Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 187 Bilag 1
Offentligt
2022126_0001.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Lars Islin ([email protected])
Christine Staugaard Rasmussen ([email protected])
Fwd: Høringssvar fra BrugerForeningen til høring om "Styrket behandlingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v.'"
17-01-2019 23:21:03
Sendt fra min iPhone
Start på videresendt besked:
Fra:
Morten Damgaard <[email protected]>
Dato:
17. januar 2019 kl. 23.05.50 CET
Til:
<[email protected]>
Emne: Høringssvar fra BrugerForeningen til høring om "Styrket behandlingsgaranti for personer med
et stofmisbrug m.v.'"
Side 1:
Stoffrihed kan bane vejen for genoptaget arbejde eller uddannelse. Men dette problem står stadig uløst ift den
flere steder overdrevne fremmødepligt i den medicinske behandling
Paragraf 2 stykke 9:
Selv om Brugerforeningen i sagens natur generelt støtter al hjælp til stofbrugere, mener vi, at fokus
grundlæggede bør være på at forbedre stofbehandlingens kvalitet fremfor symbolpolitiske tiltag som - i dette
tilfælde - gavekort til supermarkeder. Vi anerkender, at tidlgere resultater viser, at man kan fastholde borgere i
behandling vha. f.eks. gavekort. Brugerforeningen mener dog, at selve behandlingens sammensætning burde
være nok i sig selv til det.
Side 2 sammefatning + cases:
Da kommunerne i forvejen står for 40 % af overskridelserne af den nuværende behandlingsgaranti, mener
Brugerforeningen ikke, at en forkortelse af behandlingsgarantien vil kunne lade sig gøre uden væsentlige
forringelser i det system, som i forvejen fattes læger og sundhedsfagligt personale, i især de mindre kommuner.
Man må vel kunne håbe på en bedre succesrate fra en kommune end fra en abstinent stofafhængig.
Det er derudover sigende, at forskelle i udførslen af behandlingsgarantien - allerede på første dag - skrider,
kommunerne imellem.
Helt generelt mener Brugerforeningen, at behandling i alle led bør foregå med brugerens ønske og motivationer
som drivkraft, og at en forkortelse af behandlingsgarantien skyder forbi målet, i det det ikke - som
formuleringen er nu - indebærer en kvalitetsforbedring, og at det meget let kan medføre større gener for
brugerne end dem, brugere i forvejen kæmper med, fordi det ikke tydeligt fremgår med hvilke (ekstra)
ressourcer, kommunerne skal kunne løfte denne forkortede behandlingsgaranti.
Således stiller Brugerforeningen spørgsmålstegn ved kommunernes evne til at løfte en behandlingsgaranti, der
er forkortet ift. den nuværende, når kommunerne - som situtationen er nu - årligt overskrider
behandlingsgarantien cirka 380 gange årligt (jfr. Afsnit 7.1 og 7.2 i ‘Undersøgelse af mulighederne for at
forkorte behandlingsgarantien for personer med et stofmisbrug’).
Selv hvis det med en idé som gratis gavekort til supermarkeder skulle kunne lykkes at fastholde flere borgere i
behandling, end tilfældet er nu, nytter det for lidt, hvis den tilbudte behandling fortsat vedbliver at mangle
kvalitet, fleksibilitet og borgerinddragelse.
Tvært om vil en forkortelse af behandlingsgarantien kunne lægge et unødigt ekstra pres på de kommuner, der i
forvejen fattes fagligt personale til at løfte opgaven med en værdig behandling af mennesker med et
stofmisbrug.
Med venlig hilsen
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0002.png
Mårten C.S. Damgaard
Koordinator
Brugerforeningen
Tlf 26890095
[email protected]
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0003.png
Til:
Fra:
Titel:
Lars Islin ([email protected])
Christine Staugaard Rasmussen ([email protected])
Fwd: SV: Høring over udkast til lov om ændring af lov om social service og ligningsloven (Styrket behandlingsgaranti for
personer med et stofmisbrug m.v.)
Sendt:
17-01-2019 15:10:47
Bilag:
image001.png;
Sendt fra min iPhone
Start på videresendt besked:
Fra:
Jannie Eriksen <[email protected]>
Dato:
17. januar 2019 kl. 14.44.27 CET
Til:
"'[email protected]'" <[email protected]>
Cc:
"Steen B. Pedersen" <[email protected]>, Anette Nymand Rasmussen <[email protected]>
Emne: SV: Høring over udkast til lov om ændring af lov om social service og ligningsloven (Styrket
behandlingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v.)
Kære Christine Staugaard Rasmussen.
Danmarks Statistik takker for muligheden for at få lov til at kommentere på udkast til lov om ændring af lov om social
service og ligningsloven (Styrket behandlingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v.).
Til lovforslaget har Danmarks Statistik den bemærkning, om man ikke kan henvise til den ny databekendtgørelse, der har
virkning fra 1/7 2019, for så vidt angår referencerne på side 4 i næstsidste og sidste afsnit samt på side 5 i andet afsnit
jf. de gule markeringer nedenfor:
Side 4:
Efter § 24 i bekendtgørelse nr. 1590 af 14. december 2017 om dataindberetninger på
socialområdet (herefter databekendtgørelsen) skal kommunalbestyrelsen indberette oplysninger
om borgere, som modtager behandling for stofmisbrug efter servicelovens § 101.
Oplysningerne, der samles i den statslige indberetningsplatform Stofmisbrugsdatabasen,
vedrører f.eks. årsag til overskridelse af behandlingsgarantien, behandlingsformål, status ved
afsluttet behandling m.v.
Efter § 25 i databekendtgørelsen skal kommunalbestyrelsen sikre, at offentlige og private
behandlingstilbud indberetter oplysninger om borgere, som modtager behandling for
stofmisbrug efter ser-vicelovens § 101. Oplysningerne afdækker borgerens forbrug af
rusmidler, sociale forhold, psykisk og fysisk helbred m.v. og har til formål at matche borgeren
med den behandling, der er behov for. Oplysningerne kan endvidere bruges til at afdække, om
borgeren har sociale, psykiske eller fysiske belastninger, som der er behov for at udrede
nærmere f.eks. i behandlingspsykiatrien.
Side 5:
De oplysninger, der i dag stilles krav om at indberette efter databekendtgørelsens § 25, stk. 2,
bygger på spørgsmål, der er udviklet til det internationale stofmisbrugsbelastningsindeks ASI
(European Addiction Severity Index) som redskab til at vurdere den pågældende borgers sociale
belastningsgrad.
