Jeg skal selvfølgelig indledningsvis beklage, at vi kommer for sent.
Vi er tre ordførere, der har været på Danmarks Radio til en debatudsendelse, og da vi i formiddags spurgte om, hvornår vi skulle regne med at det her lovforslag ville blive behandlet, var estimatet, at det ville det blive ved 14.00-15.00-tiden, så det kan være svært at planlægge.
Det kunne være, at man skulle være lidt mere opmærksom på kl.
12.00, når man går til frokostpause og man kan se, at der er et lovforslag, der kommer ekstraordinært tidligt til behandling, lige at give lyd, sådan at vi ikke skal spilde hinandens tid med forsinkelser.
Med hensyn til lovforslaget her er der jo allerede redegjort for indholdet.
Regeringen har allerede med deres finanslovsaftale lagt op til, at vi skal sikre bedre mulighed for, at lastbiler kan køre med samme hastighed som personbiler.
Det handler simpelt hen om at sikre et mere ens hastighedsmønster på vores landeveje.
Jeg tror, mange danskere har oplevet, at man kører på en landevej, og så opdager man en lastbil, der kører foran en, og man tænker, at det dog er utroligt, så langsomt han eller hun kører i den her lastbil.
Der er måske endda også nogen, der har prøvet at blinke lidt til den her lastbil og tænkt, at nu må han komme op i hastighed, for man tænker, at han eller hun må køre 80 km/t.
ligesom os andre.
Sagen er bare den, at lastbilchaufføren kun må køre 70 km/t.
på den her landevej.
Det giver en hel masse stress hos lastbilchaufføren og en hel masse uro i kabinen, og han bliver måske presset til at køre hurtigere, end han må, og så risikerer han at få en bøde.
Der sker måske også det, at den enkelte bilist tænker:
Nu må den her lastbilchauffør simpelt hen tage sig sammen, så nu laver jeg en overhaling.
Den overhaling kan så gå hen og blive hasarderet og dermed farlig.
Det er ofte i forbindelse med de her lidt pludselige og hasarderede overhalinger, at der sker uheld, fordi man ikke får taget højde for de modkørende bilers hastighed osv., og så går det altså galt.
Derfor kan det være hensigtsmæssigt at sikre, at det er den samme hastighed, man kører med på vejen.
Vi har lidt haft den samme diskussion med hensyn til busser og også med hensyn til campingvogne, hvor mange danskere heller ikke var klar over, at de skulle køre langsommere end os andre.
Derfor synes vi fra Socialdemokratiets side, at det med at lave en ordning, hvor man på udvalgte områder, hvor sikkerheden er til det, kan køre i lastbil med samme hastighed som privatbiler, er en god og lavpraktisk måde at sikre større trafiksikkerhed på.
Jeg undrer mig lidt over de ordførere, jeg lige nåede at høre, som var nervøse, for så vidt angår trafiksikkerheden, for jeg oplever det her tiltag som et, der skal trække os i retning af mere trafiksikkerhed.
Men det er klart, at vi vil fra Socialdemokratiets side følge det her tæt, og viser det sig, at den her ordning betyder flere uheld, er vi selvfølgelig nødt til at evaluere den og lave om på den igen.
Vores instinktive oplevelse er, at det vil forbedre trafiksikkerheden, og det er også det, branchen selv oplever.
Et element, det også er væsentligt lige at tage højde for, er jo, at en række virksomheder faktisk har en politik for hastigheden for de lastbiler, de bruger.
De satser på at lave grønne kørsler, som de kalder det, hvor man sætter hastigheden en smule ned, for hvis man kører med en lille smule lavere hastighed, er det sådan set ret meget brændstof, man kan spare.
Det handler også om, at man i stedet for bare at koble ud og træde på bremsen lige før et lyskryds glider hen til lyskrydset og på den måde sparer brændstof.
Det handler i det hele taget om at prøve at optimere sit brændstofforbrug så meget som muligt.
Vi skal selvfølgelig have spurgt ind til, hvor meget det vil forhindre de såkaldte grønne kørsler, at man kommer op i hastighed, og hvordan det står mål med trafiksikkerheden.
Men som udgangspunkt hilser vi i Socialdemokratiet det her initiativ velkommen.
Vi vil spørge lidt konstruktivt/kritisk ind til det og se, om det er nødvendigt at lave yderligere tiltag.
Og så forventer vi, at det bliver evalueret, når det har været i kraft et stykke tid.
Men vi kan sagtens støtte det, som det ligger her.
Vi synes, det er et skridt i retning af større tryghed, mindre stress for chaufførerne og større trafiksikkerhed.