Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 184 Bilag 6
Offentligt
2039933_0001.png
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 0. april 2019
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af jernbaneloven
(Implementering af dele af den tekniske del af 4. jernbanepakke, herunder nye beføjelser for den Europæiske Unions
Jernbaneagentur, justeringer af den retlige ramme for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes arbejde m.v.)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren har stillet 6 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transport-, bygnings- og boligministeren,
tiltrådt af <>:
»21.
I
§ 81
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Indleder Havarikommissionen en undersøgelse
efter stk. 1 og 2, underretter Havarikommissionen inden syv
dage Agenturet herom. Havarikommissionen oplyser Agen‐
turet om dato og tidspunkt for ulykken eller hændelsen samt
stedet og ulykken eller hændelsens karakter og konsekven‐
ser med hensyn til dræbte, tilskadekomne og materielle ska‐
der.««
Til § 1
1)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 39 c
indsættes i
stk. 1
efter »indberetning« ordene: »af ulykker og hændelser
m.v.«.
[Præcisering af indberetning]
2)
I den under
nr. 11
foreslåede affattelse af
§ 60
indsæt‐
tes i
stk. 5
efter »typegodkendelse« ordene: »i henhold til
stk. 4«.
[Lovteknisk ændring]
3)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 60 b
indsættes i
stk. 1
efter »ERTMS-udstyr (« ordene: »udstyr i forbindelse med«.
[Sproglig præcisering]
4)
I den under
nr. 13
foreslåede affattelse af
§ 61
ændres i
stk. 5
»forholdene i« til: »godkendelse af sikkerhedsregler,
jf.«
[Sproglig præcisering]
5)
Nr. 21
affattes således:
DokumentId
Journalnummer
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Udkast til betænkning
2039933_0002.png
2
[Lovteknisk ændring og en sproglig tilretning i forhold til
betegnelsen »tildragelsen«, der ændres til »ulykken og hæn‐
delsen«]
6)
I det under
nr. 30
foreslåede
§ 93, stk. 2,
indsættes i
2.
pkt.
efter »ulykken« ordene: »eller hændelsen«.
[Indholdsmæssig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring har til hensigt at præcisere hjem‐
melen til fastsættelse af regler om indberetning for bybaner.
Med ændringen præciseres, at hjemmelen i den foreslåede §
39 c, stk. 1, kan anvendes til at fastsætte regler om indberet‐
ning af ulykker og hændelser m.v. Lovforslagets § 1, nr. 7,
viderefører bl.a. den gældende lovs § 39, stk. 1, i en ny § 39
c, stk. 1. Det fremgår af den gældende § 39, stk. 1, at trans‐
port-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte særlige
regler om bybaner, herunder bl.a. om indberetning. Ordly‐
den er videreført i lovforslaget, men transport-, bygnings- og
boligministeren ønsker med dette ændringsforslag at præci‐
sere, at hjemmelen for så vidt angår indberetning, kan an‐
vendes til at fastsætte regler om bybaners pligt til at indbe‐
rette data om ulykker og hændelser m.v.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring i nr. 2 er en lovteknisk ændring.
Der bør i forslaget til § 60, stk. 5, være en henvisning til §
60, stk. 4, således at det fremgår klart, at valgfriheden i for‐
hold til, om man vil søge om en køretøjsomsætningstilladel‐
se eller en typegodkendelse hos Agenturet eller Trafik-,
Bygnings- og Boligstyrelsen alene relaterer sig til de tilfæl‐
de, hvor der er tale om et køretøj, der skal køre nationalt.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig justering.
Formålet er at give en mere naturlig definition af ERTMS-
udstyr.
Til nr. 4
Der foreslås en sproglig justering, der skal tydeliggøre, at
den hjemmel, der stilles forslag om i § 61, stk. 5, skal an‐
vendes til at fastsætte nærmere regler om godkendelsen af
infrastrukturforvalteres og jernbanevirksomheders sikker‐
hedsregler, jf. den foreslåede § 61, stk. 1 og 2. Der foreslås
derfor en ændring, der medfører, at ordene »forholdene i stk.
1 og 2« ændres til »godkendelse af sikkerhedsregler, jf. stk.
1 og 2«, således at anvendelsesområdet for hjemmelen præ‐
ciseres.
Til nr. 5
Det foreslås at ændre i den foreslåede § 81, stk. 4, med
henblik på at ændre henvisningen til de øvrige bestemmelser
i § 81. Bestemmelsen foreslås ændret, således at der henvi‐
ses til stk. 1 og 2 frem for stk. 2 og 3.
Det fremgår af det omarbejdede jernbanesikkerhedsdirek‐
tiv, at inden syv dage efter, at der er truffet afgørelse om at
indlede en undersøgelse, skal det nationale undersøgelsesor‐
gan underrette Agenturet herom. Undersøgelsesorganet kan
i henhold til direktivets artikel 20 gennemføre undersøgelser
af alvorlige ulykker, andre ulykker og hændelser. Havari‐
kommissionens hjemmel til at udføre disse undersøgelser
fremgår af jernbanelovens § 81, stk. 1 og 2. Henvisningen i
den foreslåede § 81, stk. 4, skal således ske til stk. 1 og 2.
Herudover foreslås bestemmelsen ændret med henblik på
en sproglig præcisering af bestemmelsen, således at beteg‐
nelsen »tildragelsen« ændres til »ulykken og hændelsen«.
Begrebet »tildragelse« er anvendt som en samlet beteg‐
nelse for alvorlige ulykker, ulykker og hændelser. For at
ensarte med det øvrige sprog i jernbaneloven foreslås ordet
»tildragelsen« dog ændret til »ulykken og hændelsen«, der
med henvisning til § 81, stk. 1 og 2, omfatter både alvorlige
ulykker, øvrige ulykker og hændelser på jernbaneområdet i
Danmark.
Til nr. 6
Det foreslås at ændre i den foreslåede § 93, stk. 2, således
at det fremgår, at den foreløbige erklæring ikke alene udsen‐
des som minimum på hver årsdag for ulykken, men også på
hver årsdag for hændelsen.
Der er tale om en indholdsmæssig præcisering. Havari‐
kommissionen udarbejder i henhold til § 93 en rapport om
undersøgelsens resultater, og denne undersøgelse kan være
af både ulykker og hændelser. Ordlyden i det omarbejdede
jernbanesikkerhedsdirektiv skelner ikke mellem ulykker og
hændelser i forhold til forpligtelsen til at udarbejde foreløbi‐
ge erklæringer, når den endelige rapport ikke kan offentlig‐
gøres inden for 12 måneder. Direktivet må derfor forstås så‐
ledes, at den foreløbige erklæring skal udsendes som mini‐
mum på hver årsdag for henholdsvis ulykken eller hændel‐
sen. Bestemmelsen foreslås ændret i overensstemmelse her‐
med.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar 2019 og var til
1. behandling den 14. marts 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 20. november 2018 dette udkast til udvalget, jf.
TRU alm. del – bilag 75. Den 4. marts 2019 sendte trans‐
port-, bygnings- og boligministeren høringssvarene og et hø‐
ringsnotat til udvalget.
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Udkast til betænkning
2039933_0003.png
3
Teknisk gennemgang
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget afholdt den 26.
marts 2019 en teknisk gennemgang af lovforslaget med
transport-, bygnings- og boligministeren og embedsmænd.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <6> bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
transport-, bygnings- og boligministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Merete Dea Larsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA)
Villum Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S)
Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage Matthisen (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1