Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 188 Bilag 2
Offentligt
2022153_0001.png
Dato: 31. januar 2019
Til: Erhvervsstyrelsen
Planlægning og Byudvikling
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Sent pr. mail til: [email protected]
Høringssvar til revideret forslag til Lov om ændring af Lov om sommerhuse og camping m.v., lov om
midlertidig anvendelse af boligforholdene og byggeloven (udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og
fritidsformål m.v.). Journalnummer 2019-1126
Danmarks Naturfredningsforening (DN) takker for muligheden for at fremsende bemærkninger til den
fornyede høring af udkast til lovforslaget. DNs høringssvar skal ses som et supplement til det fælles
høringssvar som Friluftsrådet og DN fremsendte den 2. november 2018.
De fleste ændringerne i det nuværende udkast omhandler emner som DN ikke umiddelbart har
bemærkninger til. Det er dog meget positivt, at der er indsat en klageadgang vedrørende visse afgørelser
om campingpladsers indretning og benyttelse truffet efter campingreglementet (§ 10 e, stk. 1).
Med det nuværende udkast fremgår det dog fortsat, at der ikke er klageadgang for lokale foreninger og
organisationer, som netop har interesse i sager vedrørende visse afgørelser truffet i medfør af
campingreglementet. Dette er problematisk idet kommunalbestyrelsen regulerer opsætning af
campinghytter m.m. via campingreglementet, og dermed forhindrer lovgivningen en bredere kreds fra at få
afprøvet lovligheden i tilladelser til eksempelvis omfattende byggeri af store campinghytter, ofte i særligt
naturskønne landskaber. DNs bekymring er kun blevet forstærket i forlængelse af den politiske aftale om
modernisering af campingreglementet fra 25. januar 2019. Heri fremhæves det, at der vil være mulighed for
flere, større og højere campinghytter på campingpladserne og at muligheden for at opføre alternative
ferieboliger fx medfører, at der kan opføres forbundne/sammenbyggede campinghytter på op til 70 m
2
uden for strandbeskyttelseslinjen og 60 m
2
inden for strandbeskyttelseslinjen.
DN foreslår, at kredsen af klageberettigede i lovens § 10 e stk. 2 udvides til også at omfatte lokale foreninger
og organisationer, som har en væsentlig interesse i afgørelsen. Foreningen mener, at dette i øvrigt vil være i
overensstemmelse med Århuskonventionens bestemmelser, som giver offentligheden adgang til klage og
domstolsprøvelse på miljøområdet.
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0002.png
Dato: 31. januar 2019
Til: Erhvervsstyrelsen
Planlægning og Byudvikling
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Sent pr. mail til: [email protected]
Konkret foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at lovens § 10 e, stk. 2 ændres og fremover formuleres:
Stk. 2 Klageberettigede er
1. adressaten for afgørelsen,
2. ejeren af den ejendom, som afgørelsen vedrører,
3. offentlige myndigheder,
4. lokale foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse i afgørelsen,
5. landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og miljø
eller som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser,
6.
enhver, som har en individuel, væsentlig interesse i sagen.
Med venlig hilsen
Annette Eigaard
Naturpolitisk medarbejder
31 19 32 42, [email protected]
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0003.png
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
DK 2100
København Ø
[email protected]
Journal 2019-1126
5. februar 2019
Høring
forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering
m.v. (udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.
Dansk Erhverv noterer sig, at der efter udløbet af høringsperioden den 6. november er sket æn-
dringer til udkastet til lovforslaget og at lovudkastet derfor er i fornyet høring.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv var meget tilfreds med forårets politiske aftale, der skal få styr på korttidsudlej-
ning af private boliger, så udlejningen styrker den samlede turisme i Danmark og ikke konkurre-
rer med hotellerne på unfair vilkår.
Men Dansk Erhverv vil gerne igen benytte lejligheden til at ønske udlejning af værelser inkluderet
i udlejningsloftet. Udlejning af værelser er undtaget, og dermed udvander lovforslaget de fastsatte
grænser for korttidsudlejning. Det kan i praksis afskaffe udlejningsloftet på de 70 dage, fordi det
er helt umuligt at skelne mellem værelsesudlejning og udlejning af hele boligen. Efter 70 dages
annoncering og udlejning af hele boligen kan udlejer uden videre overgå til at udleje boligen i
mindre bidder. Det mener Dansk Erhverv undergraver intentionen med den politiske aftale og
Dansk Erhverv ønsker udlejning af værelser inkluderet i udlejningsloftet.
Et andet væsentligt synspunkt som Dansk Erhverv har fremført er den problemstilling, at kon-
trolopgaven deles mellem Erhvervsstyrelsen og kommunerne, således at kommunerne skal holde
øje med antallet af udlejningsdage, mens Erhvervsstyrelsen skal kontrollere den erhvervsmæssige
værelsesudlejning. Dansk Erhverv finder det stadig uhensigtsmæssigt at splitte kontrolopgaven
og ønsker tilsynet med reglerne samlet i samme myndighed.
Specifikke kommentarer
§1. Dansk Erhverv hilser det velkommen, at sommerhuslovens titel ændres til
”lov
om udlejning
af fast ejendom til ferie- og fritidsformål og
campering.”
Side 1/2
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0004.png
§10 a. Uanset gode elementer i det reviderede lovforslag, er det Dansk Erhvervs synspunkt, at skal
reglerne være effektive, så skal de håndhæves, og det kræver en effektiv kontrol fra myndigheder-
nes side. Dansk Erhverv kan være i tvivl om, hvorvidt kontrolopgaven kan løftes af et system, der
baseret på oplysninger og data som anført i §10 a.
§10 c. Dansk Erhverv bifalder, at Erhvervsstyrelse får mulighed for at udstede administrative bø-
deforlæg.
Med venlig hilsen
Lars Ramme Nielsen
Chef for turisme og oplevelsesøkonomi
Side 2/2
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0005.png
29. januar 2019
KKJE
Deres sagsnr.: 2019-1126
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Bidrag til høring om. forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campe-
ring m.v.
DI har fået forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v. i høring,
og DI har i den forbindelse følgende kommentarer.
DI hilser overordnet entydige retningslinjer for dele- og platformsøkonomien velkom-
men. DI opfordrer til, at man i den videre lovgivningsproces arbejder for yderligere at
præcisere grænserne mellem udlejning og korttidsudlejning, og mellem udlejning til fe-
rie- og fritidsformål og øvrige formål.
DI antager, at man med lovforslaget ikke ønsker at begrænse de nuværende muligheder
for at fremleje/leje helårsbolig fx i forbindelse med kortvarige ind- eller udstationeringer
af medarbejdere. For mange medarbejdere er muligheden for at fremleje deres lejlighed i
forbindelse med 2-3 måneders udstationering afgørende.
Det fremgår ikke tydeligt af lovforslaget, hvordan kortidsudlejning af helårsbolig til an-
dre formål end ferie eller fritid skal kategoriseres. Er det eksempelvis muligt at udleje en
helårsbolig til forretningsfolk gennem en deleøkonomisk tjeneste uden at dette tæller som
ferie- og fritidsudlejning? Det kunne være til en udenlandsk statsborger, der er i Danmark
for at arbejde i en kortere periode og dermed ikke benytter lejemålet i ferie- eller fritids-
sammenhæng. Virksomheder benytter sig eksempelvis af deleøkonomiens platforme, når
de udstationere medarbejdere i kortere tid, eller når disse deltage i kongresser o. lign.
I relation til ovenstående finder DI, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis det af lovæn-
dringen fremgår, hvilket materiale, der vil være fyldestgørende for at dokumentere, at en
given udlejning gennem en deleøkonomisk tjeneste ikke har været benyttet til ferie- eller
fritidsformål.
Endelig opfordrer DI til, at man ved indhentning af forbrugeroplysninger, som led i tilsy-
net med reglerne om udlejning af egen helårsbolig, ikke pålægger forsyningsselskaberne
unødige byrder.
Med venlig hilsen
(sign.)
Sune K. Jensen
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0006.png
Erhvervsstyrelsen
[email protected]
Journalnummer 2019-1126
Aabybro d. 5. januar 2019
Høring, forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om midlertidig
anvendelse af boligforholdene og byggeloven (udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og
fritidsformål m.v.)
Dansk Kyst- og Naturturisme finder det positivt, at der med lovforslaget skabes fælles retningslinjer
for udlejning af egen fulde helårsbolig.
For vores forretningsområde er det dog i særlig grad positivt, at lovforslaget ikke begrænser
udlejning af helårsboliger, der i dag benyttes til ferie- og fritidsformål, så længe det er i
overensstemmelse med reglerne, såsom lokalplaner og reglerne for flexbolig.
Denne type boliger udgør en betydelig del af den tilgængelige overnatningskapacitet på flere
centrale feriesteder i kyst- og naturturismen, og er således afgørende ift. at skabe den
overnatningskapacitet, der er nødvendig i forhold til indsatsen med at indfri Regeringens vækstmål
for kyst- og naturturismen.
Jens Hausted
Direktør
Dansk Kyst- og Naturturisme
Fonden Dansk Kyst- og Naturturisme
Skeelslundvej 99, 1.
9440 Aabybro
CVR-nr. 36471271
www.kystognaturturisme.dk
[email protected]
1
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0007.png
Erhvervsstyrelsen
Dahlerup Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø.
Sendt pr. mail til [email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
5. februar 2019
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
sommerhuse og campering m.v., lov om midlertidig anvendelse af
boligforholdene og byggeloven (udlejning af egen fulde helårsbolig til
ferie- og fritidsformål m.v.)
Journalnummer 2019-1126
Dok.nr. D-2019-005502
Ved e-mail af 22. januar 2019 har Erhvervsstyrelsen sendt høring over forslag til lov
om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om midlertidig
anvendelse af boligforholdene og byggeloven (udlejning af egen fulde helårsbolig til
ferie- og fritidsformål m.v.)
