Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 182 Bilag 1
Offentligt
2021902_0001.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af SU-
loven
Akademikerne har fra Uddannelses- og Forskningsministeriet modtaget
udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven til høring. Akademikerne
har udsendt lovudkastet til høring i medlemsorganisationerne og skal på
den baggrund fremkomme med bemærkninger.
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget om at forhøje det månedlige
fribeløb med 1.000 kr., at hensigten er, at studerende der ønsker at ar-
bejde mere ved siden af uddannelsen, skal have mulighed for dette.
Det kan umiddelbart virke som et fin politisk gestus til de studerende.
Men Akademikerne skal advare mod en forestilling om, at man ved at
hæve fribeløbet alene varetager de studerendes ve og vel. Det forhold, at
fribeløbet sætter en begrænsning for, hvor meget den studerende kan
arbejde ved siden af studiet, er faktisk med til at skærme den studerende
fra eventuelle arbejdsgiverkrav om at arbejde mere.
Akademikerne skal her minde om, at det ikke er uden betydning, hvor
meget studiejobbet fylder, når den studerende også skal passe et fuld-
tidsstudie og leve op til fremdriftskrav. I Akademikernes optik er forhø-
jelse af fribeløbet et forkert politisk signal at sende, fordi det kan forrykke
balancen mellem studie og erhvervsarbejde.
Det fremgår af bemærkningerne, at forhøjelsen af fribeløbet skønnes at
medføre en direkte SU-udgift for staten på 252 mio. kr. årligt. Med tilba-
geløb af skatter og afgifter samt adfærdsændringer hos de studerende
skønnes nettomerudgifterne at beløbe sig til ca. 95 mio. kr. årligt.
Også her finder Akademikerne, at lovforslaget sender et forkert signal, i
og med de årlige 2 pct. besparelser på uddannelserne fortsætter ufortrø-
dent. Uddannelsesbesparelserne har konsekvens for den studieintensitet,
institutionerne har mulighed for at tilbyde de studerende. Svaret på kva-
litetsudfordringerne er næppe, at de studerende bruger mere tid ved si-
den af studierne, sådan som lovforslaget om en forhøjelse af fribeløbet
lægger op til.
Med venlig hilsen
Birgit Bangskjær
Chefkonsulent
+45 22495855
[email protected]
Den 25. januar 2019
Sag.nr. S-2019-071
Dok.nr. D-2019-3767
BBA/yk
AKADEMIKERNE
THE DANISH CONFEDERATION
OF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Nørre Voldgade 29, 2. sal
DK
1358
København K.
T
E
W
+45 3369 4040
[email protected]
www.ac.dk
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0002.png
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
1215 København K
Om: Forslag til ændring af SU-loven
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger har modtaget forslag
til lov om ændring af SU-loven.
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger har følgende
bemærkninger til lovforslaget:
I bemærkninger til lovforslaget er der vedrørende begrebet ”varig
funktionsnedsættelse” anført:
”En varig funktionsnedsættelse er som udgangspunkt en
funktionsnedsættelse, der hverken af sig selv eller ved behandling vil
kunne bedres væsentligt inden for en længere årrække.”
Vi bemærker, at Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger har
betragtet funktionsnedsættelser som varige i SU-lovens forstand, hvis de
har varet omkring et år, og formodes at vare yderligere en periode,
svarende til tidsrummet for et normalt uddannelsesforløb.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at det påhviler den
uddannelsessøgende at fremsende fyldestgørende og aktuel lægelig
dokumentation for, at vedkommende har en varig og betydelig
funktionsnedsættelse, og at styrelsen kan anmode om supplerende
lægelige oplysninger, hvis dokumentationen er mangelfuld.
Det er ankenævnets opfattelse, at sager om ansøgning om handicaptillæg
er omfattet af officialmaksimen, og at ansvaret for oplysning af sagen
påhviler myndigheden, som skal sikre, at der træffes afgørelse på et
forsvarligt grundlag.
25. januar 2019
J.nr. 19-2341
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Det er således ankenævnets opfattelse, at styrelsen har pligt til at indhente
supplerende oplysninger, hvis dokumentationen, som indsendt af ansøger,
er mangelfuld.
