Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 182 Bilag 1
Offentligt
2021903_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat over høringssvar til udkast til forslag til
ændring af SU-loven
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven har i perioden fra den 11. janu-
ar 2019 til den 25. januar 2019 været i ekstern høring. Høringen har også været
offentliggjort på Høringsportalen.
Der er indkommet 18 høringssvar, hvoraf 8 indeholder bemærkninger til lovforsla-
get. I dette notat gives et resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget
og de ændringer, der er foretaget i lovforslaget på baggrund af høringen.
9. januar 2019
Høringen har ikke givet anledning til ændringer i lovteksten. Lovforslagets be-
mærkninger er præciseret på enkelte områder, som angivet neden for under pkt.
4.
2. Generelle bemærkninger
Generelt giver høringsparterne udtryk for, at de støtter regeringens initiativ om
indførelse af tillægsstipendium til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse med
en funktionsnedsættelse (herefter handicaptillæg). Flere høringsparter kan ikke
tilslutte sig forslaget om forhøjelse af fribeløbet for uddannelsessøgende, der mod-
tager SU.
Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO), Dansk Magisterforening (DM), Dan-
ske Handicaporganisationer (DH)
og
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
støt-
ter indførelsen af handicaptillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelser.
Akademikerne (AC), EEO, DM
og
DSF
kan ikke tilslutte sig forslaget om forhøjelse
af fribeløbet for uddannelsessøgende, der modtager SU.
3. Specifikke bemærkninger
Handicaptillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelser
Vurderingen af erhvervsevne
DH
finder regeringens forslag om at indføre handicaptillæg til uddannelsessøgen-
de i erhvervsuddannelser positivt. DH finder det dog problematisk, at der i dag
tildeles handicaptillæg på baggrund af en isoleret vurdering af den unges evne til
at påtage sig et erhvervsarbejde. Der foretages ikke en samlet vurdering af den
uddannelsessøgendes studieevne og mulighed for at have et erhvervsarbejde ved
siden af. DH anfører, at der vil være uddannelsessøgende, som isoleret set godt
vil kunne passe et arbejde, man da de grundet deres funktionsnedsættelse bruger
længere tid på studiearbejdet, har de ikke mulighed for at have et arbejde ved
siden af studierne.
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger (Ankenævnet)
foreslår, at
det præciseres i lovteksten, at vurderingen af ret til handicaptillæg alene er en
vurdering af ansøgers erhvervsevne, og at ansøgers eventuelle restressourcer
efter studiet ikke indgår i vurderingen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
19/001658-01
Side 1/4
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021903_0002.png
Ministeriet
bemærker, at handicaptillægget har til formål at kompensere for den
uddannelsessøgendes nedsatte erhvervsevne og manglende mulighed for at sup-
plere SU med erhvervsindkomst via et studiejob. Handicaptillægget skal ikke
kompensere for den uddannelsessøgendes studieevne. Uddannelsessøgende,
som på grund af et handicap har vanskeligheder i forhold til studiet, har mulighed
for at blive kompenseret ved hjælp af specialpædagogisk støtte (SPS).
Vurderingen af, om den uddannelsessøgende kan påtage sig erhvervsarbejde ved
siden af studiet er dog ikke uafhængig af de ressourcer, den uddannelsessøgende
anvender på studiet. Hvis den uddannelsessøgende har vanskeligt ved at følge
studiet på grund af kognitive vanskeligheder, smerter eller træthed vil det med stor
sandsynlighed også betyde vanskeligheder i forhold til at kunne påtage sig et er-
hvervsarbejde.
Det er præciseret i lovforslagets bemærkninger, at der i vurderingen af ansøgnin-
ger om handicaptillæg alene indgår en vurdering af den uddannelsessøgendes
evne til at påtage sig et erhvervsarbejde. Det indgår ikke i vurderingen, om den
uddannelsessøgende bruger længere tid på studiet, herunder til lektielæsning og
forberedelse.
Vurdering af varig funktionsnedsættelse
Ankenævnet
bemærker i forhold til vurderingen af en varig funktionsnedsættelse,
at Ankenævnet betragter funktionsnedsættelser som varige i SU-lovens forstand,
hvis de har varet omkring et år, og formodes at vare yderligere en periode, sva-
rende til tidsrummet for et normalt uddannelsesforløb.
Ministeriet
er enig i, at uddannelsessøgende, som har en funktionsnedsættelse,
der har varet et år eller lidt længere tid, betragtes som varig, hvis de fortsat opfyl-
der de diagnostiske kriterier efter et år, eksempelvis tilbagevendende depression,
kronisk tarmsygdom eller epilepsi. Uddannelsessøgende, som forventes at skulle i
gennem et længerevarende sygdomsforløb, eksempelvis brækket ben med efter-
følgende operation og genoptræning eller behandling for enkeltstående depressi-
on, betragtes ud fra handicaptillægsordningen ikke som havende en varig funkti-
onsnedsættelse. Denne gruppe uddannelsessøgende har mulighed for at søge
ekstra SU-klip, hvis de på grund af sygdom kommer bagud med deres studie.
Niveau for handicaptillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse
EEO
er overordnet positive over for indførelsen af handicaptillæg til elever i er-
hvervsuddannelse. EEO stiller dog spørgsmål til rationalet bag fastsættelsen af
tillægget på 5.500 kr. pr. måned, i stedet for at indføre samme sats som for de
videregående uddannelser.
Ministeriet
bemærker, at hensigten med indførelsen af handicaptillæg til uddan-
nelsessøgende i erhvervsuddannelse er at sidestille SU-modtagere med en varig
funktionsnedsættelse, der giver betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig
et erhvervsarbejde, med andre uddannelsessøgende på ungdomsuddannelserne.
