Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 177 Bilag 1
Offentligt
2021737_0001.png
-- AKT 1630161 -- BILAG 1 -- [ Forside til høringssvar ] --
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Støtteordninger til forsøgs-
vindmøller, ophør af støtteordning for husstandsvindmøller i 2020 og udvidel-
se af den kommunale indsigelsesret m.v.)
Høring fra den 9. november til den 7. december 2018
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
CO-industri
Danmarks Vindmølleforening
Dansk Energi
Dansk Industri
EnergiØst
European Energy
FSR
Danske Revisorer
KL
Kommunernes Landsforening
Københavns Kommune
Teknik og Miljøforvaltningen
Vindmølleindustrien
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0002.png
-- AKT 1630161 -- BILAG 2 -- [ CO-industri ] --
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0003.png
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0004.png
-- AKT 1630161 -- BILAG 3 -- [ Danmarks Vindmølleforening ] --
Energistyrelsen
Att.: Katrine Pilmark Elkjær
7. december 2018
Høringssvar Danmarks Vindmølleforening - Ændring
af Lov om vedvarende energi
Danmarks Vindmølleforening takker for muligheden for at afgive
høringsvar til Energistyrelsens høring af ændring af Lov om vedvarende
energi (Støtteordninger til forsøgsvindmøller, ophør af støtteordning for
husstandsvindmøller i 2020 og udvidelse af den kommunale
indsigelsesret mv.).
Støtteordning for forsøgsvindmøller inden for de nationale
testcentre for store vindmøller
Foreningen henviser til foreningens kommentarer under ordning for
forsøgsmøller udenfor de nationale testcentre.
Støtteordning for forsøgsvindmøller udenfor de nationale
testcentre for store vindmøller
Danmarks Vindmølleforening støtter indførelsen af en ordning for
forsøgsmøller og henviser til
foreningens høringssvar
af 3. oktober
2018 til ordningen for forsøgsmøller udenfor de nationale testcentre for
2018. Muligheden for udvikling og test af vindmøller i Danmark er
afgørende for at sikre en fortsat teknologiudvikling, som kan
understøtte den grønne omstilling.
Det er foreningens opfattelse, at finansieringen af en ordning for
testmøller ikke bør finansieres af budgettet for de teknologineutrale
udbud for perioden 2020-2024, men i stedet bør finansieres af
forskningsmidler.
Ophør af støtteordning for husstandsvindmøller
Lovforslaget angiver, at afskaffelsen af ordningen for
husstandsvindmøller er begrundet i, at regeringen ønsker en
markedsbaseret grøn omstilling.
Det ville være i tråd med hensigten om en markedsdrevet og
teknologineutral tilgang til den grønne omstilling, hvis
husstandsvindmøller blev inkluderet i de fremtidige ordninger og på
samme måde som biogas og biomasse og kunne vælge at modtage det
tilskudsniveau, som fastsættes i de teknologineutrale udbud mellem
1
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
storskala vind og solceller. Produktionen af el fra husstandsvindmøller
bør på denne måde sidestilles med de øvrige teknologier, da de har
den samme værdi for den grønne omstilling.
Foreningen vil derfor foreslå, at husstandsvindmøller kan konkurrere i
en fremtidig ordning med f.eks. biogas og biomasse. En åbning af
støtteordningen for biogas og biomasse vil desuden være i
overensstemmelse med Energikommissionens anbefalinger om
anvendelse af teknologineutrale udbud.
Udvidelse af den kommunale indsigelsesret
Lovforslaget ligger op til en udvidelse af den kommunale indsigelsesret
fra 8 til 15 km i forhold til kystnære havvindmølleparker baseret på
ordlyden i energiaftalen fra juni 2018.
Det er foreningens opfattelse, at en udvidelse af den kommunale
indsigelsesret bør ske på en måde så det både sikres, at den lokale
forankring af nye projekter styrkes, men også at det stadigt vil være
muligt at gennemføre den grønne omstilling, hvis væsentlige
samfundsmæssige interesser taler for gennemførelse af konkrete
projekter.
Det er derfor afgørende, at den fremtidige lovgivning giver mulighed
for gennemførelse af projekter, der forventes at ville spille en
betydende rolle i den grønne omstilling, uanset kommunale indsigelser.