Ankenævnet foreslår desuden, at det præciseres i lovteksten, at
vurderingen af ret til handicaptillæg alene er en vurdering af ansøgers
erhvervsevne, og at ansøgers eventuelle restressourcer efter studiet ikke
indgår i vurderingen.
På forespørgsel har vi fået oplyst, at Uddannelses- og Forskningsministeriet
fagkontor forventer en sagstilgang på 20 pct., og at ankenævnet
forventeligt også vil modtage 20 pct. flere klagesager, som følge af
lovforslaget.
Ministeriet har oplyst, at beregningen af den forventede stigning er
foretaget på baggrund af antallet af støtteberettigede på
erhvervsuddannelserne.
Under forudsætning af, at der sker en stigning i antallet af indkomne sager
om handicaptillæg som skønnet af ministeriet, forventer vi, at
behandlingen af sagerne vil medføre årlige merudgifter for Ankestyrelsen
på 0,2 mio. kr.
De forventede årlige udgifter er beregnet på baggrund af, at der ved
behandlingen af en sag i gennemsnit anvendes 7 arbejdstimer i
sekretariatet. Hertil kommer udgifter til mødebehandlingen. Hvert medlem
af nævnet modtager betaling for 25 minutters forberedelsestid pr. sag og
for anvendt tid på møde. Ved behandling af sager om handicaptillæg
deltager 3 medlemmer og et sagkyndigt medlem.
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger har ikke yderligere
bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen
Kristina Aabling Lech
2
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0004.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
[email protected]
25. januar 2019
Høring over udkast til forslag til lov om ændringer af SU-loven
Dansk Magisterforening har modtaget høring over udkast til forslag om lov om ændring af SU-loven og har
følgende bemærkninger til forslagets to hoveddele: handikaptillæg til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse og forhøjelse af fribeløb.
Handikaptillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse
Dansk Magisterforening støtter den del af lovforslaget, da det er vigtigt at ligestille uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelserne med øvrige uddannelsessøgende, og derfor skal uddannelsessøgende på
erhvervsuddannelserne, der har en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse naturligvis også have
mulighed for at modtage et tillægsstipendium.
Forhøjelse af fribeløb
Dansk Magisterforening mener ikke, at en forhøjelse af det månedlige fribeløb med 1.000 kr. er
hensigtsmæssigt, da det betyder, at studerende tilskyndes til at arbejde mere ved siden af deres
fuldtidsstudie.
I lovforslaget fremstilles en forhøjelse af fribeløbet
som ”mere frihed og fleksibilitet”
til studerende, men
det harmonerer dårligt med alle de studierelaterede rammer, som er politisk bestemt. Dansk
Magisterforening er som udgangspunkt positiv i forhold til forslag, som giver mere frihed til de studerende.
SU er dog hovedindtægtsgrundlaget for de studerendes økonomi, og det er en forudsætning for at
modtage SU, at den studerende er studieaktiv.
Samtidig er der en udtalt politisk forventning om, at studerende bruger mindst 43 timer om ugen på deres
studier, og at undervisningen tilrettelægges derefter. Den forventning efterlader ikke megen plads til, at
studerende kan arbejde yderligere. Det er derfor problematisk, hvis den studerende presses til at bruge for
meget tid på andet end studiet og den grundlæggende fordybelse i de enkelte fag.
Det pres kan også komme fra arbejdsgiver, som ofte fastsætter timetallet på studiejobs efter, hvor meget
de studerende må tjene ved siden af SU’en. Det er derfor ikke et valg og en mulighed, som studerende selv
kan træffe.
Mange undersøgelser
bl.a. en undersøgelse som Dansk Magisterforening foretog i forbindelse med
studiestarten i 2018
viser, at stress og en stresslignende tilstand er udbredt blandt de studerende.
Således har mere end hver tredje studerende i løbet af sidste semester oplevet generel stress, som ikke
afgrænser sig til eksamensperiode eller særlig hård tid på studiejobbet.