Udkastet til lovforslag har været behandlet i bestyrelsen hos Danske
Ejendomsadvokater, der fungerer som Danske Advokaters fagudvalg på området.
Danske Advokater har på den baggrund følgende bemærkninger til udkastet:
Lovudkastet
udmønter den del af den politiske aftale om ”Bedre
vilkår for vækst og
korrekt skattebetaling i dele- og platformsøkonomien”
af den 17. maj 2018, som
vedrører fastsættelse af udlejningsgrænser for borgernes korttidsudlejning af egen
helårsbolig til ferie- og fritidsformål. Da lovudkastet imidlertid omhandler forhold,
som i udstrakt grad skal anvendes af lægfolk, finder Danske Advokater anledning til
at bemærke, at udkastet fremstår ganske komplekst, idet det kun er reglerne for en
lille del af markedet, der hermed præciseres. Samtidig skal reglerne læses i
sammenhæng med ændringer i ligningsloven
senest bekendtgjort den 22.1. 2019
for så vidt angår den skattemæssige behandling (§§ 15O, 15P og 15Q).
Danske Advokater skal endvidere bemærke, at særligt sammenhængen med
sommerhusloven synes uklar, idet sommerhuslovens regler om hvornår udlejning af
fast ejendom til fritidsformål generelt er erhvervsmæssig, ikke ændres eller
præciseres.
I lovudkastets side 7 (almindelige bemærkninger pkt. 2.1.1 Gældende ret) nævnes
således specifikt, at det er uklart, hvad der forstås ved erhvervsmæssig udlejning i
sommerhusloven, og det bemærkes herefter, at Erhvervsstyrelsen ikke har behandlet
ansøgninger eller anmeldelser efter loven. Der er derfor, jf. det anførte
”…
ikke
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
etableret nogen praksis, som kan bidrage yderligere til fortolkning og udmøntning
af, hvad der mere præcist skal forstås ved ”erhvervsmæssig udlejning af egen
helårsbolig til rekreative formål”.
Det er på den baggrund Danske Advokaters
anbefaling, at der sker en præcisering af gældende regler i sommerhusloven for så
vidt angår ”erhvervsmæssig udlejning, der kræver tilladelse. ”
Danske Advokater finder det endvidere uhensigtsmæssigt, at der ikke opstilles
retningslinjer for de mange udlejninger, der ikke omfatter 100 pct. udleje af
helårsbolig til ferieformål mm. Således vil delvis udleje til ferieformål
eksempelvis
af værelser i helårsboliger
fortsat være omfattet af nugældende regler.
Af bemærkningerne til nr. 5 fremgår det af udkastet,
at udleje af ”husrum”,
eksempelvis et eller flere værelser i ejers helårsbolig, ikke er omfattet af de foreslåede
regler. Hvis ejer derimod ønsker at udleje hele sin helårsbolig til ferieformål mm, vil
ejer være omfattet af restriktionerne om 30 dages udlejning, medmindre udlejningen
af husrum også varetages af et bureau. I så fald vil udlejningen kunne stige til 70
dage. Dette vil medføre, at de udlejere, der fast udlejer et eller flere værelser til
helårsbeboelse (og indberetter eventuel skattepligtig indtægt, jf. LL §§ 15P-Q), bliver
tvunget til at lade den almindelige værelsesudlejning overgå til bureau for herved at
få muligheden for at udleje helårsboligen i 70 dage om året til ferieformål. Såfremt
udlejer i stedet kun udlejer en del af helårsboligen til ferieformål, gælder der derimod
efter udkastet ingen begrænsninger. Danske Advokater skal opfordre til, at
begrundelsen og behovet for denne forskel beskrives nærmere i lovudkastet.
Afslutningsvist skal det nævnes, at de i bemærkningerne nævnte beføjelser til
samkøring af registre, med det formål at kontrollere udlejningsomfanget, efter
Danske Advokaters opfattelse, synes ganske vidtgående.
Med venlig hilsen
Danske Advokater
Jeanie Sølager Bigler
Retschef
[email protected]
2/2
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0009.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Christina Carlsen <[email protected]>
4. februar 2019 12:35
[email protected]
Birgitte Nymark
Høring - journalnummer 2019-1126.
Høring vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om midlertidig
anvendelse af boligforholdene og byggeloven (udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.).
Danske Regioner har ingen bemærkninger til det fremsendte høringsudkast vedr. forslag til lov om ændring af lov
om sommerhuse og campering m.v., lov om midlertidig anvendelse af boligforholdene og byggeloven (udlejning af
egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.)
Med venlig hilsen
Christina Carlsen
Teamleder for Indkøb
og Sygehusbyggeri
Center for Styring, Økonomi og
Sammenhæng.
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
35 29 82 77
M
29 17 02 66
E
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
www.regioner.dk
1
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0010.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Kenni Elm Olsen <[email protected]>
4. februar 2019 11:18
[email protected]
Høring, Erhvervsstyrelsens j.nr. 2019-1126
Høringssvar.pdf; Datatilsynets høringssvar af 7. november 2018.pdf
Til Erhvervsstyrelsen
Datatilsynet genfremsender hermed vedhæftet tilsynets høringssvar af dags dato.
Med venlig hilsen
Det fremsendte vedrører høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering
m.v., lov om midlertidig anvendelse af boligforholdene og byggeloven (udlejning af egen fulde helårsbolig til
ferie- og fritidsformål m.v.), Erhvervsstyrelsens j.nr. 2019-1126.
Kenni Olsen
Fuldmægtig, cand.jur.
Tlf.: (+45) 33 19 32 57
E-mail:
[email protected]
DATATILSYNET
Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K
Tlf.: +45 3319 3200, Fax: +45 3319 3218
E-mail: [email protected], Internet: www.datatilsynet.dk
1
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0011.png
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Sendt til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
4. februar 2019
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2019-11-0195
Dok.nr. 65163
Sagsbehandler
Kenni Elm Olsen
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse
og campering m.v., lov om midlertidig anvendelse af boligforholdene og
byggeloven (udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål
m.v.), Erhvervsstyrelsens j.nr. 2019-1126.
1.
Ved e-mail af 23. januar 2019 har Erhvervsstyrelsen anmodet om Datatilsy-
nets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Udkast til lovforslag har tidligere været sendt i ekstern høring i perioden 23.
oktober – 6. november 2018. Efter udløbet af denne høringsperiode er der sket
ændringer i udkastet til lovforslag, og Erhvervsstyrelsen har derfor fundet det
begrundet at sende udkastet i høring på ny.
Datatilsynet skal indledningsvis henvise til tilsynets høringssvar af 7.
november 2018 vedrørende det oprindelige udkast til lovforslag.
Høringssvaret vedlægges i kopi.
Datatilsynet har herudover følgende bemærkninger til lovforslaget:
2.
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 8, at:
”I § 10 a indsættes som nye stykker:
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan, når det er nødvendigt for at kunne bistå erhvervsmi-
nisteren med førelsen af dennes tilsyn med § 5 og § 5, jf. § 6,
1) behandle, herunder indsamle og samkøre, oplysninger fra andre offentlige
myndigheder og private samt fra både offentligt tilgængelige og ikke-offentligt
tilgængelige kilder,
2) få terminaladgang til nødvendige oplysninger om fysiske personers forhold i
indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister,
3) videregive oplysninger, som kommunalbestyrelsen har behandlet, herunder
indsamlet og samkørt, til erhvervsministeren.
Stk. 4. Erhvervsministeren og kommunalbestyrelsen kan til brug for undersøgelse af
en begrundet mistanke om overtrædelse af lovens § 5 og § 5, jf. § 6, om udlejning af
en ejers eller brugers fulde helårsbolig
1) indhente oplysninger fra forsyningsselskaber om en konkret boligs samlede
forbrug i en afgrænset periode på mindst en måned,
2) opsøge udvalgte husstande. Adgangen efter 1. pkt. strækker sig alene hen til
husstandens dør. Erhvervsministeren og kommunalbestyrelsen kan ikke
overskride dørtærsklen eller komme ind i boligen. Erhvervsministeren og
kommunalbestyrelsen kan med tilladelse fra ejendommens ejer eller bruger
betræde et fællesareal.«
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0012.png
2
Stk. 5. Formoder kommunalbestyrelsen på baggrund af de foranstaltninger, som kom-
munalbestyrelsen har gennemført som led i sin bistand til erhvervsministerens førelse
af dennes tilsyn, at der er sket en overtrædelse af § 5 og § 5, jf. stk. 6, skal kommunal-
bestyrelsen anmelde forholdet til erhvervsministeren som tilsynsmyndighed. Anmel-
delsen skal ledsages af de relevante oplysninger.”
Det fremgår bl.a af de almindelige bemærkninger afsnit 2.3.2.2, at:
”Kravet om formålsbestemthed i databeskyttelsesforordningens artikel 5 indebærer, at
en oplysning, som lovligt er indsamlet i én sammenhæng, kun efter en konkret vurde-
ring og kun, hvis det er forenelige formål, må behandles i en anden sammenhæng, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 4, 2. led, litra a-e, og § 5, stk. 2, i databe-
skyttelsesloven. Det vurderes, at de oplysninger, som Erhvervsstyrelsen anvender til
brug for sit tilsyn, som udgangspunkt opfylder dette krav. Der kan dog være tilfælde,
hvor kravet ikke vil være opfyldt. Det er derfor tanken, at bekendtgørelse om Er-
hvervsstyrelsens behandling af data ændres, således at den også omfatter de oplysnin-
ger, som styrelsen skal anvende til brug for førelse af tilsynet med de foreslåede regler
om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål.”
