Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 188 Bilag 2
Offentligt
2022149_0001.png
NOTAT
27. februar 2019
18/08735-1
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om sommerhuse og campering m.v., lov om midlertidig regulering af
boligforholdene og byggeloven (Udlejning af egen fulde helårsbolig til
ferie- og fritidsformål m.v.)
1. Indledning
Med lovforslaget udmøntes den del af den politiske aftale om
”Bedre vil-
kår for vækst og korrekt skattebetaling i dele-
og platformsøkonomien”
af
17. maj 2018, som vedrører fastsættelse af udlejningsgrænser for borgeres
udlejning af egen helårsbolig til ferie- og fritidsformål.
Udkast til lovforslag er sendt i høring den 22. januar 2019 med hørings-
frist den 5. februar 2019. Et tidligere udkast har været sendt i høring fra
den 23. oktober til den 5. november 2018. Efter udløb af høringsperioden
er der imidlertid sket ændringer i lovudkastet som følge af politiske drøf-
telser, hvorfor der er gennemført en fornyet høring.
Der er modtaget 22 høringssvar fra myndigheder og organisationer m.v.
Heraf har 14 haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og præ-
ciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer ikke ved sub-
stansen i forslaget og omtales derfor ikke nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Høringen tegner et overordnet billede af, at der er generel tilfredshed
med, at forslaget er sendt i fornyet høring, særligt Danmarks Naturfred-
ningsforening (DN) og Friluftsrådet kvitterer for dette.
Dansk Erhverv er tilfreds med den politiske aftale og hilser det velkom-
men, at sommerhuslovens titel ændres til ”lov om udlejning af fast ejen-
dom til ferie-
og fritidsformål og campering”.
Horesta bakker op om den
indgåede aftale, og at der sikres udlejningslofter og korrekt skatteindbeta-
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022149_0002.png
2/9
ling. Dansk Industri (DI) hilser entydige retningslinjer for dele- og plat-
formsøkonomien velkommen.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene sker med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling:
3.1.Udlejning af egen helårsbolig til ferie- og fritidsformål
3.2.Tilsyn og kontrol, herunder klageadgang
3.3.Øvrige bemærkninger
3.1. Udlejning af egen helårsbolig til ferie- og fritidsformål
KL anerkender, at forslaget kan have en præventiv effekt i forhold til
misbrug af de gældende regler om skattebetaling og grænserne for antallet
af udlejningsdage, og de ser frem til den videre dialog om evalueringen af
loven. KL medvirker gerne til etableringen af et samarbejdsudvalg mel-
lem kommunerne og Erhvervsstyrelsen.
Dansk Kyst- og Naturturisme finder det i særlig grad positivt, at lov-
forslaget ikke begrænser udlejning af helårsboliger, der i dag benyttes til
ferie- og fritidsformål, så længe det er i overensstemmelse med reglerne,
såsom lokalplaner og reglerne for flexbolig.
Dansk Erhverv, Horesta og Lejernes Lands Organisation (LLO) ønsker
udlejning af værelser inkluderet i udlejningsloftet, da lovforslaget ellers
undergraver intentionen i den politiske aftale. Ifølge Dansk Erhverv kan
det i modsat fald betyde en reel afskaffelse af udlejningsloftet på de 70
dage, fordi det efter Dansk Erhvervs opfattelse er umuligt at skelne mel-
lem værelsesudlejning og udlejning af hele boligen. Efter 70 dages an-
noncering og udlejning af hele boligen kan udlejer uden videre overgå til
at udleje boligen i mindre bidder. Horesta foreslår, at vedtagelsen af lov-
forslaget udsættes, så lovforslaget kan udformes efter hensigten. Køben-
havns Kommune finder det uheldigt, at værelser ikke behandles i lov-
forslaget.
