Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 181 Bilag 1
Offentligt
2022538_0001.png
NOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om ændring af lov om
ferie og lov om forvaltning og administration
af tilgodehavende feriemidler (præcisering af
antallet af fondsferiedage, indførelse af mod-
regningsadgang, ensretning af rentebe-
stemmelse og udbetaling fra fonden ved
dødsfald m.v.)
Februar 2019
J.nr. 2019-528
1. Indledning
Udkastet til forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler (præcisering af antallet af fondsferie-
dage, indførelse af modregningsadgang, ensretning af rentebestemmelse og udbeta-
ling fra fonden ved dødsfald m.v.) har været sendt i ekstern høring til de hørings-
parter, der fremgår af vedlagte bilag, i perioden fra 18. december 2018 til 23. janu-
ar 2019.
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC), Arbejdsretten, Ankenævnet for ATP m.m.,
ASE, Arbejdsmarkedets Feriefond, ATP, Beskæftigelsesrådet (BER), Business
Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA), Danske Advokater, Danske A-kasser (tidligere AK-Samvirke) Dansk
Erhverv, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Fagli-
ge Hus, FerieKonto, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Finansforbundet,
Frie Funktionærer, Foreningen Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Funk-
tionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gartneri-, Land- og Skovbru-
gets Arbejdsgivere (GLS-A), Ingeniørforeningen IDA, KL, Kommunale Tjeneste-
mænd og Overenskomstansatte (KTO), Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverfor-
ening (KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Landsorganisationen i Danmark
(LO), Lederne, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Lønmodtagernes Garantifond,
Parasollen, Producentforeningen og Sundhedskartellet.
Der er modtaget høringssvar fra: Arbejdsmarkedets Feriefond, Arbejdsretten, ATP,
Forhandlingsfællesskabet, Danske A-kasser (tidligere AK-Samvirke), DA, Danske
Regioner, Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, LD, LO (Nu FH)
Parasollen.
De modtagne høringssvar vedlægges.
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022538_0002.png
Følgende har ikke bemærkninger til lovforslaget:
Arbejdsretten, Danske A-kasser (tidligere AK-Samvirke), Danske Regioner, Den
Danske Dommerforening, Forhandlingsfællesskabet.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar, således at der først gennemgås de
overordnede og politiske bemærkninger, og dernæst bemærkningerne til de enkelte
elementer i lovforslaget.
2. Overordnede og politiske bemærkninger
2.1. Overordnede bemærkninger uden kommentar
Arbejdsmarkedets Feriefond (AFF), Finanssektorens Arbejdsgiverforening(FA) og
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD) er positive over for lovforslagets indhold.
DA lægger vægt på, at implementeringen af den nye ferielov, herunder overgangs-
ordningen, sker i henhold til fællesindstillingen fra arbejdsmarkedets parter i Ferie-
lovudvalgets betænkning med lovforslag og forslag til finansiering samt den brede
politiske aftale, som ligger til grund for den nye ferielov og lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler.
DA kan efter en konkret vurdering dog støtte det fremsendte lovforslag, der vedrø-
rer forhold, der først er åbenbaret under implementeringsarbejdet eller er af rent
teknisk karakter. Dette gælder således også forslaget om tidligere udbetalinger af
indefrosne midler til dødsboer.
FA tilslutter sig målsætningen om, at de foreslåede tekniske ændringer skal sikre
en smidig og effektiv administration af reglerne.
FA opfordrer i den forbindelse til, at udmøntningen bliver fremmet, så virksomhe-
derne får rimelig tid til implementering af den nye ferielovgivning.
FH finder det både tilfredsstillende og hensigtsmæssigt, at det foreslås, at der kan
ske udbetaling til dødsboer efter lønmodtagere i overgangsåret, således at dødsboer
kan afsluttes uden at skulle vente til det ellers fastsatte tidligste tidspunkt for Fon-
dens udbetalinger 1. oktober 2021.
Det er FH's opfattelse, at der bør etableres en lignende mulighed for tidligere udbe-
taling til lønmodtagere, der går på pension i overgangsåret. I dag er der adgang til
"førtidig" udbetaling af feriepenge, når en lønmodtager går på pension.