Datatilsynet har noteret sig, at det er Erhvervsstyrelsen vurdering, at der kan
være tilfælde, hvor der kan ske en begrænsning af databeskyttelsesforordnin-
gens
1
princip om formålsbegrænsning. Det er derfor tanken, at bekendtgørelse
om Erhvervsstyrelsens behandling af data ændres, således at den også omfat-
ter de oplysninger, som styrelsen skal anvende til brug for førelse af tilsynet
med de foreslåede regler.
Datatilsynet skal på den baggrund henstille, at Erhvervsstyrelsen forholder sig
til, om denne begrænsning af princippet om formålsbegrænsning kan ske i
overensstemmelse med forordningens artikel 23. Datatilsynet henviser i den
forbindelse til betænkning nr. 1565 side 396 ff., og forudsætter i øvrigt, jf.
databeskyttelseslovens
2
§ 28, at tilsynet bliver hørt i forbindelse med en even-
tuel ændring af bekendtgørelse om Erhvervsstyrelsens behandling af data.
3.
Det fremgår endvidere bl.a. af de almindelige bemærkninger afsnit 2.3.2.1,
at.:
”De oplysninger, som Erhvervsstyrelsen behandler, herunder indsamler og samkører, i
forbindelse med førelse af tilsyn med de nugældende regler i sommerhusloven, er ofte
personoplysninger, som er omfattet af databeskyttelsesforordningen (Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysi-
ske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om
databeskyttelse) og lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven). Det betyder, at behandlingen, her-
under indsamlingen og samkøringen af oplysningerne skal ske i overensstemmelse
med disse regler. Det samme vil gøre sig gældende for så vidt angår Erhvervsstyrel-
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databe-
skyttelse).
2
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3
sens behandling af oplysninger i forbindelse med tilsynet med de foreslåede regler,
hvor det forventes, at det i endnu højere grad end efter de nugældende regler vil være
personoplysninger, som vil blive behandlet.”
Det fremgår herudover bl.a. af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1,
nr. 8, at:
”Kommunalbestyrelsens behandling, herunder indhentelse og samkøring, af oplysnin-
gerne fra de nævnte registre, skal, hvad enten de er offentligt tilgængelige eller ikke-
offentligt tilgængelige, ske i overensstemmelse med reglerne i databeskyttelsesforord-
ningen og -loven.”
I lyset af bl.a. det ovenfor citerede har Datatilsynet noteret sig, at det er Er-
hvervsstyrelsens opfattelse, at behandlingen af personoplysninger, herunder
samkøring, som udkastet foranlediger, vil ske i overensstemmelse med reg-
lerne i databeskyttelsesforordningen og -loven, herunder principperne for be-
handling af personoplysninger i databeskyttelsesforordningens artikel 5.
4.
Udkastet giver herudover ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til be-
mærkninger.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Kenni Elm Olsen
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0014.png
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Sendt til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
7. november 2018
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse
og campering mv. (korttidsudlejning af helårsbolig)
1.
Ved e-mail af 23. oktober 2018 har Erhvervsstyrelsen anmodet om Datatil-
synets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet skal indledningsvis beklage, at tilsynet fremkommer med sine be-
mærkninger efter den af Erhvervsstyrelsen fastsatte frist.
Datatilsynet har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2018-11-0131
Dok.nr. 43491
Sagsbehandler
Lise Fredskov
2.
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 7, at:
”Efter § 11 indsættes:
§ 11 a. Kommunalbestyrelsen kan indsamle og behandle, herunder foretage samkøring
af oplysninger fra andre offentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder,
når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af kommunens tilsyn efter § 10 a, stk. 2.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan få terminaladgang til nødvendige oplysninger om
privatpersoners indtægter i forbindelse med korttidsudlejning af helårsboliger i
indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister.
Stk. 3. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler for kommunalbestyrelsens
indsamling og behandling af oplysninger efter stk. 1-2, herunder om, hvornår og til
hvilke formål og opgaver oplysningerne behandles, og hvornår sletning af oplysninger
skal finde sted, og om de tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der skal
iagttages ved behandlingen.”
Det fremgår endvidere af de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2., at:
”Det foreslås at lægge tilsynet med de nye regler om korttidsudlejning af egen fulde
helårsbolig hos de kommunale myndigheder. De kommunale myndigheder har
allerede tilsynet med reguleringen af boligforsyningen af helårsboliger, herunder
reglerne om bopælspligt i boligreguleringsloven.
[…]
Kommunalbestyrelsen vil til brug for sin førelse af tilsynet med ordningen have behov
for at kunne indhente oplysninger fra en række registre m.v. Det foreslås således, at
der gives hjemmel til, at kommunalbestyrelserne får terminaladgang til oplysninger i
indkomstregistret vedrørende oplysninger om indtægt ved korttidsudlejning af borgers
egen helårsbolig.
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0015.png
2
Der indføres desuden en hjemmel til at samkøre registre hos andre offentlige myndig-
heder og offentligt tilgængelige registre, så oplysninger fra datatræk hos indkomstregi-
steret kan samkøres med CPR-registret, BBR og OIS. Lovforslaget omhandler kort-
tidsudlejning af egen helårsbolig, det vil sige den bolig, hvor man som borger er cpr-
registreret. Offentlige registre som BBR og OIS indeholder relevante data om boliger.
Baseret på en sammenstilling af disse data vil kommunalbestyrelserne kunne foretage
stikprøvekontroller af indtjeninger over en vis grænse. Indtjeninger over en vis grænse
kan indikere, at det fastsatte antal dage for korttidsudlejning afhængig af indberet-
ningsformen (30/70/100 dage) kan være overskredet.
Det bemærkes, at behandlingen af personoplysninger i den forbindelse skal ske i over-
ensstemmelse med persondataforordningen, herunder at der ikke må behandles flere
oplysninger end nødvendigt, jf. persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.
[…]
Erhvervsstyrelsen vil i en bekendtgørelse nærmere fastsætte de nødvendige regler for
kommunalbestyrelsernes indsamling og behandling af oplysninger efter den foreslåede
bestemmelse i § 11 a, herunder om, hvornår og til hvilke formål og opgaver oplysnin-
gerne behandles, og hvornår sletning af oplysninger skal finde sted, og om de tekniske
og organisatoriske foranstaltninger, der skal iagttages ved behandlingen.”
Det fremgår desuden af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 7,
at:
”Det følger af § 7, stk. 1, i lov om indkomstregister, at blandt andet kommunale myn-
digheder kan få terminaladgang til indkomstregistret, i det omfang de pågældende i
henhold til anden lovgivning har hjemmel til en sådan adgang. Der er således ikke på
Skatteministeriets område en generel hjemmel for andre myndigheders adgang til ind-
komstregistret.
Den i § 11 a, stk. 2 foreslåede hjemmel til adgang til indkomstregisteret vedrører op-
lysninger, som indberettes efter skatteindberetningslovens § 43 om udlejning af blandt
andet egen helårsbolig. Der er tale om en hjemmel til en terminaladgang, således at der
gives mulighed for opslag direkte i indkomstregistret.”
Datatilsynet noterer sig, at det i nærværende udkast til lovforslag er lagt til
grund, at behandling af personoplysninger i forbindelse med den påtænkte
samkøring og sammenstilling skal ske i overensstemmelse med databeskyttel-
sesforordningen
1
, herunder at der ikke må behandles flere oplysninger end
nødvendigt.
Der henvises i de almindelige bemærkninger i denne forbindelse til forordnin-
gens artikel 6, stk. 1, litra e. Idet Datatilsynet antager, at Erhvervsstyrelsen
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af
direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3
henviser til dataminimeringsprincippet, bør der rettelig henvises til forordnin-
gens artikel 5, stk. 1, litra c.
Herudover bemærker Datatilsynet, at det ikke umiddelbart står tilsynet klart,
om Erhvervsstyrelsen med udkastet til lovforslag ønsker at fravige princippet
om formålsbegrænsning i forordningens artikel 5, stk. 1, litra b. Hvis det er
tilfældet, skal Datatilsynet bemærke, at princippet om formålsbegrænsning
kun kan fraviges, hvis minimumskravene i forordningens artikel 23, stk. 2, er
opfyldt.
Datatilsynet skal endvidere pege på vigtigheden af, at antallet af sagsbehand-
lere, som er beskæftiget med sammenstilling og samkøring i kontroløjemed,
begrænses mest muligt.
Datatilsynet forudsætter, at tilsynet bliver hørt over bekendtgørelser, som ud-
stedes i medfør af den foreslåede § 11 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 7.
3.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Lise Fredskov
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0017.png
L'
Alene fremsendt pr. e-mail:
[email protected]
Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allå 17
2100 København Ø
EJENDOM
DANMARK
Julie Marie Vendelby
[email protected]
Juridisk konsulent
+45 33 12 03 30
5. februar 2019
Sags nr.: 2019-1126 - Bemærkninger til udkast til lov om ændring af sommerhuse og
campering m.v., lov om midlertidig anvendelse af boligforholdene og byggeloven
(udlejning af egeri fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.)
Erhvervsstyrelsen har den 22. januar 2019 fremsendt nyt udkast til forslag lov om ændring
af sommerhusloven, boligreguleringsloven og byggeloven i høring. EjendomDanmark har
gennemgået lovforslaget og ønsker i den anledning at komme med følgende
bemærkninger.
EjendomDanmark finder det indledningsvis bekymrende, at man på den ene side
tilkendegiver, at man ørisker at begrænse og præcisere reg,lerne for borg,ernes adgang til
korttidsudlejning, når realiteten er, at man lovteknisk åbner for noget, der ligner en
fuldstændig liberalisering. Det ville have klædt både den politiske proces og selve
lovgivningsprocessen, hvis man vedkendte sig, at der er tale om en ganske betydelig
liberaLisering af reg,lerne for korttidsudLejning.