EjendomDanmark påpeger, at den manglende regulering af udlejning af
værelser til ferie- og fritidsformål vil medføre omgåelse af de nye regler,
og at den desuden synes uhjemlet i lovforslaget. Horesta finder den fore-
slåede evaluering af værelsesudlejningen allerede i 2. halvår 2019 præma-
tur, idet lovforslaget ikke kan nå at få effekt. Horesta påpeger desuden, at
privates hotellignende udlejning af værelser nu lovliggøres. Derudover er
udlejning af tomme boliger på landet og i byer i direkte konkurrence med
lovlig hoteldrift og til en langt lavere beskatning.
Lejernes Lands Organisation (LLO) foreslår, at der
indføres en opsigelses-
beskyttelse for værelseslejere og for lejeboliger, hvis der sker opsigelse med
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022149_0003.png
3/9
henblik på at gøre plads til Airbnb-udlejning.
Det bør derfor fremgå af be-
mærkningerne, at et ønske om at udleje en bolig efter disse nye regler
ikke er gyldig grund til at tidsbegrænse et boliglejemål efter lejelovens
regler.
Det bør også overvejes om ferie-og fritidsudlejning bør være under-
lagt huslejeregulering ligesom før 2015.
Ifølge EjendomDanmark vil de nye regler medføre en deregulering af
korttidsudlejning til ferieudlejning, som vil få størst effekt i de større by-
er, hvor et stigende antal lejligheder vil overgå til at blive benyttet som
ferieboliger på fuldtidsbasis. Dette vil medføre et mindre udbud af helårs-
boliger, hvorfor ejer- og lejerforeninger samt boligselskaber bør få mulig-
hed for at regulere omfanget af udlejning af helårsboliger til ferie- og fri-
tidsformål. I forlængelse heraf foreslås det, at lejeloven præciseres, så det
tydeligt fremgår, at retten til fremleje efter lejeloven alene vedrører hel-
årsbeboelse, og at anden udleje forudsætter ejers samtykke.
DI opfordrer til en yderligere præcisering af grænserne mellem henholds-
vis udlejning og korttidsudlejning samt udlejning til ferie-og fritidsformål
og øvrige formål, herunder angivelse af hvilket materiale der fyldestgø-
rende kan dokumentere, at en given udlejning via en deleøkonomisk tje-
neste ikke benyttes til ferie- eller fritidsformål. DI antager, at lovforslaget
ikke begrænser mulighederne for at fremleje/leje helårsboliger, da denne
mulighed er afgørende fx i forbindelse med kortvarige ind- eller udstatio-
neringer af medarbejdere.
Horesta og Københavns Kommune påpeger, at grænserne på 70 og 100
dage er for høje. Ifølge Københavns Kommune bør helårsboliger anven-
des til helårsbeboelse, mens LLO ønsker, at kommuner, hvor der er bo-
lignød, selv kan fastsætte et loft over udlejning til hel/delvis fritidsformål,
dvs. fx holde fast i den hidtil gældende grænse på 6 uger efter boligregu-
leringsloven.
Horesta finder, at der er tale om en væsentlig forøgelse af gældende prak-
sis, idet 100 dage svarer til udlejning hver weekend og 70 dage er langt
over det antal feriedage, som man har til rådighed. Københavns Kommu-
ne påpeger, at der mangler retningslinjer for boliger uden bopælspligt ift.
kontrol af udlejning, og at de nye regler også bør omfatte disse beboelses-
enheder.
Horesta og Danske Advokater
finder, at ”erhvervsmæssig udlejning” bør
defineres.
Danske Advokater finder lovforslaget komplekst i betragtning af, at det
skal anvendes af lægfolk. Derudover anføres det, at de udlejere, der fast
udlejer et eller flere værelser til
helårsbeboelse
(og indberetter eventuel
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022149_0004.png
4/9
skattepligtig indtægt, jf. ligningslovens §§ 15P-Q), bliver tvunget til at
lade den almindelige værelsesudlejning overgå til bureau for herved at få
muligheden for at udleje helårsboligen i 70 dage om året til ferieformål.
