Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 188 Bilag 7
Offentligt
2035315_0001.png
Til lovforslag nr.
L 188
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [28. marts 2019]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om
midlertidig regulering af boligforholdene og byggeloven
(Udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.)
[af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Erhvervs‐
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 5 og 6. Socia‐
listisk Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 2 og 4.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
3)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 5
indsættes i
stk. 3, 1. pkt.,
efter »i helårsboligen«: »til ferie- og fritidsfor‐
mål m.v.«.
[Tydeliggørelse af, at bestemmelsen kun vedrører udlejning
af husrum til ferie- og fritidsformål m.v.]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
4)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 6
affattes
stk.
1
således:
»Kommunalbestyrelsen kan beslutte at hæve eller sænke
grænsen i § 5, stk. 2 og 3, for udlejning af ejeres eller bruge‐
1)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 5
indsættes
efter »pr. kalenderår«: », jf. dog § 6, stk. 1«.
[Tydeliggørelse af sammenhængen mellem § 5 og § 6, stk.
1]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
2)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 6
affattes
stk.
1
således:
»Kommunalbestyrelsen kan beslutte at hæve eller sænke
grænsen i § 5 for udlejning af ejeres eller brugeres fulde hel‐
årsbolig, dog således at udlejningsgrænsen maksimalt må
fastsættes til 100 dage.«
[Mulighed for både at hæve eller sænke grænsen for udlej‐
ning af ejeres eller brugeres fulde helårsbolig]
DokumentId
Journalnummer
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Udkast til betænkning
2035315_0002.png
2
res fulde helårsbolig, dog således at udlejningsgrænsen
mindst må fastsættes til 30 dage og maksimalt til 100 dage.«
[Mulighed for både at hæve eller sænke grænsen for udlej‐
ning af ejeres eller brugeres fulde helårsbolig]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 5
5)
I
stk. 1
ændres »stk. 3« til: »stk. 2«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]
6)
Stk. 2
og
3
affattes således:
»Stk. 2.
§ 50, stk. 5, i lov om midlertidig regulering af bo‐
ligforholdene, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, har
virkning fra den 1. januar 2018.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 5 og § 6 i lov om sommerhuse og campe‐
ring m.v. som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5 og 6.«
[Ændring i bestemmelsernes rækkefølge]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes en henvisning til § 6, stk. 1,
i forslagets § 5, som affattet ved det fremsatte lovforslags §
1, nr. 4. Formålet hermed er at tydeliggøre sammenhængen
mellem § 5 og § 6, stk. 1, som består i, at kommunalbesty‐
relsen efter § 6, stk. 1, kan beslutte at hæve grænsen i § 5.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre § 6, stk. 1, på en sådan måde, at
kommunalbestyrelsen får mulighed for at kunne hæve eller
sænke grænsen i § 5 for udlejning af ejerens eller brugerens
fulde helårsbolig, dog således at udlejningsgrænsen maksi‐
malt må fastsættes til 100 dage.
Kommunalbestyrelsens beslutning skal som udgangs‐
punkt træffes i ét kalenderår med virkning fra et kommende
kalenderår. Kommunalbestyrelsen er ikke forpligtet til at
træffe en ny beslutning for hvert kalenderår. Den senest truf‐
ne beslutning er gældende, indtil kommunalbestyrelsen træf‐
fer en ny beslutning.
Kommunalbestyrelsen kan ved ny beslutning ændre en
fastsat grænse i både op- og nedadgående retning inden for
rammerne af bestemmelsen, hvis forudsætningerne for en
tidligere truffet beslutning har ændret sig. Kommunalbesty‐
relsen kan herunder beslutte, at grænsen fastsættes til nul
dage pr. kalenderår, hvorved der indføres et de facto udlej‐
ningsforbud frem til erhvervsministerens ikraftsættelse af §
5 og § 6 som affattet ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5
og 6, jf. samme lovforslags § 4, stk. 3.