Liberaliseringen vil utvivlsomt få størst effekt i de større byer, hvor et stigende antal
lejligheder vil overgå til at blive benyttet som ferieboliger på fuldtidsbasis - noget af
tiden som udlejede lejligheder og resten af tiden som udlejede værelser. Incitamentet til
konvertering fra helårsbolig til feriebolig er åbenlys aLt den stund, at udLejning til
helårsbrug skal respektere de meget stramme regler for huslejeregulering i lejeloven og
boligreguleringsloven, mens der gaelder fri lejefastsættelse for udlejning til ferieformål.
EjendomDanmark arierkerider ligesom politikere og førende økonomer, at liberalisering
eller deregulering af reglerrie for korttidsudlejning vil få en positiv betydning for
udbuddet af ferieboliger. Problemet er blot, at det større udbud af ferieboliger medfører
et mindre udbud af heLårsboliger. l en tid, hvor der er fokus på at tilvejebringe flere
helårsboliger i de større byer for at imødekomme efterspørgsleri, forekommer det ikke
hensigtsmæssigt, at man liberaliserer reglerrie for korttidsudlejning uden, at man som
minimum følger op med samme deregulering af reg,lerrie for udlejning af helårsboliger.
Dereguleringen af de offentlige regler for anvendelse af helårsboliger til ferieformål, bør
af hensyn tiL respekten for den privat ejendomsret følges op af reglerrie, der sikrer, at
Nørre Voldgade 2 o 1358 København K a +45 33 12 03 30 a www.ejd.dk o CVR-nr. 10 39 02 14
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0018.png
almene boligselskaber, private udle5ere, andelsboligforeninger, ejerlejlighedsforeninger
og andre boligfa:ollpsskaber selv får mulighed for at bestemme om og hvor meget
korttidsudlejning, der skal tillades.
Det er EjendomDanmarks opfattelse, at en sådan selvbestemmelsesret er nødvendig for
at kunne tage hensyn til mange beboere i etageejendomme, der ønsker mere ordnede
forhold omkring korttidsudlejning.
EjendomDanmark finder det endvidere problematisk og ikke mindst bekymrende, at de
foreslåede græriser for udlejning af eg,eri heLårsbolig alene finder anvendelse på udlejning
af den fulde bolig. Lovforslaget lægger således op til, at der ikke skal være en
begrænsning i antallet af dage, hvor man må udleje erikeltværelser i egen helårsbolig.
Konsekvensen af, at der i lovforslaget ikke lægges loft over antallet af dage, hvor man
må udleje enkeltvaerelser i egen bolig, vil i praksis føre til omgåelse af de foreslåede
regler. Skønt de foreslåede kontrolbeføjelser, vil det ikke være muligt at kontrollere,
hvorvidt der reelt er tale om udLejning af den fulde bolig eller udlejning af
enkeltværelser.
Det er i øvrigt bekymrende, at man slet ikke læglger restriktioner på ferieudLejning af
erikeltværelser. Der er ingen restriktioner på antallet af værelser eller, hvor længe de
kan udlejes. På den måde inviterer man ligefrem til omgåelse af regler, hvis overholdelse
i forvejen kan være vanskelige at kontrollere.
EjendomDanmark anbefaler derfor, at de foreslåed?e græriser for udlejning af den fulde
helårsbolig udstrækkes til ligeledes at omfatte udlejning af enkeltværelser.
EjendomDanmark bemærker i øvrigt, at den tiLsigtede hjemmel til fri udlejning af
erikettværelser til ferieformål slet ikke er hjemlet i den foreslåede lovtekst.
Præctsering af grænserne for privatpersoners korttidsudlejning af egeri helårsbolig
Erhvervsministeriet foreslår, at der i boligreguleringslovens S 50 indsættes en ny
bestemmelse, hvorefter korttidsudlejning, jf. S 5 og S 5, jf. S 6 i lov om udlejning af fast
ejendom til ferie- og fritidsophold og campering mv. ikke kræver kommunalbestyrelsens
samtykke efter boligreguleringslovens S 50, stk. 1. a
Erhvervsministeriet har altså valgt at placere præciseringen af, hvor lang tid man efter
de offentlige regler må foretage korttidsudlejning uden, at boligens anvendelse ikke
længere har karakter af helårsbeboelse, i lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og
fritidsophold og campering mv.
2
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0019.png
EjendomDanmark anerkender - som ministeriet arifører i bemærkningerne til lovforslaget,
at le5errie i private og almene boliger ikke uden udLejers forudgående tilladelse har ret til
at foretage korttidsudlejning, men henset til, at en væsentlig kerrie i lovforslaget er at
etablere nye juridiske rammer for forståelsen af pligten til helårsbeboeLse, jf. de
forslåede lempelser i boligreguleringslovens ! 50, anbefaler EjendomDanmark, at det i
fremle5ereglerrie i lejeloveri præciseres, at den Legale fremle')eret alene omfatter retten
til under riærmere angivne omstændigheder at fremle3e til helårsbeboelse. Dette vil
sideløbende med ønsket om at liberalisere reglerne for helårsbeboelse tydeligt fastholde
den gældende retstilstand, hvorefter le5ere af private og almene boliger ikke uden
udlejers udtrykkelige samtykke har ret til at korttidsudleje deres boliger.
Det er vigtigt, at le5errie på en enkel og direkte måde kan aflæse rettigheder og pligter.
Der(or er der også i et forbrugerpolitisk perspektiv behov for, at det bliver tydeliggjort
direkte i le5eloveri, at den legale fremle5eret ikke kan udstrækkes til at gælde for
ferieboLigudlejning.
Det foreslås dedor, at det i le3eloveris SS 69 og 70 præciseres, at le5ers ret til at fremle5e
alene må ske med henblik på helårsbeboelse.
EjendomDanmark foreslår, at der i lejelovens S 69 som et nyt stk. 4, indsættes følgende
bestemmelse:
"Lejerens ret til fremleje finder alene anvendelse ved udlejning til helårsbeboelse".
Alternativt kan der suppleres ved at henvise til, at fremle5e alene kan ske til udlejning,
der er omfattet af lejeloven, således at udlejning til formål, der er angivet i lejelovens S
1, stk. 3 falder udenfor den legale fremlejeret.
Det foreslås endvidere, at der i lejelovens S 70, stk. 4 ændres "S 69, stk. 3" til "S 69, stk.
3 og 4".
Tilsynet med reg)eme
EjendomDanmark anerkender, at der er behov for tilsyn med borgemes overhoLdeLse af
de forslåe«Je udlejningsgrænser, men bemærker, at den foreslåede ordning, der giver
kommunalbestyrelsen adgang til diverse offentlige registre, synes at være ganske
vidtgående.
EjendomDanmark foreslår i stedet, at de autoriserede formidlingsportalers aktiviteter
gøres tilgængeligt for myndighederne, de private udle5ere, de almene boligseLskaber
samt andels- og ejerlejlighedsforeningerne som en betingelse for, at der kan opnås
beskatningsfordele, som skal være borgernes incitament til at anvende bestemte
udlejningsportaler.
3
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0020.png
Tilsvarende anbefaler EjendomDanmark, at der oprettes et korttidsudlejningsregister
efter spansk eller islandsk forbillede, hvor tiLladelse til korttidsudlejning er betinget af,
at man dels lader sig registrere og dels, at man har legal adgang til korttidsudlejning af
sin bolig. Registret skal være tilgaengeligt for offentlige myndigheder samt e5eme af de
ejendomme, hvorfor der drives korttidsudlejning, og mangLende tilmelding til registret
skal både medføre bødestraf samt bortfald af de beskatningsfordele, der er lagt op til
ved anvendelse af de udlejningsportaler, der forpligter sig til at indberette indtægter ved
korttidsudlejning til SKAT.
EjendomDanmark ørisker afslutningsvis at pointere, at en frisaettelse af huslejen i det
regulerede boligmarked vil bevirke, at helårsudlejning bliver konkurrencedygtig med
korttidsudLejning, og at det samtidig vil blive mere attraktivt at le5e ud på helårsbasis.
Venlig hilsen
Mo'%,}en Østrup Møller
=,-U-O-
4
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0021.png
5. februar 2019
CVL/ABR
Erhvervsstyrelsen
[email protected]
J.nr. 2019-1126
Høring, forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campe-
ring mv., lov om midlertidig anvendelse af boligforholdene og bygge-
loven (udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål
mv.)
Feriehusudlejernes Brancheforening bakker op om det politiske forlig om re-
gulering af korttidsudlejning af egen helårsbolig som nævnt ved den første
høring af lovforslaget. En aftale som vil bringe ordnede forhold ved udlejning
af lejligheder i byer.
Feriehusudlejernes Brancheforening noterer sig, at tilsynet med udlejning af
egen helårsbolig vil blive varetaget af Erhvervsstyrelsen, samt at Boligregule-
ringslovens § 50 ændres, så udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsfor-
mål ikke kræver kommunalbestyrelsens samtykke. Dette har brancheforenin-
gen ikke umiddelbart indvendinger imod.
Begrænsning af
”egen helårsbolig”
Det fremgår af lovforslaget i høring, at udlejning af en helårsbolig ikke omfat-
ter udlejning af hele ejendomme, som ikke tjener til en ejers eller brugers
fulde helårsbolig. Udlejning af andre beboelsesenheder, som efter en konkret
vurdering vurderes at være en fast ejendom i sommerhuslovens forstand,
men som ikke tjener til ejers eller brugers fulde helårssbolig, er heller ikke
omfattet af bestemmelsen. Udlejning af sådanne ejendomme til ferie- og fri-
tidsformål reguleres fortsat af sommerhuslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Feriehusudlejernes Brancheforening forstår dette således, at en helårsbolig,
som gerne må benyttes som ferie- og fritidsbolig i henhold til lokalplaner,
flexboligregler mv., fortsat kan udlejes efter de eksisterende regler i sommer-
husloven. Feriehusudlejernes Brancheforening er enig i denne afgrænsning.