Feriehusudlejernes Brancheforening bakker op om den indgåede aftale og
finder, at de nye regler vil bringe ordnede forhold i byerne og få positiv
effekt for landdistrikterne. Foreningen er enig i afgrænsningen af, hvad
der fremadrettet forbliver reguleret af sommerhuslovens § 1, stk. 1 (øvri-
ge beboelsesenheder, herunder flexboliger, der udlejes til ferie- og fritids-
formål) og de nye regler. Foreningen foreslår dog at muliggøre, at også en
beboelsesenhed, der overtages fx 4. kvartal i et år, men først indflyttes pr
1. januar det næstfølgende år, kan udlejes af ejer efter de nye regler for at
undgå en urimelig forskelsbehandling, da denne ellers ikke ville kunne
blive udlejet efter de nye regler.
Kommentar
Den politiske aftale tager ikke eksplicit stilling til en regulering af udlej-
ning af værelser. Aftalen med Airbnb er efterfølgende indgået under for-
udsætning af den samlede model for skattefradrag samt udlejning, herun-
der at værelsesudlejning er undtaget udlejningsloftet. Udlejning af værel-
ser til ferie- og fritidsformål m.v. er fortsat reguleret af sommerhuslovens
§ 1, stk. 1, nr. 1. Ifølge denne bestemmelse må sådanne beboelsesenheder
alene lejes ud som supplement til eget brug, og udlejningen må ikke få en
professionel karakter.
De konkrete udlejningslofter, som foreslås, er i overensstemmelse med
den politiske aftale. Intentionen med de nye regler er netop at regulere
udlejning af egen helårsbolig tydeligere end hidtil og i den forbindelse
sikre korrekt skattebetaling. Begrebet ”erhvervsmæssig udlejning” knyt-
ter sig til udlejning til ferie-og fritidsformål m.v. af øvrige beboelsesenhe-
der. Dette begreb er ikke genstand for dette lovforslag.
Det bekræftes, at lovforslaget ikke ændrer på mulighederne for alminde-
lig fremleje/udleje til beboelse efter anden lovgivning (fx lejeloven). Leje-
lovens regel om, at man som lejer (bruger) skal have ejerens samtykke
forud for udleje til ferie- og fritidsformål, gælder således fortsat. Privat-
retlige begrænsninger i form af vedtægter eller retningslinjer vedtaget af
ejer-/lejerforeninger og boligselskaber vil desuden have forrang for de
her foreslåede regler.
Sommerhusloven omfatter udlejning af fast ejendom til ferie- og fritids-
formål m.v., og rummer både udlejning af fast ejendom til ferie- og fri-
tidsmål og anden udlejning af fast ejendom til beboelse med undtagelse af
udlejning til helårsbeboelse.
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022149_0005.png
5/9
Dette er præciseret i såvel bestemmelser som i bemærkningerne. Derfor
er det heller ikke et krav, at udleje af værelser til helårsbeboelse skal
overgå til bureau, såfremt man ønsker at benytte sig af 70 dages reglen
for udlejning af den fulde bolig til ferie- og fritidsformål m.v. efter de nye
regler.
Spørgsmålet om, om en udlejning er omfattet af loven beror som hidtil på
en konkret vurdering. I denne vurdering vil bl.a. lejeperiodens længde
indgå som et væsentligt element, idet det vil have formodningen for sig, at
eksempelvis helt korte udlejninger af få dages eller ugers varighed, som
ikke må betragtes som udlejning til helårsbeboelse, vil være omfattet af
loven. Som eksempler kan nævnes ophold i forbindelse med mødeaktivite-
ter, konference, kursus, studierejser eller lignende.
Udlejning, der har karakter af midlertidig beboelse, herunder f.eks. ud-
lejning af bolig til udstationerede arbejdstagere, der i en periode benytter
lejemålet til midlertidig beboelse, vil som udgangspunkt være reguleret af
lejeloven.
Forslaget om at lade de nye regler omfatte andre (tomme) beboelsesen-
heder, kan ikke imødekommes, da disse enheder ikke i den beskrevne pe-
riode tjener til ejers eller brugers helårsbolig. Såfremt forslaget imøde-
kommes, vil der blive åbnet op for omgåelse af reglerne i betydelig grad,
og tilsynet vil blive betydeligt besværliggjort. En tom beboelsesenhed vil i
øvrigt fortsat kunne udlejes til almindelig beboelse, under respekt af reg-
lerne herom (lejeloven mm).
