Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 184 Bilag 7
Offentligt
2045936_0001.png
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 9. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af jernbaneloven
(Implementering af dele af den tekniske del af 4. jernbanepakke, herunder nye beføjelser for den Europæiske Unions
Jernbaneagentur, justeringer af den retlige ramme for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes arbejde m.v.)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren har stillet 6 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Grundlæggende mener Enhedslistens medlemmer af ud-
valget, at EU ikke skal blande sig i, hvordan vi – og andre
lande – indretter vores jernbanedrift. Langt størstedelen af
togtrafikken foregår nationalt mellem byer i Danmark og er
derfor ikke et anliggende for EU.
EU burde i stedet interessere sig for at skabe gode, græn-
seoverskridende togforbindelser mellem landene i Europa.
Gennem hurtige forbindelser på kryds og tværs af Europa og
mellem de større byer og nattog fra Europas yderområder
(som f.eks. landene i Skandinavien) til det centrale Europa
skal toget gøres konkurrencedygtigt i forhold til flyet.
Til at opfylde dette mål foreslår Enhedslisten en europæ-
isk togfond med inspiration fra den danske Togfonden DK.
Det kræver fælles europæiske tekniske platforme i form
af fælles kørestrømssystemer, fælles signalsystemer, elektri-
ficering af hovedbanenettet i Europa, fælles sikkerhedskrav
til materiel, certifikater og licenser m.m. Men det kræver og-
så koordinering af kanaltildeling, så der kan skaffes plads på
skinnenettet til gennemkørende internationale tog rundtom i
de europæiske lande.
Denne tekniske del af 4. jernbanepakke opfylder bestemt
en del af disse krav til en grænseoverskridende jernbanetra-
fik i Europa. Det Europæiske Jernbaneagentur (agenturet)
får således enekompetence til godkendelse af kørende mate-
riel og sikkerhedslicenser for operatører, når trafikken er
grænseoverskridende. Er der tale om ren national jernbane-
trafik, kan man få godkendelserne hos de nationale myndig-
heder. Denne arbejdsdeling støtter Enhedslisten.
Enhedslisten konstaterer imidlertid, at denne tekniske del
af 4. jernbanepakke, som vi grundlæggende er positive over
for, ligger i forlængelse af den allerede ikrafttrådte politiske
del af 4. jernbanepakke (PSO-forordningen og markedsåb-
ningsdirektivet m.m.), hvis formål overordnet var og er at
sikre udbud af den nationale jernbanetrafik. Efter Enhedsli-
stens opfattelse er den til stor skade for den offentligt støtte-
de togtrafik, da den skaber fragmentering og manglende
sammenhæng i togtrafikken, når flere operatører skal køre
på de samme skinner. Tab af stordriftsfordele vil samtidig
alt andet lige gøre togdriften dyrere, idet penge fra de over-
skudsgivende strækninger ikke kan anvendes på de tyndt be-
lagte strækninger i yderområderne og i ydertimerne. En ind-
skrænkning af togdriften disse steder og på disse tidspunkter
kan derfor forudses. Enhedslisten anser jernbanedriften,
sammen med den øvrige kollektive trafik, for at være en del
af samfundets kritiske infrastruktur, der skal sikre, at folk i
almindelighed, og dem uden bil i særdeleshed, kan komme
fra og til arbejde og rundt i landet for at besøge venner og
familie og alle egne af vores skønne land. Og partiet mener,
at kritisk infrastruktur skal være på det offentliges hænder.
Desværre lever regeringen og transportministeren til fulde
op til PSO-forordningen og markedsåbningsdirektivet, selv
AX023468
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 9/4-19
2045936_0002.png
2
om de faktisk indeholder en række undtagelser fra kravet
om udbud af offentligt støttet jernbanetrafik.
Imidlertid vælger Enhedslisten at stemme for dette lov-
forslag om den tekniske del af 4. jernbanepakke, fordi den
medvirker til at bane vej for vores ide om en europæisk tog-
fond med direkte, hurtige og komfortable forbindelser – her-
under nattog – på kryds og tværs af Europa, ikke mindst
med det formål at afløse den klimabelastende flytrafik med
bæredygtig togtrafik.