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0005.png
Dansk Magisterforening mener, at studerende først og fremmest skal koncentrere deres tid om studiet, og
netop derfor er det vigtig at få SU under hele uddannelsen. Dansk Magisterforening underkender ikke, at et
studierelevant job er et godt supplement, der kan give den studerende mulighed for at få en relevant
praksiserfaring under studiet, ligesom et fagligt relevant studiejob kan lette dimittenders vej til
arbejdsmarkedet. Det må bare ikke ske på bekostning af prioritering af studiet, og derfor er en hævelse af
fribeløbet den forkerte vej at gå.
Hvis der er politisk vilje til at bruge skattepolitikken til at forbedre forholdene for de studerende, ville et
fradrag for indkøb af bøger, materialer og lignende betyde en økonomisk lettelse for de studerende uden at
øge deres arbejdsbelastning.
Endelig finder Dansk Magisterforening, at forhøjelsen af fribeløbet og indførelse af den såkaldte etårige
overbygningsuddannelse ved universiteterne undergraver muligheden for den faglige fordybelse, som er
fundamentet for universitetsuddannelser på højeste niveau. Det er afgørende, at Danmark også i fremtiden
har de bedst uddannede til at levere løsninger for Danmark og danske virksomheder.
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0006.png
!"#$ ! # %
! ' &(')
&
&
* #'
!" # #$ %&$
"'(
)* " '
'
!
!
!
%
0
0
%*
%
0
0
%
0
0
%
&'
(
)) * ' +,)- )+ ..
/
!
% &
( 0 1& 1 0 % 1& 1 ( 0
&
0
&
( 0 & 1
0% & 1
( 01 &1
0 %1 &1
(
& *2 0 %
& *2 ( 0 '& ' 0 % '& ' ( 0 &
0% &
( #
/
%
&
( 0
&
0%
&
(
&
0%
&
( 0 &
1
0% &
1
( 0* & '
0
& '
( 0'1 &'1
0 %'1 &'1
( 0
& ' 0
& ' ( 0 &
0% &
(
% ' & '
(
1
%3 1
&
( 0
&
0%
&
(
&
0% &
( 0 1 & 1
0% 1 & 1
(
& '
0%
& '
( 0
&
0%
&
( 0
&
0
&
( 0 * & *
0% * & *
( 0
&
0%
&
(
&
0%
&
( 0 *& * 0 % *& * ( 0 ! &
0% ! &
(
&
0%
&
(
/ ' %
&
( 1
'
"#
$
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0007.png
%
&1
'
( 0
&
0%
&
( 0
&
0
%
&
( 0 &
0% &
( 0 &
0% &
( 0
' &
'
0
%
' &
'
( 0 &
0% &
( 0
& '
0%
& '
(
0
& ' 0%
& ' ( #
4/
%# & '
( 0 &
0
% &
( 0
&
0%
&
( 0
&
0%
&
( 0 '& ' 0 % '& ' (
0 &
0% &
( 055
&
0 %55
&
(
0
&
0%
&
( 0
1&
1 0%
1&
1 (
0
&
0%
&
( 0
&
0%
&
( 0 &
0
% &
( 0 '&
0 % '&
( 0 &
0% &
( 0
&
0
%
&
( 0 '1& '1 0 % '1& '1 ( 0 1& 1 0 % 1& 1 (
0
&
0%
&
( 0
&
1 0%
&
1 ( 0
&
1 0
%
&
1 ( 0
&
0%
&
( 6
% &
( '
%
& '
( 0
&
0%
&
(
4#
%
&
( 0 '& ' 0 % '& ' ( 0 &
0% &
( 0 4
&
0% 4
&
( / 6 7 % 7& / / 6 4( 0'' &''
0
%'' &''
( 0'1 &'1 0 %'1 &'1 ( 0
&'1
0%
&'1
( 0'1 ! &'1 !
0
%'1 ! &'1 !
( 0 &
0% &
( 0 '& ' 0 % '& ' ( 0
&
0
%
&
( 0 '& ' 0 % '& ' (
8$
! "
'
9
:
9
!