3.2.Tilsyn og kontrol, herunder klageadgang
Dansk Erhverv finder det uhensigtsmæssigt at splitte kontrolopgaven på
to myndigheder, så kommunerne skal holde øje med udlejningsdagene,
mens Erhvervsstyrelsen skal føre tilsyn med værelsesudlejning, hvorfor
tilsynet ønskes samlet i samme myndighed. Horesta kvitterer for, at tilsy-
net nu samles hos samme myndighed, men finder dog samtidig, at tilsynet
ville ligge bedre tættere på borgeren, det vil sige hos kommunerne. Kø-
benhavns Kommune finder også, at tilsynet bør ligge hos kommunerne,
idet kommunerne allerede har tilsynet efter boligreguleringsloven.
Horesta finder, at afgræsningen mellem værelsesudlejning og udlejning af
hele ejers eller brugers helårsbolig til ferie- og fritidsformål er umulig for
tilsynsmyndigheden at føre kontrol med og foreslår på linje med Ejend-
omDanmark, at der indføres en registerordning (licens) indført efter uden-
landsk forbillede.
Uanset placering af tilsynet finder Københavns Kommune, at tilsynet med
de foreslåede redskaber ikke kan bruges til at afgøre, om udlejningslofter-
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022149_0006.png
6/9
ne overholdes eller ej, og desuden at tilsynet gerne måtte blive mere ak-
tivt, så det ikke kun udføres som stikprøvekontrol. Københavns Kommu-
ne undrer sig over, at indberetning af antal udlejningsdage ikke indgår i
tilsynet og finder, at der i lovforslaget mangler en oplysningspligt for ejer
og bruger. KL anfører, at der med forslaget fortsat ikke er etableret de
nødvendige virkemidler og data til kontrol af kortvarige udlejninger.
Dansk Erhverv kan være i tvivl om, hvorvidt kontrolopgaven kan løftes af
et system, der er baseret på oplysninger og data som anført i § 10 a, men
bifalder, at Erhvervsstyrelsen får mulighed for at udstede administrative
bødeforlæg, jf. § 10 c.
Friluftsrådet og DN bakker op om, at der i lovforslaget indsættes en kla-
geadgang vedrørende visse afgørelser truffet i medfør af campingregle-
mentet og gør opmærksom på, at de tidligere har påpeget, at klagemulig-
hederne over kommunale tilladelser i medfør af campingreglementet er
begrænsede i forhold til klagemuligheder i medfør af fx naturbeskyttelses-
loven og planloven.
Friluftsrådet og DN foreslår en konkret ændring af lovens § 10 e, stk. 2,
så kredsen af klageberettigede udvides til at omfatte lokale foreninger og
organisationer, da disse har en væsentlig interesse i kommunale afgørelser
efter campingreglementet. Dette særligt henset til de nye muligheder i
aftalen om modernisering af campingreglementet af 25. januar 2019, fx til
byggeri af flere og større campinghytter. DN vurderer, at den foreslåede
ændring vil være i overensstemmelse med Århuskonventionens regler om
offentlig klageadgang og domstolsprøvelse på miljøområdet.
Datatilsynet noterer sig, at det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at der kan
være tilfælde, hvor der kan ske en begrænsning af databeskyttelsesforord-
ningens princip om formålsbegrænsning og henstiller, at Erhvervsstyrel-
sen forholder sig til, om en sådan begrænsning kan ske i overensstemmel-
se med forordningen. Datatilsynet noterer sig desuden, at det er Erhvervs-
styrelsens opfattelse, at behandling af personoplysninger, herunder sam-
køring, vil ske i overensstemmelse med reglerne i databeskyttelsesforord-
ningen og -loven. Datatilsynet forudsætter derudover, at tilsynet høres i
forbindelse med en eventuel ændring af bekendtgørelse om Erhvervssty-
relsens behandling af data.