På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
Jannie Eriksen
Fuldmægtig
Direktionssekretariatet
Tlf. 39 17 39 07
[email protected]
Danmarks Statistik
Sejrøgade 11, 2100 Kbh. Ø
www.dst.dk
Fra:
Lovekspeditionen <[email protected]>
Sendt:
17. december 2018 11:06
Til:
Udsendelse fra Børne -og Socialministeriet <[email protected]>
Cc:
Christine Staugaard Rasmussen <[email protected]>; Elsebeth Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lov om ændring af lov om social service og ligningsloven (Styrket behandlingsgaranti for
personer med et stofmisbrug m.v.)
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0004.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail
[email protected]
J.nr. 2017 - 5228
Dato 17. december 2018
Til de på vedhæftede høringsliste anførte høringsparter
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Høring over udkast til lov om ændring af lov om social service og ligningsloven (Styrket
behandlingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v.)
Med venlig hilsen
Elsebeth Jensen
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0005.png
Til Børne- og Socialministeriet
Sendt til:
[email protected]
Vordingborg
18. januar 2019
Høring vedr. udkast Lov om ændring af lov om social service og ligningsloven (Styrket behandlingsgaranti
for personer med stofmisbrug m.v.)
Hermed fremsendes høringssvar fra Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer
i Danmark (FSD) vedr. forslag til Lov om ændring af Lov om social service og ligningsloven.
Behandlingsgaranti (§ 101, stk. 2)
Det synes hensigtsmæssigt at præcisere bestemmelserne for behandlingsgarantien, således at der ikke er
rum til fortolkning og forskelligartede procedurer i kommunerne.
Helhedsorienteret afdækning (§ 101, stk. 3)
Det foreslås, at der indføres skærpede regler vedrørende brug af screeningsværkstøjer i den helhedsorien-
terede afdækning af borgers problemer og behov, således at der i størst muligt omfang benyttes de samme
værktøjer og løsninger. Dette vil skabe et fælles afsæt for at ensrette tilbud landet over, såvel private som
offentlige.
Anmodning om afdækning af borgers problemer og behov
kommunikation mellem behandlingstilbud
og betalingskommune samt udgiftstakster (§ 101)
Som det fremgår af § 101, stk.3 kan kommunalbestyrelsen anmode et behandlingstilbud om at foretage
afdækningen af en borgers problemer og behov.
Betalingskommune skal som myndighed træffe afgørelse om, samt bevilge et behandlingstilbud, før en
handlekommune / behandlingstilbud kan iværksætte selve behandlingen.
Forslaget kan medføre følgende udfordring i de tilfælde, hvor en borger benytter sig af fritvalgsordningen,
og henvender sig til en anden kommune end sin bopælskommune med ønske om at komme i behandling:
- Betalingskommune har ikke adgang til oplysninger om borger, idet afdækningen foretages af hand-
lekommune. Dette problematiserer afgørelsen om behov for behandling og i hvilken form, samt
udfordrer en korrekt indberetning til dansk misbrugsdatabase.
Der bør derfor dels tages stilling til, hvordan oplysninger fra afdækningen formidles fra den udredende in-
stans til den, der træffer afgørelsen om behandling. Og dels bør der ske en præcisering af arbejdsgange.
Endelig bør muligheden for nem og effektiv kommunikation, som understøtter den nye persondataforord-
ning, prioriteres.
[email protected]
Tlf.: 55 36 27 30
1
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0006.png
Udgiftstakst ifm. afdækningsforløb (§ 101, stk.3)
Der opleves tilfælde, hvor kommuner afkræver høje takstpriser i forbindelse med afdækning af en udenbys
borger. Årsagen til de høje priser kan være, at særligt større kommuner ofte har mulighed for at tilbyde af-
dækningsforløb med mange specialer (psykiater, fysioterapeut m.v.), hvilket i sagens natur ofte vil medføre
en højere pris. Der er dog også tilfælde, hvor det vurderes, at takstniveauet klart overstiger de faktiske ud-
gifter, som handlekommunen kan forventes at have i forbindelse med et afdækningsforløb.
Høje takster for afdækningsforløb kan utilsigtet komme til at fungere som en barriere mod, at bopælskom-
muner kan understøtte egne borgeres behandlingsforløb i kommuner med høje afdækningstakster.
Det anbefales derfor, at afdækningstaksterne dels modsvarer kommunens reelle omkostninger i forbin-
delse med en afdækning, og dels reguleres efter et øvre loft, som er ens gældende for landets kommuner.
Gavekort (§ 101, stk. 9 og 10 - nævnt flere steder i lovforslaget)
Det synes ikke hensigtsmæssigt, at det er op til de enkelte kommunalbestyrelser at beslutte omfang af og
retningslinjer for brugen af gavekort i behandlingen, herunder hvilke målgrupper, der vil kunne komme i
betragtning til at modtage et gavekort.
Det anbefales, at præcisere bestemmelserne så det sikres, at alle kommuner benytter tilbuddet på samme
måde. Dette vil sikre en ensartethed i behandlingstilbud på landsdækkende plan samt skabe bedre mulig-
hed for effektmåling.
Med venlig hilsen
Helle Linnet
Landsformand
[email protected]
Tlf.: 55 36 27 30
2
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af lov om social service og ligningsloven (Styrket
behandlingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v.)
Gadejuristen takker for muligheden for at afgive høringssvar og medgiver fuldt ud, at det bestemt er
hensigtsmæssigt at præcisere servicelovens § 101. En bestemmelse, der siden sin ikrafttræden i 2003 er
blevet fortolket meget forskelligt i først amterne, siden i kommunerne, ligeså i klageinstanserne.
Indledningsvis skal vi gøre opmærksom på, at det i bemærkningerne til lovforslaget flere steder fremgår, at
so ial eha dli g af stof is rug er e ”so ialpædagogisk eller
terapeutisk
fu deret i dsats”. Dette
”terapeutisk” erstatter således det hidtidigt a ve dte ”ps kologisk”, til ed ude videre forklari g. Dette
fi der vi ek re de, særligt ift. de faglige svækkelse dette i de ærer. At være ”terapeut” er ikke e
beskyttet titel og med tanke på, at det over årene ikke nødvendigvis har været faglige kompetencer der har
kendetegnet den sociale behandlingsindsats og bestemmelsen siden 2003 således har rummet
” eha dli g” leveret af alt fra S ie tolog til å dedrætsterapeuter sa t eks’ere ude a dre ko pete er,
e d at a selv e ga g har været stofafhæ gig, å so
i i u ”ps kologisk” fastholdes. I det hele
taget bør de faglige krav skærpes. Vi taler her i mange tilfælde om ekstremt udsatte mennesker, der kan
have et hav af psykiske/psykiatriske udfordringer udover den så komplekse tilstand rusmiddelafhængighed
og den tilstrækkelige faglighed i behandlingsindsatsen bør af alle anses som helt afgørende og på den
baggrund tilstræbes.
