovens regler. Det er derfor ikke
nødvendigt at behandle dette forhold i lovforslagets bemærkninger, da
det følger af de almindelige regler herom.
Der er dog en naturlig bagkant for, hvilke repressalier som virksomheden
kan udøve overfor den pågældende. Eksempelvis kan en finansiel virk-
somhed ikke ved fastsættelse, tildeling eller udbetaling af variabel løn til
sine ansatte eller tidligere ansatte begrænse den variable lønandel på
grundlag af, at personen har indberettet en overtrædelse eller en potenti-
el overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en
ordning i virksomheden.
3.2.3. Anonymitet, misbrug og omstrukturering
Finanssektorens Arbejdsgiverforening bemærker, at der fra et ansættel-
sesretligt perspektiv er to hensyn i sager om whistleblowere, hensynet til
medarbejderen og hensynet til dem, der anmeldes. Der er et vigtigt hen-
syn i at undgå misbrug, f.eks. at undgå bedrageriske indberetninger.
Herudover bemærker Finanssektorens Arbejdsgiverforening, at en virk-
somhed
på grund af muligheden for anonymitet
ikke kan vide, om en
ansat har foretaget whistlebloweranmeldelse. Således vil en virksomhed
utilsigtet risikere at komme i karambolage med beskyttelsesreglerne i
situationer, hvor der reelt er tale om sagligt begrundede afskedigelser.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening savner en stillingtagen til, hvordan
virksomhederne skal håndtere dette i praksis.
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0015.png
15/23
Kommentar
For så vidt angår anonymitet er beskyttelsen af whistlebloweren i hen-
hold til § 75 b i lov om finansiel virksomhed relevant, hvis virksomheden
udsætter den ansatte eller tidligere ansatte for ufordelagtig behandling
eller ufordelagtige følger som følge af dennes indberetning til whist-
leblowerordningen. Hvis virksomheden ikke kender whistleblowerens
identitet, vil der ikke vil være årsagssammenhæng mellem den ufordelag-
tige behandling eller de ufordelagtige følger og indberetningen til ord-
ningen.
3.2.4. Variabel løn
Finanssektorens Arbejdsgiverforening bemærker, at de er bekymret for,
hvordan aflønningsreglerne, herunder navnlig reglerne om backtesting og
clawback, og de nye regler om tidligere ansatte spiller sammen.
Kommentar
Det er vurderingen, at de to regelsæt harmonerer. Virksomheden må fo-
retage clawback i henhold til reglerne herom, når det er velbegrundet. En
sådan handling vil ikke umiddelbart være at betragte som en ufordelagtig
behandling eller ufordelagtige følger i henhold til § 75 b, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed, da det ikke sker som følge af, at den ansatte eller
tidligere ansatte har foretaget en indberetning til virksomhedens whist-
leblowerordning.
Hvis virksomheden ikke er bekendt med, at en tidligere ansat er whist-
leblower, vil den i § 75 b i lov om finansiel virksomhed nødvendige år-
sagssammenhæng heller ikke være til stede.
3.3. Skriftlig politik, som sikrer og fremmer en sund virksomhedskul-
tur
Finans Danmark støtter forslaget og hilser det velkomment. En sund virk-
somhedskultur er afgørende for at sikre en effektiv og forsigtig ledelse af
instituttet. Det fremgår dog ikke klart af lovforslaget, hvad den foreslåede
politik skal indeholde, herunder om den omhandler virksomhedskultur
generelt, eller om den alene skal fokusere på forebyggelse af hvidvask og
anden økonomisk kriminalitet.
Finans Danmark anfører, at såfremt tanken er, at politikken skal fastsætte
regler om sund virksomhedskultur generelt, bør dette gøres mere klart.
Kommentar
Det følger af den politiske aftale af 19. september 2018, at virksomheder-
ne skal have en skriftlig politik, som sikrer og fremmer en sund virksom-
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0016.png
16/23
hedskultur. Forebyggelse af hvidvask og økonomisk kriminalitet er en
delmængde af virksomhedskulturen. For at sikre klarhed om omfanget af
politikken ensartes ordlyden i lovforslaget med passagen fra den politiske
aftale,
hvoraf det fremgår, at ”Et pengeinstitut/e-pengeinstitut
eller et
betalingsinstitut skal have en skriftlig politik, som sikrer og fremmer en
sund virksomhedskultur.”.