Overgangsordning afskaffes
Lovforslaget indeholder en afskaffelse af én af de to
overgangsordninger, som blev vedtaget i forbindelse med
stemmeaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om
teknologineutrale udbud i 2018 og 2019. Ordningen var målrettet
projekter, der var påbegyndte inden 1. januar 2017.
Foreningen noterer, at ordningen ikke har kunnet opnå en
statsstøttegodkendelse hos EU kommissionen, trods det positive
politiske ønske om at hjælpe igangsatte projekter, der er blevet fanget
mellem to ordninger for landvind. Foreningen opfordrer til, at
Energistyrelsen stadigt arbejder for at minimere konsekvenserne for de
berørte projekter.
Med venlig hilsen
Søren Klinge
[email protected]
2
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0006.png
-- AKT 1630161 -- BILAG 4 -- [ Dansk Energi ] --
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0007.png
-- AKT 1630161 -- BILAG 5 -- [ Dansk Industri ] --
7. december 2018
DI-2018-16908
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Sendt pr. e-mail til:
[email protected],
[email protected]
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi (Støtteordninger til forsøgsvindmøller, ophør af støtteordning for
husstandsvindmøller i 2020 og udvidelse af den kommunale indsigelsesret
mv.)
DI takker for muligheden for at kommentere på ovennævnte lovændring, der implemen-
terer beslutninger fra energiaftalen af 29. juni 2018.
Adgang til at opstille forsøgsvindmøller i Danmark er afgørende for vindindustriens fort-
satte vækst i Danmark. Det skyldes ikke mindst, at adgang til testpladser danner grundlag
for vindmølleindustriens udviklingsaktiviteter. Adgang til test- og demonstrationsmulig-
heder for vedvarende energiteknologier har således betydelige positive økonomiske kon-
sekvenser for industrien samt beskæftigelsen i Danmark. Derfor er det vigtigt, at der med
den foreslåede lovændring sikres test- og demonstrationsmuligheder i Danmark samt
etableres faste rammevilkår, der klargør det fremtidige grundlag for støtte til forsøgsmøl-
ler.
I dag eksisterer der et begrænset antal testpladser uden for testcentrene, og det er således
nødvendigt, at udnyttelsen af disse optimeres mest muligt. Derfor vil DI gerne opfordre
til, at tildelingen af tilsagn om pristillæg for testmøller uden for testcentrene ændres fra
testmøllen til testsitet. Forslaget vil sikre, at møller kan blive nedtaget efter test og erstat-
tet sf nye testmøller, hvilket vil sikre en bedre udnyttelse af testpladserne. Derudover vil
forslaget reducere de administrative omkostninger for aktørerne, herunder staten. Frem-
adrettet forventes et øget testbehov, og der vil derfor, ud over implementering af oven-
nævnte forslag, være behov for en klar strategi for, hvordan Danmark sikrer tilstrækkelige
testfaciliteter for vedvarende energi.
Med venlig hilsen
Jens Dandanell Petersen
Seniorchefkonsulent
*SAG*
*SAGDI-2018-10749*
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0008.png
-- AKT 1630161 -- BILAG 6 -- [ EnergiØst ] --
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0009.png
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0010.png
-- AKT 1630161 -- BILAG 7 -- [ European Energy ] --
07.12.2018
European Energy A/S bemærkninger til Udkast til Forslag til Lov om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Støtteordninger til
forsøgsvindmøller, ophør af støtteordning for husstandsvindmøller i
2020 og udvidelse af den kommunale indsigelsesret m.v.)
European Energy A/S har udelukkende bemærkninger til
2.2.
Støtteordning for forsøgsvindmøller uden for de nationale testcentre
for store vindmøller og 2.4 Udvidelse af den kommunale
indsigelsesret.
Angående 2.2 Støtteordning for forsøgsvindmøller udenfor de
nationale testcentre for store vindmøller
1)
Forslaget dækker kun vindmøller installeret på land. European
Energys anbefaler, at forslaget også bør gælde havvindmøller
under open-dør proceduren.
2)
Forsøgsmøller er defineret udelukkende som test på
vindmøller. Det betyder, at test af fundamenter (med en
kommerciel mølle) eller anden teknologi ikke er omfattet. Det
bør overvejes om dette kan inkluderes, specielt for at tilgodese
testprogrammer på havet
3)
European Energy ønsker, at det klart defineres, hvornår et
projekts er påbegyndt. Der fremgår af lovforslaget, at udvikler
mister retten til støtte, hvis udvikler ikke ansøger forud for
projektets påbegyndelse. Det bør præciseres til også at
omfatte de planprocesser der er for åben-dør projekter.