For at sikre klare regler foreslår brancheforeningen, at man eksplicit skriver
ind i bemærkninger til lovforslaget, at en helårsbolig minimum kan udlejes i
70-100 dage, hvis udlejningen foregår gennem en indberettende tredjepart.
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0022.png
Ellers kan der være risiko for, at en helårsbolig, der er fraflyttet eller af en
anden grund står tom, ikke kan udlejes i op til 70-100 dage på trods af, at
den i øvrigt er omfattet af de samme regler i boligreguleringsloven og af
samme
lokalplan mv. som en ”egen helårsbolig”.
Hvis ikke dette er klart, kan
der opstå en situation, hvor to helårsboliger, der er omfattet af samme regler,
ikke har samme mulighed for udlejning, da den ene bolig, som bliver anvendt
som ”egen helårsbolig”,
kan udlejes i op til 70-100 dage, mens den anden bo-
lig, der måske er fraflyttet eller står tom af en eller anden årsag, ikke vil have
samme mulighed for at blive udlejet i op til 70-100 dage. Dette ville være en
urimelig forskelsbehandling og skabe uklare regler, og det er ikke i overen-
stemmelse med den politiske aftale om dele- og platformsøkonomien fra 17.
maj 2018, hvor man søgte at skabe klarere rammer og vilkår for deleøkono-
mien.
Som eksempel kan nævnes, at en familie, der er fraflyttet en ejendom den
31. december i kalenderår 1, ikke vil kunne udleje ejendommen i kalenderår
2, selv om ejendommen først bliver solgt 1. april kalenderår 2. Et andet ek-
sempel er, at en familie, der har erhvervet en ejendom 1. oktober kalenderår
1, men først indflytter den 1. januar kalenderår 2
ikke vil have lov til at ud-
leje den i kalenderår 1. Dette vil være et de-factoforbud mod udlejning for en
ejendom, som i andre tilfælde vil kunne udlejes, og dette vil blive betragtet
som uproportionalt.
Ud over det rimelige i en lige behandling af udlejere til korttidsudlejning, så
vil det også være gavnligt for mobiliteten på boligmarkedet, hvis man kan ud-
leje sin fraflyttede ejendom i op til 70-100 dage. Således vil en boligflytning,
hvor man i en periode risikerer at have dobbelte boligomkostninger eller dob-
belt husleje kunne finansieres gennem korttidsudlejning.
Feriehusudlejernes Brancheforening foreslår derfor, at erhvervsministeren
formulerer loven, så alle helårsboliger, uanset om man bor i dem. som mini-
mum må udlejes 70-100 dage, hvis lejeindtægten bliver indberettet, og hvis
helårsboligen er en ejendom, der gerne må benyttes til ferie- og fritidsformål,
reguleres efter sommerhuslovens §1.
Fastsættelse af bødestørrelse
Som nævnt i det tidligere høringssvar til forslaget lægges der i bemærknin-
gerne til lovforslaget op til fastsættelse af bødestørrelser, som er en skær-
pelse i forhold til bøder ved overtrædelser af hidtidige regler for udlejning. Fe-
riehusudlejernes Brancheforening mener ikke, at bødestørrelserne skal skri-
ves ind i bemærkningerne til lovforslaget, men ud fra proportionalitetshensyn
i stedet være overladt til domstolene at fastsætte praksis for. Desuden kan
det have negativ afsmittende effekt på andre bødestørrelser, hvor der ikke
aktivt er taget stilling i bemærkningerne til lovgivningen.
Feriehusudlejernes Brancheforening er i øvrigt enig i de øvrige bemærkninger
om de positive effekter for landdistrikterne.
2
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0023.png
Med venlig hilsen
Carlos Villaro Lassen
Adm. direktør
3
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0024.png
Den 3. februar 2019
Høringssvar vedr. lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v.
FBBB har modtaget høring af udkast til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget er ”Hovedformålet med sommerhusloven at
hindre et øget pres på landets rekreative arealer, og at lov om erhvervelse af fast ejendom, som
administreres af Justitsministeriet, ikke omgås. Sommerhuslovens regler om udlejning har derfor
til stadighed været administreret restriktivt for at sikre, at udlejning af fast ejendom til rekreative
formål ikke bliver et erhverv for ejerne”.
Det fremgår endvidere: ”
Udlejning af helårsboliger til rekreative formål reguleres i dag af
sommerhuslovens § 1, stk. 1, nr. 1, hvoraf det fremgår, at ejere og brugere af fast ejendom skal
have tilladelse efter § 2 til erhvervsmæssigt eller for et længere tidsrum end 1 år at udleje eller
fremleje hus eller husrum på ejendommen til beboelse, medmindre det lejede skal anvendes til
helårsbeboelse. Er der derfor tale om erhvervsmæssig eller langvarig udlejning til rekreative
formål, stiller loven krav om en tilladelse. Begrænsningen til erhvervsmæssig udlejning er
foretaget for i almindelighed at fritage ejeren af et enkelt eller to sommerhuse fra kravet om
tilladelse efter loven”.
I det nye lovforslag er der stor fokus på at regulere udlejningen af helårsboliger til ferieformål.
Formålet er at øge mulighederne for deleøkonomi og at understøtte en turistmæssig udvikling i
landdistrikterne. Det bliver muligt at udleje en helårsbolig i op til 70 dage eller 100 dage, hvis
kommunen giver tilladelse hertil, og det sker gennem
en eller flere udlejningsformidlere. Hvis ejeren
selv udlejer eller delvis selv udlejer må denne ejer kun udleje i 30 dage pr. år.
Denne del af
lovforslaget har FBBB ingen kommentarer til.
Men FBBB har kommentarer til den del, der vedrører udlejning af sommerhuse. Der er i lovforslaget
stor fokus på at sikre, at der sker et samarbejde mellem kommunerne og Erhvervsstyrelsen således, at
der ikke er opgaver, som falder mellem to stole. Det ville være ønskeligt, at det på tilsvarende vis blev
sikret, at administration af byggetilladelser til opførelse af nye sommerhuse og administration af
udlejningen af sommerhuse, herunder den del der er erhvervsmæssig, ikke falder mellem to stole.
I dag varetages byggetilladelser af kommunen, mens tilladelser og tilsyn af udlejning varetages af
Erhvervsstyrelsen. Disse to myndigheder har ikke gensidig pligt til at orientere hinanden. Derfor har vi
i de seneste år set, at der er givet tilladelse til at opføre en række sommerhuse med erhvervsmæssig
udlejning for øje uden, at det i kommunerne forinden er sikret, at Erhvervsstyrelsen vil give tilladelse
til erhvervsmæssig udlejning. Det er nemlig ikke kommunernes opgave!
Det bekymrer FBBB, at naturområder inddrages til sommerhusområder uden en samlet planlægning
af, om der er behov for disse huse. At nogle af disse områder udvikles på kanten af det lovmæssige, kan
ingen være tjent med. Der er et hul i lovgivning og/eller i ansvarsfordelingen mellem myndighederne,
som bør lukkes.
På foreningens vegne
Berith Mavromatis
Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger, c/o European Green Cities, Norsgade 17, 8000 Aarhus C, tlf. 86 76 09 03 www.fbbb.dk
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0025.png
Erhvervsstyrelsen
Planlægning og Byudvikling
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Sendt elektronisk til:
[email protected]
og
[email protected]
30. januar 2019
Friluftsrådets høringssvar på revideret forslag til Lov om ændring af Lov om sommerhuse og camping
m.v., lov om midlertidig anvendelse af boligforholdene og byggeloven (udlejning af egen fulde helårs-
bolig til ferie- og fritidsformål m.v.), Sag.nr.: 2019-1126
Indledningsvis noterer Friluftsrådet sig, at et udkast til lovforslaget tidligere har været sendt i ekstern
høring i perioden 23. oktober
6. november 2018. Erhvervsstyrelsen oplyser, at efter udløbet af hø-
ringsperioden er der sket sådanne ændringer i udkastet til lovforslag, at styrelsen har fundet det be-
grundet at sende udkastet i fornyet høring. Friluftsrådet vil gerne anerkende styrelsens vurdering og
sætter pris på, at der fortages fornyede høringer, når der sker omfattende ændringer i forhold til et ud-
sendt høringsmateriale.
Friluftsrådet noterer sig, at de ændringer, der er sket i forhold til udkastet, der forelå i efteråret 2018, er
sket på områder, som Friluftsrådet ikke umiddelbart havde eller har bemærkninger til.
Friluftsrådet ønsker derfor at henvise til det høringssvar, som Friluftsrådet sammen med Danmarks Na-
turfredningsforening fremsendte til styrelsen den 2. november 2018.
I høringssvaret henviser Friluftsrådets og Danmarks Naturfredningsforening til de relationer, der er mel-
lem de planlægningsmæssige og administrative rammer for campingpladser og så natur- og miljøbeskyt-
telseshensyn og der henvises blandt andet til det svar organisationerne afgav den 26. september 2016
på den høring som Erhvervsstyrelsen iværksatte ved henvendelse til en række erhvervsorganisationer og
brancheorganisationer m.m. inden for turisterhvervet. I høringssvaret henvises endvidere til undersø-
gelser gennemført af Miljøministeriet, der viser, at flertallet af campingpladser i Danmark er beliggende
i områder, der er udpeget som særlig værdifuldt eller beskyttet natur og/eller landskab og er beliggende
helt eller delvist søværts strandbeskyttelseslinjen. Altså placeringer i landskabet med store landskabeli-
ge og naturmæssige interesser.
