Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 184 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 9. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af jernbaneloven
(Implementering af dele af den tekniske del af 4. jernbanepakke, herunder nye beføjelser for den Europæiske Unions
Jernbaneagentur, justeringer af den retlige ramme for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes arbejde m.v.)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren har stillet 6 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Grundlæggende mener Enhedslistens medlemmer af ud-
valget, at EU ikke skal blande sig i, hvordan vi – og andre
lande – indretter vores jernbanedrift. Langt størstedelen af
togtrafikken foregår nationalt mellem byer i Danmark og er
derfor ikke et anliggende for EU.
EU burde i stedet interessere sig for at skabe gode, græn-
seoverskridende togforbindelser mellem landene i Europa.
Gennem hurtige forbindelser på kryds og tværs af Europa og
mellem de større byer og nattog fra Europas yderområder
(som f.eks. landene i Skandinavien) til det centrale Europa
skal toget gøres konkurrencedygtigt i forhold til flyet.
Til at opfylde dette mål foreslår Enhedslisten en europæ-
isk togfond med inspiration fra den danske Togfonden DK.
Det kræver fælles europæiske tekniske platforme i form
af fælles kørestrømssystemer, fælles signalsystemer, elektri-
ficering af hovedbanenettet i Europa, fælles sikkerhedskrav
til materiel, certifikater og licenser m.m. Men det kræver og-
så koordinering af kanaltildeling, så der kan skaffes plads på
skinnenettet til gennemkørende internationale tog rundtom i
de europæiske lande.
Denne tekniske del af 4. jernbanepakke opfylder bestemt
en del af disse krav til en grænseoverskridende jernbanetra-
fik i Europa. Det Europæiske Jernbaneagentur (agenturet)
får således enekompetence til godkendelse af kørende mate-
riel og sikkerhedslicenser for operatører, når trafikken er
grænseoverskridende. Er der tale om ren national jernbane-
trafik, kan man få godkendelserne hos de nationale myndig-
heder. Denne arbejdsdeling støtter Enhedslisten.
Enhedslisten konstaterer imidlertid, at denne tekniske del
af 4. jernbanepakke, som vi grundlæggende er positive over
for, ligger i forlængelse af den allerede ikrafttrådte politiske
del af 4. jernbanepakke (PSO-forordningen og markedsåb-
ningsdirektivet m.m.), hvis formål overordnet var og er at
sikre udbud af den nationale jernbanetrafik. Efter Enhedsli-
stens opfattelse er den til stor skade for den offentligt støtte-
de togtrafik, da den skaber fragmentering og manglende
sammenhæng i togtrafikken, når flere operatører skal køre
på de samme skinner. Tab af stordriftsfordele vil samtidig
alt andet lige gøre togdriften dyrere, idet penge fra de over-
skudsgivende strækninger ikke kan anvendes på de tyndt be-
lagte strækninger i yderområderne og i ydertimerne. En ind-
skrænkning af togdriften disse steder og på disse tidspunkter
kan derfor forudses. Enhedslisten anser jernbanedriften,
sammen med den øvrige kollektive trafik, for at være en del
af samfundets kritiske infrastruktur, der skal sikre, at folk i
almindelighed, og dem uden bil i særdeleshed, kan komme
fra og til arbejde og rundt i landet for at besøge venner og
familie og alle egne af vores skønne land. Og partiet mener,
at kritisk infrastruktur skal være på det offentliges hænder.
Desværre lever regeringen og transportministeren til fulde
op til PSO-forordningen og markedsåbningsdirektivet, selv
AX023468