<
+
'
=.> ?+@) A,B?
&'
"
,
&'
#$% &
#'()* % (#%''%
;
;
$
6
+)@>
4 ),)> 4$
4
=.> @@-+ -?,,
2 =.> @@@+ @>,)
' &'
CCC '
: $
:$
.
4 )+)> 4$
5
4
!
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0008.png
-
" #
$%$
''' $
!
!
&
&
-
-
! " # $
-
%
%)
$
.
.
.
$
&
&
&
)
$ /
$
/
)
)
)
)
$
$
/)
)0
./
+
/
.
/
)
+ $
/
)
/
+
+
)
+
$
$
0
+ $ /)
+
+ .
(
"
"
-
2
+
+ 2
.
"
' %( $
)*
*
+
,
-
$
).
$
&
. $/ /
,
,
$
&
$
&
,
$/ / +
/
.
$/ /
. /
.
.
)+
*
*
,
$
/
)
*
.
)
)
)
$
*
&
$
, /
.
&
, )
+ 0
*
,
.
/ /
)
*
$
&
, 2
$
&
,
.+
/
.
$/ / +
)
/
$ )
$ /
$/ /
)* /
) $
&
)3
, $
$
&
,
/
$ )
+
+
,
.
,
/
$
)
$
*
()
,
0
+ -
1
(
&
+ /
* (
-
+
+ 3
-/6 +
+ 3&
378
+
+3
-
:
+3
"0
-
+
.
9:.* + 3
+ *
1
-*
-"
+
+
4
1
+
(
&
,
" 0
+
+ (5
$
+ 91
+ <1
+ -
-
+ (5
"0
.
"
+
9,
1 /
) +
/
/
,
&
$/
/
+
$
(,
+
+
3
+
+ -
81
)
/
)
)
/
/
$
*+
)
)
+ "
,
-
+
<
0
*
: 0
2
+
;
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0009.png
studiearbejdet. Det kan eksempelvis være unge med epilepsi, ordblindhed, visse former for
hjerneskade og udviklingsforstyrrelser som ADHD og autisme. Isoleret set vil de godt
kunne passe et arbejde, men da de bruger markant længere tid på studiearbejdet, har de ikke
mulighed for at have et job ved siden af studierne.
DH vil meget gerne bidrage i en dialog om, hvordan kriterierne for tildeling af
handicaptillæg kan justeres i mere hensigtsmæssig retning.
Venlig hilsen
Thorkild Olesen
formand
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0010.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
Sagsbehandler Stine Ewald Larsen
Tel 72318067
Mail [email protected]
Ref.-nr. 19/000576-01
Danske Studerendes Fællesråd har med interesse læst udkast til forslag til lov om
ændring af SU loven. I Danske Studerendes Fællesråd forholder vi kritiske overfor en
stigning i fribeløbet på 1000 kr. Det gør vi af flere årsager; for det første mener vi en
stigning i fribeløbet er en skævvridende måde at forsøge at give de studeende flere
penge på. Da dette kun gavner studerende som kan og har mulighed for arbejde ved
siden af deres studier.
I Danske Studerendes Fællesråd så vi heller at man lavede tiltag til at forbedre de
studerendes økonomiske situation, som kommer alle studerende til gode. Man kan her
se på at gøre forskellige ting billigere for studerende; eksempelvis indføre bedre
rabatordning til studerende i den offentlige transport, så transport bliver billigere for
studerende. Eller se på at indføre forskellige fradragsmuligheder på studiematerialer
eksempelvis bøger, it-programmer mm. Så det bliver nemmere at få sin økonomi til at
hænge sammen som studerende.
En anden ting vi er utilfredse med ved forslaget om et højere fribeløb er at vi synes
det skaber et incitament for erhvervslivet til at skabe studiejob med højere ugentligt
timeantal, og det vil vi synes er en ærgerlig udvikling. Først og fremmest fordi man
som studerende er ved at tage en uddannelse, og derfor bør ens primære fokus og
energi være rettet mod ens uddannelse. Vi synes, det er vigtigt, at man som
studerende kun vælger at tage et studiejob, hvis man har lyst samt føler at det vil
bidrage positivt til ens erfaringer og øvrige studieliv. Derudover må et studiejob
derfor heller aldrig ende med at tage for meget fokus væk fra ens studier eller stresse
en unødvendigt. Det mener vi at et højere ugentligt timeantal kan medføre.