Danske Advokater og EjendomDanmark finder beføjelserne til samkøring
af registre, med det formål at kontrollere udlejningsomfanget, vidtgående.
DI opfordrer til, at indhentning af forbrugeroplysninger som led i tilsynet
ikke pålægger forsyningsselskaberne unødige byrder.
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2022149_0007.png
7/9
Feriehusudlejernes Brancheforening finder, at de foreslåede bødestørrel-
ser er en skærpelse, og at de ikke bør blive skrevet direkte ind i bemærk-
ningerne, men overlades til domstolene at fastsætte i deres praksis. For-
eningen er desuden nervøse for en evt. afsmittende effekt af de angivne
bødestørrelser.
Kommentar
Det er netop sikret med lovforslaget, at Erhvervsstyrelsen har tilsynet
med både værelsesudlejning til ferie- og fritidsformål m.v. og overholdel-
se af de nye udlejningslofter, som vedrører udlejning af egen helårsbolig
til ferie- og fritidsformål m.v. Forslaget om indførelse af en licens- eller
registerordning er ikke en del af den politiske aftale.
Til brug for førelse af tilsynet skal der udvikles et it-modul, der kan hånd-
tere indsamling, herunder behandling af data, der er nødvendige for til-
synet. Indhentning, herunder behandling og samkøring af data, vil ske i
overensstemmelse med persondataforordningen og databeskyttelseslovens
regler samt forvaltningslovens § 28, jf. Datatilsynets bemærkninger.
For at sikre at tilsynet har de fornødne redskaber til at føre et effektivt
tilsyn, vil ordningen blive evalueret i 2022, idet den automatiske indbe-
retningsløsning først forventes at foreligge den 1. januar 2021. Det be-
mærkes, at kommunalbestyrelsen får mulighed for at hjælpe til med udfø-
relse af undersøgelser og indhentelse af faktiske oplysninger m.v. på fri-
villig basis, og at der oprettes et samarbejdsudvalg mellem Erhvervssty-
relsen og kommunerne vedrørende tilsynsopgaven.
Det vil i forbindelse med indhentning af forbrugsoplysninger blive forsøgt
sikret, at forsyningsselskaberne ikke pålægges unødige byrder.
I udkastet til lovforslag rettes op på en hjemmelsmangel i forhold til kla-
geadgang over afgørelser truffet efter forskrifter (campingreglementet)
udstedt efter sommerhuslovens § 3 om campingpladser. Sommerhuslovens
opfyldelse af Århuskonventionen er sikret ved en lovændring i 2000, hvor
(dengang) Naturklagenævnet blev indsat som klageinstans. Sommerhus-
loven regulerer ikke placeringen af campingpladsen i forhold til eventuel
sårbar natur. Det gør til gengæld fx naturbeskyttelsesloven, hvorefter
lokale foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse i den
konkrete afgørelse, allerede er klageberettigede.
3.3.Øvrige bemærkninger
Da Foreningen Bæredygtige Byer & Bygninger er bekymret for, at natur-
områder inddrages til sommerhusområder uden en samlet planlægning af,
om der er behov for disse huse, ønsker foreningen, at der skabes bedre
sammenhæng mellem kommunernes administration af byggetilladelser til
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
8/9
opførelse af sommerhuse og Erhvervsstyrelsens administration af er-
hvervsmæssig sommerhusudlejning.
Kommentar
Det er en kommunal kompetence at udstede byggetilladelser og planlæg-
ge for sommerhusområder i kommunen. I øvrigt gøres opmærksom på, at
kommunalbestyrelsen i lokalplanen skal redegøre for gældende og rele-
vant lovgivning og desuden er forpligtet til at indberette forhold, den måt-
te blive opmærksomme på, som kan være i strid med sommerhusloven, jf.