De nærmere krav indarbejdes i bekendtgørelsen, jf. lovforslagets § 70 a,
stk. 5, i lov om finansiel virksomhed og § 25 a, stk. 5, i lov om betalinger.
3.4. Lov om investeringsforeninger m.v.
3.4.1. Præcisering af lovforslagets bemærkninger vedr. whistleblower-
ordninger
Finans Danmark finder det vigtigt, at det tydeliggøres i bemærkningerne
til lovforslagets § 7, at en investeringsforening eller en SIKAV som ud-
gangspunkt ikke har nogen ansatte. Lovforslaget indeholder alene en be-
mærkning om,
at investeringsforeninger og SIKAV’er fortsat kan anven-
de et investeringsforvaltningsselskabs eller et administrationsselskabs
whistleblowerordning, hvis der er sket delegation af den daglige ledelse
hertil.
Kommentar
En investeringsforening eller en SIKAV, der har delegeret den daglige
ledelse til et investeringsforvaltningsselskab eller et administrationssel-
skab, kan stadig anvende investeringsforvaltningsselskabets eller admini-
strationsselskabets whistleblowerordning, forudsat denne lever op til
kravene i § 63 a i lov om investeringsforeninger m.v.
Det er vurderingen, at de specielle bemærkninger også bør beskrive, at
en investeringsforening eller en SIKAV, der har delegeret den daglige
ledelse til et investeringsforvaltningsselskab eller et administrationssel-
skab, ikke kan frasige sig sit ansvar efter § 63 a i lov om investeringsfor-
eninger m.v. og således er retligt forpligtet og ansvarlig herefter.
Det bør ligeledes præciseres i lovforslaget, at det som udgangspunkt er
investeringsforeningens eller
SIKAV’ens ledelse, der pålægges ansvar og
straf efter § 190, stk. 1, i lov om investeringsforeninger m.v.
3.4.2. Grænseoverskridende fusion
Finans Danmark bemærker, at der i §§ 123-125 i lov om investeringsfor-
eninger m.v. ikke er hjemmel til, at en UCITS i et EØS-land kan fusione-
re med en dansk UCITS.
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0017.png
17/23
Finans Danmark anfører, at bestemmelserne om grænseoverskridende
fusion også bør finde anvendelse i de tilfælde, hvor en UCITS i et EØS-
land er en del af fusionen, herunder fordi UCITS-direktivet er omfattet af
EØS-aftalen. Finans Danmark foreslår derfor, at der i lovforslaget medta-
ges en ændring af §§ 123-125 i lov om investeringsforeninger m.v., såle-
des at EØS-lande også er omfattet af bestemmelserne.
Kommentar
Bestemmelsen i § 123 i lov om investeringsforeninger m.v. bør ændres, så
det vil fremgå af bestemmelsen, at den ene enhed, som er del af en fusion,
kan være etableret i et EØS-land og vil være omfattet af reglerne om
grænseoverskridende fusion i lov om investeringsforeninger m.v.
3.5. Digital kommunikation
Finans Danmark finder det positivt, at lovforslaget søger at gennemføre
anbefalingerne, som arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle regule-
ring afgav
i sin rapport ”Eftersyn af den finansielle regulering”
om ad-
gang til brug af digital post. Finans Danmark støtter overordnet, at lov-
forslaget gør det muligt, at finansielle virksomheder under visse betingel-
ser kan kommunikere med deres kunder ved brug af en digitalpostkasse-
løsning, som kunden ikke i øvrigt udtrykkeligt har accepteret (passiv ac-
cept). Det er dog i den forbindelse afgørende, hvordan de nærmere regler
herfor konkret udmøntes i en kommende bekendtgørelse. Finans Dan-
mark udtrykker endvidere bekymring i forhold til forslagets virkning for
så vidt angår allerede eksisterende aftaleforhold om eksempelvis netbank.
Forsikring & Pension bemærker, at det er positivt, at lovforslaget frem-
over giver mulighed for, at finansielle virksomheder kan overgå fra brev-
post til digital post uden kundens udtrykkelige accept. Lovforslaget bliver
derved et godt supplement til selskabernes eksisterende løsninger, som er
aftalt med kunderne.
Både Finans Danmark og Forsikring og Pension peger på, at der kan være
udfordringer forbundet med at få adgang til data om personer og virk-
somheder, der er fritaget fra at modtage digital post fra det offentlige.