Men den ny ferielov hjemler ikke adgang til udbetaling af optjente feriemidler i
overgangsåret (1. september 2019 - 31. august 2020) før tidligst den 1. oktober
2021. En lønmodtager, der går på pension i overgangsåret, vil altså skulle vente i
op til 2 år på udbetaling af feriepengene, hvilket af den enkelte kan opleves som
urimeligt, ikke mindst i en situation, hvor der ikke er tale om dobbeltoptjening af
ferie.
2
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022538_0003.png
FH vedstår sig naturligvis selvsagt den samlede løsning bag den ny ferielov. Det er
imidlertid FH’s opfattelse, at det vil ligge inden for rammerne at indføre
en hjem-
mel til, at de feriemidler, som arbejdsgiveren allerede har afregnet til FerieKonto
eller Fonden - og hvor arbejdsgiver således ikke har en forventning om udskydelse
af betalingsforpligtelsen - kan udbetales efter anmodning fra en lønmodtager, der
går på pension i overgangsåret. På samme måde bør der indføres hjemmel til, at
øvrige arbejdsgivere kan vælge at udbetale efter anmodning fra en lønmodtager,
der går på pension i overgangsåret.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet noterer sig, at der er opbakning blandt høringsparterne
til lovforslaget.
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne om implementering og
anerkender behovet for en hurtig udmøntning. Det bemærkes, at de nye regler om
samtidighedsferie træder i kraft den 1. september 2020. Der er således taget højde
for, at en så stor lovændring kræver en lang periode til implementering. Beskæfti-
gelsesministeriet bidrager til varetagelsen af denne implementeringsopgave, som
er i proces.
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne om FH’s ønske om, at
der ligesom for dødsboer, etableres mulighed for tidligere udbetaling til lønmodta-
gere, der går på pension i overgangsåret. Beskæftigelsesministeriet bemærker i den
anledning, at det fremgår udtrykkeligt af bemærkningerne til fondsloven samt af
Ferielovsudvalgets betænkning, at lønmodtagere, der når folkepensionsalderen før
den 1. oktober 2021, først vil kunne få deres krav på tilgodehavende feriemidler
udbetalt fra og med den 1. oktober 2021.
Som FH bemærker, er der tale om en samlet løsning bag den ny ferielov. Beskæfti-
gelsesministeriet finder derfor ikke på det foreliggende grundlag anledning til at
ændre reglerne på dette punkt.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til de enkelte punkter nedenfor.
2. Ændrede regler for udbetaling ved død, for ferie optjent i overgangsår
LD finder det positivt, at reglerne foreslås ændret, således at der kan ske udbetaling
til boet af optjente feriemidler fra overgangsåret i tilfælde af lønmodtagerens død.
LD foreslår, at det præciseres, at en arbejdsgiver, Feriekonto eller en feriekasse vil
kunne udbetale til dødsboet helt frem til den 31. december 2020, som er fristen for
endelig indberetning.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
3
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022538_0004.png
Forslaget er præciseret i overensstemmelse hermed.
3.
Forældelse af AFF’s krav på uhævet
feriebetaling
AFF kvitterer positivt for muligheden for at politianmelde en arbejdsgiver, der ikke
efterkommer et pålæg fra fonden. For at opgøre og inddrive eventuelle krav, har
AFF undersøgt spørgsmålet om forældelse. Kammeradvokaten har konkluderet, at
retstilstanden vedrørende forældelse er usikker og har endvidere opfordret Ar-
bejdsmarkedets Feriefond til at viderebringe forholdet. Derfor anmoder AFF tillige
om, at retstilstanden omkring forældelse af fondens krav præciseres.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har imødekommet AFF’s ønske
Der indsættes derfor en forældelsesbestemmelse i den eksisterende ferielov og den
nye ferielov, som lovfæster Arbejdsmarkedets Feriefonds praksis.
Arbejdsmarkedets Feriefonds og de private feriefondes krav på uhævet feriebeta-
ling forældes således 5 år efter den 15. november efter ferieåret/ ferieafholdelses-
periodens udløb med mulighed for suspension.
4. Delegation af opgaver til Arbejdsmarkedet Feriefond
AFF mener, at det vil give den bedste service til lønmodtagerne, hvis fonden kan
behandle hele sagen om anmodning om udbetaling af ´gamle´ feriepenge, således
at Arbejdsmarkedets Feriefond i disse sager træffer afgørelse i spørgsmålet om
feriehindringer, samt foretager remonstration, med klagemulighed for lønmodtage-
ren til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Udbetaling af uhævet feriebetaling til lønmodtageren fra AFF og de private ferie-
fonde skal godkendes af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, herunder
hvis lønmodtageren har haft en feriehindring. Fondene kan udbetale, hvis lønmod-
tager har holdt ferien i ferieåret.