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0011.png
Forslaget med at indføre et handicaptillæg til uddannelsessøgende på
erhvervsuddannelser med varige fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser er vi
meget positive overfor.
På vegne af Danske Studerendes Fællesråd
Kirstine Pedersen
Levevilkårspolitisk Næstforkvinde
Tlf.: 28194502
E-mail: [email protected]
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0012.png
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0013.png
Erhvervsskolernes ElevOrganisation
25. januar 2019
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven
Uddannelses- og Forskningsministeriets afdeling, Jura og Internationale Forhold, har den 11. januar
2019 anmodet om Erhvervsskolernes ElevOrganisations (EEO) eventuelle bemærkninger til udkast
til forslag til lov om ændring af SU-loven. Vi sætter pris på, at Undervisningsministeriet har anmo-
det om elevernes syn på udkastet.
Lovforslaget har to ben; et forslag om at hæve det laveste fribeløb for uddannelsessøgende på ung-
domsuddannelser og videregående uddannelser med 1.000 kr. pr. måned, og et forslag om handi-
captillæg til uddannelsessøgende på erhvervsuddannelser. Vi vil primært kommentere på forslaget
omhandlende handicaptillæg. Det er vigtigt at pointere, vi er skeptiske over for en hævning af fribe-
løbet. Vi mener, idet fribeløbet øges, at det åbner op for, at de studerende skal arbejde flere timer,
frem for at studere. Derudover er det forkert, efter flere års uddannelsesnedskæringer at bruge
penge på at hæve fribeløbet, fremfor investeringer i undervisningskvaliteten
Handicaptillæg på erhvervsuddannelserne under grundforløb
Vi vil først og fremmest påpege, at vi er meget positive overfor tiltaget, og det er noget vi tidligere
har foreslået sammen med Danske Handicaporganisationer (DH) og Sammenslutningen af Unge
Med Handicap (SUMH). Dog har vi en række kritikpunkter, som vi håber Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet vil tage til efterretning:
Vi forstår ikke, hvad rationalet er bag fastsættelsen af tillægget på 5.500 kr. pr. måned.
I lovudkastet fremgår det, at tillægget kompenserer
”… i lighed med det nuværende handicaptillæg
til studerende på videregående uddannelser”.
Vi foreslår derfor at sætte taksten på samme niveau
som på de videregående uddannelser, 8770 kr. pr. måned, så man kompenserer ligeligt.
Ydermere får uddannelsessøgende på erhvervsuddannelserne kun SU under grundforløbet, hvis ele-
ven er over 18 år gammel. Elever med handicap har dog ikke samme forudsætninger, som andre
elever, når eleven kommer i virksomheds- eller i skolepraktik. Handicaptillægget er derfor ikke nok
i målet om at kompensere elever med varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0014.png
Erhvervsskolernes ElevOrganisation
25. januar 2019
Udfordringer
EEO mener grundlæggende set, at der er to ting, der er særlig udfordrende for uddannelsessøgende
elever med handicap på erhvervsuddannelserne:
1) Den første er, at man ikke kan få økonomisk kompensation for hele sin uddannelse, hvis
man tager en erhvervsuddannelse. Handicaptillægget er, som tidligere nævnt, alene et sup-
plement til SU’en. Derfor er der brug for, at de elever, der har nedsat arbejdstid i praktik,
modtager økonomisk kompensation.
2) Det kan være svært at forlænge uddannelsen på erhvervsuddannelser pga. erhvervsuddannel-
sernes struktur. Man kan ikke på samme måde som på universitetet udskyde fag, grundet
skiftende skole- og praktikforløb. Samtidig danner skoleperioden typisk grundlag for prak-
tikken og omvendt. Derfor vil det ved nuværende struktur være svært for eleven med handi-
cap at forlænge uddannelsen.