Forbrugerrådet TÆNK har en række betænkeligheder overfor forslaget.
Bl.a. finder Forbrugerrådet TÆNK ikke, at det er hensigtsmæssigt, at
ændringerne i mulighederne for at anvende digital post reguleres i den
finansielle lovgivning, da det er en generel problemstilling, der berører
alle erhverv og dermed den generelle forbrugerlovgivning, de offentlig-
retlige- og civilretlige regler.
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0018.png
18/23
Forbrugerombudsmanden finder, at det er et problem af stadigt større
omfang for såvel forbrugere som virksomheder, at forbrugerne ikke læn-
gere har ét sted, hvor de modtager post og andre meddelelser. Mange
virksomheder ønsker, forståeligt nok, primært at kommunikere med deres
kunder digitalt. For at opnå dette har mange virksomheder indført post-
kasser eller selvbetjeningsmiljøer på virksomhedernes egne hjemmesider.
Forbrugerombudsmanden finder, at spørgsmålet om erhvervsvirksomhe-
ders digitale kommunikation med forbrugere i stedet for at anvende brev-
post, er et generelt spørgsmål om anvendelse af digitale postkasseløsnin-
ger, der ikke kun er af væsentlig betydning i forhold til de finansielle
virksomheders kommunikation med deres kunder, men derimod relevant
for alle erhvervsdrivende og forbrugere.
Forslaget om anvendelse af digital kommunikation og digitale postkasser
rejser generelle spørgsmål, der rækker ud over den finansielle sektor.
Reguleringen af kravene til erhvervsdrivendes anvendelse af digital
kommunikation og digitale postkasser bør derfor være generel og ikke
sektorspecifik.
Forbrugerombudsmanden og Forsikring & Pension finder det endvidere
problematisk, at lovforslaget ikke forholder sig til de civilretlige konse-
kvenser.
Kommentar
Arbejdsgruppen bag eftersynet af den finansielle regulering anbefalede,
at der indføres en adgang for, at finansielle virksomheder under visse
betingelser kan kommunikere med deres kunder ved brug af en digital
postkasseløsning, som kunden ikke i øvrigt udtrykkeligt har accepteret.
Baggrunden for anbefalingen fra arbejdsgruppen for eftersyn af den fi-
nansielle regulering, var en anerkendelse af behovet for sikker, hurtig
tidssvarende kommunikation også for så vidt angår formelle skrivelser
med aftaleretlige virkninger, såsom påkrav, opsigelser eller information,
der på anden måde kræver en reaktion fra kunden.
De indkomne høringssvar anerkender i vidt omfang behovet for at også
finansielle virksomheder kan tage et yderligere skridt i digitaliseringen
og lade digital kommunikation være udgangspunktet i forhold til kunder
og medlemmer. Der rejses imidlertid en række både principielle og tekni-
ske spørgsmål i høringssvarene.
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
19/23
Flere høringsparter peger på, at problemstillingen om langsom, ofte
mindre sikker og stadig dyrere papirpostgange, ikke er speciel for den
finansielle sektor og at det bør overvejes, hvorvidt der mere generelt bør
indføres regler for brug af digital kommunikation mellem forbrugere og
private virksomheder. Arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle re-
gulering har imidlertid haft til opgave at arbejde med problemstillinger
inden for det finansielle område og en bredere hjemmel end den, der er
med i lovforslaget, falder derfor uden for rammerne af anbefalingen, der
ligger til grund for dette lovforslag.
Forbrugerombudsmanden peger på, at allerede i dag kan digital post
tilgås via mange forskellige postløsninger og hjemmesider. Det anføres at
det ”for såvel forbrugere som virksomheder vil være af stor værdi, hvis
der indføres regler, der sikrer, at såvel virksomheder som forbrugere har
én platform,
hvor de skal henholdsvis sende og hente post”. At sikre dette
kræver imidlertid en række overvejelser af konkurrenceretlig karakter.