Friluftsrådet har flere gange tidligere peget på, at klagemulighederne over kommunale tilladelser jævn-
før Campingreglementet er stærkt begrænsede i forhold til de klagemuligheder, som gælder jævnfør
eksempelvis Naturbeskyttelsesloven, Planloven m.m. Når kommunalbestyrelsen således alene benytter
sig af den reguleringsmekanisme, der ligger i Campingreglementet og eksempelvis via en udlejningstilla-
delse tillader opsætning af campinghytter m.m., forhindrer den nuværende lovgivning en stor del af
borgere, interesseorganisationer m.m. i at få afprøvet lovligheden i tilladelser til eksempelvis omfatten-
de byggeri, ofte i særligt naturskønne landskaber.
Dokumentnummer D19-104166
Scandiagade 13
DK-2450 København SV
Tel +45 33 79 00 79 (10-15/10-14)
[email protected]
www.friluftsraadet.dk
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0026.png
I forlængelse af den politiske aftale om modernisering af campingreglementet fra 25. januar 2019 er
Friluftsrådets bekymring på dette område kun blevet forstærket. Den politiske aftale fastslår, at der
fremover vil være mulighed for flere, større og højere campinghytter på campingpladserne, nye mulig-
heder for at opføre alternative ferieboliger og at der kan opføres forbundne/sammenbyggede camping-
hytter på op til 70 m
2
uden for strandbeskyttelseslinjen og 60 m
2
inden for strandbeskyttelseslinjen.
Friluftsrådet bakker op bag det, at der i forslaget til ændring af Lov om sommerhuse og camping m.v.,
indsættes en klageadgang vedrørende visse afgørelser truffet i medfør af Campingreglementet. Det har
virket uforklarligt, såfremt der alene er klageadgang over, hvorvidt der gives udlejningstilladelse eller ej,
men ikke i forhold til kommunalbestyrelsens retningslinjer i forhold til campingpladsens indretning og
benyttelse, i de tilfælde, hvor der gives en udlejningstilladelse. Så dette element i forslaget til lovæn-
dring bakker Friluftsrådet op bag.
Men det giver ikke umiddelbart organisationer som Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet
mulighed for at klage over de af kommunalbestyrelsen indsatte retningslinjer i forhold til campingplad-
sens indretning og benyttelse, i de tilfælde, hvor der gives en udlejningstilladelse. Afgrænsningen i den
nuværende lovgivning af kredsen af klageberettigede forhindrer en stor del af borgerene, interesseor-
ganisationer m.m. i at få afprøvet lovligheden i tilladelser til eksempelvis omfattende byggeri, ofte i sær-
ligt naturskønne landskaber.
Friluftsrådet foreslå, at kredsen af klageberettigede i lovens § 10 e stk. 2 udvides. Organisationen finder,
at dette i øvrigt vil være i overensstemmelse med Århuskonventionens bestemmelser, som giver offent-
ligheden adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet.
Friluftsrådet foreslår konkret, at lovens § 10 e, stk. 2 ændres og fremover formuleres:
Stk. 2 Klageberettigede er
1. adressaten for afgørelsen,
2. ejeren af den ejendom, som afgørelsen vedrører,
3. offentlige myndigheder,
4. lokale foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse i afgørelsen,
5. landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og mil-
jø eller som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser,
6.
enhver, som har en individuel, væsentlig interesse i sagen.
Med venlig hilsen
Anker Madsen
Chefkonsulent, politik
Friluftsrådet
Side 2
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0027.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Charlotte Witt <[email protected]>
4. februar 2019 11:11
[email protected]
udkast til forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov
om midlertidig regulering af boligforholdene og byggeloven (Udlejning af egen
fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.)
Grundejernes Investeringsfond har ingen bemærkninger til forslaget.
Venlig hilsen
Charlotte Witt
Juridisk konsulent, Konto
Direkte +45 82 32 23 80
Grundejernes Investeringsfond Ny Kongensgade 15 1472 København K Tlf. +45 82 32 23 00 gi.dk
GI sender fremover digitale breve til e-Boks i stedet for fysiske breve
1
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0028.png
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0029.png
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0030.png
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0031.png
NOTAT
Erhvervsstyrelsen
[email protected]
KL høringssvar vedr. forslaget om ændring af lov om
sommerhuse og campering mv. (korttidsudlejning af
helårsboliger)
KL vil gerne kvittere for modtagelsen af høringen over forslag til lov om æn-
dring af lov om sommerhuse og campering mv. (korttidsudlejning af egen
helårsbolig).
Generelle bemærkninger
Med lovforslaget indføres der grænser for borgernes korttidsudlejning af
egen helårsbolig. Kontrollen med korttidsudlejningen henlægges til erhvervs-
ministeren, som i praksis administreres af Erhvervsstyrelsen, mens kommu-
nernes eventuelle tilsyn sker på frivillig basis.
Der er lagt op til at kommunerne får den samme kompetence til at oplyse en
sag, som Erhvervsstyrelsen får som tilsynsmyndighed. Kommunerne får en
ny hjemmel, der giver adgang til at indsamle, behandle og samkøre oplys-
ninger fra andre offentlige myndigheder og private samt fra både offentligt til-
gængelige og ikke-offentligt tilgængelige kilder med henblik på at overdrage
data til Erhvervsstyrelsen. Det er alene Erhvervsstyrelsen, der har beføjelsen
til at håndhæve og sanktionere. KL vil følge med i hvorvidt den ordning kom-
mer til at fungerer i praksis.
KL er af den opfattelse, at der med forslaget fortsat ikke er etableret de nød-
vendige virkemidler og data til kontrol af kortvarige udlejninger. KL anerken-
der dog, at lovforslaget i bedste fald kan have en præventiv effekt i forhold til
misbrug af de gældende regler om skattebetaling og grænserne for antallet
af dage, der kan udlejes.
KL ser frem til den videre dialog vedr. evalueringen af loven og medvirker
gerne til etableringen af et samarbejdsudvalg mellem kommunerne og Er-
hvervsstyrelsen.
KL tager forbehold for politisk behandling af sagen.
Dato: 6. februar 2019
Sags ID: SAG-2018-05929
Dok. ID: 2711587
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3600
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Christian Willer
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0032.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Karina Slots Pedersen <[email protected]>
5. februar 2019 08:19
[email protected]
Simen Karlsen
Høring, udkast til lovforslag om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og
fritidsformål
Til Erhvervsstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har modtaget høring af forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og
campering m.v., lov om midlertidig anvendelse af boligforholdene og byggeloven (udlejning af egen fulde helårsbolig
til ferie- og fritidsformål m.v.).
På det foreliggende grundlag har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Karina Slots Pedersen
Fuldmægtig/
Head of Section
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5156
E-mail
[email protected]
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Se vores privatlivspolitik på
kfst.dk
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
1
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0033.png
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Byens Anvendelse
05. februar 2019
Sagsnr.
2019-0028782
Dokumentnr.
2019-0028782-1
Høringssvar til fornyet forslag til lov om ændring af lov om
sommerhuse og campering m.v., lov om midlertidig anvendelse af
boligforholdene og byggeloven (udlejning af egen fulde helårsbolig
til ferie- og fritidsformål m.v.).
Københavns Kommune har den 22. januar 2019 modtaget lovforslag
fra Erhvervsstyrelsen om ændring af lov om sommerhuse og
campering m.v.
Lovforslaget har til formål at indføre klare regler for borgernes
korttidsudlejning af egen helårsbolig til ferie- og fritidsformål.
Kommunen har tidligere svaret på det første udkast til ændring af lov
om sommerhuse og campering m.v. den 5. november 2018.
Københavns Kommune noterer sig, at en af hovedændringerne i det
nye udkast er, at kontrollen med korttidsudlejningen henlægges til
erhvervsministeren (i praksis Erhvervsstyrelsen). Det vil efter
Københavns Kommunes opfattelse være mere hensigtsmæssigt at
placere kontrollen i kommunerne, som i forvejen fører tilsyn med
boligreguleringsloven.
Københavns Kommune anser Erhvervsstyrelsens beskrevne rolle som
meget passiv, og kommunerne opfordres til i praksis at indhente de
oplysninger, som styrelsen skal bruge, for at kunne foretage kontrollen
som i bedste fald bliver en stikprøvekontrol. Det havde været
hensigtsmæssigt, hvis den udøvende kontrolmyndighed var mere
opsøgende, uanset hvor den placeres.
Københavns Kommune ønsker, at boligmassen anvendes til
helårsbeboelse og finder derfor fortsat, at en lovbestemt grænse for
udlejningens omfang på 70 dage om året er for høj.
Det afgørende problem i lovforslaget er efter Københavns Kommunes
opfattelse de manglende kontrolmuligheder. Uanset om
kontrolopgaven henlægges til erhvervsministeren eller kommunerne,
kan kontrollen med korttidsudlejning af egen fulde helårsbolig ikke
føres ved hjælp af bestemmelserne i det forelagte lovforslag.
Københavns Kommune er grundlæggende uforstående overfor, at
indberetning af antal udlejningsdage ikke skal indgå i tilsynet med en
lov, der fastsætter grænser for udlejningsdage. Styrelsen gør i
bemærkningerne s. 14 selv opmærksom på, at det vanskeliggør
kontrollen. Det kan Københavns Kommune kun være enig i.
BBR
Njalsgade 13
Postboks 416
2300 København S
EAN nummer
5798009809452
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
For at kunne afdække omfang og karakter af kortvarige lejeforhold er
det nødvendigt at kende det samlede antal dage, en konkret bolig har
været udlejet på denne måde. Disse oplysninger kan hverken
indhentes gennem registersamkøring eller ved alene at se på
indberettet indtægt i det kommende indkomstregister.