Gadejuristen, der yder retshjælp og anden støtte til de mest udsatte stofbrugere på gadeplan, oplever
generelt en meget stor forskel på, hvad kommunerne definerer som værende social behandling. Alt for
mange modtager reelt ingenting i kategorien, udover evt. ad hoc, når alt brænder på. Som bidrag til at sikre
et vist fagligt niveau, vil vi henstille til, at den sociale behandling fortsat defineres som en
”so ialpædagogisk eller e ps kologisk fu deret i dsats”, ger e suppleret ed diverse so ialfaglig i dsats,
og samtidig præciserer nødvendigheden af at begge indsatser er til stede og derfor kan leveres.
Gadejuristen er bekendt med kommuner, hvor det anføres, at der ikke forefindes tilbud om
psykologsamtaler som del af behandlingsindsatsen og hvor den enkelte stofbruger ved behov for
psykologsamtaler henvises til egen læge med henblik på at få en henvisning til psykolog, hvilket oftest
indebærer en egenbetaling man blot ikke er i stand til at afholde. Det er muligt, at ministeriet er bekendt
med samme, men det bør ikke føre til en sådan generel faglig forringelse og da slet ikke uden nærmere
redegørelse herfor.
Behandlingsplaner
I Gadejuristen ser vi en tiltrængt forbedring jf. forslaget ift. det skærpede fokus på udarbejdelse af
behandlingsplaner ved behandlingens start, samt løbende vurdering og justering af behandlingsplanen
efter konkret behov til sikring af kontinuerlig sammenhæng mellem problem, behov og den behandling
mv., der iværksættes og løbende ydes.
Gadejuristen har i den konkrete retshjælp gennem årene set, at behandlingsplaner er fraværende i alt for
mange sagsforløb, ligesom vi har set, at hvis der overhovedet foreligger en behandlingsplan, kan den være
mangelfuld, uopdateret og alt for ofte slet ikke brugbar som redskab ift. behandlingsindsatsen. Ofte er
behandlingsplanen end ikke udarbejdet eller justeret efter de behov, som den enkelte stofbruger har
efterspurgt hjælp til.
14 dages fristen
Fristen på 14 dage for iværksættelse af den konkrete behandlingsindsats, bør også omfatte den der
allerede er indskrevet i ambulant behandling og som følge af ændret oplevet behandlingsbehov søger
eksempelvis dag- eller døgnbehandling. Alternativet er det absurde, at man skal lade sig helt udskrive for
at aktivere 14 dages fristen, mens vi igen og igen ser, at ansøgning om fx døgnbehandling som allerede
indskrevet i ambulant behandling, også selv om der hverken foreligger behandlingsplan eller reelt ydes
(nævneværdig) ambulant social behandling, kan tage både måneder og år, før der træffes afgørelse.
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Frit valg
behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det der er visiteret til
Gadejuristen støtter ligeledes fortsættelsen af nugældende stk. 4 og stofbrugerens mulighed for at vælge at
blive behandlet i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud af tilsvarende karakter, som det der er
visiteret til. Gadejuristen oplever
i idlertid et klart ehov for e præ iseri g af, hvad ”tilsvare de karakter”
betyder.
Eksempelvis er Gadejuristen bekendt med en sag, hvor der blev givet afslag på benyttelse af det frie valg af
andet behandlingstilbud med den begrundelse, at dette andet tilbud indeholdt muligheden for
psykologsamtaler. Der var her tale om ambulante behandlingstilbud, begge godkendt til behandling efter
servicelovens § 101, som det fremgår af Tilbudsportalen. Ankestyrelsen hjemviste sagen til fornyet
behandling, men under klagesagens (lange) sagsbehandlingstid, var stofbrugeren blevet udskrevet fra det
kommunale behandlingssted, da pågældende ikke var mødt op til behandling der, et behandlingssted som
pågældende i øvrigt kendte indgående fra tidligere behandling, som vedkommende ikke profiterede af.
Et andet eksempel handler om døgnbehandling, hvor der blev givet afslag på at benytte det frie valg, da
kommunen vurderede, at det behandlingssted stofbrugeren pegede på ikke var af tilsvarende karakter, da
det behandlingstilbud kommunen pegede på kørte gruppebehandling på en måde, som ingen andre
behandlingstilbud i Danmark gør. Afgørelsen blev påklaget og borgeren fik medhold, men så sent, at
vedkommende havde oplevet sig nødsaget til at tage imod det døgnbehandlingstilbud kommunen havde
peget på, da hans forhold indebar, at han ikke kunne afvente klagesagens behandling.
Eksemplerne på kommunernes regulære modarbejdelse af stofbrugernes anvendelse af det frie valg er
mange og dette har været problematisk håndteret hos visiterende myndighed fra 2003. Det kunne nok
være hensigtsmæssigt at få dette fænomen afdækket nærmere. Man får i hvert fald fra tid til anden indtryk
af en egentlig de-facto umyndiggørelse.
De e este
elses ”frie valg” ør
nu i videst mulige udstrækning bringes på omgangshøjde med det frie
valg i sundhedslovens § 142.
Gavekort
Gadejuristen støtter forslagets hjemmel til at anvende gavekort som et element i den sociale behandling.
Det virker og det vidste vi allerede fra diverse forskning også før metodeprogrammet (2012) blev indledt.
Nu ved vi så, at det også virker i Danmark.
Henset til den foreliggende evidens mener vi til gengæld ikke, at det bør være overladt til kommunerne
hver især selv at afgøre, om man overhovedet vil benytte sig af muligheden for at anvende gavekort i
behandlingen, hvem hhv. hvilke grupper det skal gælde for mv. Dette vil i øvrigt heller ikke understøtte den
større ensartethed udkastet til lovforslaget ellers angiver at have til formål.
Fastholdes denne del uanset, må man specifikt redegøre for i bemærkningerne, hvilken betydning det har
ift. rækkevidde af det såkaldt ”frie valg”. Ka de visiterede til f a ula t so ial eha dli g i e
kommune, der ikke har tilvalgt brug af gavekort via det frie valg vælge et behandlingstilbud af i øvrigt
tilsvarende karakter i en anden kommune eller hos en privat aktør, men hvor gavekortet er et supplerende
element?
ASI
Lovforslagets tilgang til ASI værdsætter vi. Det har været et helt uhyrligt omfattende instrument, der har
været yderst lemfældigt anvendt og som i rigeligt mange tilfælde har været gennemført også ift.
behandlingssøgende svært abstinente mennesker og er her blevet oplevet af behandlingssøgende som
deciderede overgreb.
Med venlig hilsen
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0009.png
Nanna
Gadejuristen
Nanna W. Gotfredsen, leder, cand. jur.
Værnedamsvej 7A, 1.
DK-1819 Frederiksberg C
Tlf. 33 31 00 75
Fax 33 31 00 78
Mobil 26 79 19 69
[email protected]
www.gadejuristen.dk
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0010.png
Høringssvar vedr. styrket behandlingsgaranti for
personer med et stofmisbrug mv.
