Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 178 Bilag 1
Offentligt
HØRINGSNOTAT
Kontor
Forsyningskontor I
Dato
6. februar 2019
J nr.
2018-4006
/ KTH
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om Lov om ændring af lov om Energinet,
lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning
(
Nye rammer for Energinets sel-
skabsstruktur, gebyrfinansiering af overflyttede tilsynsopgaver fra Energinet til Energistyrel-
sen og supplerende regler til forordning om foranstaltninger til opretholdelse af gasforsy-
ningssikkerheden m.v.)
Lov om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning blev
sendt i ekstern høring den 19. december 2018 med frist for afgivelse af høringssvar den 17.
januar 2019.
Der er modtaget i alt 7 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 5 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
Dansk Energi, Det Økologiske Råd, FSE- Foreningen for Slutbrugere af Energi,
Danmarks Vindmølleforening og Dansk Fjernvarme
Følgende 2 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
Datatilsynet og FSR - Danske Revisorer
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået efter-
fulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 Lovforslagets del vedrørende omorganisering af Energinet
Nr. 2 Lovforslagets del vedrørende gebyrfinansiering af overflyttede tilsynsopgaver fra
Energinet til Energistyrelsen
Nr. 3 Lovforslagets del vedrørende supplerende regler til forordning om foranstaltninger til
opretholdelse af gasforsyningssikkerheden
Nr. 4: Mulighed for at overvælte gebyromkostninger på forsyningspligtkunder
Ad nr. 1: Lovforslagets del vedrørende omorganisering af Energinet
FSE
–
Foreningen for Slutbrugere af Energi
og
Danmarks Vindmølleforening
anfører, at
reguleringen af Energinet bør følge anbefalingerne i statens ejerskabspolitik, særligt
Side 1/6