Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 184 Bilag 4
Offentligt
2036241_0001.png
Teknisk gennemgang af lovforslag i TRU
Forslag til lov om ændring af jernbaneloven
(Implementering af dele af den tekniske del af 4. jernbanepakke,
herunder nye beføjelser for den Europæiske Unions Jernbaneagentur,
justeringer af den retlige ramme for Havarikommissionen for Civil
Luftfart og Jernbanes arbejde m.v.)
Side 1
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0002.png
Struktur for teknisk gennemgang af lovforslag om
ændring af jernbaneloven
Gennemgang af hovedelementer i L184:
Implementering af 4. jernbanepakke
Overførsel af godkendelseskompetencer til Den Europæiske Unions Jernbaneagentur
(ERA)
Tilpasning af reglerne for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane
Afbureaukratisering af procedurekrav (selvforvaltning)
Perronovergange
Side 2
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0003.png
Implementering af 4.
jernbanepakke
Overførsel af godkendelseskompetencer til Den
Europæiske Unions Jernbaneagentur (ERA) og
tilpasning af reglerne for Havarikommissionen for
Civil Luftfart og Jernbane
Side 3
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0004.png
Implementering af 4. jernbanepakke
Overførsel af godkendelseskompetence til ERA
Hvad skal ERA overtage godkendelseskompetencer for?
Virksomhedsgodkendelser
EU-sikkerhedscertifikater, hvor jernbanevirksomheden skal køre i mere end én
medlemsstat
Køretøjsgodkendelser
Typegodkendelser og køretøjsomsætningstilladelser, hvor køretøjet skal have
anvendelse i mere end én medlemsstat
Hvad forbliver nationalt?
Godkendelse af infrastrukturforvaltere
Godkendelse af infrastruktur
Side 4
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0005.png
Hvad er nyt?
ERA overtager godkendelseskompetencer
I praksis skal ERA godkende:
-
Køretøjsgodkendelser
(Typegodkendelser og
omsætningsgodkendelser)
-
Virksomhedsgodkendelser
Én godkendelse, der dækker
hele EU
Nemmere at komme ind på
markedet
(EU-sikkerhedscertifikater)
-
ERTMS systemmyndighed
-
Udbudsgodkendelse (infrastruktur)
Side 5
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0006.png
Godkendelser i dag og fremover
I dag
4. Jernbanepakke
ERTMS infrastruktur
udbudsgodkendelse
Ansøgning:
TBST
pr. mail
Ansøgning:
One-
stop-shop-portal
Grænseoverskride
nde:
De nationale
myndigheder
Grænseoverskride
nde:
ERA
Nationalt:
TBST
Nationalt:
ERA eller
TBST
TBST skal
samarbejde med
ERA
Side 6
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0007.png
Implementering af 4. jernbanepakke
Tilpasning af reglerne for Havarikommissionen
Overordnet set regelændringer på fire områder:
I)
II)
Rammerne for Havarikommissionens undersøgelser
Samarbejde mellem undersøgelsesorganer
III)
Reglerne for rapportering til Havarikommissionen
IV)
Anbefalinger på sikkerhedsområdet
Side 7
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0008.png
I. Rammerne for Havarikommissionens undersøgelser
Hovedindholdet af de foreslåede bestemmelser:
Jernbanevirksomheder, infrastrukturforvaltere og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal
omgående videregive alle tilgængelige oplysninger om en ulykke eller hændelse til
Havarikommissionen.
Havarikommissionen skal hurtigst muligt og senest to måneder efter modtagelse af
meddelelse om ulykken/hændelsen træffe afgørelse om at indlede en undersøgelse.
En lang række parter gives i loven en ret til at fremlægge relevante tekniske oplysninger for
på den måde at bidrage til undersøgelsesrapportens kvalitet.
Havarikommissionen skal tage hensyn til ofrenes og deres families rimelige behov og holde
dem underrettet om fremskridt i undersøgelsen.
Side 8
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0009.png
II. Samarbejde mellem undersøgelsesorganer
Hovedindholdet af de foreslåede bestemmelser:
Det præciseres, at repræsentanter for fremmede staters deltagelse i Havarikommissionens
arbejde forudsætter, at denne deltagelse ikke undergraver Havarikommissionens
uafhængighed.
Derudover styrkes Havarikommissionens lovgivningsmæssige muligheder for samarbejde
med de andre nationale undersøgelsesorganer, herunder med hjemmel til deltagelse i det
fælles europæiske peerevalueringsprogram.
Side 9
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0010.png
III. Reglerne for rapportering til Havarikommissionen
Hovedindholdet af de foreslåede bestemmelser:
Havarikommissionen forpligtes til at udsende en foreløbig erklæring, såfremt den endelige
rapport ikke kan offentliggøres inden for 12 måneder.