Indledningsvis takker vi for at blive inddraget i høringen og kunne bidrage med relevante kommentarer til
det fremsatte lovforslag. Selvom KABS er Glostrup kommunes misbrugscenter optræder KABS for de øvrige
kommuner (mere end 40) som leverandør af misbrugsbehandling, hvorfor KABS i særlig grad genkender
behovet for at tydeliggøre og præcisere bestemmelserne for behandling af stofmisbrug jf §101 i lov om
social service i praksis.
KABS har som følge at høringsberettigelsen nedsat en arbejdsgruppe af ledere og behandlere til at
gennemgå og diskutere perspektiverne i lovforslaget. Høringssvaret består først af en sammenfatning af
pointer og herefter et bilag med motiveret kommentering pointerne i høringssvaret.
KABS’ sammenfattende kommentarer og anbefalinger til lovforslaget
Der er behov for, jf. stk. 13, at Børne- og socialministeren konkretiserer indholdet i afdækningen af
personens problemer og behov, herunder præcisere behovet for tværfaglighed i afdækningen,
således at afdækningen også omfatter sundhedsfaglige forhold. Ofte afdækkes under
behandlingsforløbet nye problemer og behov og konkretiseringen bør afgrænse den afdækning,
som er tilstrækkelig for udarbejdelse af en behandlingsplan.
Det bør præciseres at afdækningen af borgerens problemer og behandlingsbehov skal tage
udgangspunkt i en tværfaglig afdækning og vurdering.
§ 13 bør omfatte en hjemmel til Børne- og socialministeren om at fastsætte nærmere regler for
udformningen af behandlingsplan, jf. stk. 8. Med tidsfristen på 14 dage er der behov for at få
præciseret forventninger til f.eks. koordination med øvrige myndigheder.
Det bør overvejes om ikke borgere med stofmisbrug bør ligestilles med borgere med
alkoholmisbrug som kan henvende sig og komme i ambulant behandling (endda anonymt) indenfor
14 dage på godkendte behandlingssteder uden forudgående kommunal visitation.
Borgeren bør have en ret til at selv at finde alternativt behandlingstilbud såfremt 14-dages
behandlingsgarantien ikke opfyldes.
Der er behov for at anvendelse af gavekort præciseres. Vi er generelt positive, men frygter at stå i
en situation, hvor borgerne i behandling bliver utilfredse med forskelsbehandling, som udøves at
personalet. Vi synes derfor at der bør være en afgrænsning på stoftype, alder og
anvendelsestidspunkt:
o
Gavekort bør anvendes i en opstartsperiode, indtil behandlingsresultaterne i sig selv
motiverer til fastholdelse
o
For opiatmisbrugere, som modtager substitutionsbehandling og som ofte er i mangeårige
behandlingsforløb, forekommer det ikke nødvendigt med yderligere incitamenter for at
fastholde i behandling. Dog vil initial godtgørelse af befordringsudgifter formentlig kunne
tiltrække flere brugere.
o
Det vil næppe være motiverende såfremt ældre brugere med fast indtægt tilbydes
gavekort, måske tværtimod.
o
På et behandlingssted som KABS, som rummer brugere fra mange kommuner, bør der være
ensartede regler for anvendelse af gavekort. Dette kan understøttes af en præcisering af
reglerne og af en hjemmel til fastsætte egne regler.
KABS
Ledelse og administration
www.kabs.dk
Bakken 3 2600 Glostrup
[email protected]
4511 7500
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0011.png
Bilag 1
Motivation af pointer og anbefalinger
Afgørelse om behandling og afdækning af borgeren problemer og behov
Målgruppen for Servicelovens § 101 er som anført i ændringsforslaget, kendetegnet ved at have behov for
en helhedsorienteret og koordineret indsats. Derved står misbrugsbehandlingen sjældent alene, men ofte i
kombination med flere parallelle indsatser.
Af lovforslaget præciseres sammenhængen mellem den helhedsorienterede afdækning og Servicelovens §
141 a gåe de ”Ha dlepla er på vokse o rådet” til
borgere med betydelig nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne samt personer med alvorlige sociale problemer.
Desuden præciseres det, at den konkrete behandlingsplan iht. misbrugsbehandlingen
bør koordineres med
borgerens eventuelle handleplan,
som har til formål at samle de forskellige indsatser borgeren modtager
evt. fra andre instanser.
Intention om at skabe helhed i misbrugsbehandlingen i sammenhæng med de øvrige indsatser, er yderst
relevant. Dog ønskes en præcisering af den konkrete udmøntning af det koordinerende samarbejde mellem
de involverede aktører i praksis. Dette skønnes særligt relevant i de tilfælde, hvor misbrugsbehandlingen
varetages af andet offentligt eller privat behandlingstilbud, og hvor behandlingen umiddelbart ikke finder
sted i nærheden af den visiterende myndighed. Ved at udforme et fælles grundlag med en tydelig angivelse
af, hvorledes denne koordinering tilsikres, kan ændringsforslagets stk. 8 understøttes på relevant vis,
således at der fra behandlingens start kan udarbejdes en behandlingsplan, der sikre sammenhæng mellem
borgerens problemer og behov, og den behandling der iværksættes.
Generelt finder KABS en nuanceforskel mellem
De Nationale Retningslinjer for social misbrugsbehandling
(DNR) og lovforslaget idet DNR lægger vægt på en fyldestgørende afdækning medens lovforslaget knytter
afdækning af borgerens problemer og behov til behandlingsgarantien på 14 dage. Det bør derfor
præciseres hvilken faglig dybde afdækningen skal afspejle i forbindelse med overholdelse af
behandlingsgarantien. I KABS har vi allokeret tværfaglige ressourcer til afdækning af borgerens problemer
og behov for såvel social- som lægelig stofmisbrugsbehandling indenfor de første 14 dage. Til trods herfor
viser der sig ofte flere problemer og behov efter visitation til behandling og behandlingsopstart i henhold til
borgerens behandlingsplan. I lovforslaget bør det præciseres at afdækningen skal være tværfaglig for at
sikre muligheden for hurtigt at identificere borgerens problemer og behandlingsbehov.
Behandlingsgaranti for social behandling af stofmisbrug og borgerens frie valg
KABS er enig i Børne- og socialministeriets vurdering om at borgerens ret til social behandling af
stofmisbrug senest 14 dage efter anmodning om behandling er afgørende for at sikre en effektiv
behandlingsindsats. Undersøgelsen af mulighederne for at forkorte behandlingsgarantien for personer med
et stofmisbrug viser at der er forskel på kommunernes tolkning af den eksisterende behandlingsgaranti. I
den anledning har KABS diskuteret hvorfor borgerens ret til social stofmisbrugsbehandling ikke ligestilles
med borgerens ret til alkoholmisbrugsbehandling. Her kan borgere henvende sig og opstarte direkte i
ambulant alkoholbehandling på godkendte behandlingssteder uden forudgående kommunal visitation.