Til nr. 3
Med forslaget til ændring af § 5, stk. 3, 1. pkt., som affat‐
tet ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, indsættes en hen‐
visning til ferie- og fritidsformål m.v. i bestemmelsen. For‐
målet hermed er at tydeliggøre, at den udlejning af husrum,
som bestemmelsen omhandler, kun er udlejning af husrum
til ferie- og fritidsformål m.v. og ikke enhver udlejning af
husrum.
Til nr. 4
Den foreslåede § 6, stk. 1, er en nyaffattelse af den § 6,
stk. 1, som er affattet ved ændringsforslag nr. 1, og erstatter
denne ved erhvervsministerens ikraftsættelse af bestemmel‐
sen, jf. § 4, stk. 3, i det fremsatte lovforslag.
Af den foreslåede bestemmelse fremgår, at kommunalbe‐
styrelsen kan beslutte at hæve eller sænke grænsen i § 5, stk.
2 og 3, for udlejning for udlejning af ejerens eller brugerens
fulde helårsbolig, dog således at udlejningsgrænsen mindst
må fastsættes til 30 dage og maksimalt til 100 dage.
Kommunalbestyrelsen kan ikke beslutte at hæve eller
sænke grænsen på 30 dage i § 5, stk. 1.
Kommunalbestyrelsens beslutning skal som udgangs‐
punkt træffes i ét kalenderår med virkning fra et kommende
kalenderår. Kommunalbestyrelsen er ikke forpligtet til at
træffe en ny beslutning for hvert kalenderår. Den senest truf‐
ne beslutning er gældende, indtil kommunalbestyrelsen træf‐
fer en ny beslutning.
Kommunalbestyrelsen kan ved ny beslutning ændre en
fastsat grænse i både op- og nedadgående retning, inden for
rammerne af bestemmelsen, hvis forudsætningerne for en
tidligere truffet beslutning har ændret sig. Kommunalbesty‐
relsen må dog ikke fastsætte en lavere grænse end 30 dage
og ikke højere grænse end 100 dage.
Hvis kommunalbestyrelsen træffer beslutning om at ned‐
sætte en tidligere fastsat grænse, må denne beslutning tid‐
ligst få virkning fra et kommende kalenderår.
Kommunalbestyrelsens beslutninger bør træffes i til‐
strækkelig god tid til, at ejere og brugere kan nå at indrette
sig på de nye grænser.
Til nr. 5
Det foreslås at ændre henvisningen i § 4, stk. 1, fra stk. 3
til stk. 2. Den foreslåede ændring er en lovteknisk konse‐
kvensændring som følge af forslaget om at bytte om på ræk‐
kefølgen af § 4, stk. 2 og 3, jf. bemærkningerne neden for til
ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 6
Det foreslås at nyaffatte bestemmelserne i det fremsatte
lovforslags § 4, stk. 2 og 3.
Formålet med den foreslåede ændring er alene at bytte
om på rækkefølgen af de to bestemmelser, så ikrafttrædel‐
sesbestemmelsen kommer til at stå før virkningsbestemmel‐
sen. Der er ikke foretaget indholdsmæssige ændringer af de
to bestemmelser, som er identiske med bestemmelserne i det
fremsatte lovforslag.
Af det foreslåede
stk. 2
fremgår, at erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 5 og § 6 i lov
om sommerhuse og campering m.v. som affattet ved det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 5 og 6. Det er en forudsætning
for bestemmelsens anvendelse, at den nødvendige digitale
indberetningsløsning til brug for formidlingsvirksomheder‐
nes indberetninger af ejerens og brugerens indtægter fra ud‐
lejning af deres helårsboliger er udviklet. Udviklingen heraf
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Udkast til betænkning
2035315_0003.png
3
forestås i Skatteministeriet. Det forventes, at den digitale
indberetningsløsning foreligger den 1. januar 2021. Når den
digitale indberetningsløsning foreligger, vil erhvervsmini‐
steren derfor sætte bestemmelserne i kraft.
Af den foreslåede bestemmelse i
stk. 3
fremgår det, at §
50, stk. 5, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene
som affattet ved det fremsatte lovforslags § 2, nr. 1, får virk‐
ning fra den 1. januar 2018.