Hvordan defineres påbegyndelse af arbejdet? Er det fysisk
arbejde på sitet eller myndighedsarbejde?
Angående 2.4. Udvidelse af den kommunale indsigelsesret
European Energy A/S anbefaler, at den kommunale indsigelsesret
gøres betinget af møllernes størrelse, således at udgangspunktet er 8
kilometer, men kan stige til 15 kilometer afhængig af møllernes effekt
eller højde.
European Energy uddyber naturligvis gerne vores bemærkninger.
Kontakt:
Joachim Steenstrup, Head of Communication, +45 51624815 or
[email protected]
Page 1
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0011.png
-- AKT 1630161 -- BILAG 8 -- [ FSR - Danske Revisorer ] --
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Att.: Fuldmægtig Katrine Pilmark Elkjær
Pr. e-mail:
[email protected];
cc:
[email protected]
27. november 2018
Høring over forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi
j.nr. 2017-6464
Tak for muligheden for at kommentere lovforslaget.
Vi har ingen bemærkninger af revisions- eller regnskabsmæssig karakter.
FSR
danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 4183
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Jeanette Staal
formand for FSR
danske revisorers
Forsyningsarbejdsgruppe
Mads Heldbo Jensen
student
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0012.png
-- AKT 1630161 -- BILAG 9 -- [ KL ] --
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0013.png
-- AKT 1630161 -- BILAG 10 -- [ Københavns Kommune - Teknik og Miljøforvaltningen ] --
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Byens Udvikling
NOTAT
7. december 2018
Sagsnr.
2018-0328874
Dokumentnr.
2018-0328874-1
Svar til høring over forslag til lov om ændring af lov om fremme
af vedvarende energi
Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning takker for
muligheden for at give høringssvar til udkast til lov om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi (støtteordninger til forsøgsmøller,
ophør til støtteordning for hustandsvindmøller i 2020 og udvidelse af
den kommunale indsigelsesret mv.)
Generelt bemærker Teknik og Miljøforvaltningen, at energiaftalen af
29. juni 2019 mellem regeringen (venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti, kan have både positive og negative konsekvenser for
Københavns Kommunes mulighed for at gennemføre enkelte
initiativer i kommunens klimaplan.
Kommunal indsigelsesret
I det fremsendte lovforslag lægges der op til, at den kommunale
indsigelsesret for kystnære vindmøller, der opstilles igennem åben-dør
ordningen udvides fra 8 km til 15 km.
HOFOR der er med til at implementere Københavns Kommunes
vindmølleindsats, har i dag to åben-dør reservationer i Køge Bugt
(Aflandshage) og Øresund (Nordre Flint). Københavns Kommune
bemærker, at det med udvidelsen af den kommunale indsigelsesret, vil
komplicere opførslen af kystnære vindmøller på de to områder
specifikt, og i Øresund og Køgebugt generelt. Københavns Kommune
anbefaler derfor, at grænsen for indsigelse ikke bør udvides til 15 km.
Københavns Borgerrepræsentation vedtog den 30. november 2017 en
revideret strategi for Københavns vindmølleindsat. I denne strategi
skal der ved implementering af indsatsen være fokus på opsætning af
vindmøller i og nær København, herunder kystnære vindmøller.
Københavns Kommune ser herudover at yderligere vindmøller i
Øresund og Køge Bugt er med til at fremme Københavns,
Hovedstadsregionens og Greater Copenhagens brand som en grøn
metropol.
Med Venlig Hilsen
Charlotte Korsgaard
Enhedschef
Klima og Byrum
Njalsgade 13
Postboks 348
2300 København S
EAN nummer
5798009809452
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0014.png
-- AKT 1630161 -- BILAG 11 -- [ Vindmølleindustrien ] --
Energistyrelsen
[email protected]
Katrine Pilmark Elkjær
[email protected]
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi
Dato: 05-12-2018
Vindmølleindustrien takker for muligheden for at kommentere på Energistyrelsens
udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(støtteordninger til forsøgsvindmøller, ophør af støtteordning for husstandsvindmøller
i 2020 og udvidelse af den kommunale indsigelsesret m.v).