Enhedslisten er bekymret for, at der som en del af lovfor-
slagets intentioner om afbureaukratisering af sikkerhedsreg-
ler slækkes for meget på kravene til og kontrollen af jernba-
nevirksomhederne. Bekymringen omfatter primært, at virk-
somhederne overgår til selvforvaltning, mens tilsynet bliver
risikobaseret. Enhedslisten henstiller derfor til ministeren, at
der i forbindelse med relevante bekendtgørelser stilles krav
om, at der føres tilsyn med virksomhederne minimum en
gang årligt, og at der samtidig suppleres med uanmeldte til-
syn.
Enhedslisten støtter indførelse af bødestraf for passage af
perronovergange, når der kommer tog. Hvis det kan være
med til at mindske antallet af påkørsler af personer, som er
til stor skade for lokoførere, og som stopper togdriften i ti-
mevis, er det jo kun godt. Enhedslisten har imidlertid ikke
den store tiltro til, at forslaget vil have ret stor betydning, da
det kan være meget vanskeligt at dokumentere og håndhæ-
ve. Det kræver jo tilstedeværelsen af politi i det aktuelle øje-
blik, hvor perronovergangen passeres, og det er nok meget
sjældent tilfældet.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transport-, bygnings- og boligministeren,
tiltrådt af
ud-
valget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 39 c
indsættes i
stk. 1
efter »indberetning«: »af ulykker og hændelser m.v.«
[Præcisering af indberetning]
2)
I den under
nr. 11
foreslåede affattelse af
§ 60
indsæt-
tes i
stk. 5
efter »typegodkendelse«: »i henhold til stk. 4«.
[Lovteknisk ændring]
3)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 60 b
indsættes i
stk. 1
efter »ERTMS-udstyr («: »udstyr i forbindelse med«.
[Sproglig præcisering]
4)
I den under
nr. 13
foreslåede affattelse af
§ 61
ændres i
stk. 5
»forholdene i« til: »godkendelse af sikkerhedsregler,
jf.«
[Sproglig præcisering]
5)
Nr. 21
affattes således:
»21.
I
§ 81
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Indleder Havarikommissionen en undersøgelse
efter stk. 1 og 2, underretter Havarikommissionen inden 7
dage agenturet herom. Havarikommissionen oplyser agentu-
ret om dato og tidspunkt for ulykken eller hændelsen og om
stedet og ulykkens eller hændelsens karakter og konsekven-
ser med hensyn til dræbte og tilskadekomne og materielle
skader.««
[Lovteknisk ændring og en sproglig tilretning i forhold til
betegnelsen »tildragelsen«, der ændres til »ulykken eller
hændelsen«]
6)
I det under
nr. 30
foreslåede
§ 93, stk. 2,
indsættes i
2.
pkt.
efter »ulykken«: »eller hændelsen«.
[Indholdsmæssig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring har til hensigt at præcisere hjem-
melen til fastsættelse af regler om indberetning for bybaner.
Med ændringen præciseres, at hjemmelen i det foreslåede §
39 c, stk. 1, kan anvendes til at fastsætte regler om indberet-
ning af ulykker og hændelser m.v. Lovforslagets § 1, nr. 7,
viderefører bl.a. den gældende lovs § 39, stk. 1, i et nyt § 39
c, stk. 1. Det fremgår af det gældende § 39, stk. 1, at trans-
port-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte særlige
regler om bybaner, herunder bl.a. om indberetning. Ordly-
den er videreført i lovforslaget, men transport-, bygnings- og
boligministeren ønsker med dette ændringsforslag at præci-
sere, at hjemmelen, for så vidt angår indberetning, kan an-
vendes til at fastsætte regler om bybaners pligt til at indbe-
rette data om ulykker og hændelser m.v.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring i nr. 2 er en lovteknisk ændring.
Der bør i forslaget til § 60, stk. 5, være en henvisning til §
60, stk. 4, således at det fremgår klart, at valgfriheden i for-
hold til, om man vil søge om en køretøjsomsætningstilladel-
se eller en typegodkendelse hos agenturet eller Trafik-, Byg-
ge- og Boligstyrelsen, alene relaterer sig til de tilfælde, hvor
der er tale om et køretøj, der skal køre nationalt.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig justering.