Bestemmelsen kan dog først håndhæves fra lovforslagets
ikrafttræden den 1. maj 2019. Dette får den virkning, at i
kommuner, hvor kapitel VII i lov om midlertidig regulering
af boligforholdene gælder, og hvor en borger uden samtykke
efter boligreguleringslovens § 50, stk. 1, har udlejet sin hel‐
årsbolig til ferie- og fritidsformål m.v. i 2018, og der i den
forbindelse rejses tilsynssager, skal disse sager genoptages
og revurderes. Denne genoptagelse og revurdering kan først
ske fra den 1. maj 2019, når afkriminaliseringen af dette for‐
hold træder i kraft.
I straffesager om overtrædelse af § 50, stk. 5, der er rejst,
men ikke endeligt påkendt, bortfalder strafbarheden ved lov‐
overtrædelsen (medmindre de nugældende regler er over‐
trådt), jf. straffelovens § 3, stk. 1.
I straffesager om overtrædelse af § 50, stk. 5, der er ende‐
ligt påkendt, men hvor den idømte straf ikke er fuldbyrdet
eller kun delvist fuldbyrdet, bortfalder straffen, der ikke er
fuldbyrdet, jf. straffelovens § 3, stk. 2, 1. pkt.
Den dømte kan forlange, at spørgsmålet om straffens
bortfald ved påtalemyndighedens foranstaltninger indbrin‐
ges for den ret, der har påkendt sagen i første instans, jf.
straffelovens § 3, stk. 2, 2. pkt.
Afgørelsen træffes ved kendelse, jf. straffelovens § 3, stk.
2, 3. pkt.
Straffesager om overtrædelse af § 50, stk. 5, der er ende‐
ligt påkendt og fuldbyrdet, anses for afsluttet og bliver ikke
berørt af § 4, stk. 2, som affattet ved dette lovforslags § 4,
nr. 2.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar 2019 og var til
1. behandling den 12. marts 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 19. februar
2019 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 166.
Den 27. februar 2019 sendte erhvervsministeren høringssva‐
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <6> bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> skrift‐
lig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal> de‐
putationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <5> spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Evaluering af loven
Erhvervsministeren har i sit svar på L 188 – spørgsmål 3
givet uddybet oplysninger om rammerne for den evaluering
af reglerne om korttidsudlejning af egen fulde helårsbolig til
ferie- og fritidsformål m.v., som ifølge lovforslaget skal
foretages i 2022.
Ministeren oplyser bl.a., at evalueringen skal ske, når den
automatiske indberetningsløsning har virket i et år, og at det
er forventningen, at indberetningsløsningen forligger den 1.
januar 2021, og at evalueringen på den baggrund kan udfø‐
res i løbet af 1. halvår 2022.
Erhvervsministeren har i sit svar på L 188 – spørgsmål 2
oplyst følgende specifikt vedr. evaluering af erfaringerne
med værelsesudlejning:
»Evaluering af erfaringerne med værelsesudlejningen vil
blive igangsat allerede i andet halvår 2019 med henblik på at
vurdere om de forslåede regler om værelsesudlejning er ud‐
formet hensigtsmæssig. Den lidt korte tidshorisont for eva‐
lueringen skal ses som en afvejning af på den ene side et
ønske om at adressere de bekymringer, som enkelte har ud‐
trykt i denne forbindelse, og på den anden side et ønske om
at sikre, at evalueringen kan basere sig på et trods alt til‐
strækkeligt omfang af indvundne erfaringer og data. Det for‐
ventes, at rammerne for evalueringen vil bestå i de konkrete
erfaringer, som Erhvervsstyrelsen har indhentet i forbindelse
med sin tilsynsførelse, kombineret med erfaringer fra berør‐
te høringsparter og kommuner«.
Ministeren har i svarene endvidere tilkendegivet, at ville
orientere udvalget om begge evalueringers resultater, så
snart disse foreligger.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V)
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Udkast til betænkning
2035315_0004.png
4
Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL)
Rune Lund (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1