Dermed sikres borgeren både nem og hurtigt adgang til behandling og samtidig styrkes borgerens frie valg.
I en sådan ordning forpligter det behandlingsstedet til at tage en aktiv rolle i forhold til identifikation og
koordination af andre behov for hjælp og støtte. Dagbehandling og døgnbehandling i alkoholbehandling
KABS
Ledelse og administration
www.kabs.dk
Bakken 3 2600 Glostrup
[email protected]
4511 7500
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0012.png
kræver kommunal visitation, hvilket giver kommunerne mulighed for at kvalitetssikre dyrere
behandlingsforløb.
I det nuværende lovforslag har KABS endvidere diskuteret hvorvidt borgerens retsstilling bør styrkes med
retten til at vælge frit mellem ambulante behandlingstilbud såfremt der ikke er iværksat behandling efter
14 dage fra borgerens anmodning.
Udarbejdelse af behandlingsplan
Jævnfør ændringsforslaget medfører ordningen, at der umiddelbart efter indskrivning på et
behandlingstilbud og ved behandlingens start, udarbejdes en behandlingsplan i samarbejde med borgeren
med henblik på at modsvare dennes behandlingsbehov. Det understreges ligeledes, at såfremt der er
udarbejdet en handleplan, jf. servicelovens § 141, vil behandlingsplanen fortsat med fordel kunne
koordineres med denne.
Med lovændringen skærpes kravet om hurtigt at sikre en relevant behandlingsplan, hvilket stiller høje krav
til den indledende afdækning af behandlingsbehovet, inddragelse af andre aktører samt koordinering af og
hensyntagen til parallelle indsatser. Idet målgruppen for misbrugsbehandlingen blandt andet omfatter
borgere med multiple problemforhold, bør det overvejes, om det er realistisk at kunne fastsætte en
relevant behandlingsplan indledningsvist i behandlingsforløbet. Det bør præciseres i hvilken dybde
afdækningen og udarbejdelsen af behandlingsmål skal foregå samt at behandlingsplanen bør være baseret
på en tværfaglig kompetence således at borgerens behov mødes med rette faglige behandlingsmuligheder.
Det bør ligeledes overvejes at kravet om kommunal opfølgning efter 1 og 6 måneder efter afsluttet
behandling, jf Bekendtgørelse 430 af 3. april 2014, med udgangspunkt i behandlingsplanen skal udvides til
at dække alle borgeren uanset om udskrivningsårsagen var planlagt eller uplanlagt. Hvilket vil styrke
formålet om at forebygge tilbagefald eller tilbyde borgen hjælp tidligt i forløbet, hvis der sker et tilbagefald.
Kommunen skal kunne anmode behandlingsstedet om at foretage denne opfølgning.
Anvendelse af gavekort i forbindelse med behandling af personer med et stofmisbrug
KABS har med interesse fulgt Metodeprogrammet og særligt de behandlingsprogrammer der anvendte
gavekorts som værktøj til at fastholde og motivere borgeren i behandling. Contingency Management
metoden er endvidere udbredt i blandt andet USA som led i forskellige behandlingsindsatser.
KABS har diskuteret fordele og ulemper ved anvendelsen af gavekort. Hvor Metodeprogrammet rettede sig
mod unge og yngre voksne med et behandlingskrævende brug af cannabis og/eller stimulantia, lægger
lovforslaget op til at belønningsmetoden kan implementeres for alle målgrupper i behandling uanset alder
og stofproblematik. Det finder vi problematisk idet nogle målgrupper kendetegnes ved årelange
behandlingsforløb, medens andre kendetegnes ved at have behov for anden form for belønning end
gavekort. En tredje målgruppe er de borgere som er i fast arbejde og som derfor ikke vil se positivt på
gavekortbelønningsstrategien. Derfor bør ordningen med anvendelse af gavekort præciseres ift
målgrupper. Alternativt bør det overvejes om gavekort kun skal understøtte initial fastholdelse i
behandlingen og om dette over tid kan virker som motivationsunderstøttende? Belønningsordningen bør
endvidere kunne udvides således at andre belønningsmidler end gavekort kan anvendes. Eksempelvis kan
belønning ifm af befordringsgodtgørelse være mere værdifuld for borgere der skal benytte offentlig
transport til og fra behandlingsstedet. Madordninger til at tage med hjem kunne være et andet eksempel.
Et andet problem som KABS har diskuteret er ordningens forslag om at kommunalbestyrelsen skal beslutte
om gavekort skal anvendes som led i behandlingen. Dette forventes at kunne bidrage til en forskelligartet
KABS
Ledelse og administration
www.kabs.dk
Bakken 3 2600 Glostrup
[email protected]
4511 7500
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0013.png
misbrugsbehandling i kommunerne og ordningen kan skabe grundlag for konflikter på behandlingssteder
hvor borgere fra forskellige kommuner med hver sine belønningsgrundlag eller mangel på samme
behandles. Det bør i stedet overvejes om behandlingsstederne selv kan beslutte om de vil anvende
gavekort som led i behandlingen og endvidere bør størrelsen (varighed og pris) af belønningsordningen i så
fald bestemmes på et nationalt niveau.
Sidst men ikke mindst bør belønningsstrategien bredes lidt ud således at belønningen også kan ske som led
i andre resultater end stabilt fremmøde. Eksempelvis kunne belønningsordningen vedrøre borgerens
opnåelse af behandlingsmål, reduktion af misbrug, aktive deltagelse i parallelle indsatser med videre.
KABS
Ledelse og administration
www.kabs.dk
Bakken 3 2600 Glostrup
[email protected]
4511 7500
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0014.png
KL
Børne - Socialministeriet
Holmens Kana 22
1060 København K
KL høringssvar ændring af lov om socialservice - styrket be-
handlingsgaranti stofmisbrug
KL har modtaget udkast til lovforslag om en styrket behandlingsgaranti
for personer med et stofmisbrug.
KL er tilfreds med, at behandlingsgarantien på 14 dage ikke er blevet
ændret. KL er også tilfreds med, at der iværksættes forskellige initiativer,
som styrker kvaliteten i behandlingen af borgere med et stofmisbrug.
Registreringen af, om behandlingsgarantien overholdes viser, at kommu-
nerne i et yderst begrænset tilfælde ikke overholder behandlingsgaran-
tien. Det er derfor glædeligt, at fremfor, at nedsætte behandlingsgaran-
tien opstilles nogle klare og mere præcise kriterier for hvornår behand-
lingsgarantien på 14 dage anses for overholdt. Dette vil være medvir-
kende til, at reducere de tvivlsspørgsmål, der har været.