Formålet er at give en mere naturlig definition af ERTMS-
udstyr.
Til nr. 4
Der foreslås en sproglig justering, der skal tydeliggøre, at
den hjemmel, der stilles forslag om i § 61, stk. 5, skal an-
vendes til at fastsætte nærmere regler om godkendelsen af
infrastrukturforvalteres og jernbanevirksomheders sikker-
hedsregler, jf. det foreslåede § 61, stk. 1 og 2. Der foreslås
derfor en ændring, der medfører, at »forholdene i stk. 1 og
2« ændres til »godkendelse af sikkerhedsregler, jf. stk. 1 og
2«, således at anvendelsesområdet for hjemmelen præcise-
res.
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 9/4-19
2045936_0003.png
3
Til nr. 5
Med det foreslåede § 81, stk. 4, foreslås det at ændre hen-
visningen til de øvrige bestemmelser i § 81. Bestemmelsen
foreslås ændret, således at der henvises til stk. 1 og 2 frem
for stk. 2 og 3.
Det fremgår af det omarbejdede jernbanesikkerhedsdirek-
tiv, at inden 7 dage efter at der er truffet afgørelse om at ind-
lede en undersøgelse, skal det nationale undersøgelsesorgan
underrette agenturet herom. Undersøgelsesorganet kan i
henhold til direktivets artikel 20 gennemføre undersøgelser
af alvorlige ulykker, andre ulykker og hændelser. Havari-
kommissionens hjemmel til at udføre disse undersøgelser
fremgår af jernbanelovens § 81, stk. 1 og 2. Henvisningen i
den foreslåede § 81, stk. 4, skal således ske til stk. 1 og 2.
Herudover foreslås bestemmelsen ændret med henblik på
en sproglig præcisering af bestemmelsen, således at »tildra-
gelsen« ændres til »ulykken eller hændelsen«.
Begrebet »tildragelse« er anvendt som en samlet beteg-
nelse for alvorlige ulykker, øvrige ulykker og hændelser.
For at ensarte med det øvrige sprog i jernbaneloven foreslås
»tildragelsen« dog ændret til »ulykken eller hændelsen«, der
med henvisning til § 81, stk. 1 og 2, omfatter både alvorlige
ulykker, øvrige ulykker og hændelser på jernbaneområdet i
Danmark.
Til nr. 6
Det foreslås at ændre i det foreslåede § 93, stk. 2, således
at det fremgår, at den foreløbige erklæring ikke alene udsen-
des som minimum på hver årsdag for ulykken, men også på
hver årsdag for hændelsen.
Der er tale om en indholdsmæssig præcisering. Havari-
kommissionen udarbejder i henhold til § 93 en rapport om
undersøgelsens resultater, og denne undersøgelse kan være
af både ulykker og hændelser. Ordlyden i det omarbejdede
jernbanesikkerhedsdirektiv skelner ikke mellem ulykker og
hændelser i forhold til forpligtelsen til at udarbejde foreløbi-
ge erklæringer, når den endelige rapport ikke kan offentlig-
gøres inden for 12 måneder. Direktivet må derfor forstås så-
ledes, at den foreløbige erklæring skal udsendes som mini-
mum på hver årsdag for henholdsvis ulykken eller hændel-
sen. Bestemmelsen foreslås ændret i overensstemmelse her-
med.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar 2019 og var til
1. behandling den 14. marts 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 20. november 2018 dette udkast til udvalget, jf.
TRU alm. del – bilag 75. Den 4. marts 2019 sendte trans-
port-, bygnings- og boligministeren høringssvarene og et hø-
ringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget afholdt den 26.
marts 2019 en teknisk gennemgang af lovforslaget med
transport-, bygnings- og boligministeren og embedsmænd.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
transport-, bygnings- og boligministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Merete Dea Larsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Peter Juel-Jensen (V)
Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
46
Socialistisk Folkeparti (SF)
7
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 9/4-19
2045936_0004.png
4
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
37
34
14
13
10
8
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
6
1
1
1
1