sommerhuslovens § 11.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Ar-
kitektskolen Aarhus, BL
Danmarks almene Boliger, Booking.com,
BOSAM, By & Havn, Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Danmarks
Lejerforeninger, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Na-
turfredningsforening, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Vækst-
råd, Dansk Byggeri, Dansk Camping Union, Dansk Detail, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Kyst- og Naturturisme,
Danske Boligadvokater, Danske Regioner, Danske Udlejere, Den Danske
Dommerforening, Det Økonomiske Råd, DI, DR, Ejendomsforeningen
Danmark, Ejendomsmæglernes Landsorganisation, Ellen Margrethe Bas-
se
Aarhus Universitet, Erhvervslejernes Landsorganisation, F-Camping,
Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans Danmark, Forbrugerrådet,
Foreningen af miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det offentlige (Envi-
Na), Forsikring og Pension, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsfor-
ening, Grundejernes Investeringsfond, Helle Tegner Anker
Københavns
Universitet, HORESTA, Huslejenævnsforeningen, KL, Kommunalteknisk
Chefforening, Kunstakademiets Arkitektskole, Københavns Kommune
Center for byudvikling, Københavns Universitet, Lejernes Landsorganisa-
tion, OCFF
Outdoor*Camping*Ferie&Fritid, Parcelhusejernes Lands-
forening, Visit Denmark, Peter Pagh
Københavns Universitet, RUC
Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, VIVE
Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet. Albertslund Kommune, Allerød Kommune, Assens Kommu-
ne, Ballerup Kommune, Billund Kommune, Bornholms Kommune,
Brøndby Kommune, Brønderslev Kommune, Dragør Kommune, Egedal
Kommune, Esbjerg Kommune, Fanø Kommune, Favrskov Kommune,
Faxe Kommune, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Frede-
riksberg Kommune, Frederikshavn Kommune, Frederikssund Kommune,
Furesø Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Gentofte Kommune,
Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune, Greve Kommune, Gribskov
Kommune, Guldborgsund Kommune, Haderslev Kommune, Halsnæs
Kommune, Hedensted Kommune, Helsingør Kommune, Herlev Kommu-
ne, Herning Kommune, Hillerød Kommune, Hjørring Kommune, Holbæk
L 188 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
9/9
Kommune, Holstebro Kommune, Horsens Kommune, Hvidovre Kommu-
ne, Høje-Taastrup Kommune, Hørsholm Kommune, Ikast-Brande Kom-
mune, Ishøj Kommune, Jammerbugt Kommune, Kalundborg Kommune,
Kerteminde Kommune, Kolding Kommune, Københavns Kommune, Kø-
ge Kommune, Langeland Kommune, Lejre Kommune, Lemvig Kommu-
ne, Lolland Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune, Læse Kommune,
Mariagerfjord Kommune, Middelfart Kommune, Morsø Kommune,
Norddjurs Kommune, Nordfyns Kommune, Nyborg Kommune, Næstved
Kommune, Odder Kommune, Odense Kommune, Odsherred Kommune,
Randers Kommune, Rebild Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune,
Ringsted Kommune, Roskilde Kommune, Rudersdal Kommune, Rødovre
Kommune, Samsø Kommune, Silkeborg Kommune, Skanderborg Kom-
mune, Skive Kommune, Slagelse Kommune, Solrød Kommune, Sorø
Kommune, Stevns Kommune, Struer Kommune, Svendborg Kommune,
Syddjurs Kommune, Sønderborg Kommune, Thisted Kommune, Tønder
Kommune, Tårnby Kommune, Vallensbæk Kommune, Varde Kommune,
Vejen Kommune, Vejle Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Viborg
Kommune, Vordingborg Kommune, Ærø Kommune, Aabenraa Kommu-
ne, Aalborg Kommune, Aarhus Kommune.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til udkast til lovforslaget:
Danmarks Naturfredningsforening (DN)
Datatilsynet
Danske Advokater
Dansk Erhverv
Dansk Industri (DI)
Dansk Natur- og Kystturisme
EjendomDanmark
Foreningen Bæredygtige Byer & Bygninger
Feriehusudlejernes Brancheforening
Friluftsrådet
Horesta
KL
Københavns Kommune
Lejernes Landsorganisation (LLO)