Tak for det.
Tak til ordførerne for deres bemærkninger til lovforslaget.
Hovedformålet med lovforslaget er at implementere elementer af den tekniske del af EU's 4.
jernbanepakke i dansk lovgivning.
Formålet med pakken er at understøtte et mere sammenhængende europæisk jernbanenet.
Et centralt element heri er, at nogle af de jernbanegodkendelser, som Trafikstyrelsen i dag foretager, overføres til Den Europæiske Unions Jernbaneagentur, i daglig tale kaldet ERA.
Det betyder eksempelvis, at ERA får kompetence til at udstede EU-sikkerhedscertifikater til jernbanevirksomheder, der skal udføre grænseoverskridende trafik, og godkendelse af køretøjer, der skal anvendes i mere end én medlemsstat.
De jernbanevirksomheder, som ønsker at operere i flere medlemslande, kan således nøjes med én godkendelse og skal ikke igennem godkendelsesprocesser i flere lande for at opnå det samme.
Med lovforslaget foreslås det også at justere rammerne for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes arbejde med henblik på at implementere reglerne i 4.
jernbanepakke.
De foreslåede ændringer vil bl.a.
betyde, at Havarikommissionen omgående skal videregive alle tilgængelige oplysninger om en ulykke til ERA.
Det betyder også, at Havarikommissionen skal tage hensyn til ofrenes og deres familiers rimelige behov og holde dem underrettet om fremskridtene i undersøgelserne.
Med lovforslaget styrkes desuden Havarikommissionens mulighed for samarbejde med undersøgelsesorganer i andre lande og den generelle informationsdeling med ERA.
Ud over gennemførelsen af den tekniske del af 4.
jernbanepakke indeholder lovforslaget ligeledes mulighed for at afbureaukratisere reglerne for godkendelse af sikkerhedsregler i videre udstrækning, end tilfældet er i dag.
Med lovforslaget justeres endvidere afgiftssatserne for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilsyn og Jernbanenævnets drift.
Samtidig gives der hjemmel til, at der kan tilbagebetales overskud til de virksomheder, der har betalt afgift, hvis der oparbejdes store overskud i ordningerne.
Herudover ønskes det med forslaget at sikre, at der sker så få ulykker som muligt i forbindelse med, at folk krydser perronovergange, der er i niveau med togskinnerne.
Det foreslås derfor, at personer forpligtes til at udvise særlig forsigtighed, når de passerer perronovergange, der er i niveau med skinnerne, og at passage skal ske uden unødigt ophold.
Lovforslaget indeholder også et forbud mod at passere en perronovergang, der er i niveau med skinnerne, i visse situationer, hvor det vil være til fare at krydse overgangen.
Med disse bemærkninger vil jeg sige tak for ordet.
Jeg ser frem til den videre behandling her i Folketinget og står naturligvis til rådighed for besvarelse af de spørgsmål, der måtte opstå i den forbindelse.