Med den nye ferielov skal udbetalinger fra AFF eller de private feriefonde ikke
godkendes af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering eller af anden myndig-
hed. Det skal i den forbindelse bemærkes, at muligheden for udbetaling i tilfælde af
feriehindringer som udgangspunkt ikke længere er muligt, da ferien skal overføres
til den efterfølgende ferieafholdelsesperiode.
I forhold til den gældende ferielov, som gælder frem til 31. august 2020 findes det
mest hensigtsmæssig, at Styrelsen for Arbejdsmarkedet fortsat har enekompetence
til at træffe afgørelse om feriehindringer, når feriebetalingen er tilfaldet Arbejds-
markedets Feriefond eller en privat feriefond. Herved sikres en ensartet praksis.
4
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022538_0005.png
5. Øvrige bemærkninger
Datatilsynet forudsætter, at databeskyttelsesforordningens og databeskyttelseslo-
vens bestemmelser vil blive iagttaget i forbindelse med de behandlinger af person-
oplysninger, der vil ske som følge af lovens bestemmelser.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at behandlingen af persondata i forbindelse med implementerein-
gen af loven skal håndteres med samme hensyn til databeskyttelse som efter gæl-
dende regler.
ATP bemærker, at man i forbindelse med systemudvikling og forberedelse af ad-
ministration af Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler (fonden) er
blevet opmærksom på nogle områder
i den vedtagne lov, hvor der efter ATP’s op-
fattelse er behov for ændring eller præcisering:
§ 3, stk. 5, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler:
Efter denne bestemmelse kan fonden pålægge arbejdsgiver, der ikke har foreta-
get indberetning i overensstemmelse med stk. 1-4, at indsende oplysninger.
Modtager fonden ikke tilstrækkelig dokumentation for den manglende eller
mangelfulde indberetning, kan fonden træffe afgørelse om, at arbejdsgiver skal
foretage indbetaling af tilgodehavende feriemidler.
ATP finder umiddelbart, at det er uklart, om fonden skal initiere en sag ved at
rette henvendelse til en af de mulige afgørelsesmyndigheder, der fremgår af § 4,
stk. 3, jf. gældende ferielov § 35, stk. 2.
ATP opfordrer til, at det kommer til at fremgå, hvordan fonden skal sikre, at der
træffes den eksigible afgørelse, der er nødvendig, for at fonden kan opkræve ar-
bejdsgiver efter § 3, stk. 5, 2. pkt.
ATP finder desuden, at der er behov for at fastlægge nærmere regler for de situ-
ationer, hvor fonden skal udstede pålæg om indsendelse af oplysninger.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at det i forbindelse med den tekniske
udmøntning skal afdækkes nærmere, hvordan den pågældende problemstilling skal
håndteres.
§ 4 i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler
Lovens § 4 indeholder ikke en hjemmel til, at beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler i bekendtgørelse. ATP finder, at der bl.a. kan være be-
hov for at fastsætte regler om underretning af lønmodtager og arbejdsgiver samt
om fondens pligt til forud herfor at undersøge, om arbejdsgiver har foretaget
fuldstændig indberetning. ATP opfordrer til, at der gives hjemmel til, at beskæf-
tigelsesministeren kan fastsætte regler, der understøtter § 4.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
5
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022538_0006.png
Høringssvaret har givet anledning til, at der i § 4 indsættes en bemyndigelse til, at
beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om fondens underretning af
arbejdsgiverarbejdsgivere og lønmodtagerlønmodtagere om de indberettede oplys-
ninger, herunder om den administrative håndtering heraf, fondens undersøgelses-
pligt og eventuelle indsigelser.
