Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 185 Bilag 7
Offentligt
2041382_0001.png
Til lovforslag nr.
L 185
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 4. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer
(Støtte til styrket indsats i udkantsområderne)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren har stillet 5 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) vil hverken stemme
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget deler øn-
sket om at frigøre midler til fornyelse af landområder. So-
cialistisk Folkeparti er imidlertid af den opfattelse, at der og-
så fortsat er behov for byfornyelsesmidler til byområderne.
Partiet havde derfor foretrukket en løsning, hvor der både
kunne tages hensyn til by- og landområder.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transport-, bygnings- og boligministeren,
tiltrådt af
ud-
valget:
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Støtte til styrket indsats i landsbyer)«.
[Ændres til en mere fyldestgørende betegnelse for de berørte
områder]
Til § 1
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 7, stk. 1,
affattes således:
»Staten refunderer op til 50 pct. af kommunalbestyrelsens
udgifter efter § 6, såfremt kommunalbestyrelsen har fået til-
delt en statslig udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 94, stk.
1.««
[Konsekvens af ændringen af § 94, stk. 1]
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 7, stk. 3,
ændres »§ 94, stk. 2« til: »§ 94, stk. 3 og
4«.«
[Konsekvens af ændringen af § 94, stk. 1, som foreslået i nr.
5]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»02.
§ 19, stk. 2,
affattes således:
AX023409
L 185 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 4/4-19
2041382_0002.png
2
»Stk. 2.
Staten refunderer 50 pct. af kommunalbestyrel-
sens udgifter efter stk. 1, såfremt kommunalbestyrelsen har
fået tildelt en statslig udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 94,
stk. 1.«
03.
§ 34, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Staten refunderer 50 pct. af kommunalbestyrel-
sens udgifter efter stk. 1, såfremt kommunalbestyrelsen har
fået tildelt en statslig udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 94,
stk. 1.«
04.
§ 38 e, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Staten refunderer 50 pct. af kommunalbestyrel-
sens udgifter efter stk. 1, såfremt kommunalbestyrelsen har
fået tildelt en statslig udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 94,
stk. 1.«
05.
§ 48, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Staten refunderer 50 pct. af kommunalbestyrel-
sens udgifter efter stk. 1, såfremt kommunalbestyrelsen har
fået tildelt en statslig udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 94,
stk. 1.«
06.
§ 50 k, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Staten refunderer 50 pct. af kommunalbestyrel-
sens udgifter efter stk. 1, såfremt kommunalbestyrelsen har
fået tildelt en statslig udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 94,
stk. 1.«
07.
§ 57, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Staten refunderer 50 pct. af kommunalbestyrel-
sens udgifter efter stk. 1, såfremt kommunalbestyrelsen har
fået tildelt en statslig udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 94,
stk. 1.«
08.
I
§ 73
ændres »såfremt betingelserne i § 94, stk. 1, er op-
fyldt« til: »såfremt kommunalbestyrelsen har fået tildelt en
statslig udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 94, stk. 1.«
09.
§ 82, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Staten refunderer 50 pct. af kommunalbestyrel-
sens udgifter efter stk. 1, såfremt kommunalbestyrelsen har
fået tildelt en statslig udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 94,
stk. 1.««
[Konsekvens af ændring i § 94, stk. 1 og 2]
5)
Nr. 4
affattes således:
»4.
§ 94
affattes således:
Ȥ 94.
Transport-, bygnings- og boligministeren meddeler
årligt en udgiftsramme til byfornyelse til de kommunalbe-
styrelser, som forinden har anmodet om at få del i den stats-
lige udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 93. Meddelelse gives
senest den 1. marts, medmindre der foreligger særlige om-
stændigheder.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren meddeler
årligt en udgiftsramme til landsbyfornyelse til de kommu-
nalbestyrelser, som forinden har anmodet om at få del i den
statslige udgiftsramme til landsbyfornyelse, jf. § 93. Medde-
lelse gives senest den 1. marts, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder.
Stk. 3.
Den samlede statslige udgiftsramme til byfornyel-
se, jf. § 93, fordeles mellem de enkelte ansøgende kommu-
ner efter objektive kriterier fastsat af transport-, bygnings-
og boligministeren. Udgiftsrammen kan dog anvendes til
løsning af afgrænsede byfornyelsesopgaver, herunder kon-
demnering m.v. og byfornyelsesforsøg efter §§ 96 og 97.
Stk. 4.
Den samlede statslige udgiftsramme til landsbyfor-
nyelse, jf. § 93, fordeles mellem de enkelte ansøgende kom-
muner efter objektive kriterier fastsat af transport-, byg-
nings- og boligministeren.
Stk. 5.
Meddeler kommunalbestyrelsen tilsagn til en ejer
om støtte, eller disponerer kommunalbestyrelsen på anden
måde således, at det udløser refusion efter denne lov, skal
kommunalbestyrelsen samtidig indberette det. Dette gælder
dog ikke tilsagn efter § 98. Statslig udgiftsramme til byfor-
nyelse, som ikke er udmøntet i konkrete beslutninger inden
for den fastsatte frist, føres tilbage til den samlede statslige
udgiftsramme til byfornyelse. Statslig udgiftsramme til
landsbyfornyelse, som ikke er udmøntet i konkrete beslut-
ninger inden for den fastsatte frist, føres tilbage til den stats-
lige udgiftsramme til landsbyfornyelse. Transport-, byg-
nings- og boligministeren kan, når særlige forhold taler her-
for, dispensere fra kravet i 1. pkt.««
[Præcisering af udmeldelse af rammerne og præcisering af
kriterier for tildeling til den enkelte kommune]
Bemærkninger
Til nr. 1
Undertitlen foreslås ændret fra støtte til styrket indsats i
udkantsområderne til støtte til styrket indsats i landsbyer, da
det er en mere fyldestgørende betegnelse for de berørte om-
råder.
Til nr. 2-4
Der foretages en række konsekvensændringer af de af lo-
vens bestemmelser, der henviser til § 94, stk. 1, således at
der er overensstemmelse med den foreslåede ændring.
Samtidig præciseres det, at staten yder refusion for kommu-
nalbestyrelsens udgifter efter lovens kapitler, såfremt der er
udmeldt en statslig udgiftsramme.
Til nr. 5
Der foreslås en ny affattelse af § 94.
§ 94, stk. 1, foreslås ændret til kun at omfatte den statsli-
ge udgiftsramme til byfornyelse. Der foreslås indsat et nyt
stk. 2 i § 94, der omhandler udmelding af den statslige ud-
giftsramme til landsbyfornyelse. Det er for at holde de to
rammer adskilt og dermed sikre overskuelighed over regler-
ne for de to statslige udgiftsrammer. Dermed er der også
overensstemmelse med de øvrige stykker i den foreslåede §
94.
Det foreslås at specificere, at rammen fordeles mellem de
enkelte ansøgende kommuner efter objektive kriterier fastsat
af transport-, bygnings- og boligministeren. Der er ikke til-
sigtet en ændring af praksis, men blot en sproglig præcise-
L 185 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 4/4-19
2041382_0003.png
3
ring. Rammen vil fortsat blive fordelt blandt de ansøgende
kommuner efter en række objektive kriterier, der beregner
størrelsen af den enkelte kommunes ramme.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar 2019 og var til
1. behandling den 14. marts 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 27. februar 2019 sendte transport-, byg-
nings- og boligministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
transport-, bygnings- og boligministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Merete Dea Larsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Anni Matthisen (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA)
Villum Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S)
Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage Matthisen (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1