Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 187 Bilag 4
Offentligt
2049224_0001.png
Rådet for Socialt Udsatte
Sekretariatet
April 2019
Afvikling af intensiv stofmisbrugsbehandling
Offentligt finansieret intensiv behandling for stofmisbrug er under kraftig afvikling. På baggrund af de
seneste tal fra Danmarks Statistik estimeres det, at kun 405 personer påbegyndte et
døgnbehandlingsforløb i 2017. Hermed er andelen af personer i et påbegyndt intensivt
døgnbehandlingsforløb nede på 4,8 pct. af det samlede antal personer, som i 2017 startede i et
offentligt finansieret stofbehandlingsforløb. Alene i de seneste to år er antallet, som påbegynder et
døgnbehandlingsforløb, faldet med næsten 20 pct. Den faldende brug af døgnbehandling er ikke blevet
erstattet af øget dagbehandling, som også har været faldende siden 2015. Tendensen er således, at
kommunerne erstatter de intensive behandlingsforløb med mindre intensive ambulante behandlinger.
Servicelovens § 101 slår fast, at kommunerne skal tilbyde behandling for stofmisbrug. Kommunerne skal
selv vurdere, om behandlingen skal tilbydes som ambulant behandling, hvor borgeren fx møder til
samtale en gang om ugen, som dagbehandling, der er mere intensiv, eller som døgnbehandling, hvor
borgeren i en periode bor på et behandlingssted. En typisk indikator for at tilbyde døgnbehandling er, at
borgeren har svære sociale eller psykiske problemer, og der således er
brug for et miljø med stabilitet,
fast struktur og intensiv støtte.
Kommuner visiterer sjældent
En nylig rapport fra Ankestyrelsen
1
fortæller dog, at de kommuner, som indgår i undersøgelsen, kun
sjældent visiterer til døgnbehandling, og at der videre er en række kriterier, som borgeren helst skal
opfylde, hvis kommunen skal visitere til et døgnbehandlingstilbud. Fx er det et centralt kriterium, at man
først har forsøgt sig med de ambulante behandlingstilbud, som så har vist sig ikke at være tilstrækkelige.
En enkelt kommune tilkendegiver også, at borgerne skal kunne profitere af de ambulante tilbud, da det
ellers ikke virker realistisk, at borgeren kan profitere af et døgnbehandlingstilbud.
Herudover beskriver rapporten en række mindre klare betingelser for at få døgnbehandling: man skal
være kognitivt velfungerende, man skal have noget at vende tilbage til (bolig, netværk mv.), man skal
ikke have for mange psykiske problemer, man skal være motiveret, man skal have behov for at komme
væk fra sit vante miljø osv.
Socialministeren udtrykte, som reaktion på rapporten, bekymring for, at kommunerne glemmer
borgernes behov, når de fravælger døgnbehandling. Ministeren understregede samtidigt, at mennesker
med stofmisbrug skal have den rigtige hjælp, herunder døgnbehandling, uden at kommunerne opstiller
en række krav om, at andre tilbud først skal være afprøvet.
2
Markant nedprioritering af intensiv behandling
Ankestyrelsens resultater bakkes op af statistik på området, som viser, at døgnbehandling har været
under afvikling siden 2010. Figur 1 viser udviklingen fra 2010 til 2015, mens figur 2 viser udviklingen fra
2015 til 2017. I 2015 overgik opgaven, med at føre statistik på området, fra DanRIS ved Center for
1
2
Ankestyrelsen 2019:
Den sociale stofmisbrugs-behandling, Visitation til og indhold i behandlingen
Socialministeriet, pressemeddelelse d. 19.03.2019:
Kommunerne fravælger døgnbehandling i
misbrugsbehandlingen.
1
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 25/4-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om ny analyse, der viser, at kommunerne er ved at afvikle intensiv stofmisbrugsbehandling
2049224_0002.png
Rusmiddelsforskning til Danmarks Statistik, hvorfor perioderne opgøres separat. I begge perioder falder
den årlige indskrivning støt. Antallet af unikke personer, som påbegyndte et døgnbehandlingsforløb, var
i 2017 nede på 405 personer. Afviklingen af døgnbehandlingstilbud understreges yderligere af de
kommunale udgifter på området. Tabel 3 viser de kommunale driftsudgifter til døgnbehandling i
perioden 2010-2017. Heraf kan man se, at udgifterne er faldet med næsten 50 pct. siden 2010.
I figur 4 er udviklingen i både økonomi og antal indskrivninger gjort sammenlignelige gennem
indeksering. Figuren viser den klare udvikling på området.
Afsluttende viser figur 5, at faldet i døgnbehandlinger ikke er blevet kompenseret med en stigning i
dagbehandling, som er den næstmest intensive form for behandling. Antallet af indskrivninger i
dagbehandling falder ligeledes i perioden fra 2015-2017. De intensive behandlingsforløb er i stedet
blevet erstattet af ambulante behandlingsforløb, som er steget med 4 pct. fra 2015 til 2017.
Figur 1: Indskrivninger i
døgnbehandling 2010-2015
1200
1000
800
600
400
200
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
1200
1000
800
600
400
200
0
Figur 2: Indskrivninger i
døgnbehandling
2015
2016
2017
Kilde:
Figur 1:
DanRIS 2015 - STOF. Opgørelse baseret på indrapportering af døgnbehandlingsinstitutioner. Samme person kan
indgå flere gange, ved multiple behandlingsforløb.
Figur 2:
Egne beregninger, Danmarks Statistik (DST) baseret på kommunale
indberetninger fra 71 kommuner, som har godkendte data i perioden 15-17. Tallene er efterfølgende opregnet til landsplan på
baggrund af den befolkningsandel af 18-64 årige som de manglende kommuner udgør. Samme person kan ikke indgå flere
gange.
Tabel 3: Kommunale nettodriftsudgifter for til stofmisbrugsbehandling. mio. kr. i 2019-prisniveau
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Stofmisbrugsbehandling i alt
1019
946
958
940
960
976
996
985
Heraf til døgnbehandling
229
173
162
160
152
150
125
120
Kilde: Egne beregninger på tal fra DST, fremskrevet med Økonomi og indenrigsministeriet PL-indeks.
Figur 4: Udviklingen i økonomi og brug af døgnbehandling, indekseret
100
50
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Indskrivninger, DanRIS (2010=100)
Indskrivninger, DST (2015=59)
Kommunale udgifter til døgnbehandling (2010=100)
Kilde:
Se anm. figur 1, figur 2 og tabel 3. Indskrivningerne i perioden 2015-2017 er opjusteret, så niveauet svarer til niveauet i
2015 - svarende til niveauet for indskrivning jf. DanRIS i samme år. DanRIS, DST, egne beregninger.
2
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 25/4-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om ny analyse, der viser, at kommunerne er ved at afvikle intensiv stofmisbrugsbehandling
2049224_0003.png
Figur 5: Antal unikke personer indskrevet i behandling fordelt på
behandlingsintensitet, indekseret (2015 = 100)
Døgn
110
100
90
80
70
2015
Kilde:
Se anm. figur 2. DST.
2016
2017
Dag
Ambulant
I alt
3