KL og kommunerne efterstræber konstant, at bruge evidensbaseret meto-
der i deres behandlingstilbud. Brugen af gavekort og lignende incitamen-
ter har vist sig virksom i behandlingen. Der er derfor tilfredsstillende, at
brugen af disse virkemidler kan udbredes til alle behandlingstilbud og at
de gøre skattefrie.
KL og kommunerne er meget optaget af kompetenceløft af medarbejder-
gruppen på rusmiddelområdet, og i det forbindelse er det tilfredsstillende,
at regeringen også har fokus på dette tema. KL vil gerne indgå i dialog
med Børne- Socialministeriet og socialstyrelsen om udvikling og gennem-
førsel af forskellige kom petenceløfts initiativer.
Dato: 18. januar 2019
Sags ID: SAG-2013-01134
Dok. ID: 2702013
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3486
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Niels Arendt Nielsen
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0015.png
 
 
 
Børne  –  og  socialministeriet  
Holmens  kanal  22  
1060  København  K  
 
 
 
 
 
 
Den  14.  januar  2019  
 
 
Høringssvar  vedrørende  lovforslag  om  ændring  af  lov  om  social  service  og  ligningsloven  (Styrket  
behandlingsgaranti  for  personer  med  et  stofbrug  m.v.)  
 
LOS  -­‐  Landsorganisation  for  sociale  tilbud  takker  for  muligheden  for  at  afgive  høringssvar  om  forslag  til  lov  
om  ændring  af  lov  om  social  service  og  ligningsloven.    
 
LOS  støtter  de  overordnede  principper  og  retningslinjer,  der  ligger  til  grund  for  lovforslaget,  der  er  grundigt  
gennemarbejdet  med  inddragelse  af  projekter  og  interessenter  på  området.  I  LOS  er  vi  optaget  af,  at  
private  dagtilbud  og  døgntilbud  kan  levere  den  rette  misbrugsbehandling  for  borgere  med  et  stofmisbrug  
samt  anden  hjælp  og  støtte  borgeren  måtte  have  behov  for.  I  høringssvaret  anfører  LOS  nogle  konkrete  
bemærkninger  til  lovforslaget.    
Helhedsorienteret  afdækning  af  borgernes  behov  for  social  behandling  af  stofmisbrug  
Med  den  foreslåede  §  101,  stk.  2,  i  serviceloven  tydeliggøres  det,  at  kommunalbestyrelsen  skal  træffe  
afgørelse  om  tilbud  om  social  behandling  af  stofmisbrug  på  baggrund  af  en  helhedsorienteret  afdækning  af  
borgernes  problemer  og  behov,  således  at  det  sikres,  at  borgerne  modtager  den  rette  behandling,  som  
bedst  modsvarer  deres  problemer  og  behov.  Med  den  foreslåede  §  101  stk.  3,  i  serviceloven  kan  
kommunalbestyrelsen  anmode  et  behandlingstilbud  om  at  foretage  denne  afdækning  jf.  det  foreslåede  §  
101  stk.  2.    LOS  ser  positivt  på,  at  afdækningen  af  borgernes  behov  vil  kunne  foretages  på  et  
behandlingstilbud,  som  har  kendskab  til  målgruppen  og  ekspertisen  i  forhold  til  behandling  af  stofmisbrug.  
LOS  antager  på  baggrund  af  bemærkningerne,  at  servicelovens  §  101  stk.  2,  skal  finde  anvendelse  på  både  
offentlige  og  ikke-­‐offentlige  behandlingstilbud.  LOS  foreslår  derfor,  at  loven  udformes  på  en  måde,  således  
at  det  præciseres  at  afdækningen  af  borgernes  behov  efter  servicelovens  §  101  stk.  2,  kan  foretages  på  et  
offentligt  eller  ikke-­‐offentligt  behandlingstilbud.  
Udarbejdelse  af  behandlingsplan  
Med  den  foreslåede  §  101,  stk.  8,  i  serviceloven  får  kommunalbestyrelsens  pligt  til  at  sørge  for,  at  
behandlingstilbuddet  ved  behandlingens  start  udarbejder  en  behandlingsplan  i  samarbejde  med  borgeren,  
der  med  fordel  kan  koordineres  med  den  udarbejdede  handleplan  jf.  servicelovens  §  141.  LOS  ser  positivt  
på,  at  kommunalbestyrelsen  har  pligt  til  udarbejdelsen  af  en  behandlingsplan  for  borgeren  for  at  
understøtte  borgerens  motivation  og  ejerskab  til  behandlingen  samt  en  systematisk,  målrettet  og  
sammenhængende  tilrettelæggelse  af  behandlingsforløbet  og  sammenhæng  mellem  de  forskellige  
indsatser,  som  borgeren  modtager.    
 
Med  venlig  hilsen    
 
 
Malene  Larsen  
Juridisk  konsulent  
 
 
 
 
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0016.png
Høringssvar
Høring over udkast til lov om ændring af lov om social service og lig-
ningsloven (Styrket behandlingsgaranti for personer med et stofmis-
brug m.v.)
Formanden
14. januar 2019
Sagsnr: /1671646
Domus Medica
Børne- og Socialministeriet har udsendt udkast til lov om ændring af lov om
social service og ligningsloven (Styrket behandlingsgaranti for personer med
et stofmisbrug m.v.) i høring.
Lægeforeningen har ingen indholdsmæssige bemærkninger, men har be-
mærkninger af lovteknisk karakter.
Lovforslagets udkast til § 101, stk. 1-8 lyder:
Ӥ 101. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
behandling af personer med et
stofmisbrug.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling efter stk. 1
på baggrund af en helhedsorienteret afdækning af personens problemer og
behov.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan anmode et behandlingstilbud om at fore-
tage den i stk. 2 nævnte afdækning af personens problemer og behov.
Stk. 4. Tilbud efter stk. 1 skal iværksættes senest 14 dage efter henvendel-
sen til kommunen.
Stk. 5. En person, der er visiteret til behandling, kan vælge at blive behand-
let i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud af tilsvarende karakter
som det, der er visiteret til efter stk. 1 og 2.
Stk. 6. Fristen efter stk. 4 kan fraviges, hvis personen vælger at blive be-
handlet i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud end det, kommu-
nalbestyrelsen har visiteret til efter stk. 1 og 2.
Stk. 7. Retten til at vælge efter stk. 5 kan begrænses, hvis hensynet til per-
sonen taler for det.
Stk. 8. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at behandlingstilbuddet ved be-
handlingens start udarbejder en behandlingsplan, der har til formål at sikre
sammenhæng mellem de problemer og behov, der er afdækket ved den i
stk. 2 nævnte afdækning, og den behandling
der iværksættes.”