Vilkår for forsøgsvindmøller er afgørende for industriens tilstedeværelse
Vindmølleindustrien ønsker at gentage allerede fremførte synspunkter i forhold til den
store betydning af adgang til testfaciliteter og gode rammer for test af
forsøgsvindmøller i Danmark. Gode rammer for test af forsøgsvindmøller er centralt
for
vindmølleproducenternes
udvikling
og
afprøvning
af
morgendagens
vindmølleteknologi. Adgang
til testfaciliteter og vilkår for forsøgsmøller påvirker
lokalisering af forsknings- og udviklingsaktiviteter i geografisk nærhed af
testpladserne, og er dermed med til at fastholde og tiltrække vidensarbejdspladser i
Danmark. Vilkår for test-
og demonstrationsmuligheder i Danmark er således
krumtappen i producenternes udvikling af vindteknologien, og giver det danske
marked en helt afgørende rolle for afprøvning af morgendagens teknologi.
Vindmølleindustrien mener derfor, at det er misvisende, at lovforslaget angives ikke
at have nogle økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. I lyset af ovenfor anførte
betragtninger om betydningen af gode rammer for test og udvikling af
vindmølleteknologi i Danmark, og det forhold at branchen i 2017 omsatte for 112,5
mia. kroner og repræsenterede over 33.000 arbejdspladser, opfordrer
Vindmølleindustrien til, at dette afspejles i bemærkningerne om økonomiske
konsekvenser.
Ændring af genstanden for tilsagn for at optimere anvendelse af testpladser
uden for testcentrene
Lovforslaget lægger op til en fortsættelse af særordningerne for forsøgsmøller
inspireret af den model, der gælder for forsøgsmøller i 2018 og 2019.
Vindmølleindustrien opfordrer imidlertid til, at tilsagn om pristillæg for så vidt angår
1/4
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0015.png
testmøller uden for testcentrene ikke tildeles en specifik testmølle, men tildeles en
teststand som en rammetildeling. På den måde kan anvendelse af det begrænsede
antal testpladser uden for testcentrene optimeres mest muligt, da der vil kunne
foretages en løbende udskiftning på testpladserne med forskellige testmøller. En
anden fordel ved denne model er, at de administrative omkostninger for
Energistyrelsen mindskes og for producenterne og projektudviklerne fjernes en stor
usikkerhed i forhold til tidshorisont og kontraktlukning. Endvidere vil det være en mere
kosteffektiv måde at give pristillæg til testmøller, da den samlede infrastruktur uden
for testcentrene udnyttes mere effektivt, og der ikke løbende skal etableres og sættes
midler af til et øget antal nye testsites.
Det samlede pristillæg på en testplads, der opnår et ’rammetilsagn’ efter en sådan
model, skal ikke kunne overskride det samlede pristillæg til den enkelte testmølle efter
den hidtil gældende model, men der kan inden for rammen ske en udskiftning med
testmøller, så længe kriterierne herfor er opfyldt. Modellen vil kunne afhjælpe det
øgede pres på testinfrastrukturen i Danmark og tage højde for fabrikanternes øgede
testbehov på en mere fleksibel måde, der på en og samme tid kan give
investeringssikkerhed for den developer, fabrikanten samarbejder med om udvikling
af et fabrikantdrevet testsite uden for testcentrene, samtidig med at intensiteten og
fleksibiliteten i udnyttelse af testpladsen øges for at imødekomme et øget behov for
testpladser og ønsket om, at fabrikanterne gennemfører testaktiviteterne i Danmark.
En mere fleksibel anvendelse af testfaciliteterne kan være et del-element i at sikre, at
fabrikanterne
fortsat
bruger
Danmark
som
afsæt
for
test-
og
demonstrationsaktiviteter. I tillæg til dette, er der dog behov for en mere strategisk
stillingtagen til, hvordan Danmark kan frembyde det bedste tilbud til industrien i
forhold til disse vitale aktiviteter, jf. kommentarerne nedenfor hvad angår fastsættelse
af de konkrete puljer til test.
Behov for fleksibilitet og dækket testbehov
Udkastet til ændringslov angiver at de nærmere virkemidler for testmøller fastlægges
ved bekendtgørelser, og der nævnes puljer og hyppighed. Vindmølleindustrien støtter
denne bemyndigelse for ministeren til fleksibelt ved udstedelse af bekendtgørelser at
tilpasse særordningen til de behov, der findes for testmøller. Der er dog to centrale
aspekter, Vindmølleindustrien ønsker at pege på, i forbindelse med virkemidler til
testmøller.