Hvis indkomstregisteret skal kunne anvendes, er det nødvendigt at
have adgang til oplysninger om det samlede antal dage, der sker
korttidsudlejninger på en konkret adresse, også udlejninger ud over de
30/70/100 dage. Selv, hvis alle udlejninger indberettes, er der i
lovforslaget ikke defineret en oplysningspligt fra ejer, bruger eller
formidler. Hverken Erhvervsstyrelsen eller Københavns Kommune
kan dermed føre den ønskede kontrol. Københavns Kommune ser
derfor ikke, at der med lovforslaget etableres de nødvendige redskaber
til kontrol af kortvarige udlejninger.
I både lovforslag og i bemærkninger til forslaget er der også fortsat en
række misforståelser om, hvilke oplysninger der kan tilvejebringes
ved registersamkøring, og hvilken kontrol der kan føres på den
baggrund. Med forslaget etableres de facto de samme regler i
sommerhusloven, som allerede findes i boligreguleringsloven for at
afdække om en konkret bolig er omfattet af kravet om
helårsanvendelse. At tilsynsmyndigheden kan få oplysninger om
forbrugsmønsteret for en bolig og ved registersamkøring afdække
hvilke personer, der er tilmeldt på adressen, samt ved tilsynsbesøg
konstatere, hvilket navn der står på døren, giver ikke i sig selv
mulighed for at finde ud af om der også foregår korttidsudlejning på
adressen. Lovforslagets kontroltiltag har derfor ikke nogen egentlig
funktion og tilføjer ikke noget nyt til den kontrol, kommunerne
allerede kan foretage efter boligreguleringsloven.
Der mangler i lovforslaget stadig retningslinjer for, hvilken kontrol,
der kan føres med boliger uden bopælspligt. Københavns Kommune
ønsker, at udlejningsreglerne gælder for alle boliger, uanset om
boligerne er omfattet af boligreguleringslovens bestemmelser eller er
en såkaldt
”bolig
uden bopælspligt”.
Københavns Kommune finder det uhensigtsmæssigt, at
værelsesudlejning ikke behandles i det foreslåede lovforslag. Det kan i
praksis betyde, at værelser bliver brugt til korttidsudlejning og derfor
ikke være til rådighed for studerende og andre.
Konklusion
Københavns Kommune efterspørger fortsat tilstrækkelige
kontrolmuligheder og specifikke regler om oplysningspligt for ejer og
bruger samt eventuelle formidlere af udlejning af boliger
ikke
mindst om antal udlejningsdage.
Side 2 af 3
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Hverken Erhvervsstyrelsen eller Københavns Kommune kan med det
forelagte udkast føre kontrol med korttidsudlejning, da lovforslaget
ikke etablerer nogen kontrolforanstaltninger til afdækning af denne
form for udlejning. Lovforslaget etablerer blot mulighed for at
identificere boliger, der anvendes til helårsbrug
regler, der allerede
findes i anden lovgivning.
Der henvises i øvrigt til Københavns Kommunes tidligere høringssvar
af 5. november 2018, hvor problemstillingerne er uddybet.
Rikke Sønderriis
Fungerende vicedirektør
Side 3 af 3
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0036.png
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Alene sendt pr. e-mail til
[email protected]
Deres journalnummer 2019 - 1126
Kbh. 5/2 2019
Vi skal venligst takke for at have fået
”Udkast
til forslag til lov om ændring af lov om
sommerhuse og campering m.v.”
i høring.
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov
om sommerhuse og campering m.v.
Vi skal indledningsvist henvise til vores høringssvar af 17. august 2018
1
som tidligere er
fremsendt.
LLO beklager, at det tidligere høringssvar ikke har givet anledning til at ændre lovforslaget.
Undersøgelser af det amerikanske boligmarked understreger, at øget brug af AirBnB (som må
anses som den vigtigste platform i den påtænkte regulering) medfører, at huslejen stiger og at
boligudbuddet falder
2
.
LLO ønsker at undgå en gentagelse af udviklingen på det amerikanske boligmarked og vi har
derfor kommet med følgende forslag:
En sikring imod tidsbegrænsninger af almindelige lejeboliger, med den begrundelse at
boligen skal udlejes til fritidsformål i en periode i løbet af året.
En mulighed for at kommuner, der oplever bolignød selv kan fastsætte et loft over
udlejning til fritidsformål, ligesom vi kender det fra boligreguleringsloven.
Et loft over delvis udlejning til fritidsformål.
Disse vil blive behandlet hver for sig i det følgende:
Beskyttelse imod tidsbegrænsninger af lejeaftaler.
Lovforslaget bliver nødt til at blive tænkt ind i lejelovens regler for tidsbegrænsning af
lejeaftaler. Efter Lejelovens § 80 kan lejeaftaler tidsbegrænses efter parternes aftale, men
http://llo.dk/politik-og-presse/h%C3%B8ringssvar?Action=1&NewsId=450&M=NewsV2&PID=2668
Barron, Kyle and Kung, Edward and Proserpio, Davide, The Sharing Economy and Housing Affordability: Evidence
from Airbnb (March 29, 2018). Kan læses på SSRN:
https://ssrn.com/abstract=3006832
eller
http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3006832
1
2
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0037.png
denne tidsbegrænsning kan dog tilsidesættes hvis den
”ikke er tilstrækkeligt
begrundet i
udlejers forhold”
3
.
I LLO ønsker vi at undgå, at eksempelvis Københavnske lejemål tidsbegrænses i 42 uger,
hvorefter boligen kan udlejes via AirBnB i højsæsonnen i ti uger, hvorefter den igen lejes
ud til en almindelig lejer. Lejeren kan ikke selv betale for boligen hele året, fordi han ikke
kan betale hotelpriser for sit hjem i ti uger.
En sådan udvikling vil give lejerne usikkerhed om deres boligsituation og vil være en
fravigelse fra hensigten med lejelovens almindelige regler, nemlig at lejemål som
udgangspunkt bør være permanente boliger og tidsubegrænsede.
Derfor er det for LLO centralt, at det kommer til at fremgå af dette lovforslags bemærkninger,
at ønsket om at benytte boligen til udlejning efter disse nye regler ikke er en gyldig grund til
at tidsbegrænse et boliglejemål efter lejelovens regler.
Kommunal selvbestemmelse ift. vurdering af boligbehovet.
Som det fremgår af lovforslaget
4
, er det efter gældende ret op til kommunerne at vurdere
hvad der en hensigtsmæssig udnyttelse af boligmassen, herunder om boligreguleringslovens
regler om benyttelse af boliger (kap. IIV) skal finde anvendelse.
Som praksis er nu, kan boligerne uden kommunalbestyrelsens accept benyttes i 6 uger til
udlejning via fx AirBnB.
Lovforslaget indebærer at kommunalbestyrelsen skal acceptere at denne grænse hæves til ti
uger, uanset den konkrete kommunes udfordringer på boligmarkedet.
Det er ikke hensigtsmæssigt at fratage kommuner med bolignød, muligheden for at kræve at
boligen i højere grad benyttes til beboelse og ikke turisme.
LLO foreslår derfor, at kommunen gives denne kompetence til at fastsætte sin egen grænse for
udlejning efter AirBnB, herunder at fastholde en grænse på seks uger.
Grænse for delvis udlejning af boliger.
Det fremgår af lovforslaget, at delvis udlejning af en helårsbolig ikke reguleres af grænsen på
hhv. 70 og 100 dage.
Det står således udlejeren frit for at leje ud i større omfang end denne grænse.
Dette medfører for det første, at muligheden for at kontrollere de øvrige grænser på hhv. 70
og 100 dage vanskeliggøres, da det vil være yderst vanskeligt at se hvilke dele af boligen
konkret blev udlejet eller benyttet under besøget.
For det andet medfører dette, at de boliger, der i dag udlejes som accessoriske enkeltværelser
(altså værelser i udlejers (eller fremlejegivers) bolig), formentlig vil blive udlejet til turister i
stedet for eksempelvis studerende, fordi de studerende ikke kan betale den samme husleje
3
4
Jf. LL § 80, stk. 3
Forslagets side 5
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0038.png
som turister kan og fordi turister vil opholde sig i boligen i mindre grad end en permanent
værelseslejer.
Dette er særligt alvorligt for landets studiebyer, der i forvejen har vanskeligt ved at sørge for
betalelige boliger til de studerende. Dette må desuden forventes at ramme eksisterende
værelseslejere hårdere, da deres beskyttelse imod opsigelse er ringere end
opsigelsesbeskyttelsen for lejere af hele lejemål.
Endvidere gjorde lejelovsrevisionen i 2015
5
, at lejemål der blev udlejet til ferie og
fritidsformål ikke længere var omfattet reglerne om huslejeregulering
6
.
Hvis en udlejer kræver 700 kr. pr. dag for et værelse i 10 dage om måneden, vil dette ikke
være i strid med lovgivningen, men hvis han lejer et værelse ud til en studerende for 7000
kr. om måneden, vil dette sandsynligvis være i strid med huslejereguleringen.
LLO foreslår derfor, at delvis udlejning underlægges samme grænser som fuldstændig
udlejning, samt at der indføres en opsigelsesbeskyttelse for værelseslejere, hvis de opsiges
med henblik på at gøre plads til AirBnB udlejning. Det bør ligeledes overvejes om ferie-og
fritidsudlejning bør være underlagt huslejeregulering ligesom før 2015, for at undgå at folk
med lave indkomster presses ud af turister.
Konklusion
Danmark har en unik mulighed for at lære af andre landes erfaringer med deleøkonomi, og for
at lære på hvilken måde eksisterende lejere bør beskyttes, for at opnå en rimelig benyttelse af
nye platforme, der ikke medfører huslejestigninger og en dårligere udnyttelse af boligmassen.