Sundhedslovens § 142 fastlægger tilsvarende rammerne for at modtage
stofmisbrugsbehandling, herunder fx tidsfristen herfor. Bestemmelsen lyder:
”§ 142. Kommunalbestyrelsen tilbyder personer, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling efter denne lov eller efter lov om social service, en
vederlagsfri lægesamtale.
Stk. 2. En samtale i henhold til stk. 1 skal finde sted senest inden iværksæt-
telse af stofmisbrugsbehandling efter denne lov eller efter lov om social ser-
vice.
Kristianiagade 12
2100 København Ø
Tlf.: 35448500
Tlf.: 35448222 (direkte)
E-post: [email protected]
E-post: [email protected]
www.laeger.dk
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0017.png
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen tilbyder personer, som har et stofmisbrug, ve-
derlagsfri lægelig behandling med afhængighedsskabende lægemidler.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om lægelig behandling
i henhold til stk. 3 ved at etablere behandlingstilbud på egne institutioner el-
ler ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser, regions-
råd eller private institutioner.
Stk. 5. Regionsrådet stiller efter aftale med de enkelte kommunalbestyrelser
i regionen behandlingstilbud m.v., jf. stk. 3, til rådighed for kommunerne og
yder faglig bistand og rådgivning.
Stk. 6. Behandling i henhold til stk. 3 skal iværksættes, senest 14 dage efter
at en person, som ønsker at komme i stofmisbrugsbehandling, har henvendt
sig til kommunen med ønske om at komme i lægelig behandling med af-
hængighedsskabende lægemidler.
Stk. 7. En person, som er visiteret til behandling i henhold til stk. 3, kan
vælge at blive behandlet på en anden offentlig eller privat institution end
den, hvortil bopælskommunen har visiteret, medmindre der er tale om læ-
gelig behandling med diacetylmorfin (heroin). En institution kan afvise at
modtage en person, som har valgt institutionen. En offentlig institution kan
dog kun afvise at modtage en person, som har valgt institutionen, hvis det
er begrundet i kapacitetsmæssige hensyn.
Stk. 8. Fristen i henhold til stk. 6 kan fraviges, hvis personen vælger at blive
behandlet på en anden offentlig eller privat institution end den, hvortil bo-
pælskommunen har visiteret.”
Det er Lægeforeningens opfattelse, at det er uhensigtsmæssigt, at de
samme forhold, bl.a. ansvarlig myndighed, tidsfrist, fravigelse af tidsfristen,
offentligt/privat behandlingstilbud m.v. reguleres flere steder
i sundhedslo-
ven og i lov om social service, da det kan give anledning til misforståel-
ser/uklar retsstilling. Lægeforeningen kan derfor foreslå, at den foreslåede
affattelse af § 101, stk. 1-8 tilpasses hertil, således at der henvises til sund-
hedslovens regler, hvor sammenfald indholdsmæssigt. Modsat, at bestem-
melser, som indeholder forskelle, fx om udarbejdelse af en behandlingsplan,
som inddrager sociale forhold, set i forhold til sundhedslovens lægesamtale,
som fastlægger den lægelige behandlingsplan, herunder medicinsk. Tilsva-
rende kan det også være relevant at tydeliggøre fx fravalget af det frie valg
af behandlingssted.
Med baggrund i ovenstående ønsker Lægeforeningen således, at der ikke
sker ”dobbeltregulering”, men at lov om social service henviser til sundheds-
loven, og at ændringen af lov om social service tydeliggøres for så vidt an-
går den sociale indsats og behandlingsplan, som sammen med den lægefag-
lige indsats er helt nødvendig og relevant.
Med venlig hilsen
Andreas Rudkjøbing
Side 2/2
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0018.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att: Christine Staugaard Rasmussen, [email protected],
9. januar 2019
Høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af lov om social service
2019
11. januar
og
ligningsloven (styrket behandlingsgaranti for personer med stofmisbrug m.v.)
Overordnede bemærkninger
Selveje Danmark har den 17. december modtaget et udkast til lov om ændring af lov om social service
og ligningsloven (styrket behandlingsgaranti for personer med stofmisbrug m.v.) i høring fra Børne- og
Socialministeriet. Selveje Danmark har med interesse læst udkastet og stiller sig overordnet positivt til
udkastets tydeliggørelse af bestemmelserne for social behandling af stofmisbrug efter § 101 i lov om
social service.
Selveje Danmark ser det som positivt, at lovforslaget retter op på nogle af de problemstillinger, som
den tværministerielle rapport
Undersøgelse af mulighederne for at forkorte behandlingsgarantien for
personer med et stofmisbrug
fra oktober 2018 viser. Nemlig at der i forhold til den sociale behandling
af stofmisbrug er forskel på kommunernes tolkning af de eksisterende regler for behandlingsgarantien,
herunder særligt i forhold til forløbet fra en borger anmoder om behandling, og til behandlingen skal
være iværksat senest 14 dage efter.
Selveje Danmark efterlyser dog, at lovforslaget i højere grad tydeliggør borgernes ret til frit valg
mellem et offentligt eller privat behandlingstilbud. Selveje Danmark savner også, at kommunernes
forpligtelse til at at oplyse borgerne om det frie valg fremgår direkte af loven. Den tværministerielle
rapport fra oktober 2018 dokumenterer, at brugerrepræsentanterne ofte oplever, at kommunerne og
de kommunale behandlingssteder ikke informerer brugerne om retten til frit valg, hvorfor brugerne
ofte ikke kender til og anvender deres ret. Det har store negative konsekvenser for de private
behandlingstilbud, herunder selvejende tilbud, som får færre borgere i behandling, end de ville have
kunnet opnå, hvis borgerne kendte til det frie valg. Manglende omsætning har negativ betydning for
det enkelte tilbuds økonomi og kan medføre lukning eller afspecialisering grundet dårlig økonomi.
Kommunernes manglende information om frit valg skaber en uacceptabel konkurrenceforvridning
mellem de offentlige og private behandlingstilbud, da sidstnævnte i høj grad er afhængig af, at
brugerne via kommunens information får kendskab til og kan benytte sig af det frie valg. Endelig har
det store negative konsekvenser for brugerne, der i henhold til den tværministerielle rapport tillægger
det frie valg stor betydning, og som grundet deres manglende kendskab til det frie valg risikerer at gå
glip af den behandling, der bedst matcher deres ønsker og behov.
Selveje Danmark har nedenstående specifikke kommentarer til udkastet.
1
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0019.png
Specifikke bemærkninger
Vedr. §101 stk. 2 Afgørelse om behandling sker på baggrund af en helhedsorienteret afdækning af
personens problemer og behov
Selveje Danmark finder det positivt, det med den nye § 101, stk. 2 tydeliggøres, at kommunens
beslutning om social behandling af stofmisbrug skal ske på baggrund af en helhedsorienteret
afdækning af borgerens problemer og behov.