Den endelige rapport skal fremadrettet ikke kun sendes til transport-, bygnings- og
boligministeren og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, men også til Agenturet, relevante
parter, de berørte organer og til parter i andre medlemsstater.
Side 10
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0011.png
IV. Anbefalinger på sikkerhedsområdet
Hovedindhold af de foreslåede bestemmelser:
Havarikommissionens anbefalinger stiles til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og
–hvis
det er
nødvendigt på grund af anbefalingens karakter
til ERA, til andre organer eller
myndigheder i den berørte medlemsstat eller til andre medlemsstater.
De instanser, der er stilet anbefalinger til, skal træffe de nødvendige foranstaltninger til at
sikre, at der følges op på Havarikommissionens anbefalinger på sikkerhedsområdet.
De instanser, der er stilet anbefalinger til, skal give Havarikommissionen tilbagemelding om,
hvilke foranstaltninger der er truffet eller planlagt som resultat af en anbefaling.
Side 11
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0012.png
Afbureaukratisering af
procedurekrav
Selvforvaltning af sikkerhedsregler
Side 12
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0013.png
Hvad er selvforvaltning?
I dag
Alle virksomheder sender omfattende materiale til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om
sikkerhedsprocedurer.
Der er ingen fælles, national ramme for sikkerhedsregler.
Fremover
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen laver en overordnet ramme, som virksomheder er
ansvarlige for at implementere i deres egne regler og systemer.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fører tilsyn.
Grundlæggende er formålet at sikre et større ejerskab til sikkerheden i virksomhederne.
Side 13
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0014.png
Selvforvaltning af sikkerhedsregler
Hvad indebærer ændringen af § 61?
Mulighed for fjernelse af godkendelseskravet
Dvs. virksomhederne selv
udarbejder, ændrer
og
opdaterer
sine sikkerhedsregler
Udvidelse af eksisterende hjemmel:
Dvs. fremover både for
tekniske
og
trafikale
sikkerhedsregler
Gælder for hele jernbaneområdet (både infrastruktur og jernbanevirksomheder)
Dvs.
anlæg, vedligeholdelse
og
drift
Side 14
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0015.png
Selvforvaltning af sikkerhedsregler
Hvordan indføres selvforvaltning i praksis?
Udstedelse af bekendtgørelser med funktionskrav
Angiver den funktion, der skal opfyldes, men ikke hvordan den skal løses
Plads til fleksibilitet, hvor virksomhederne vælger individuelle løsninger, som
er tilpasset virksomhedens specifikke strækninger og trafikafvikling
Samme principper som Bygningsreglementet
Skaber fælles, overordnet ramme
(nu er der ingen!)
Ensartet og transparent grundlag for virksomhederne
Side 15
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0016.png
Selvforvaltning af sikkerhedsregler
Fra godkendelses- til tilsynsmyndighed:
Afbureaukratisering:
Ikke krav om myndighedsgodkendelse
Myndighedsfokus på sikkerhed forbliver det samme
Men sikres fremover ved tilsyn af den enkelte virksomhed
Tilsyn skal sikre:
at de specifikke regler, som den enkelte virksomhed anvender,
overholder de overordnede funktionskrav
Side 16
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0017.png
Selvforvaltning af sikkerhedsregler
Udrulning:
Forberedelse
Trinvis etablering af
selvforvaltning
Fase 1
-
-
Ændring af
jernbaneloven
Udmøntende
bekendtgørelser med
funktionskrav
Dialog med branchen
Fase 2
Fase 3
-
Frivillig selvforvaltning
-
Obligatorisk
selvforvaltning
-
Side 17
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0018.png
Perronovergange
Krav om at udvise særlig forsigtighed og forbud
mod at krydse perronovergangen i særlige
situationer
Side 18
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0019.png
Krydsning af perronovergange, der er i niveau med
jernbaneskinnerne
Side 19
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
2036241_0020.png
Krydsning af perronovergange, der er i niveau med
jernbaneskinnerne
Indholdet af den foreslåede bestemmelse:
Der skal udvises særlig forsigtighed, når man passerer en perronovergang, der er i niveau med
skinnerne.
Jernbaneskinnerne skal passeres uden unødigt ophold.
Der indføres et forbud mod at passere perronovergange, der er i niveau med skinnerne i en række
situationer, hvor toget er inden for rækkevidde, og det derfor vil være til fare at krydse skinnerne:
Når det kan ses eller høres, at tog nærmer sig.
Når advarsel om, at tog nærmer sig, er tilkendegivet ved signalanlæg.
Når jernbanens personale tilkendegiver, at tog nærmer sig.
En overtrædelse af den foreslåede bestemmelse foreslås sanktioneret med bøde.
Side 20
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Præsentation fra transport-, bygnings- og boligministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 26/3-19
Afbureaukratisering af procedurekrav
Tak for opmærksomheden
Side 21