Industriens testbehov går kun én vej i takt med kortere vej fra udvikling til marked,
stadig større møller/MW per mølle, og udvidelse af testcentrene Østerild og Høvsøre.
Dertil kommer det testbehov, der grundet kapacitetsbegrænsningerne på testcentrene
bliver nødt til at blive imødekommet ved testfaciliteter uden for centrene.
Tilskyndelsen til også fremover at kunne honorere disse behov i Danmark er central
at fremhæve, hvilket Vindmølleindustrien mener bør føre til, at der ikke fastlægges
særskilte puljer til testmøller, men at ordningerne for testmøller videreføres med
finansiering fra hovedpuljen til de teknologineutrale udbud uden årlige/periodevise
volumenloft. Vindmølleindustrien mener derfor, at henvisningerne i ændringsloven til
2/4
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0016.png
’puljer’ som fremgår af bl.a i § 35c stk. 4 og §35d stk. 4 som bemyndigelse for
ministeren til at udmønte testmølleordningerne i puljer og antal bør udgå, da der kan
vise sig behov for andre virkemidler. Henvisning til puljer i bemærkningerne samt i
loven om VE, der ændres ved denne ændringslov bør også udgå for så vidt angår
testmøller.
Såfremt det vælges at videreføre den håndholdte ’pulje’ tilgang til testmøller, er det
afgørende, at der afsættes puljer til testmøller, der kan rumme det fremtidige
testbehov.
Vindmølleindustrien opfordrer til, at de midler der i så fald allokeres til en testpulje, i
tilfælde af, at de ikke anvendes til testmøller, disponeres på en måde, så de enten
tilbageføres de afsatte midler til de teknologineutrale udbud, eller fremrykkes til den
testpulje, der udmøntes det næstkommende år/periode.
Vindmølleindustrien opfordrer derfor til inddragelse af industrien i det videre arbejde
med udmøntning af ændringslovens rammer for testmøller, herunder fastlæggelse af
testbehovet.
Af energiaftalen fremgår, at ’det skal undersøges, om der kan konstrueres en
hensigtsmæssig og juridisk holdbar model, hvor byderne kan byde ind på både en
model med fast pristillæg og en model med fast afregningspris’. Udkast til ændringslov
indeholder bemyndigelse til ministeren til at udstede bekendtgørelser, der udmønter
de nærmere regler for pristillæg for forsøgsmøller. Vindmølleindustrien opfordrer til,
at der i rammerne for bemyndigelsen tages højde for denne potentielle mulighed for
bydernes valg af enten fast pristillæg eller fast afregningspris, og at denne mulighed i
så fald også bør afspejles i lovtekstens bemærkninger for testmøller.
Udvidelse af betinget indsigelsesret for kommuner
Udkast til ændringslov udmønter det politisk aftalte fra energiaftalen om at udvide den
betingede indsigelsesret for kommuner med en kyststrækning op til 15 km fra
havmølleparker. Vindmølleindustrien anerkender, at kommuner op til en vis afstand
fra havmølleparker kan anses som særlige interessenter, men anser en udvidet ret til
at gøre indsigelse mod et havmølleprojekt op til 15 km fra kysten for en for
vidtrækkende mulighed for en kommune til at sætte en stopper for et havmølleprojekt,
der i meget begrænset omfang afføder visuel påvirkning på kysten.
Vindmølleindustrien finder det afgørende, at det understreges, at indsigelsesretten
ikke er en vetoret. Det betyder for det første, at der kan være tilfælde, hvor bredere
samfundsmæssige interesser – hvad enten disse er af erhvervs- eller energi- og
klimapolitisk karakter – tilsiger at et havmølleprojekt godkendes på trods af kommunal
modstand. For det andet betyder det i de tilfælde, hvor flere kommuner har
kyststrækning inden for 15 km fra et havmølleprojekt, at en kommunes modstand ikke
’over ruler’ en anden kommunes opbakning, hvorfor der også i en sådan situation er
behov for, at der foretages en samlet afvejning af de samfundsmæssige interesser.
3/4
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021737_0017.png
Vindmølleindustrien ser frem til dialog om den fremtidige udformning af ordningerne
for testmøller.
Med venlig hilsen
4/4