Selveje Danmark er også positivt stemt over, at ordningen medfører, at der skal foregå en afdækning af
borgerens behov, en visitering af borgeren til et effektivt behandlingstilbud og påbegyndelse af
behandling inden for behandlingsgarantiens fristen på 14 dage. Selveje Danmark mener, det er
særdeles positivt, at bestemmelserne vedrørende tidsfrist tydeliggøres, så borgerens retssikkerhed
styrkes, og borgeren hurtigst muligt kommer i behandling, mens vedkommende stadig er motiveret.
Vedr. § 101 stk. 3 Anmodning om et behandlingstilbuds afdækning af personens problemer og behov
Selveje Danmark finder det positivt, at kommunalbestyrelsen med den foreslåede § 101, stk. 3 kan
anmode et behandlingstilbud om at foretage afdækningen af borgerens problemer og behov, da et
behandlingstilbud med kendskab til målgruppen og ekspertisen i forhold til behandling af stofmisbrug,
med større præcision vil kunne afdække den pågældende borgers behov.
Selveje Danmark ser det også som positivt, at der med lovforslaget indføres metodefrihed, så der ikke
længere stilles krav om, at der skal benyttes et bestemt redskab til at afdække borgerens problemer og
behov.
Vedr. stk. 4-7 og 12 Behandlingsgaranti for social behandling af stofmisbrug og borgerens frie valg
Selveje Danmark har med tilfredshed noteret sig, at borgerens ret i forhold til behandlingsgaranti
for social behandling af stofmisbrug videreføres.
Vedr. § 101 stk. 5 Behandling i offentligt eller privat regi
Selveje Danmark mener, det bør fremgår af loven, at kommunalbestyrelsen er forpligtet på at oplyse
borgere, der har behov for stofmisbrugsbehandling, om, at de har ret til frit at vælge mellem
behandling i et privat eller offentligt behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, borgerne er
visiteret til efter stk. 1 og 2.
Vedr. § 101, stk. 8 Krav om udarbejdelse af behandlingsplan fra behandlingens start
Selveje Danmark finder det positivt, at kommunalbestyrelsen, med det foreslåede nye § 101, stk. 8, får
pligt til at sørge for, at behandlingstilbuddet ved behandlingens start udarbejder en behandlingsplan,
2
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0020.png
der har til formål at sikre sammenhæng mellem de problemer og behov, der er afdækket, jf. det
foreslåede § 101, stk. 2, og den behandling der iværksættes.
Vedr. § 101, stk. 9 -11 Anvendelse af gavekort under behandlingsforløb
Selveje Danmark er positiv over for, at kommunalbestyrelsen med det foreslåede nye § 101, stk. 9 kan
anvende gavekort i social behandling af stofmisbrug og under behandlingsforløbet med henblik
på at fastholde borgeren i behandling. Selveje Danmark finder det også positivt og hensigtsmæssigt, at
værdien af gavekort ikke fradrages i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige
ydelser.
Endelig er Selveje Danmark positiv over for, at den foreslåede ordning i den nye § 101, stk. 9 om
anvendelse af gavekort i social behandling af stofmisbrug også kan anvendes som led i behandlingen af
børn og unge under 18 år med et stofmisbrug, der får behandling efter stk. 12 eller er i et tilbud efter §
52, stk. 3.
Afsluttende bemærkninger
Selveje Danmark har ikke yderligere kommentarer.
Med venlig hilsen
Kåre Skarsholm
Politisk konsulent, Selveje Danmark
Mail: [email protected]
Mobil: 41 87 08 04
3
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0021.png
Hjørring Kommune
Socialtilsyn Nord
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. e-mail til:
[email protected]
Den 18-01-2019
Sagsnr.: 00.01.00-A50-4-14
Postadresse:
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Telefon 7233 6930
[email protected]
www.socialtilsynnord.hjoerring.dk
Sagsnummer 2017-5228 - Høring over udkast til lov om ændring af lov om
social service og ligningsloven (Styrket behandlingsgaranti for personer med
et stofmisbrug m.v.)
Børne- og Socialministeriet sendte den 17. december 2018 udkast til lov om ændring
af lov om social service og ligningsloven i høring hos blandt andet Socialtilsyn Nord,
Hjørring Kommune. Socialtilsyn Nord takker for denne lejlighed til at afgive
høringssvar.
Socialtilsyn Nords kommentarer til ændringsforslaget følger nedenfor:
Helhedsorienteret afdækning af persons problemer og behov
Det fremgår af udkastet til lov om ændringer § 1, stk. 2, at der efter servicelovens §
101 stk. 2 og 3 skal foretages en helhedsorienteret afdækning af personens
problemer og behov. Denne afdækning kan kommunen anmode
behandlingstilbuddet om at foretage.
Det er Socialtilsyn Nords vurdering at det er uklart om alle behandlingstilbud, skal
kunne levere en helhedsorienteret afdækning af personers problemer og behov, eller
om det kræver noget særligt.
Det er Socialtilsyn Nords vurdering, at det er uklart om der er tale om en selvstændig
ydelse som skal fremgå af tilbudsportalen, og som socialtilsynet skal føre tilsyn med.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at formålet med afdækningen også
er at afdække sociale og adfærdsmæssige problemer herunder eventuelle psykoser,
svære personlighedsforstyrrelser eller andre psykiske lidelser. Det er Socialtilsyn
Nords vurdering, at det på nuværende tidspunkt ikke er alle behandlingstilbud, der
kan rumme borgere med disse øvrige diagnoser eller lidelser.
Gavekort
Det fremgår af § 1, stk. 2, at der i servicelovens § 101 stk. 9 og 10 er mulighed for at
give personer med et stofmisbrug gavekort, som motivation for at fastholde
behandlingen.
L 187 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2022126_0022.png
Side 2
Det angives, at der kun fastsættes yderligere regler i en bekendtgørelse om brugen
af gavekort, hvis det findes nødvendigt, eksempelvis i forhold til antal af gavekort
eller beløbets størrelse.
Det er Socialtilsyn Nords vurdering, at det er en fordel, hvis man gør brug af
muligheden for at udstede en bekendtgørelse. Dette for at sikre mod for uens
praksis i forhold til antal gavekort og beløb på gavekort. Derudover er det socialtilsyn
Nords vurdering, at man i en bekendtgørelse ville kunne imødegå den
forskelsbehandling, som ville kunne opleves på opholdssteder og døgninstitutioner
for anbragte unge, hvor kun dem der er i stofmisbrugsbehandling, har mulighed for
at modtage gavekort.
-o0o-
Ved spørgsmål til ovenstående kan der rettes henvendelse til jurist Lene Skougaard
Magle på tlf. 72 33 69 38 eller e-mail [email protected].
Med venlig hilsen
Sigrid Fleckner
Tilsynschef