Løsning
Elever med varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har brug for fleksordninger, der sikrer
sammenhæng mellem skole og praktik, så uddannelseskvaliteten er den samme, hvad enten man ta-
ger den på normeret tid eller har brug for at forlænge den. Helt konkret kan dette sikres, ved at ele-
ver med handicap kommer i praktik på fleksjoblignende vilkår, hvilket vil sikre økonomisk kom-
pensation for nedsat arbejdstid eller arbejdsintensitet.
Det er vigtigt for os, at der fortsat vil være sammenhæng mellem skolen og praktikken. En ting er,
at det jf. § 58 og § 59 i bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser er muligt at forlænge uddan-
nelsen. En anden ting er, hvordan man kan gøre det i praksis uden at miste sammenhængen mellem
skoleforløb og praktikforløb. For at gøre det nemmere at forlænge sin uddannelse i praksis, kunne
det være gavnligt med nogle klare retningslinjer.
Med venlig hilsen
Maja Mørk Christensen
[email protected]
+45 25 10 00 30
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0015.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Postboks 2135
1015 København K
Danmark
E-mail:
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL +4591325688
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 19/00166-2
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF SU-LOVEN
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ved e-mail af 11. januar
2019 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven
(Tillægsstipendium til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse med
en funktionsnedsættelse og forhøjelse af fribeløb).
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til ministeriets sagsnummer: 19/000576.
Med venlig hilsen
Annecathrine Carl
JURIDISK RÅDGIVER
18. JANUAR 2019
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0016.png
!
"
%
#"$
!& '%
" !
" # & '
( ##"" !
"
&
)( *
+ , -
-
!
"
#
!
!
!
$ "
%% &' '(
)*
+,-*$.-* )/,! * ,! / /)*#.
,0
1 2"
%% &' '( */,31& 4
&
41 5673
44 &% &
!
#
/
8"
% 1<+
0
% (<
98 2
9
:
8
., +;3
!! "
$ "
+
*,-*
#!
% & ! !#
!&
.-
*
/
% & ! !#
0
#
.
!# # ' ( )
#
!# # ' ( )
%*# '
$
"
%*# '
%10* +1 * /
- & !3
! 5 ! &.
/5/
4
7
& 1 #(
'
& ! &!
&
(
& &. #
&5
&. 5 4/ &. 4 54
&.
5 ( 6 &.
&. & ! &!5
! &. & ! &!5
! &.
5
&.
5
! &. & 5 &
&. 7
& # & #
&. 4/5 4/ &. ( #5( &&
&.
2
#
. 45 4 &. /
' 5
(5 ( &.
5
& /' '
&. (&5 # (# &. 4* &5 4*
& #
4 ! .
!5
& &.
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0017.png
5& & &. & (5 & ( &.
5
&.
5 & #
&. ('5 (' &.
5
&. 3 5
' &.
' !5
' &.
5
&. & ! &!54 /
&.
5
&. & ! &!5
&. / 5 # &.
( 5 ( &. !
(5 !
( &.
5
&.
5/ (
/! &. &! 5 ! &. + *,-*
!&
.
& 5&
&.
5( & &.
5& &. & 5& &. #/5/
# # '
&. ( #5 #
.(
'5(
' &.
( ! 45( ! 4 &.
5
(
&.
# 5 / &. # 5 # &. & 5& & &. / 5 ( &.
5
'
&. 45 4 &. (45 (4 &.
!5
! &. ( #5 ( 4 &.
!5( ! 4 &.
! ! #
5
!
&. 8 !&
& !
! !. !
' # 7 ( &.
5 '
&. 70, + ( #.
5
&.
5
&. %7,*/
5 ! &. -98 1:.
&5
( & &. 4#5 4# &.
5 4 &.
4 3 5 4 3 &. ' 5'
&.
5
&. ( 5 ( &. 5
&
"
% & ! !#
# !# # ' ( )
%*# '
!
6 "
"
=
6
!"
5
)
*
#
3 ?'1 & % 4 (&
3
=
$
) 9
@ "
%1
)
1 2"
3 ?'1 %%
A3 ?'1 %%% %1
=
*
3
BBB
2
2
)
$
'
1 2"
"
9
90
3
>
!