Vi håber derfor at Folketinget vil tage imod disse forslag, der giver lejerne tryghed, og tager de
bedste ting fra deleøkonomien samtidigt med, at man undgår de uhensigtsmæssigheder,
andre lande har været udsat for.
Med venlig hilsen
Lejernes Landsorganisation i Danmark
Helene Toxværd
Landsformand
/Anders Svendsen
5
6
L 2015 310
Jf. LL § 1, stk. 3.
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0039.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Signeret af:
[email protected]
29. januar 2019 12:25
[email protected]
SV: Høring, udkast til lovforslag om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og
fritidsformål. - 2019-1126
[email protected]
Erhvervsministeriet har den 22. januar sendt udkast til lovforslag om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og
fritidsformål i høring.
Rigsrevisionen har gennemgået lovforslaget med fokus på bestemmelser vedrørende statslige revisions- og/eller
regnskabsforhold jf. Rigsrevisorlovens §§ 7 og 10 og kan konstatere, at det ikke omhandler sådanne forhold.
Vi har derfor ingen bemærkninger
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Ledelsessekretariatet
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir. +45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
22. januar 2019 16:31
Emne:
Høring, udkast til lovforslag om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål. FRIST 5. februar
2019, kl. 16.00.
Til høringsparterne
Hermed fremsendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om
midlertidig regulering af boligforholdene og byggeloven (Udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål
m.v.) i ekstern høring med frist for afgivelse af høringssvar
tirsdag den 5. februar 2019, kl. 16.00.
Lovforslagets
indhold er i hovedtræk gengivet i høringsbrevet.
Det samlede høringsmateriale kan tilgås på Høringsportalen via dette link:
https://www.hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/62685
Med venlig hilsen
Sara Aasted Paarup
1
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0040.png
Kontorchef Planlægning og Byudvikling
ERHVERVSSTYRELSEN
Erhvervsudvikling og Regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 50869751
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag
for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
2
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0041.png
[email protected]
Emne:
Svar - Høring af forslag om ændring af lov om sommerhuse og campering mv.
(korttidsudlejning af helårsboliger)
Kære Anna
Ja, vi har ingen yderligere bemærkninger
Undskyld den gamle udgave
Med venlig hilsen
Anette Agerup Jakobsen
Kontorfuldmægtig | 41 39 39 06 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
Kulturministeriet <[email protected]>
Sendt:
31. oktober 2018 13:09
Til:
[email protected]
Emne:
Svar - Høring af forslag om ændring af lov om sommerhuse og campering mv. (korttidsudlejning af
helårsboliger)
Kulturministeriet har ingen bemærkninger til fremsendte høring
Med venlig hilsen
Anette Agerup Jakobsen
Kontorfuldmægtig | 41 39 39 06 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
23. oktober 2018 18:12
Emne:
Høring af forslag om ændring af lov om sommerhuse og campering mv. (korttidsudlejning af helårsboliger)
Til høringsparterne
Erhvervsstyrelsen har i dag sendt forslag om ændring af sommerhusloven og campering mv
(korttidsudlejning af helårsboliger) i offentlig høring på høringsportalen.
Høring af forslag om ændring af lov om sommerhuse og campering mv. (korttidsudlejning af
helårsboliger)
1
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0042.png
Lovforslaget er en del af udmøntningen af den politiske aftale af 17. maj 2018 om Bedre vilkår for vækst
og korrekt skattebetaling i dele- og platformsøkonomien.
Med lovforslaget indføres de aftalte grænser for borgernes korttidsudlejning af egen helårsbolig. Tilsynet
lægges hos kommunerne.
Erhvervsstyrelsen skal anmode om eventuelle bemærkninger
senest den 6. november 2018.
Bemærkninger
bedes sendt til Erhvervsstyrelsen pr. mail på
[email protected].
Høringsbrev, høringsliste og forslag til ændring af lov om sommerhuse og campering mv. kan ses på
høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Edit/62326
Eventuelle spørgsmål kan stilles til Marianne Elmvang,
[email protected],
tlf. 3529 1880.
2
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0043.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Lissi Mørch <[email protected]>
30. januar 2019 10:49
[email protected]
[email protected]; [email protected]
Sv: Erhvervsstyrelsen - Høring, udkast til lovforslag om udlejning af egen fulde
helårsbolig til ferie- og fritidsformål. FRIST 5. februar 2019, kl. 16.00. (MFVM Id nr.:
4124408)
Til Erhvervsstyrelsen
Miljø- og Fødevareministeriet har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast til lovforslag om udlejning af egen
fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål.
Med venlig hilsen
Lissi Mørch
Specialkonsulent I Natur og Klimatilpasning
+4593587975 I
[email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet l Holmens Kanal 42 l 1216 København K l Tlf. +45 38142142 l
[email protected]
l
www.mfvm.dk
Til:
Fra:
Titel:
E-
mailtitel:
Sendt:
[email protected] ([email protected])
Erhvervsstyrelsen - Høring, udkast til lovforslag om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og
fritidsformål. FRIST 5. februar 2019, kl. 16.00.
Høring, udkast til lovforslag om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål. FRIST 5.
februar 2019, kl. 16.00.
22-01-2019 16:31:21
Til høringsparterne
Hermed fremsendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om midlertidig
regulering af boligforholdene og byggeloven (Udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.) i
ekstern høring med frist for afgivelse af høringssvar
tirsdag den 5. februar 2019, kl. 16.00.
Lovforslagets indhold er i
hovedtræk gengivet i høringsbrevet.
Det samlede høringsmateriale kan tilgås på Høringsportalen via dette link:
https://www.hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/62685
Med venlig hilsen
Sara Aasted Paarup
Kontorchef Planlægning og Byudvikling
ERHVERVSSTYRELSEN
Erhvervsudvikling og Regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 50869751
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
1
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0044.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Katrine Bredsdorff Bargisen <[email protected]>
5. februar 2019 13:56
[email protected]
Sv: Fejl i oplyst e-mail-adresse, anmodning om genfremsendelse af allerede
fremsendte høringssvar og ny e-mail-adresse til kommende høringssvar, ændring af
sommerhusloven m.v. (SKM: 282142)
Til Erhvervsstyrelsen
Skatteministeriet har ikke bemærkninger til det fremsendte lovudkast.
Med venlig hilsen
Katrine Bredsdorff
Chefkonsulent
Selskab, Aktionær og Erhverv
Tel.
Mail
+45 72 37
98 77
[email protected]
Det sammenk ædede billede k an ik k e v ises. Filen er muligv is blev et fly ttet, omdøbt eller slettet. Kontrollér, at link et peger på den k orrek te fil og placering.
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Mail
Web
[email protected]
www.skm.dk
Til:
Fra:
Titel:
[email protected] ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Fejl i oplyst e-mail-adresse, anmodning om genfremsendelse af allerede fremsendte høringssvar og ny e-
mail-adresse til kommende høringssvar, ændring af sommerhusloven m.v.
Sendt:
04-02-2019 09:52:30
Til alle høringsparter
I forlængelse af tidligere fremsendt høring af forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og
campering m.v., lov om midlertidig anvendelse af boligforholdene og byggeloven (udlejning af egen fulde
helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.) skal Erhvervsstyrelsen gøre opmærksom på, at der beklageligvis
er en fejl i den e-mail-adresse, som styrelsen har anmodet om, at høringssvar sendes til.
Den korrekte e-mail-adresse er:
[email protected]
Erhvervsstyrelsen skal anmode om, at de parter, som måtte have fremsendt høringssvar,
genfremsender
disse til denne e-mail-adresse. Og at kommende høringssvar ligeledes sendes til adressen.
1
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0045.png
Fristen for afgivelse af høringssvar er fortsat
tirsdag den 5. februar 2019, kl. 16.00.
Styrelsen beklager ulejligheden.
_______________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Til høringsparterne
Hermed fremsendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om
midlertidig regulering af boligforholdene og byggeloven (Udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og
fritidsformål m.v.) i ekstern høring med frist for afgivelse af høringssvar
tirsdag den 5. februar 2019, kl.
16.00.
Lovforslagets indhold er i hovedtræk gengivet i høringsbrevet.
Det samlede høringsmateriale kan tilgås på Høringsportalen via dette link:
https://www.hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/62685
Med venlig hilsen
Sara Aasted Paarup
Kontorchef Planlægning og Byudvikling
ERHVERVSSTYRELSEN
Erhvervsudvikling og Regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 50869751
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag
for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
2
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022153_0046.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Anne Zachhau <[email protected]>
5. februar 2019 08:47
[email protected]
VS: J.nr. 2019-1126 // Høring, udkast til lovforslag om udlejning af egen fulde
helårsbolig til ferie- og fritidsformål. FRIST 5. februar 2019, kl. 16.00.
Til Erhvervsstyrelsen
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ingen bemærkninger til denne høring.
for
Lise-Lotte Skovsager Gümoes
Jura og Internationale Forhold
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Anne Zachhau
Student, Jura og Internationale Forhold
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
22. januar 2019 16:31
Emne:
Høring, udkast til lovforslag om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål. FRIST 5. februar
2019, kl. 16.00.
Til høringsparterne
Hermed fremsendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om
midlertidig regulering af boligforholdene og byggeloven (Udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål
m.v.) i ekstern høring med frist for afgivelse af høringssvar
tirsdag den 5. februar 2019, kl. 16.00.
Lovforslagets
indhold er i hovedtræk gengivet i høringsbrevet.
Det samlede høringsmateriale kan tilgås på Høringsportalen via dette link:
https://www.hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/62685
Med venlig hilsen
Sara Aasted Paarup
Kontorchef Planlægning og Byudvikling
ERHVERVSSTYRELSEN
Erhvervsudvikling og Regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 50869751
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag
for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
1