Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 188 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 188
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 28. marts 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om
midlertidig regulering af boligforholdene og byggeloven
(Udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.)
[af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Erhvervs-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 5 og 6. Socia-
listisk Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 2 og 4.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af erhvervsministeren
under nr. 1, 3, 5 og 6 stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af et mindretal under nr. 2 og 4 stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget ( EL, ALT og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker følgende:
»Dele- og platformsøkonomien er jo et område i hastig
udvikling. Når deleøkonomi fungerer godt, udnytter vi res-
sourcerne bedre ved at deles om tingene i stedet for at eje
hver vores, og på den måde opstår der også nye forretnings-
modeller og nye job. Omvendt skaber dele- og platformsø-
konomiske aktiviteter også en række nye udfordringer, der
allerede sætter arbejdsmarkedet, skattekontrollen og forbru-
gerrettighederne under pres. Her skal vi som samfund sikre,
at de nye muligheder går hånd i hånd med ordentlige for-
hold, særlig for medarbejdere og forbrugere, og at der er
regler, der understøtter et fair marked.
En af udfordringerne har været, at regler og grænser ikke
har været klare nok, bl.a. når man ønsker at udleje sin hel-
årsbolig for en kortere tid, mens man måske selv er bortrejst
eller noget helt andet. Derfor hilser Socialdemokratiet og
Dansk Folkeparti lovforslaget velkommen, idet de to partier
støtter op om det grundlæggende formål at indføre rammer
og grænser for borgernes udlejning af egen fulde helårsbolig
til ferie- og fritidsformål.
For Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti har det været
vigtigt, at der blev indført en egentlig maksimumsgrænse
for, hvor mange dage om året man må leje sin bolig ud, bl.a.
for at modvirke, at de nye muligheder ikke presser et i for-
vejen presset boligmarked, særlig i vores store byer, sådan
som man har set det ske i efterhånden en hel del store euro-
pæiske byer. Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti er til-
fredse med, at en øvre grænse er endt på maksimalt 70 dage
frem for at have 90 dage som minimum, sådan som regerin-
gen oprindelig foreslog.
Lovforslaget har rejst en del kritik. Særlig har det vakt
bekymring, at værelsesudlejning ikke er omfattet af lovfor-
slaget. Kritikere påpeger, at udfordringen er, at det på den
ene side potentielt kan presse markedet for udlejningsværel-
ser til bl.a. studerende. Omvendt er der bekymringer for, at
det potentielt kan åbne op for, at grænsen for udlejningsdage
kan omgås, idet man i stedet for at udleje hele sit hus kan
udleje på værelsesbasis.
Da det på mange måder er nyt land, man betræder, er det
derfor med tilfredshed, at vi ser, at det allerede i andet halv-
år i 2019 vil blive evalueret og vurderet, om reglerne vedrø-
rende værelsesudlejning er udformet hensigtsmæssigt. So-
AX023365