Flere høringsparter peger endvidere på, at den fornødne juridiske sik-
kerhed i forbindelse med digital kommunikation kræver, at der også ind-
føres regler om civilretlige forhold, herunder navnlig, hvornår digital
post anses for at være kommet frem til kunden fra virksomheden. Det vil i
givet fald betyde, at det ikke alene vil være spørgsmålet om hvilke krav en
postkasseløsning skal opfylde, for at overgangen til digital post uden
kundens udtrykkelige accept anses for at være sket inden for rammerne af
god skik for finansielle virksomheder, der reguleres i forbindelse med
gennemførelsen af anbefalingen. I den forbindelse vil det være nødven-
digt at gennemtænke om forskelle i, hvordan kunder er blevet omfattet af
digital kommunikation bør medføre forskelle i kundernes rettigheder.
Eksempelvis i forhold til mulighed for på et senere tidspunkt at fravælge
digital post. En stillingtagen til disse forhold kræver mere tid.
I forhold til de mindst digitale borgere, er der et særligt beskyttelseshen-
syn, som i lovforslaget er forsøgt varetaget ved at de borgere, der efter §
5 i lov om digital post fra det offentlige allerede er undtaget for at skulle
modtage digital post fra det offentlige, heller ikke uden et udtrykkeligt
tilsagn vil kunne forpligtes til at modtage digital post fra finansielle virk-
somheder. Data om de borgere, der er fritagne fra digitalpost fra det
offentlige, er imidlertid ikke i dag umiddelbar tilgængelig for private
virksomheder. Der skal findes en måde hvorpå beskyttelsen af de digitalt
svage borgere kan sikres effektivt, uden at datasikkerheden kompromitte-
res.
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022008_0020.png
20/23
På baggrund af de tilkendegivelser, der er givet i forhold til behovet for
at se på en nærmere regulering af digital kommunikation mellem finan-
sielle virksomheder og deres kunder, er det vurderingen, at det vil være
hensigtsmæssigt at se nærmere på forslagets udformning, således at der
kan tages stilling til flere af de rejste spørgsmål og overvejelser. Forsla-
get udgår derfor af lovforslaget.
3.6. Ophævelse af den ansvarshavende aktuars årlige indberetning
Forsikring & Pension bemærker, at de støtter anbefalingen fra arbejds-
gruppen for eftersyn af den finansielle regulering om at afskaffe den an-
svarshavende aktuars årlige indberetning til Finanstilsynet.
Den Danske Aktuarforening anbefaler, at § 108, stk. 6, i lov om finansiel
virksomhed om den ansvarshavende aktuars årlige indberetning til Fi-
nanstilsynet bliver opretholdt, og der i stedet igangsættes et arbejde med,
at modernisere og opdatere beretningens indhold i Finanstilsynet.
Kommentar
Den ansvarshavende aktuars overordnede ansvarsområde ændrer sig
ikke som følge af lovforslagets forslag om at afskaffe den ansvarshavende
aktuars årlige indberetning. Den ansvarshavende aktuar vil stadig have
ansvar for at varetage de nødvendige forsikringstekniske funktioner, her-
under beregninger og undersøgelser, samt påse, at selskabet overholder
sit tekniske grundlag m.v., og gennemgå det aktuarmæssige indhold i
selskabets aktiviteter og materiale. Den ansvarshavende aktuar bibehol-
der ligeledes
sin særlige egenskab som kontrolfunktion og ”whistleblo-
wer”
med lovforslaget.
Lovforslaget gennemfører en af de anbefalinger, som arbejdsgruppen for
eftersyn af den finansielle regulering fremlagde i sin rapport af 27. april
2018.
3.7. Tilladelse til fondsmæglerselskaber til at etablere dattervirksom-
heder
Den danske Fondsmæglerforening og Finans Danmark er af den opfattel-
se, at der bør sikres større fleksibilitet for fondsmæglerselskaber, end
lovforslaget lægger op til. De ønsker, at de accessoriske tjenesteydelser
ikke skal være afgrænset til accessoriske tjenesteydelser i bilag 4, afsnit
B, i lov om finansiel virksomhed, men i stedet skal udformes som en ret-
lig standard svarende til accessorisk virksomhed i § 24 i lov om finansiel
virksomhed, der vedrører bankers udøvelse af accessorisk virksomhed.
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
21/23
Kommentar
Fondsmæglerselskaber kan i henhold til gældende regulering få tilladelse
til at udøve investeringsservice og -aktiviteter samt afgrænsede accesso-
riske tjenesteydelser svarende til, hvad der er fastsat i MiFID II, og kan
alene etablere dattervirksomheder, der selv er fondsmæglerselskaber.