>
2
&
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0018.png
!
"!#
$%
!
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 11. januar 2019 sendt udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven
i høring.
Rigsrevisionen har gennemgået lovforslaget med fokus på bestemmelser vedrørende statslige revisions- og/eller
regnskabsforhold jf. Rigsrevisorlovens §§ 7 og 10 og kan konstatere, at det ikke omhandler sådanne forhold.
Vi har derfor ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Ledelsessekretariatet
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir. +45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
$
% %
% %
%
00
'
%
)
5
%
(
) )
(
%& '
+
(
%
%
(
%
(
) ,
(
%
(
(- -
'
'
(
)
)
(
'
(
(
), *
(
%
(
(
%
%
(
(
'
(
(
% )
(
(.
%
(
'
)
(,
%
( 2%
' -
-
(
(
-/
%,
(
)&
)&
(
(
!
%%'
' %''
6
!"#
%
(
% %
(
'
'
'
(
(
)
)
'
) ,%
(
(
&
(
% %
(
%
(
%
(
,
% )
(
'
('
. ) ,%
(
%
(
(
% %
'
'
)
(
)* )*
%
(
(
(,
%
(
(
(
(
(
(
'
(
%
(
/$ ,
(
('
(
* '
(
)
)
(
% )
(
% % '
%
(1 %
%
'
(
( 2-
( $31 2 4
2 4 23$3 $31 -/
(
(
(
2 '
%
,
)
/
' '
(
(
,' ,'
(
)
(
2
%
% %
'
(
)' )'
(
(
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0019.png
'
7 *
8
7
'
6
'
$
:
-
@
'
% % '
'!
%'
%
%
! ;"# < = > ?<
*
6
%'
%
%
%
%%'
!"#
'
9
!
'
%''
6
2 '
'
%'6
2 '
9
'% %
- , %
% %
1 %*
=#
-/
#/ *
3 '
! ;"# ==
+! ;"# === =#
@
'!
AAA
8
8
-/
06
!
"
#/ *
%
/
<
/
% *
'
,
,'&
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0020.png
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0021.png
K øbenhavn d. 22. januar 2019
Høringssvar
Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven
Hermed fremsendes høringssvar fra UU DA N MA R K . Hoslagte er fremsendt på mail til
[email protected]
UU DA N MA R K takker for muligheden for at afgive høringssvar og meddeler, at vi ingen kommentarer har.
Med venlig hilsen
A nders L adegaard
Formand for UU DA N MA R K
V EST ER B R O G A DE 6 D, 4. SA L , 17 80 K B H. V . | UUDA N MA R K .DK | UUDK @UUDA N MA R K .DK | C V R : 32 91 7 8
01
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0022.png
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0023.png
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0024.png
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0025.png
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0026.png
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet
via Danske Universiteter
Studieservice
Fibigerstræde 10
Postboks 159
9100 Aalborg
Sagsbehandler:
Sine Sø Kristensen
Telefon: 9940 7618
Email: [email protected]
Dato: 22. januar 2019
Sagsnr.: 2019-713-00008
Aalborg Universitets høringssvar vedr. høring over udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven
Aalborg Universitet (herefter AAU) har via Danske Universiteter modtaget høring over udkast til forslag til lov om
ændring af SU-loven. AAU har følgende bemærkning:
I relation til fremtidig ophævelse af bonus for tidlig studiestart jf. udkast til ændring i bacheloradgangsbekendt-
gørelsen (§ 46, stk. 2) og udkast til ændring i bekendtgørelse om adgang til erhvervsakademiuddannelser og
professionsuddannelser (§ 46, stk. 2), som begge har været i høring, vil AAU henlede opmærksomheden på
sammenhængen mellem bonus for tidlig studiestart og mulighed for forhøjet SU-normering i SU-lovgivningen.
AAU finder ikke umiddelbart, at den ændrede SU-lovgivning tager højde for dette.
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0027.png
L 182 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2021902_0028.png