Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 185 Bilag 1
Offentligt
2022708_0001.png
MINISTEREN
Høringsnotat
Dato
J. nr.
7. februar 2019
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hørte den 17. januar 2019 en række
organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til forslag til lov
om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer. Høringsfristen udløb
den 31. januar 2019.
1. Følgende organisationer har afgivet bemærkninger til lovforslaget:
KL,
Landsforeningen for bygnings- og landskabskultur og Lejernes Landsorganisa-
tion i Danmark.
2. Følgende organisationer har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
ATP
Ejendomme, BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab, Byggeskadefonden
vedr. Bygningsfornyelse, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Ældreråd,
Grundejernes Investeringsfond og Ældre Sagen.
3. Følgende organisationer har ikke afgivet høringssvar til lovforslaget:
Ad-
vokatsamfundet, Andelsboligernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arkitektforeningen, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsfor-
ening, BOSAM, BygningsFredningsForeningen, Byggesocietetet, Bygherrefor-
eningen, Center for Boligsocial Udvikling, Danske Arkitektvirksomheder, Dan-
ske Advokater, Danske ARK (Praktiserende Arkitekters Råd), Dansk Byggeri,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme,
Danske Handicaporganisationer, Danske Lejere, DI,
Danmarks Lejerforenin-
ger, Danske Regioner, Danske Udlejere, Dansk Ungdoms Fællesråd, Det Cen-
trale Handicapråd, Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervslejernes Landsor-
ganisation, Finansdanmark, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen til fremskaffelse af Boliger til Ældre og
Enlige, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Fre-
deriksberg Kommune, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværks-
rådet, Kommunekredit, Kollegiekontorerne i Danmark, Københavns Kommu-
ne, Landsbyggefonden, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Lands-
byerne i Danmark, OK-fonden, Realdania, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Socialt Udsatte, Selveje Danmark, Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg
Universitet, sbs rådgivning A/S, Søren Garde Rådgivning, VIVE - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd.
Telefon
41 71 27 00
L 185 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Hørringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2022708_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærk-
ninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang
af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg.
1. Bemærkninger til omprioriteringen af byfornyelsesmidler til
landsbyfornyelse.
KL bemærker, at midlerne til byfornyelse allerede i 2017 blev væsentligt beskå-
rede og at omfordelingen til landsbyfornyelse samlet set giver færre midler til
både by- og landsbyfornyelse. KL bemærker ligeledes, at de større byer er af-
skåret fra at søge byfornyelsesstøtte. KL anser det for positivt, at der afsættes
flere midler til nedrivning i landdistrikterne, men midlerne burde ikke være
taget fra den ordinære byfornyelsesramme.
LLO anerkender, at der er behov for flere midler til landdistrikterne for at hæve
boligstandarden. LLO bemærker dog, at der også fortsat er mange boliger i de
større byer, der mangler for eksempel eget bad og toilet. Ligeledes gøres der
opmærksom på, at det er vigtigt at midlerne ikke kun bruges til nedrivning,
men også fornyelse af boligerne. LLO har ingen bemærkninger til den lovmæs-
sige ændring i forhold til, at landsbyfornyelsespuljen indskrives i byfornyelses-
loven.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at om-
prioriteringen fra byfornyelsesrammen til landsbyfornyelsesrammen er vedta-
get med finansloven, hvori regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at styr-
ke udviklingen i landdistrikterne. De statslige midler fokuseres til de områder,
der er hårdt trængte, og hvor markedskræfterne alene ikke kan løse udfordrin-
gerne med overskydende og faldefærdige boliger. Bemærkningerne giver såle-
des ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2. Ændring af bystørrelse fra 3.000 indbyggere til 4.000 indbygge-
re.
Landsforeningen for bygnings- og landskabskultur bemærker, at det er positivt
at bygrænsen for landsbyfornyelsesindsatser hæves fra højst 3.000 indbyggere
til 4.000 indbyggere. Det bemærkes ligeliges, at det er vigtigt, at der kan ydes
støtte til istandsættelse af forsamlingshuse og til opkøb og nedrivning af tomme
og faldefærdige huse, der skæmmer byerne.
Side 2/5
L 185 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Hørringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2022708_0003.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at be-
mærkningen ikke giver anledning til ændring af lovforslaget.
Side 3/5
L 185 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Hørringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2022708_0004.png
Bilag 1: Høringsliste
Advokatsamfundet,
Andelsboligernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arkitektforeningen,
ATP Ejendomme,
BAT-Kartellet,
Boligselskabernes Landsforening,
BOSAM,
BygningsFredningsForeningen,
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse,
Byggesocietetet,
Bygherreforeningen,
Center for Boligsocial Udvikling,
Danske Arkitektvirksomheder,
Danske Advokater,
Danske ARK (Praktiserende Arkitekters Råd),
Dansk Byggeri,
Dansk Energi,
Dansk Erhverv,
Dansk Fjernvarme,
Danske Handicaporganisationer,
Danske Lejere,
DI,
Danmarks Lejerforeninger,
Danske Regioner,
Danske Studerendes Fællesråd,
Danske Udlejere,
Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Ældreråd,
Det Centrale Handicapråd,
Ejendomsforeningen Danmark,
Erhvervslejernes Landsorganisation,
Finansdanmark,
Foreningen af Danske Revisorer,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen til fremskaffelse af Boliger til Ældre og Enlige,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forsikring og Pension,
Frederiksberg Kommune,
Grundejernes Investeringsfond,
Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet,
Kommunekredit,
KL,
Kollegiekontorerne i Danmark,
Kommunernes Revision
BDO,
Side 4/5
L 185 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Hørringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2022708_0005.png
Københavns Kommune,
Landsbyggefonden,
Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen for bygnings- og landskabskultur,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen Ældresagen,
Lejernes Landsorganisation i Danmark,
OK-fonden,
Realdania,
Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte,
Selveje Danmark,
Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet,
sbs rådgivning A/S,
Søren Garde Rådgivning,
VIVE - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Side 5/5