§ 5 i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler
Lovens § 5, stk. 1, pkt. 2, pålægger fonden at opkræve tilgodehavende feriemid-
ler, der inden 31. december 2020 er indberettet til FerieKonto eller en feriekas-
se, men ikke er indbetalt dertil. Bestemmelsen indeholder imidlertid ikke
hjemmel til, at fonden på samme vis kan opkræve betaling af tilgodehavende fe-
riemidler, der indberettes efter 31. december 2020, og som burde være indbetalt
til FerieKonto eller en feriekasse. ATP opfordrer til, at der skabes hjemmel til,
at fonden også i denne situation kan kræve betaling fra arbejdsgiver, da fonden
ellers er uden mulighed for at opkræve midler, som arbejdsgiveren selv har til-
kendegivet at skylde. Konsekvensen af manglende hjemmel vil således være, at
inddrivelse skal foretages via LG.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Høringssvaret har givet anledning til, at der indsættes et nyt stk. 2 i § 5, hvorefter
tilgodehavende feriemidler, der skulle have været indberettet og indbetalt til fon-
den senest den 31. december 2020, men som først indberettes til fonden efter den
31. december 2020, kan fonden forlange betalt inden 4 uger med tillæg af renter.
LG bemærker, vedrørende indberetning af feriemidler når lønmodtager får ud-
betalt løn mv. fra LG, at det
er LG’s erfaring, at indberetninger til eIndkomst i
forbindelse med fx arbejdsgivers konkurs ofte ikke er korrekte. ATP forventer,
at arbejdsgivers indberetning af feriemidler i forbindelse med ophør, konkurs el-
ler død, hvor LG betaler løn mv. for perioder i og omkring overgangsåret, vil
være tilsvarende fejlbehæftet. Der må derfor forventes at være behov for, at der
skabes et samlet overblik over lønmodtagers ferieberettigede løn, hvoraf der
skal beregnes feriemidler, og derudfra træffes afgørelse om størrelsen af de
samlede feriemidler, der skal være indberettet til fonden. Der kan være behov
for at slette eller supplere evt. tidligere indberetninger foretaget af arbejdsgive-
ren, så den endelige registrering af lønmodtagers feriemidler i fonden er korrekt,
inden fonden søger dækning for de ubetalte feriemidler i LG og foretager udbe-
taling af feriemidler til lønmodtager, når disse forfalder til udbetaling.
Da LG normalt beregner og udbetaler feriepenge i forbindelse med arbejdsgive-
rens konkurs mv. og derfor har erfaring med og systemunderstøttelse til sådanne
beregninger, kan LG
i forbindelse med behandlingen af lønmodtagers øvrige
krav - med en begrænset forøgelse af administrationsomkostningerne også fore-
tage beregning af lønmodtagers samlede krav på feriemidler fra den konkurs-
ramte arbejdsgiver. Dette vil medføre en langt bedre brugerrejse for lønmodta-
geren, som derved vil få afklaret hele sit mellemværende samtidig, i stedet for at
skulle afvente en høring fra fonden om feriemidler primo 2021 og desuden selv
skulle iværksætte en afklaring.
6
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022538_0007.png
At lade LG foretage en beregning, der kan danne grundlag for fondens registre-
ring af lønmodtagers feriemidler, vil efter ATP´s vurdering kræve, at denne
proces hjemles i såvel fondsloven som i LG-loven.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Høringssvaret har givet anledning til, at der indsættes nye bestemmelser i lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler samt i lov om Lønmod-
tagernes Garantifond, således at der skabes hjemmel til, at LG kan beregne og
indberette af feriemidler for lønmodtagere, der får løn fra LG i og omkring over-
gangsåret.
§ 28 i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler
ATP bemærker, at der er opstået behov for afklaring af forståelsen af bestem-
melsen og evt. ændring heraf.
Det drejer bl.a. sig om grundlaget for fondens beregning af størrelsen af feriebe-
talingen, når der ikke er beregnet og indberettet feriepenge til indkomstregistret,
og den ferieberettigede lønindkomst ikke kan hentes i indkomstregistret.
ATP opfordrer derfor til, at det inden lovens fremsættelse afklares, om der i re-
lation til administrationen af fondsferiedagene er behov for ændring af loven.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at der er i § 28, stk. 6, findes en bemyndigelse
hvorefter beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om særlige fonds-
feriedage og administrationen heraf.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de af ATP fremsatte opmærksom-
hedspunkter ikke umiddelbart kræver lovændring. Det bemærkes i den anledning,
at udmøntningen af § 28 vil ske i samarbejde med ATP, arbejdsmarkedets parter
m.v., og at høringsparterne på sædvanlig vis vil blive inddraget i forbindelse med
udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelserne.
7