Lovforslaget gennemfører anbefalingen fra arbejdsgruppen for eftersyn
af den finansielle regulering om mere fleksibilitet i fondsmæglerselska-
bers udøvelse af accessorisk virksomhed ved at åbne op for, at de af-
grænsede accessoriske tjenesteydelser, jf. MiFID II, kan udøves fra en
dattervirksomhed. Herved vil fondsmæglerselskaber få mulighed for in-
den for deres tilladte virksomhedsområde at indrette sig organisatorisk i
og uden for Danmark, som de finder mest hensigtsmæssigt, under hensyn
til risikoen for kunderne og den finansielle stabilitet.
Lovforslaget fastholder dog, at fondsmæglerselskaber ikke via dattervirk-
somheder skal have mulighed for at påtage sig risici ved andre accessori-
ske tjenesteydelser end de accessoriske tjenesteydelser, der er fastsat i
MiFID II.
Det er vurderingen, at Kommissionens Q&A fra 2007, sp. 61, s. 17, som
Finans Danmark henviser til, ikke kan fortolkes således, at fondsmægler-
selskaber har en ubegrænset ret til at udøve alle aktiviteter. Det bemær-
kes, at et nyt fondsmæglerselskabsregime er under forhandling i EU, og
rammerne for udøvelse af fondsmæglervirksomhed må forventes at blive
præciseret nærmere.
Det forhold, at der under de specielle bemærkninger til lovforslaget er
henvist til ”kapitalgrundlag” og ikke ”startkapitalkrav”,
giver anledning
til mindre ændringer af bemærkningerne i lovforslaget.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Andelskassen, Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Arbejdsskadestyrelsen, Danish
Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Nationalbank,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionær-
forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Forening for
International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk Industri, Dansk
Investor Relations Forening
DIRF, Dansk Kredit Råd, Dansk Metal,
Dansk Pantebrevsforening, Danske Advokater, Danske Forsikringsfunk-
tionærers Landsforening, Danske Maritime, Danske Regioner, Datatilsy-
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
22/23
net, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening,
Digitaliseringsstyrelsen, Ejendomsforeningen, Energi og Olieforum, Er-
hvervsstyrelsen, FDFA
Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og
ForsikringsAgenturer, FDIH
Foreningen for Distance- og Internethan-
del, Finans Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finanshuset i
Fredensborg A/S, Finansiel Stabilitet, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forbrugsforeningen,
Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber,
Foreningen af Interne Revisorer v/ Kim Stormly Hansen, Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen for platformsøkonomi, FOREX, Forsik-
ring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen v/ Direktør Flemming Ko-
sakewitsch, FSR
danske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemæn-
denes Fællesråd (FTF), Garantiformuen, Garban-Intercapital Scandina-
via, Horesta Arbejdsgiverorganisation, Håndværksrådet, Indsamlingsor-
ganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO), Intertrust (Denmark),
ISACA Denmark Chapter, IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes
Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kuratorforeningen,
KøbmandStandens OplysningsBureau, Landbrug & Fødevarer, Lands-
dækkende banker, Landsforeningen af forsvarsadvokater, Landsforenin-
gen for Bæredygtigt Landbrug, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Modernise-
ringsstyrelsen, Mybanker, NASDAQ Copenhagen A/S, Nets, Nordic
Blockchain Association, Nævnenes Hus, Parcelhusejernes Landsforening,
Patent- og Varemærkestyrelsen, Postnords Juridiske afdeling, Revisor-
nævnet, Rigsrevisionen, Sikkerhedsstyrelsen, Skibs- og Bådebyggeriets
Arbejdsgiverforening, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Interna-
tional Kriminalitet, Søfartsstyrelsen, Telekommunikationsindustrien i
Danmark, Udbetaling Danmark, VP Securities A/S, Western Union,
Thomson Reuters Nordic, Transparency International Danmark, Ørsted,
Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden i Færøerne og Grøn-
lands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland.
5. Oversigt over organisationer, myndigheder m.v., som har haft
bemærkninger med indhold
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger med
indhold:
Datatilsynet
Den Danske Aktuarforening
Den danske Fondsmæglerforening
Finans Danmark
Finans og Leasing
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
23/23
Finansforbundet
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet TÆNK
Foreningen af Interne Revisorer
Forsikring & Pension
FSR
danske revisorer