Udfordringer for elever i erhvervsuddannelse med en funktionsnedsættelse
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/4
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021903_0003.png
EEO
bemærker, at uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse kun får SU under
grundforløbet, hvis vedkommende er over 18 år, og eleven således ikke kan få
økonomisk kompensation for hele uddannelsen.
EEO bemærker videre, at elever med handicap ikke har samme forudsætninger
som andre elever, når eleven kommer i virksomheds- eller skolepraktik. Handicap-
tillægget er derfor ikke tiltrækkeligt i forhold til målet om at kompensere elever
med en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Erhvervsuddannelser hører under Undervisningsministeriets ressort.
Undervisningsministeriet
har noteret sig, at det har været et ønske fra EEO at få
udvidet muligheden for handicaptillæg til at omfatte erhvervsuddannelserne. Det
noteres også, at forslaget kun omfatter erhvervsuddannelseselever, der er SU-
berettigede under Grundforløbet, og at EEO derfor mener, at handicaptillægget
derfor ikke er nok i målet om at kompensere elever med varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse.
Behandling af ansøgninger om handicaptillæg
Ankenævnet
bemærker, at det er Ankenævnets opfattelse, at sager om ansøgning
om handicaptillæg er omfattet af officialmaksimen, og at ansvaret for oplysning af
sagen påhviler myndigheden, som skal sikre, at der træffes afgørelse på et for-
svarligt grundlag. Det er således Ankenævnets opfattelse, at Styrelsen for Institu-
tioner og Uddannelsesstøtte (styrelsen) har pligt til at indhente supplerende oplys-
ninger, hvis den dokumentation, som er indsendt af ansøger, er mangelfuld.
Ministeriet
er enig i, at sager vedr. ansøgning om handicaptillæg er omfattet af
officialmaksimen. Når det anføres i lovforslagets bemærkninger, at den uddannel-
sessøgende skal vedhæfte fyldestgørende og aktuel lægelig dokumentation i for-
bindelse med ansøgning, er det af hensyn til den uddannelsessøgendes forvent-
ning om en hurtig sagsbehandling. Uddannelsessøgende med en funktionsned-
sættelse har ofte adgang til lægelige oplysninger via deres behandlingssted og
Sundhed.dk, hvilket er med til at lette sagsbehandlingen og fremskynde en afgø-
relse. Dertil kommer, at styrelsen anmoder om yderligere dokumentation, hvis
styrelsen ikke kan træffe afgørelse på det foreliggende grundlag. Afhængig af det
konkrete behov for supplerende oplysninger, kan det f.eks. enten ske ved, at sty-
relsen sender en attest til ansøger, som vedkommende skal have udfyldt hos egen
læge eller ved, at styrelsen beder om yderligere oplysninger direkte fra hospital,
speciallæge eller andet behandlingssted. Det er præciseret i bemærkningerne.
Økonomi
Ankenævnet bemærker, at under forudsætning af, at der sker en stigning i antallet
af indkomne klagesager om handicaptillæg til Ankenævnet på 20 pct., som skøn-
net af ministeriet, forventer Ankestyrelsen, at behandlingen af sagerne vil medføre
årlige merudgifter for Ankestyrelsen på 0,2 mio. kr.
Ministeriet
har noteret sig bemærkningen, og lovforslagets økonomiske bemærk-
ninger er justeret i overensstemmelse med det af Ankenævnet anførte.
Forhøjelse af fribeløb til uddannelsessøgende, der modtager SU
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/4
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021903_0004.png
AC, DM, DSF
og
EEO
er kritiske over for en forhøjelse af fribeløbet, idet de vurde-
rer, at initiativet tilskynder uddannelsessøgende til at arbejde mere ved siden af
deres uddannelse, og det risikerer at tage fokus fra uddannelsen.
DSF
påpeger dertil, at initiativet kun vil komme en lille gruppe af uddannelsessø-
gende til gode og foreslår i stedet tiltag i form af forbedring af transportrabatten og
fradrag for studiematerialer, der vil kunne komme en bredere gruppe uddannel-
sessøgende til gode.
AC
og
EEO
anfører desuden, at initiativet sender et forkert signal i lyset af de årli-
ge besparelser på uddannelserne.
Ministeriet
har noteret sig synspunkterne om forhøjelse af fribeløbet og bemær-
ker, at hensigten med initiativet er at give de uddannelsessøgende mere frihed og
fleksibilitet, så de f.eks. har mulighed for at arbejde mere i sommerferien.
Øvrige bemærkninger
Aalborg Universitet (AAU)
bemærker i relation til forslag om ophævelse af bonus
for tidlig studiestart (karakterbonus), som er sendt i offentlig høring, at det forelig-
gende udkast til ændringer af SU-loven ikke tager tilsvarende højde for mulighed
for forhøjet SU-normering ved tidlig studiestart.
Ministeriet
bemærker, at forslaget om at ophæve regler for bonus ved tidlig stu-
diestart alene vedrører ansøgeres mulighed for at gange eksamensgennemsnittet
med 1,08 i forbindelse med tidlig studiestart. Der er således ikke lagt op til at æn-
dre i SU-reglerne vedrørende tidlig studiestart.
4. Sammenfatning af de væsentligste ændringer i lovforslaget i forhold til
høringsudkastet:
Følgende er præciseret i bemærkningerne:
- Grundlaget for vurdering af evnen til at påtage sig et erhvervsarbejde i re-
lation til ansøgninger om handicaptillæg.
- Styrelsens mulighed for at indhente supplerende oplysninger.
- Klageadgang til Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger over
afgørelser truffet af styrelsen i sager om handicaptillæg.
- Øgede administrationsudgifter for Ankenævnet grundet forventet stigning i
klagesager om handicaptillæg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/4