Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 188 Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om
midlertidig regulering af boligforholdene og byggeloven
(Udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.)
(Af erhvervsministeren)
Til § 1
1)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 5
indsættes efter ”pr. kalenderår”: ”, jf.
dog § 6, stk. 1”.
[Tydeliggørelse af sammenhængen mellem § 5 og § 6, stk. 1]
2)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 5, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes
efter ”i
helårsboligen”: ”til ferie- og fritidsformål m.v.”.
[Tydeliggørelse af, at bestemmelsen kun vedrører udlejning af husrum til ferie- og
fritidsformål m.v.]
Til § 4
1)
I
stk. 1
ændres ”stk. 3” til: ”stk. 2”.
[Konsekvensændring som følge af nr. 2]
2)
Stk. 2 og 3
affattes således:
”Stk.
2.
§ 50, stk. 5, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene, som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 1, har virkning fra den 1. januar 2018.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 5 og § 6 i lov
om sommerhuse og campering
m.v. som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5 og 6.”
[Ændring i bestemmelsernes rækkefølge]
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes en henvisning til § 6, stk. 1, i forslagets
§ 5,
som affattet
ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4. Formålet hermed er at tydeliggøre
sammenhængen mellem § 5 og § 6, stk. 1, som består i, at kommunalbestyrelsen
efter § 6, stk. 1, kan beslutte at hæve grænsen i § 5.
Til nr. 2
Med forslaget til ændring af
§ 5, stk. 3, 1. pkt.,
som affattet ved det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 5, indsættes en henvisning til ferie- og fritidsformål m.v. i
bestemmelsen. Formålet hermed er at tydeliggøre, at den udlejning af husrum, som
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
bestemmelsen omhandler, kun er udlejning af husrum til ferie- og fritidsformål m.v. og
ikke enhver udlejning af husrum.
Til § 4
Til nr. 1
Det foreslås at ændre henvisningen i § 4, stk. 1, fra stk. 3 til stk. 2. Den foreslåede
ændring er en lovteknisk konsekvensændring som følge af forslaget om at bytte om
på rækkefølgen af § 4, stk. 2 og 3, jf. nedenfor til nr. 2.
Til nr. 2
Det foreslås at nyaffatte bestemmelserne i det fremsatte lovforslags § 4, stk. 2 og 3.
Formålet med den foreslåede ændring er alene at bytte om på rækkefølgen af de to
bestemmelser, så ikrafttrædelsesbestemmelsen kommer til at stå før
virkningsbestemmelsen. Der er ikke foretaget indholdsmæssige ændringer af de to
bestemmelser, som er identiske med bestemmelserne i det fremsatte lovforslag.
Af det foreslåede
stk. 2
fremgår, at erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 5 og § 6 i lov om sommerhuse og campering m.v. som affattet ved
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5 og 6. Det er en forudsætning for bestemmelsens
anvendelse, at den nødvendige digitale indberetningsløsning til brug for
formidlingsvirksomhedernes indberetninger af ejerens og brugerens indtægter fra
udlejning af deres helårsboliger er udviklet. Udviklingen heraf forestås i
Skatteministeriet. Det forventes, at den digitale indberetningsløsning foreligger den 1.
januar 2021. Når den digitale indberetningsløsning foreligger, vil erhvervsministeren
derfor sætte bestemmelserne i kraft.
Af den foreslåede bestemmelse i
stk. 3
fremgår det, at § 50, stk. 5, i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene som affattet ved det fremsatte lovforslags § 2, nr. 1, får
virkning fra den 1. januar 2018.
Bestemmelsen kan dog først håndhæves fra lovforslagets ikrafttræden den 1. maj
2019. Dette får den virkning, at i kommuner, hvor kapitel VII i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene gælder, og hvor en borger uden samtykke efter
boligreguleringslovens § 50, stk. 1, har udlejet sin helårsbolig til ferie- og fritidsformål
m.v. i 2018, og der i den forbindelse rejses tilsynssager, skal disse sager genoptages
og revurderes. Denne genoptagelse og revurdering kan først ske fra den 1. maj 2019,
når afkriminaliseringen af dette forhold træder i kraft.
I straffesager om overtrædelse af § 50, stk. 5, der er rejst, men ikke endeligt påkendt,
bortfalder strafbarheden ved lovovertrædelsen (medmindre de nugældende regler er
overtrådt), jf. straffelovens § 3, stk. 1.
I straffesager om overtrædelse af § 50, stk. 5, der er endeligt påkendt, men hvor den
idømte straf ikke er fuldbyrdet eller kun delvist fuldbyrdet, bortfalder straffen, der ikke
er fuldbyrdet, jf. straffelovens § 3, stk. 2, 1. pkt.
Den dømte kan forlange, at spørgsmålet om straffens bortfald ved
påtalemyndighedens foranstaltninger indbringes for den ret, der har påkendt sagen i
første instans, jf. straffelovens § 3, stk. 2, 2. pkt.
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Afgørelsen træffes ved kendelse, jf. straffelovens § 3, stk. 2, 3. pkt.
Straffesager om overtrædelse af § 50, stk. 5, der er endeligt påkendt og fuldbyrdet,
anses for afsluttet og bliver ikke berørt af § 4, stk. 2, som affattet ved dette lovforslags
§ 4, nr. 2.